Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: Hoofdstuk 1 De Doop van Jezus  (Read 778 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Salve Regina
Ark van Hoop

Gestopt met plaatsen van persoonlijke berichten

« on: 01 March, 2009,; 19:50 »

Wat mij bij het lezen van dit hoofdstuk vandaag het meest aansprak:

De Doop van Jezus is het begin van het openbare leven van Jezus. Jezus was toen ongeveer dertig jaar en had de leeftijd bereikt waarop Hij tot openbaar optreden gerechtigd was.

Jezus komt uit Gallilea naar de Jordaan in Judea. Sluit zich aan bij de vele mensen die zich door Johannes laten dopen. Jezus láát zich dopen door Johannes, om zo de Schriften te vervullen.

Zowel Mattheus als Lucas geven in hun Evangelies een soort stamboom mee. Lucas geeft ook nog een nauwkeurige plaatsing in de tijd en de wereldgeschiedenis.

Bij Mattheus is Jezus erfgenaam van de belofte aan Abraham en erfgenaam van Gods toezegging van een eeuwig koningsschap aan David.

Bij Lucas is Hij, zoon van Adam, Mensenzoon.
Omdat Hij mens was, horen wij bij Hem en Hij bij ons.
In Hem begint de mensheid opnieuw en bereikt ze haar einddoel.

Johannes doopt met water, maar Hij is groter is en die zal dopen met de Heilige Geest en met vuur, is op komst.

Het is een eenmalige Doop: iemand bekeert zich voor eens en voorgoed tot een geheel nieuw leven. De biecht, de belijdenis van de zonden hoort daar bij.

Bij ons Doopsel sluiten wij ons aan bij de Doop van Jezus en horen daardoor bij Hem. Zo worden wij christen.

Kiddel
Levende Tuin

« Reply #1 on: 01 March, 2009,; 20:34 »

niet zooo snell....ik begin net Wink
Salve Regina
Ark van Hoop

Gestopt met plaatsen van persoonlijke berichten

« Reply #2 on: 01 March, 2009,; 22:53 »

Geen paniek.....  Grin
Totus Tuus
Bron van Alle Informatie
Ark van Hoop

« Reply #3 on: 02 March, 2009,; 17:47 »

Ben nu halverwege maar had dit hoofdstuk al eens gelezen. De eerste keer dacht ik echt WOWWW. Voor het eerst werd het me toen een beetje duidelijk en weet nog dat ik dacht: vet cool, het is me uitgelegd door de paus Cheesy

Ik vind het mooi om te lezen hoe Jezus helemaal vrijwillig het water instapt om onze zonden op zich te nemen. Voor ons doet Hij dat. En de grote belofte die hierin ligt, dat Hij het mee zal nemen naar het kruis.

Weet niet waarom maar deze zin raakte me: omdat Hij mens was, horen wij allemaal bij Hem en Hij bij ons.

What part of "hoc est enim corpus meum" don't you understand?!
Kiddel
Levende Tuin

« Reply #4 on: 02 March, 2009,; 20:52 »

Hey,

Ik heb net even een stuk van hoofdstuk 1 gelezen en stuit ook op een paar vragen die in me opkomen, misschien weten jullie een antwoord?

* De doop staat op p35 onderaan  beschreven als 'iemand bekeert zich eens en voorgoed tot een geheel ander leven. Er is een vurige oproep aan verbonden om op een nieuwe wijze te gaan denken en handelen'...Dan vraag ik me af waarom niet iedereen zich pas als volwassene moet laten dopen..zo'n keuze en bewust handelen kun je toch niet als baby maken?

*Johannes de doper stond op als nieuwe profeet (blz 36) en heel Jeruzalem liep naar hem uit. In het stuk hiervoor staat wel dat dit alles zich afspeelt in een overwegend Heidense tijd. Mensen zijn het geloof in God eigenlijk kwijt. Ik kan me voorstellen dat dan juist niet iedereen uitloopt voor zo iemand. Ja misschien omdat hte een rariteit is. Vergelijk het me de huidige tijd waarin ook veel mensen van God afgekeerd zijn. Als er nu iemand opstaat als 'nieuwe profeet' zullen toch ook veel mensen hun twijfels erbij hebben?

*En als laatste een vraagje over iets wat ik niet zeker weet: Op bladzijde 37 staat dat Jezus voor Zijn doop Zijn zonden moest belijden en men zich afvroeg hoe hij dat dan moest doen. Wisten de mensen voor Zijn doop al dat Hij goddelijk en zonder zonden was?

Eerst ff tot zover Wink Morgen lees ik weer een stuk verder en dan zal ik ook wel weer de nodige vragen hebben Wink
puellapaschalis
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #5 on: 02 March, 2009,; 21:12 »

Oke dit is heel gevaarlijk want ik heb het nog niet gelezen, maar toch doe ik een poging Smiley Misschien kan Primo mee, want hier heeft een seminarist vast wel iets over gehad Wink

* De doop staat op p35 onderaan  beschreven als 'iemand bekeert zich eens en voorgoed tot een geheel ander leven. Er is een vurige oproep aan verbonden om op een nieuwe wijze te gaan denken en handelen'...Dan vraag ik me af waarom niet iedereen zich pas als volwassene moet laten dopen..zo'n keuze en bewust handelen kun je toch niet als baby maken?

Dat bekeren is afhankelijk van het geloof binnen iemand: als je niet in God gelooft, kun je ook niet voor Hem kiezen. Het geloof is al binnen een kindje, ook is hij heel erg jong. Hij kan het niet uitspreken, nee, maar het is er wel (denk aan reproductive organs in een baby meisje - je ziet ze niet, zo doen (voorlopig) helemaal niks, en toch zijn ze er en zullen groeien met dat kind zelf), en daarom kan 'ie gedoopt worden.

*Johannes de doper stond op als nieuwe profeet (blz 36) en heel Jeruzalem liep naar hem uit. In het stuk hiervoor staat wel dat dit alles zich afspeelt in een overwegend Heidense tijd. Mensen zijn het geloof in God eigenlijk kwijt. Ik kan me voorstellen dat dan juist niet iedereen uitloopt voor zo iemand. Ja misschien omdat hte een rariteit is. Vergelijk het me de huidige tijd waarin ook veel mensen van God afgekeerd zijn. Als er nu iemand opstaat als 'nieuwe profeet' zullen toch ook veel mensen hun twijfels erbij hebben?

Mensen zijn per definitie gemaakt om te geloven. De schepping wil z'n schepper leren kennen, ook omdat hij zich dan beter begrijpt. Dus al lijkt men zich van God af te keren, zoekt ie Hem toch. Denk aan de populariteit van dingen zoals "New Age spirituality", reiki enz. Maar ook aan culten (in de populaire, niet de kerkelijke, betekenis van het woord), en individuele mensen die bewegingen, kerk gemeenschappen enzo stichten. Hun charisma trekt mensen aan (geen wonder). Ik vermoed dus dat sommigen de Doper gingen zien voor de "curiosity value" (als in "local freak show oddity") maar sommigen omdat hij echt charisma had.

*En als laatste een vraagje over iets wat ik niet zeker weet: Op bladzijde 37 staat dat Jezus voor Zijn doop Zijn zonden moest belijden en men zich afvroeg hoe hij dat dan moest doen. Wisten de mensen voor Zijn doop al dat Hij goddelijk en zonder zonden was?

Nee, denk ik niet. Wat Hij op dat moment heeft gezegd - zou best interessant zijn. Ik kan me niet voorstellen dat Hij zou liegen, dus misschien is Hij stil gebleven.

Dat is denk ik de "mysterie" van Jezus' doop. Hij hoeft het helemaal niet - dat zegt de Doper zelf. Toch liet Hij zich dopen - misschien om ons een voorbeeld te geven van het leven in en met God, misschien om het werk van de Doper te bevestigen als Gods werk, misschien om Zichzelf en God zelf te laten zien (denk aan wat er gebeurde toen Hij weer uit het water kwam).

Denk ook dat ondergaan in het water heel snel de dood kan betekenen: de doop is symbolisch van (en geeft ook werkelijk) nieuw leven. Nieuw leven uit de zonde, nl. Jezus' doop "prefigures" (waar is m'n woordenboek lol) Zijn dood aan het Kruis. Voor ons is nu de doop de "way in" tot een leven met God; wij hoeven niet aan het Kruis te hangen.

Yes, that's Gibbs in my avvy. Phwoar! Wink
Kiddel
Levende Tuin

« Reply #6 on: 07 March, 2009,; 17:25 »

Zo, ben weer door het eerste hoofdstuk heen...nu een paar vragen:
* Ik begrijp de conclusie: 'Dit is mijn veelgeliefde Zoon (....) voor zijn dood', blz 39 (nederlandse versie) niet...
* En ook het stukje: 'De doop (...) men christen', blz 43, niet....

wie kan t me uitleggen??
Amanda77
Levende Tuin

Absit invidia

« Reply #7 on: 08 March, 2009,; 18:32 »

De doop staat op p35 onderaan  beschreven als 'iemand bekeert zich eens en voorgoed tot een geheel ander leven. Er is een vurige oproep aan verbonden om op een nieuwe wijze te gaan denken en handelen'...Dan vraag ik me af waarom niet iedereen zich pas als volwassene moet laten dopen..zo'n keuze en bewust handelen kun je toch niet als baby maken?
Ik heb wel eens begrepen dat de doop van Johannes de 1e soort doop is geweest. Soort eerste zet van Jodendom naar Christen. De joden kenden namelijk ook al een doop, maar deze was totaal anders dat de doop die we nu kennen. (die begonnen is door Johannes) Vandaar dat Johannes de eerste baan heeft gemaakt voor Jezus.
De uiteindelijke stap naar christelijke stroming kwam bij Pinksteren toen de gedoopten gedoopt werden met de Heilige Geest. Hierna waren zij volledig christelijk geworden.
Als baby word je meestal gedoopt zodat je bij de christelijke gemeenschap hoort. Pas als je wat meer volwassen bent en je nog steeds bij de Kerk wilt horen, kun je je vormsel gaan doen. Dit is de 2e doop met de Heilige Geest.

Johannes de doper stond op als nieuwe profeet (blz 36) en heel Jeruzalem liep naar hem uit. In het stuk hiervoor staat wel dat dit alles zich afspeelt in een overwegend Heidense tijd. Mensen zijn het geloof in God eigenlijk kwijt. Ik kan me voorstellen dat dan juist niet iedereen uitloopt voor zo iemand. Ja misschien omdat het een rariteit is. Vergelijk het me de huidige tijd waarin ook veel mensen van God afgekeerd zijn. Als er nu iemand opstaat als 'nieuwe profeet' zullen toch ook veel mensen hun twijfels erbij hebben?
In de tijd van Johannes de doper was het een onrustige tijd. Inderdaad waren de mensen van God afgekeerd omdat zij al zolang niks meer van God hadden gemerkt. In die tijd was het wel algemeen bekend door allerlei heilige teksten dat er een grote verandering aan zou komen en dat er een nieuwe messias zou komen. Men wou dat erg graag omdat zij zich verloren voelde zonder God. Daarom sloten mensen zich aan bij Johannes omdat zij voelden dat hij vernieuwend/anders en die messias was.

En als laatste een vraagje over iets wat ik niet zeker weet: Op bladzijde 37 staat dat Jezus voor Zijn doop Zijn zonden moest belijden en men zich afvroeg hoe hij dat dan moest doen. Wisten de mensen voor Zijn doop al dat Hij goddelijk en zonder zonden was?
Tot die tijd had Jezus als een gewoon mens geleefd en bij de doop wierp hij zijn gewone mens zijn af en werd hij de Zoon van God. Zijn doop was dus meer een overgang naar zijn Goddelijke opdracht.

De stem die bij de doop gehoord wordt: "Dit is mijn veelgeliefde Zoon" wijst vooruit naar de opstanding. Dat is ook een verklaring voor het feit dat Jezus zelf het woord "doop"gebruikt voor zijn dood.
Jezus word de officieel de Zoon van God bij zijn doop, vandaar ook de:"Dit is mijn...." Hierbij is hij de grondleggen van een nieuwe stroming van het jodendom namelijk het christelijke. Hierbij bekeert hij joden tot christendom en aan het eind word hij gekruisigd en komt het belangrijkste: zijn wederopstandig. Hij word onderdeel van de Heilige Drieeenheid en bereid de hemel voor, een laaste rustplaats voor christenen. Eigenlijk is zijn doop dus een begin van een aantal grootse gebeurtenissen waarbij zijn dood een nieuwe fase "doop" is in zijn leven/bestaan.

Hoop dat je wat hebt aan mijn antwoorden.
Veel leesplezier!
Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to: