Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: Voorwoord + inleiding  (Read 789 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Totus Tuus
Bron van Alle Informatie
Ark van Hoop

« on: 27 February, 2009,; 12:24 »

Nou ik neem maar even voor voorschotje  Grin Ik moest even vooruit werken omdat ik dit weekend een tienerkamp leid dus dan kwam er niet veel van lezen.

Twee jaar terug strandde ik behoorlijk in het voorwoord en de inleiding. Nu ging het best goed Smiley Dan hebben die 2 jaren met retraites, inleidingen en geestelijke voeding dus wel nut gehad.

Enfin, hoe gaat het bij jullie?

Ik vond het vooral mooi hoe hij benadrukte dat men Jezus niet alleen als historisch persoon moet zijn, maar JUIST als de Zoon van God, omdat het anders totaal geen zin heeft. Ook mooi hoe hij Mozes aanhaalde en Jezus meteen als nieuwe Mozes toont

Wat jullie?

What part of "hoc est enim corpus meum" don't you understand?!
Kiddel
Levende Tuin

« Reply #1 on: 27 February, 2009,; 12:35 »

ik ben nog ff aant worstelen..ligt t aan mij of is het af en toe ook best moeilijk te begrijpen wat er staat (ben natuurlijk blond Tongue)...
Marq
Credimaster

« Reply #2 on: 27 February, 2009,; 12:57 »

Nee hoor, de tekst is niet altijd even gemakkelijk. Ik denk dat dat gedeeltelijk door het onderwerp komt, maar ook door de schrijfstijl (of de vertaling daarvan) van de paus.

"If you think you understand it, it isn't God. " - Saint Augustine
"I find your lack of faith... disturbing." - Darth Vader (geinspireerd door Logiclane)
Blog: http://incaelo.wordpress.com
Salve Regina
Ark van Hoop

Niet meer actief op dit forum

« Reply #3 on: 27 February, 2009,; 20:41 »

Ik heb het Voorwoord en de Inleiding vanavond rustig gelezen. Met een aantekeningenpapiertje ernaast.  Cool
Wat mij erg aanspreekt in de tekst dat is dat Paus Benedictus uitgaat van de verbondenheid van de historische Jezus met de gelovige visie op Hem van de Evangelies. Jezus verbonden met God de Vader. Het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond. Het Woord treedt binnen in de menselijke geschiedenis.
Het geloof wortelt in echte gebeurtenissen die zich hier op aarde hebben voorgedaan.
Paus Benedictus begint bij Mozes, de profeet, die de Heer van aangezicht tot aangezicht gekend heeft, die Hem mystiek geschouwd heeft. Hij sprak met God zoals vrienden met elkaar spreken. Van hieruit handelde Mozes, de uittocht uit het slavenhuis Egypte naar het beloofde land en het ontvangen van de wet die Israėl de weg wijst door de geschiedenis.
De profeet Mozes is geen waarzegger of toekomstvoorspeller. Hij laat ons het gelaat van God zien en de weg van het geloof die wij moeten gaan. In Mozes is een belofte: de aankondiging van een nieuwe Mozes. Jezus. Het mysterie dat de Zoon de Vader openbaart. Jezus is God en mens en wie als leerling met Jezus meegaat, krijgt door Hem deel aan de verlossing en de gemeenschap met God.

angel Cool  Smiley

Niet meer actief op het forum.
puellapaschalis
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #4 on: 01 March, 2009,; 20:47 »

Ok ik loop nu al achter embarassed Ik heb het eerste stuk dus vanmorgen in de trein gelezen. Wauw geweldig zeg Cheesy Wat kan Pappa schrijven!

Ik ben het eens dat het een beetje moeilijk was, maar toen ik er eenmaal door was, en de logica overzichtelijk kon zien...wauw Afro

Sorry, volgende (deze!) week ga ik beter doen!

Yes, that's Gibbs in my avvy. Phwoar! Wink
Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to: