heb het boekje sinds vorige week, vind het wel lekker lezen en voor mij een handreiking om toch eens iets uit de Bijbel te lezen

Ik hoop dat je er ook nog iets in laat staan, Ingrid.

Toen ik vanmorgen in de Mis luisterde naar de lezingen en naar de overweging van Mgr. Lescrauwaet, viel het me op dat ik met nóg intensere belangstelling zat te luisteren.
De tekst voor morgen:
Zondag 1 maart
Eerste Zondag van de Veertigdagentijd
1 Petrus 3,18-22In de evengelielezing van deze eerste zondag van de Veertigdagentijd worden we direct al met onze neus op de feiten gedrukt: God wil dat wij er serieus werk van maken. Stelt u zich eens voor hoe Jezus zich voelde, toen Hij door de Geest naar de woestijn gedreven werd. En daar een slopende vastenperiode doormaakte waarin Hij erge honger, dorst en eenzaamheid doorstond. Waarom moest Hij dit doen?
De tweede lezing van vandaag kan een tipje van de sluier oplichten. St. Petrus zegt dat Jezus was "gedood naar het lichaam" om te kunnen leven "door de Geest" (1 Petrus 3,18). Natuurlijk, Jezus was altijd volledig één met de Geest, maar deze tijd in de woestijn was een gelegenheid om iets te proeven van hoe dit
dood-zijn en leven zou zijn als Hij het ten volle doormaakte aan het kruis. Ook wij hebben in deze Veertigedagentijd de gelegenheid om een ervaring van
dood en leven op te doen. Meer dan slechts een "verwijdering van lichamelijke onreinheid" kan onze tijd in de woestijn ons dichter bij God brengen wanneer ook wij sterven naar het lichaam.
Lichamelijk lijden en versobering kunnen middelen zijn waardoor wij dieper binnengaan in het gebied waar de Geest ons wil brengen. Traditionele gebruiken - zoals het laten staan van je favoriete voedsel en het maken van bewuste keuzes bij het tv-kijken - kunnen helpen gedragspatronen te doorbreken en vragen om zelfdiscipline. Ook door ervoor te kiezen om positief in het leven te staan en royaler te zijn als eer een colletemandjes - of emmer - langs komt, kunnen we ons meer bewust woren van de vastentijd. Zo ontwikkelen we een grondhouding waarmee we het verband gaan ervaren tussen de "opoffering" en het dieper doordrongen raken met het vuur van de Geest.
In de woestijn was Jezus verstoken van alle comfort. Hij moest zijn oor te luisteren leggen in de stilte van de eenzame wildernis. Wanneer we dieper de woestijn ingaan, kan dat ons dichter bij Jezus brengen. We spannen ons in aandachtiger te luisteren naar wat God zegt door het inlassen van stille gebedstijden. Wanneer u tijd met Jezus doorbrengt in de woestijn, laat dan de engelen u dienen, zoals zij Hem hebben gediend. Durf te verwachten dat u een intimiteit met God zult ervaren zoals u die niet eerder in uw leven gekend hebt. Deze liefde zet ons vervolgens aan om alles te doen - ook het opgeven van onze lievelingsmaaltijd - met een vurigheid die doet denken aan wat Jezus in die veertig dagen in de woestijn beleefde.
"Heilige Geest, ik verwacht van U dat U me in deze Veertigdagentijd aanmoedigt met de aandrang die ik nodig heb om dichter te komen bij de liefde van God."