Ok I'll bite

1) Deze mensen doen oprecht en met hulp van de Heilige Geest bijbelstudie en komen zo na een lange zoektocht bij de RKK uit. Ik ken ontzettend veel mensen die ook oprecht en ook met hulp van de Heilige Geest (lijkt mij iig als ze daar oprecht voor bidden ed) de bijbel bestuderen en toch echt bij het Protestantisme blijven en er ook heilig van overtuigd zijn dat hun opvattingen waar zijn. Hoe zou je dit kunnen verklaren?
Ik heb hier wel een mening over maar ik net zoals Granny's appeltaart wereldberoemd is ben ik ook wereldberoemd voor mijn foot-in-mouth talenten, dus dat doe ik niet. Ik laat het over aan iemand met meer lef

2)Ik vraag me in het algemeen af of er onder jullie ook mensen zijn die boeken hebben gelezen die anti-RKK zijn, en of/en waarom je hierdoor wel of niet geraakt werd..
dVC heb ik niet gelezen, wel The Tomb of God. Dat was simpelweg hilarisch!!
Een paar jaar geleden begon een meneer met me te praten (internet discussion groups ftw). Hij was denk ik een soort extreem Protestant, die denken dat je als je Katholiek bent rechtstreeks naar de Hel gaat en dat je
onmiddelijk "gered" moet worden. Hij liet me wat zien ("Chick tracts") die puur onzin spuude over Onze Lieve Vrouwe oa.
Kwetsend, antiKatholiek, en ook (na afloop van tijd) hilarisch. Ik snap gewoon nooit hoe je denkt dat je een Katholiek - of tenminste, een Katholiek die het ook wat serieus neemt - gaat overtuigen met zulk vuil. Als Katholiek heb ik meningen over het Protestantisme, in privé gebruik ik het k-woord, maar dit spul had spul dat echt
ad hominem was over OLH en OLV. En dan had hij het over de Heilige Communie...zucht. Vraag me nu af hoe het met die meneer gaat....
3) Er staat op een gegeven moment een hoofdstuk dat gaat over 'anticonceptie'. Hier staat ook dat het verbond van het huwelijk altijd leven moet voortbrengen. Dat God ook wil dat wij zo een afspiegeling zijn van Hem. Waarom zijn er dan zoveel mensen die kinderloos moeten leven omdat ze op een of andere manier verminderd vruchtbaar zijn oid?
Het verbond van het huwelijk (ff voor de duidelijkheid - we hebben het hier over seks, right?) moet altijd
open staan voor kinderen. Er is een dunne maar ECHTE lijn (zeggen jullie dat in 't Nederlands?) tussen anticonceptie (eg condoms, de Pil, implants, iuds, noem maar wat) en "geboorteregeling". De Kerk zegt niet dat je als getrouwde vrouw het ene kindje na het andere gewoon moet "uitpompen".
Feitelijk gaat het over meer dan het fysieke aspect. Man en vrouw worden één - wat mysterieus genoeg is - en in dit relatie laat God hen delen in het WAUW-factor dat is Schepping. Op een bijzondere wijze dus moeten man en vrouw zich/elkaar helemaal open laten voor elkaar/zich en God. Dus ook dat je kinderen krijgt, en ook dat je toegeeft dat je ideeën van "dit is het aantal kinderen dat bij mij/ons past" misschien niet de ideeën van God zijn (Jesaja 55 oid?).
Persoonlijk vind ik dit helemaal geweldig. Ik zou het SUPER OH YEA TOF als ik getrouwd was en dan zo'n relatie met m'n man
en God had dat leidde tot OH WOW een
kindje binnen m'n lichaam. Getrouwde mensen delen in Gods schepping van Zijn Schepping op een fantastisch bijzondere manier.
Haha, nu klink ik een beetje eng

Ok, lees dan Humanae Vitae van Paus Paulus VI. Veel mensen toentertijd - waaronder heel veel Katholieken (grrr) - spuugden erop. Hadden ze echt niet moeten doen. Is fantastisch.
Er is ook Theologie van het Lichaam door Paus Johannes Paulus II.
Oh en ook een stukje uit het Katechismus...mom, ga ff opzoeken...
2379: The Gospel shows that physical sterility is not an absolute evil. Spouses who still suffer from infertility after exhausting legitimate medical procedures should unite themselves with the Lord's Cross, the source of all spiritual fecundity. They can give expression to their generosity by adopting abandoned children or performing demanding services for others.
Niemand heeft "recht" op een kind. Niemand kan verwachten dat hij in dit leven gelukkig wordt. Iedereen lijdt al of heeft geleden of zal (weer) lijden. En het lijden van een vrouw die geen kinderen kan is afschuwelijk.
4) Ook dit boek is weer een intepretatie van de Bijbel door een persoon (2 personen), hoe weet je dat dit betrouwbaar is...
Is er een Imprimatur? Dat betekent (ruwweg gezegd) dat een bisschop het heeft gelezen en dat hij zegt, als bisschop, een opvolger van de Apostolen, dat het boek vrij van "doctrinal error" is. Kijk voorin

Een beetje emotiëneler: lees het. Denk erover na. Bid. Brengt het je dichter bij de Kerk? Nadat je over je vragen met je
Pastoor (kan ik niet genoeg nadrukken) hebt gepraat?
Zulke dingen moeten we nooit lezen zonder gebed (ok, we moeten niks doen zonder gebed

). Vertrouw op God, vertrouw op Zijn Kerk, kun je maar moeilijk fout gaan lijkt me