Pages: [1] 2 3 4   Go Down
  Print  
Author Topic: 'Schisma van Utrecht' be-eindigd  (Read 2815 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
logiclane
Levende Tuin

« on: 20 October, 2008,; 12:53 »

Site Aartsbisdom: Wllibrordkerk terug bij het Aartsbisdom, Vereniging voor Latijnse Liturgie krijgt een vaste rol.

De willibrordkerk in het centrum van Utrecht, ook bekend bij Utrechters als 'het kerkje van pater Kotte' komt terug bij het Aartsbisdom nadat het aan de eredienst onttrokken werd in 1967 en sindsdien 'onafhankelijk' verder ging:

De kerk wordt een rectoraatskerk en de Vereniging voor Latijnse Liturgie krijgt een vaste rol in de parochie. Er zullen latijnse missen in zowel de OF als EF worden gecelebreerd.

One brick at a time Cheesy

http://www.aartsbisdom.nl/nws.php?id=356

Nothing, my Lord Benedict, will stand between Middle-Earth and the Union of the Two Steeples!
puellapaschalis
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #1 on: 20 October, 2008,; 12:56 »

Ik wist helemaal niet dat de situatie met die kerk "non-regular" was, en ik ben er ter Communie geweest Cry

Maar dat terzijde: HULDE!!!! Het is een mooie kerk en fantastisch dat de vevolalie dr eigen kerkgebouw krijgt! Al dat dit misschien betekent: geen leuke vevolalie ledendagen in Groningen meer Sad

Yes, that's Gibbs in my avvy. Phwoar! Wink
logiclane
Levende Tuin

« Reply #2 on: 20 October, 2008,; 13:02 »

Ik ga een mailtje sturen... ik heb jaren in Utrecht gewoond en misschien kan ik lid worden van de willibrordgemeenschap. Als 'thuis ver van huis' Cheesy

Nothing, my Lord Benedict, will stand between Middle-Earth and the Union of the Two Steeples!
Minollie
Troostende Fluit

« Reply #3 on: 20 October, 2008,; 13:48 »

@ Allen:

Schisma van Utrecht is niet helemaal waar er hier sprake van is... de titel is dan ook onbedoeld wat misleidend.

Ik heb één keer de H.Mis mogen meemaken in de St Willibrordkerk, deze was toen om het voltooien van de restauratie te vieren. Toendertijd celebreerde pater Kotte hier de H.Mis nog en, hoewel hij misschien lichtjes overhoop lag met het bisdom, kan ik niet zeggen dat ik van kwaaie wil iets bij hem bespeurd heb. Wat dat aangaat neem ik aan dat de H.Communie toen wel goed zat.

Ik ben eigenlijk bijzonder in m'n nopjes dat de Willi weer 'onder de paraplu' van het Aartsbisdom valt.
Verders maakte m'n hart een sprongetje van vreugde dat Mgr Eijk het bijzonder wijze besluit heeft genomen om een en ander door de VvLL te laten behartigen. Dat staat er garant voor dat de Willi zo mogelijk nog een mooie toekomst tegemoet gaat.. Nog een ander mooi onderdeel van het nieuws vind ik persoonlijk dat het streven is om zowel de GR/NOM als de BR/TR naast mekaar een plekje te bezorgen.

Een en ander sluit perfect aan bij wat Benedictus XVI ons heeft meegegeven met z'n Motu Proprio van 07-07-07 en de doelstelling van een groep (jong)volwassenen die zich hebben verenigd en die zich graag willen inzetten voor een harmonieus voortbestaan van de GR/NOM enerzijds en de BR/TR anderzijds en dat bij voorkeur in dezelfde kerk..

Voor het nieuws zelf van de VvLL zie de volgende link: http://www.latijnseliturgie.nl/index_3.html

Wat de ledendagen van de VvLL betreft.. Het zou mij echt enorm verbazen als deze opeens niet meer door het land gehouden worden maar per definitie in Utrecht. De VvLL vind 'reizen' naar mooie kerken nou eenmaal ook niet echt vervelend.. Wink

Mvg,
Minollie

Stephen Hawking over buitenaards leven..
“We hoeven alleen maar naar onszelf te kijken om te zien hoe intelligent leven zich kan ontwikkelen tot iets dat we niet graag zouden ontmoeten.”

If stupidity is a gift of God, then God must have made a little mistake in being way to generous with this
logiclane
Levende Tuin

« Reply #4 on: 20 October, 2008,; 14:10 »

Ik heb het ook 'schisma' tussen aanhalingstekens gezet, de hele situatie rond pater Kotte was natuurlijk meer grijs dan zwart-wit. Dat gezegd hebbende: toen de willibrordstichting pater klos als nieuwe priester inhuurde veranderde dat wel de zaak, want pater klos is naar mijn weten gesuspendeerd wat bij pater Kotte (uiteindelijk) niet het geval was - en dat plaatst je als gemeenschap toch in heel ander canoniek vaarwater. 

logiclane
Levende Tuin

« Reply #5 on: 20 October, 2008,; 14:17 »

Gelijk de gelegenheid maar eens genomen om me aan te melden bij de VeVoLaLi
Ik dacht, 'dat doe ik wel als ik weer in NL woon', maar ja: waarom niet nu?

ikke blij  Grin

Minollie
Troostende Fluit

« Reply #6 on: 20 October, 2008,; 14:46 »

.. Gelijk de gelegenheid maar eens genomen om me aan te melden bij de VeVoLaLi ..

ikke blij  Grin 

Kijk.. dat doet me deugd.. Wink

De VvLL zal de GR/NOM qua personele bezetting etc wel voor hun rekening nemen denk ik zo, dat komt dus wel goed..
Vraag me wel af wie Mgr Eijk voor de BR/TR in gedachten had. FSSP of een andere groep?
Zal hoop ik de FSSPX niet zijn (iig niet voor zij en Rome hebben weer op echt goede voet staan).

Daarna is het hopen dat ze in de Willi het samenwerken beter doen dan in sommige andere kerken waar aanhangers van de ene of de andere ritus de ander het leven meer dan zuur maken en hen het liefste de kerk uitwerken (ondanks een andere opdracht van bijv de Bisschop..).

Gr,
Minollie

“We hoeven alleen maar naar onszelf te kijken om te zien hoe intelligent leven zich kan ontwikkelen tot iets dat we niet graag zouden ontmoeten.”

If stupidity is a gift of God, then God must have made a little mistake in being way to generous with this
puellapaschalis
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #7 on: 20 October, 2008,; 14:49 »

Vraag me wel af wie Mgr Eijk voor de BR/TR in gedachten had. FSSP of een andere groep?
Zal hoop ik de FSSPX niet zijn (iig niet voor zij en Rome hebben weer op echt goede voet staan).

Dat zou hij gewoon niet doen tenzij de SSPX weer in volledig (en dan snappen jullie goed wat ik bedoel hoop ik) eenheid met Rome is.

Minollie
Troostende Fluit

« Reply #8 on: 20 October, 2008,; 15:01 »

Hoi PP,

FSSPX vind ik iig ook geen optie.. (sympathisanten zullen nu wel weer gaan stuiteren..)..

Maar wie dan wel? FSSP, ICSRP of SJM of nog een ander? Ik ben iig behoorlijk nieuwsgierig naar wie dat voor z'n rekening gaat nemen en hoe..

Gr,
Minollie

puellapaschalis
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #9 on: 20 October, 2008,; 15:07 »

Ehm, ik begreep van het artikel dat de TLM in de Willibrord gewoon door "vevolaliepriesters" geofferd zou worden. Kan me goed vergissen tuurlijk. Misschien wordt dit een bijzonder mooie gelegenheid om diocesane priesters de kans te geven om de TLM te kunnen leren, misschien met de hulp van de FSSP paters in Amsterdam (denk niet dat ze hun hulp zou weigeren als erom gevraagd werd).

Salve Regina
Ark van Hoop

Niet meer actief op dit forum

« Reply #10 on: 20 October, 2008,; 15:15 »

Is Pater Klos daar dan nog of wat is er met hem? Ik heb de pater, gesuspendeerd of niet, ik weet daar niet voldoende van, eens een paar keer getroffen in een kapel in Assen. Ik heb goede herinneringen aan hem.

Fijn dat de VvLL de Willbrordkerk gaat "bedienen" en dat die kerk een toekomst heeft.

Niet meer actief op het forum.
puellapaschalis
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #11 on: 20 October, 2008,; 15:21 »

Het atikel zegt dat Pr. Klos er niet meer is.

Minollie
Troostende Fluit

« Reply #12 on: 20 October, 2008,; 15:26 »

@ PP:

Even wat 'lease'-werk van de site van de VvLL..:

Op 25 januari 2009 zal mgr. Eijk op feestelijke wijze de H. Mis in de Willibrordkerk celebreren, ter onderstreping van het herstel van de banden. Tevens zal de kerk opnieuw worden ingewijd. De Latijnse liturgie in de Willibrordkerk zal in beginsel de Nieuwe Orde volgen van Vaticanum II. Maar ook kan in de kerk liturgie worden gevierd volgens de buitengewone (Tridentijnse) vorm van de Romeinse ritus.

De Vereniging voor Latijnse Liturgie heeft met de Willibrordkerk nu een eigen vaste kerkelijke plek in Nederland. De Vereniging werd in 1967 opgericht en telt zo’n 1.500 leden, verdeeld over afdelingen. Doel van deze vereniging is “het levend houden van het Latijn en van de Latijnse kerkmuziek, met name het Gregoriaans, in de liturgie van de Rooms-Katholieke Kerk.” Zij richt zich daarbij primair op de viering van de liturgie volgens de Nieuwe Orde van het Tweede Vaticaans Concilie. “Niet alleen uit historisch besef van 18 eeuwen Kerklatijn, maar ook omdat het Latijn een bindend element vormt tussen de volkeren en geloofsgemeenschappen van de Wereldkerk,” aldus de Vereniging.

In beginsel zal de VvLL dus een GR/NOM in het Latijn verzorgen en dit is tevens hun primaire doelstelling.
Daarnaast kan een BR/TR daar dus ook z'n plekje gaan vinden, maar in dat geval maak ik me sterk dat de VvLL niet zomaar even priesters beschikbaar heeft die een BR/TR kunnen celebreren. Ik vermoed derhalve dat ze eerst zullen samenwerken met bijv de FSSP tbv de BR/TR en op termijn zullen ze dan mogelijk priesters die lid zijn van de VvLL en die de BR/TR onder de knie hebben weten te krijgen inzetten. Maar wanneer dat mag zijn moet je mij even niet vragen, dat weet ik niet.. (net zoals ik veel andere dingen ook niet weet.. Sad)

@ Margreet M

Als ik het artikel goed lees maar vooral goed interpreteer dan houdt Pater Klos op met z'n diensten te verlenen aan de St Willibrord. Of dat een goede of een slechte zaak is is gelukkig niet aan mij.

Aangezien de St Willibrord jaren terug dus onttrokken is aan de eredienst zal deze opnieuw ingewijd worden.
Voorzover ik het begrepen heb zal dat gebeuren op 25 Januari 2009 door Mgr Eijk. Maar of dat klopt is even de vraag, daarvoor zal je de site van de Willi (zie hier: http://www.sintwillibrorduskerk.nl/index.php) in de gaten moeten houden.

Gr,
Minollie

logiclane
Levende Tuin

« Reply #13 on: 20 October, 2008,; 15:36 »

Het hele conflict rondom pater Klos heb ik niet gevolgd; het schijnt ook weer een persoonszaak te zijn. Ik vind het jammer dat de regularisering van de Willi status niet ook het 'probleem Klos' in een keer heeft doen oplossen. Kennelijk speelt daar meer mee - en ik heb daar geen weet van. Mij lijkt het geen beste situatie om als priester gesuspendeerd te zijn.

Rector Schnell wordt ook Rector van de nieuwe Willibrord, hoe zijn rol precies ingevuld gaat worden zullen we wel zien. T valt me wel op dat pater Klos nog steeds aangekondigd staat op de site van de Willi... ik weet niet hoeveel de stichting de pater ueberhaupt verteld heeft :-x 

Habemus ad Dominum
Koor in het Koninkrijk
*

« Reply #14 on: 20 October, 2008,; 15:44 »

hm over pater klos zal ik me verder niet uitweiden alhoewel mij dat zaakje aardig helder is geworden. Feit is dat hij gesuspendeerd is en dat nog wel een tijdje zal blijven.

Wat betreft de willibrord een van de mooiste kerken van Utrecht. Blij dat deze wer terug is binnen de moederschoot van ons mooi bisdom.

We houden de ontwikkelingen verder netjes in de gaten.

Vertrouw op God, Hij is uw gids, beschermer en verlosser.
Pages: [1] 2 3 4   Go Up
  Print  

Jump to: