Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: 't Is maar tijdelijk...  (Read 412 times)
0 Members and 2 Guests are viewing this topic.
Guppie
Tent van Abraham

« on: 07 February, 2009,; 19:50 »

Beste Credimussers.

Ik vind dat we zo snel en zo veel en vaak als maar mogelijk is alle mogelijke zinnige en leuke activiteiten moeten ontplooien want nu kan het nog. Nee, ik geloof niet dat de Dag van het Laatste Oordeel spoedig komt maar ik las op rorate het zoveelste artikel over, wat ik maar even noem, de Williams kwestie en trof daarin de volgende alinea aan... Wink Wink

'Het enige probleem dat ik kan hebben met traditionalisten, is dat ze te nostalgisch zijn. Het verleden komt nooit terug, omdat de tijd van dat verleden is verstreken. Dat weten de verstandige traditionalisten ook, en dus begrijpen ze dat anderen hen niet kunnen volgen (beter nog, bij hen niet kunnen blijven stilstaan) en dus dat de vorm van hun devotie voorbij zal gaan ook al sluit wel eens een jongere op zoek naar zekerheid tijdelijk bij hen aan...'

Laetetur cor quarentium Dominum
Salve Regina
Ark van Hoop

Niet meer actief op dit forum

« Reply #1 on: 07 February, 2009,; 20:47 »

Zekerheid? Zekerheid heb je in dit leven nooit. En dat weten jongeren ook.
Op zoek naar biddende voorbeelden, lijkt me beter passen........

Niet meer actief op het forum.
Marq
Credimaster

« Reply #2 on: 08 February, 2009,; 01:27 »

Stuur die schrijver eens een linkje naar dit forum, zou ik zeggen. Wink

"If you think you understand it, it isn't God. " - Saint Augustine
"I find your lack of faith... disturbing." - Darth Vader (geinspireerd door Logiclane)
Blog: http://incaelo.wordpress.com
Salve Regina
Ark van Hoop

Niet meer actief op dit forum

« Reply #3 on: 08 February, 2009,; 10:14 »

link naar het artikel op rorate www.rorate.com/nws.php?id=52395

Of wat de publicist zegt waar is, kan ik niet beoordelen. Het is in ieder geval zijn mening.

Het enige dat ik er van kan zeggen dat is, dat de enkele keren dat ik in de periode 1999 tot 2003 - door met name de zoektocht van m'n vader - in aanraking ben geweest met de SSPX in zowel Nederland als Duitsland ik niets heb gemerkt van ant-semitische tendenzen.
Hoe het op hun scholen toegaat en hoe de kinderen daar opgevoed worden weet ik niet.
Wel dat ze een prachtige oude liturgie in stand gehouden hebben, dat de bezoekers van hun kapellen er veel voor over hebben om lange afstanden te overbruggen voor een Heilige Mis en om hun kapellen in stand te houden, dat de vrouwen hun hoofd bedekken in de kerk, dat er veel, heel veel gebeden wordt, dat er in de kerk niet onnodig gesproken en gekwebbeld wordt (gewijde stilte), dat ze Christus Koning sterk vereren en de wereld voor hem willen winnen. Maar maakt dat ze gelijk extremistisch? Ja, de publicist staat het natuurlijk vrij om er zo tegen aan te kijken. Misschien is er sprake van dat hij meer interne informatie heeft?

Mocht de link niet werken: hier is het artikel. Het gaat dus om een column van een publicist. Hier komt de tekst van de column.

Column

Traditionalistisch is niet het juiste woord… extremistisch is correcter

Geplaatst door onze redactie op zaterdag 7 februari 2009 om 14:20u

Mark Van de Voorde – De volgelingen van Lefebvre worden traditionalisten genoemd. Dat is een belediging voor de echte traditionalisten. Zo worden zij die het goed menen, op een hoop gegooid met een ‘katholieke’ sekte die veel meer extremistisch dan traditionalistisch is. Wat Richard Williamson publiekelijk zei over de Holocaust, is wat ook de andere ‘bisschoppen’ van de priesterfraterniteit Pius X ook denken en verkondigen. Zij zijn er ten andere niet op uit om weer tot de moederkerk te behoren, maar om haar te veroveren. Een pact met Rome is voor hen welkom, zoals ook in de verleden politieke vijanden pacten sloten om uiteindelijk de ander te kunnen aanvallen.

Voor alle duidelijkheid, ik ben helemaal geen traditionalist – dat zal de lezer inmiddels begrepen hebben – maar ik heb begrip voor mensen die de tradities zo hoogachten dat ze liever een mis in het Latijn volgen dan in de volkstaal, dat ze gregoriaans verkiezen boven Oosterhuis (waarmee ik niet zeg dat wie gregoriaans in zijn zingend hart draagt, een traditionalist is).

Het enige probleem dat ik kan hebben met traditionalisten, is dat ze te nostalgisch zijn. Het verleden komt nooit terug, omdat de tijd van dat verleden is verstreken. Dat weten de verstandige traditionalisten ook, en dus begrijpen ze dat anderen hen niet kunnen volgen (beter nog, bij hen niet kunnen blijven stilstaan) en dus dat de vorm van hun devotie voorbij zal gaan (ook al sluit wel eens een jongere op zoek naar zekerheid tijdelijk bij hen aan).

De zogenaamde priesterfraterniteit Pius X – juister, de Lefebvre-sekte – is niet traditionalistisch. Zij vraagt immers niet om een gereserveerde vrijplaats om zichzelf te mogen zijn in die toch zo veranderde en veranderende kerk. Zij eist dat de kerk haar denken stopzet en bovenal haar denken van vorige eeuw uit het boek van de kerkgeschiedenis scheurt. De Lefebvristen willen geen eigen plek, ze willen Lebensraum en daarvoor willen zij de hele kerk overnemen en haar geschiedenis terugdraaien.

Wie de teksten van de Lefebvristen erop naleest, moet zelfs besluiten dat zij niet alleen de geschiedenis willen terugdraaien maar zelfs herschrijven. Hun theologie is niet eens de theologie van voor het Tweede Vaticaans Concilie, het is een theocratische ideologie die ook voor dat concilie niet bestond in het theologisch discours van die dagen.

De Lefebvre-sekte is extremistisch. In zijn ijver om de eenheid te herstellen – en dat is zijn plicht – heeft de paus dit niet gezien en heeft hij, terecht houdend van de schoonheid van de traditie, enkel oog gehad voor de diepe devotie en de oude liturgie. Maar het gaat de fraterniteit Pius X niet om de schoonheid en de traditie, het gaat haar om de macht en het wereldbeeld dat geen tegenstand duldt. Daar heeft de paus jammerlijk naast gekeken.

De negationistische praat van Richard Williamson, in 1988 door Lefebvre onrechtmatig tot bisschop gewijd, is algemeen bij de Lefebvristen. Zie de uitspraken van Floriano Abrahamovicz die nu ineens wordt geroyeerd door zijn sekte, om te tonen hoe decent ze wel is, maar Williamson wordt ongemoeid gelaten (hij behoort immers tot de elite van het Herrenvolk).

Het negationisme van de priesterfraterniteit is evenwel een onderdeel van een extremistische mens- en maatschappijvisie die op uitsluiting is gericht. Het is geen toeval dat de Franse tak van Lefebvre helemaal verweven is met het Front National van Le Pen, die ook verklaarde dat de nazi’s nauwelijks of geen Joden hadden ter dood gebracht en dat de Holocaust slechts een onooglijk detail is in de geschiedenis.

De Lefebvristen zijn tegen de democratie (zij willen naar het Ancien Régime terug waar het volk onderhorig was aan de hogere standen, adel en clerus). Zij menen dat vrouwen minder verstand hebben dan mannen en op aarde zijn om kinderen te baren en het huishouden te doen (en daarom geen voorgezet of secundair onderwijs mogen volgen). Zij erkennen het persoonlijke geweten niet en eisen slaafse gehoorzaamheid aan de wet die de leiders verkondigen (als de wet het geweten vervangt, komen we in een dictatuur terecht). Zij vinden dat alle andere christelijke kerken ketters zijn die desnoods gedwongen moeten worden tot het ware geloof (en eigenlijk Rome ook), laat staan dat ze belangstelling zouden hebben voor een dialoog met niet-christelijke godsdiensten.

Het gaat de fraterniteit Pius X niet om het Latijn en de mis met de rug naar het volk. Daarom is de opheffing van de excommunicatie van deze extremisten zo pijnlijk voor een katholiek die zijn kerk graag ziet. Ik wil uit die liefde, mits ik even mijn ogen sluit, de Rotterdamse bisschop Van Luyn graag geloven dat “de paus dit niet geweten heeft”. Maar dat is nog erger, want dat betekent dat de paus in het Vaticaan niets meer te zeggen heeft of althans de touwtjes niet in handen heeft.

Mark Van de Voorde is publicist en raadgever van de Belgische premier Herman Van Rompuy en van de Belgische vicepremier Steven Vanackere.

Niet meer actief op het forum.
puellapaschalis
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #4 on: 08 February, 2009,; 13:58 »

Het klinkt alsof dhr. Van de Voorde wel wat ervaring heeft moeten hebben, want anders zou iemand met zulke zekerheid niet durven spreken over een broederschap van c. 400 leden. Of misschien heeft hij die ervaring juist niet? Roll Eyes

Dhr. vd Voorde heeft misschien wel gelijk dat er in de Lage Landen misschien maar weinig "jongeren" (ik weet echt niet meer wat dat woordje nou echt inhoudt, weet je wel) zijn die "echte traditionalisten" zijn. Maar dat komt denk ik met name uit twee factoren: de eerste is dat de Lage Landen nogal klein zijn, vooral qua aantal katholieken, en de tweede is dat hier zo veel schande is gebeurt dat het "genezen" (om het zo maar te noemen) wel langer moet duren.

Kijkt dhr. vd Voorde ooit naar kloosters in de VS zoals OLAM en de Benedictines of Mary, Queen of Apostles? Of de Franciscans of the Immaculate, die ook in Europa zijn en wie (in een paar kloosters in Engeland, tenminste) de Buitengewone Ritus hebben als hun gewone, dagelijkse Mis?

Volgens mij - en dit is dan ook maar een mening - begrijpt dhr. vd Voorde het concept van "traditioneel" verkeerd, wat het dan binnen de context van de Kerk betreft. De tradities van de Kerk kunnen we niet zomaar een "smaak" of een "optie" noemen, waar men voor kan kiezen als hij dat "leuk" vindt (overigens, Traditie, wat een beetje anders is, mogen we niet wegwerpen). traditie (opzettelijk zonder hoofdletter) is, hoe zeg je dat, ons erfgoed, maar dan meer dan een erfgoed. Als we dat verwijderen (net zoals al gedaan is in vele plaatsen) komen we er niet uit - we worden niet heilig(er), we hebben minder geloof, we vertrouwen meer op ons zinloze eigen vermogen en niet meer op God. Ik denk dus dat we de "traditioneler" kant niet kunnen zien als die schattiger ouderwetser variatie dat zorgt voor een beetje variatie in de Nederlandse keukenKerk. Ik denk dat de "progressievere" dingen redelijk snel weer voorbij zullen gaan, maar dat de levende traditie van de Kerk, vooral van de liturgie, zal blijven.

Overigens is alles maar tijdelijk. God is de enige die echt constant is Wink

Yes, that's Gibbs in my avvy. Phwoar! Wink
Marq
Credimaster

« Reply #5 on: 08 February, 2009,; 14:21 »

Ik vind Dhr. van de Voorde wel erg simplistisch te werk gaat hoor... Ondanks dat hij anders beweert, gooit hij iedereen die hij traditionalist noemt wel degelijk op één grote hoop. Het is immers geen kwestie van traditionalistisch zijn omdat het vroeger allemaal zo leuk en aardig was, maar omdat de toekomst bepaald zal moeten worden door wat er eerder gebeurde, in andere woorden, de traditie. Traditie is niet ouderwets zijn, maar de waarde en waarheid herkennen in wat er gedurende 2000 jaar door de Heilige Geest is bewerkstelligd is in de Kerk. En waar ooit de fundering voor is gelegd, zal in de toekomst verder (moeten) groeien.

Ik denk dat de "progressievere" dingen redelijk snel weer voorbij zullen gaan, maar dat de levende traditie van de Kerk, vooral van de liturgie, zal blijven.

Helemaal mee eens.

"If you think you understand it, it isn't God. " - Saint Augustine
"I find your lack of faith... disturbing." - Darth Vader (geinspireerd door Logiclane)
Blog: http://incaelo.wordpress.com
Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to: