Hoi allen,
Ik ben een (zelfbedacht) 'paplepel-katholiek'.. Kom zo'n beetje al vanaf m'n jonge jaren (yep, lang geleden dus) al in de Kerk.
Het gekke is dat ik me enerzijds 3x niks aantrek van mensen die de RK aanvallen en anderzijds dat ik me mateloos geschoffeerd kan voelen als iemand iets dergelijks doet...
Veelal is dit afhankelijk van de toonzetting van de ander die bij mij losmaakt of ik wel of niet 'link' word..
Ik ga er meestal vanuit dat men de Kerk aanvalt vanuit een onwetendheid positie, op dat moment kan ik iig beter eventuele boosheid beperken. Iemand echter waarvan ik weet dat die RK is 'geweest', die vervolgens de RK zwart maakt om van alles en nog wat, voor hun heb ik toch minder begrip en die wil ik dan weleens de oren wassen..

, ook niet netjes maar wel weer te begrijpen ook toch, hij/zij zou moeten weten dat het zeer pijnlijk kan zijn voor iemand die nog wel overtuigd RK is..
Wat mij trouwens opvalt is dat het vaak de oudere generatie is, van zeg 45-60 jaar oud, die nogal eens de Kerk op de korrel neemt om compleet aan gort te schieten, zij komen dan ook niet voor niks uit de roerige jaren '60 toen alles zo'n beetje op z'n kop ging en de boel veranderde in meer liberale levenswijzen.
Voor zij die net RK zijn (of zij die het gaan worden) lijkt het wel haast of de gehele wereld alles wat geloof is verfoeid, dat komt door een verandering van leefomgeving. In eerste instantie komt hij/zij uit een omgeving waar geloven an sich niet zo belangrijk is en ook nogal eens het ultieme mikpunt (van spot), bij hun komt na enige tijd (soms door een speciaal voorval) het inzicht dat er toch meer moet zijn. Menigeen van hun komt dan tot de ontdekking dat ze zich goed kunnen voelen en vinden in een geloofsovertuiging (al dan niet RK).
Het vervelende is dan dat zij verschuiven van de passieve kant (geloof doet me niets/weinig, gein maar raak) of de geheel anti-kant naar de actieve en/of pro-geloofskant gaan.. En opeens maken ze dus deel uit van het geheel wat hun voorheen niet of nauwelijks raakte. Dat houdt doorgaans meteen in dat je, ook al denk je anders over bepaalde zaken dan de RK officieel leert, dan wel door de rest van de wereld op de leerstellingen van de Kerk wordt afgerekend.. Vooral dat kan enorm veel pijn doen en een gevoel van onbehagen scheppen.
Mvg,
Minollie