Pages: [1] 2 3   Go Down
  Print  
Author Topic: Mantilla II  (Read 2161 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
David
Co-redemptrix
BC2010

« on: 16 December, 2008,; 22:02 »

Naar één ding ben ik nu wel heel nieuwsgierig: waarom?
(Ik weet het: 1 Korinthiërs 11:1-16, maar geloof dat dat maar half het antwoord is.)

Ik bereid voor op de toekomst door trouw te zijn aan het verleden. (Sint Johannes Chrysostomos)
puellapaschalis
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #1 on: 16 December, 2008,; 22:16 »

Oh boy, dat is pas een vraag Smiley

Yes, that's Gibbs in my avvy. Phwoar! Wink
Vitalia
Ark van Hoop

Ik beroep me op mijn zwijgrecht.

« Reply #2 on: 17 December, 2008,; 00:16 »

Oh boy, dat is pas een vraag Smiley

... die alleen maar gesteld kan worden door een MAN.

Zou het niet zo zijn dat een vrouw zich graag mooi kleedt voor haar Geliefde?

Men verstaat zo goed wat een stuk je brood is, als men uit ondervinding weet hoeveel moeite men moet doen om het te maken. (Charles de Foucauld)
puellapaschalis
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #3 on: 17 December, 2008,; 00:37 »

Ik ben wel benieuwd naar anderdames perspectieven Smiley

Ingrid
Lerares stijldansen
Tent van Abraham

« Reply #4 on: 17 December, 2008,; 08:36 »

... die alleen maar gesteld kan worden door een MAN.

nou euhm...ik ben geen man, maar toch heb ik ook deze vraag  embarassed

Adoro te devote, latens Deitas...
...peto quod petivit latro paenitens.
Matt
Troostende Fluit

« Reply #5 on: 17 December, 2008,; 09:23 »

Wel mooi in deze context: in amerika bestaat een christelijke nudisten sekte die zelfs naakt ter kerke gaan. (helaas nog niet terug kunnen vinden op internet, maar eens een reportage over gezien) Als de dames echter naakt de kerk in gaan zetten zij een hoedje op, want zo bijbelvast zijn ze dan wel weer (echt waar!)

"Wanneer iemand zou kunnen bewijzen dat Christus buiten de realiteit staat, of sterker nog: dat Hij de waarheid niet is - dan nog verkies ik Christus boven de waarheid."
Vitalia
Ark van Hoop

« Reply #6 on: 17 December, 2008,; 10:28 »

Klopt; ik heb er ook iets over gehoord. Stel dat de buurvrouw ziet dat je geen hoed op hebt!  Shocked

Men verstaat zo goed wat een stuk je brood is, als men uit ondervinding weet hoeveel moeite men moet doen om het te maken. (Charles de Foucauld)
puellapaschalis
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #7 on: 17 December, 2008,; 11:15 »

nou euhm...ik ben geen man, maar toch heb ik ook deze vraag  embarassed

Maak je geen zorgen; er zijn heel veel mensen die deze vraag hebben Smiley

Taquoriaan
Levende Tuin

« Reply #8 on: 17 December, 2008,; 13:26 »

Naar één ding ben ik nu wel heel nieuwsgierig: waarom?
(Ik weet het: 1 Korinthiërs 11:1-16, maar geloof dat dat maar half het antwoord is.)
Een mantilla dragen omdat het in de Bijbel zou staan, zou ik weer heel protestants vinden... Tongue

Ikzelf draag een mantilla wanneer ik de Heer zelf ontmoet. Bijvoorbeeld tijdens de H. Mis of bij Aanbidding. Het is voor mij een teken van eerbied. Ik moet zelf denken aan de bedekking die Mozes moest dragen nadat hij de Heer had gezien.

Een andere vergelijking die bij mij opkomt is dat mijn lichaam een soort heilige ark is wanneer ik ter Communie gegaan ben. De Heer is in mij, letterlijk. Daarom bedek ik mijn hoofd, uit eerbied ervoor, de mantilla is een soort tent waar de ark in staat.

Misschien wat ver gezocht, maar mijn redenen om een mantilla te dragen zijn meer spiritueel van aard dan dat ik dat vanwege de Heilige Schrift doe. Ik zou ook een mantilla dragen als Paulus niets over de hoofdbedekking van de vrouw had gezegd.

Ik ben niet langer actief op dit forum en heb mijn profiel leeggemaakt.
Matt
Troostende Fluit

« Reply #9 on: 17 December, 2008,; 13:41 »

Jullie trouwens de discussie nog gevolgd over het waarschijnlijk nog steeds katholiek zijn van Maxima door het dragen van een mantilla?

Deed ze zowel bij enkele missen als bij de - protstante- herdenkingsdienst voor Erik Hazelhoff, soldaat van Oranje?

"Wanneer iemand zou kunnen bewijzen dat Christus buiten de realiteit staat, of sterker nog: dat Hij de waarheid niet is - dan nog verkies ik Christus boven de waarheid."
Totus Tuus
Bron van Alle Informatie
Ark van Hoop

« Reply #10 on: 17 December, 2008,; 14:45 »

Ik heb nog nooit een Mantilla gedragen (op die keer voor de gein met jullie na dan Tongue). Eerlijk gezegd, vond ik het eerst wel beetje overdreven  embarassed Maar dat kwam (achteraf gezien) dat ik er ook eigenlijk niets van wist.

Ik begin langzaam er wat meer naar te groeien. Hoe meer en meer ik begin te beseffen dat het echt Hij is die in de kerk Zichzelf elke keer weer voor ons geeft (het weten, en het echt beseffen en voelen zijn immers verschillende dingen), hoe meer ik het verlangen krijg met meer eerbied de Mis te beleven.

Een mantilla heeft voor mij dan ook vooral met respect te maken. Je bent bij Hem, in Zijn aanwezigheid. Ook is Paulus er vrij duidelijk over.

Ik heb er nu dus dan eindelijk maar eens een gekocht via Vitalia.
Aan de ene kant om een praktische reden. Ik moet er in de toekomst gewoon 1 hebben. Ik heb hem volgend jaar nodig voor iets (uitleg komt later)

Ten tweede zit ik er echt over na te denken om de mantilla een kans te geven. Ik denk niet dat ik hem voorlopig nog in mijn parochiekerk durf te dragen hoor eerlijk gezegd. Daar ben ik nog lang niet. Maar ik ben voornemens het wat meer te gaan uitdiepen, het een paar keer te proberen, voor te bidden en kijken hoe het bijdraagt aan mijn geloofsbeveling.  Dus we shall see. Maar ja ik was ook degene die 100% voor de handcommunie was ooit, dus er is hoop hihi  Azn

What part of "hoc est enim corpus meum" don't you understand?!
Vitalia
Ark van Hoop

« Reply #11 on: 17 December, 2008,; 15:15 »

Jullie trouwens de discussie nog gevolgd over het waarschijnlijk nog steeds katholiek zijn van Maxima door het dragen van een mantilla?

Bij mijn weten is Maxima nooit overgegaan naar de protestantse kerk en is ze dus nog steeds katholiek. Maxima is vaker gezien met een manitlla (alleen heb ík daar 'natuurlijk' geen foto's van).

Ik probeer met mijn mantilla ook eerbied voor mijn Geliefde uit te drukken in de Mis en bij Aanbidding. In het begin ben ik er zelfs op aangevallen door een paar vrouwen in de kerk. Heb hen daarop uiterst kalm gezegd dat als zij problemen hebben met mijn mantilla, dat een probleem is van henzelf en niet van mij. Bovendien mogen ze zich vervoegen bij de plebaan (die mij juist ondersteund hierin Grin) met de klacht. (Hoe héb ik zo kalm kunnen zijn, want eigenlijk heb ik niet eens een lontje, waar is het meteen BANG!)
Aan de andere kant heb ik juist ook complimenten gekregen van - met name vrouwen uit voorm. Joegoslavië - die het eigenlijk wel wilden, maar niet durfden. "Gewoon doen en je richten op Hem; niet op die klagers." Hier en daar zie ik ze schuchter hun mantilla opdoen als ze zien dat ik achter in de kathedraal zit om mijn mantilla op te doen.
Maar ook als zij er niet zijn, draag ik mijn mantilla. Ik kom tenslotte voor Hem; niet voor de anderen. De eerste keer vond ik het ook dóódeng; maar als je dan ziet dat de kapelaan van verbazing bijna het altaar voorbij loopt... geeft je dat moed. Inmiddels weet ik niet anders meer.

Taquoriaan
Levende Tuin

« Reply #12 on: 17 December, 2008,; 15:29 »

Ik heb nog nooit nare reacties gehad, wel mensen die vonden dat het zo mooi stond en vroegen wat het was en waarom ik het droeg.

Weer een uitgelezen kans om te getuigen van je geloof.  Grin

Ik ben niet langer actief op dit forum en heb mijn profiel leeggemaakt.
puellapaschalis
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #13 on: 17 December, 2008,; 17:30 »

Maar waarom moeten ("moeten") vrouwen dat doen? Mannen moeten per se hun hoed af as ze een kerk binnen komen.

Totus Tuus
Bron van Alle Informatie
Ark van Hoop

« Reply #14 on: 17 December, 2008,; 17:39 »

Dat mannen hun hoed afzetten had volgens mij ook te maken met het feit dat de bisschoppen tijdens gedeeltes in de liturgie hun zuchetto (? schrijf je dat zo?) droegen, of hun mijter, en priesters hun biretta en er hierdoor een soort onderscheid kwam tussen de herder en de gelovigen. Ooit eens gehoord, weet niet of het klopt!

What part of "hoc est enim corpus meum" don't you understand?!
Pages: [1] 2 3   Go Up
  Print  

Jump to: