Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: Hoofdstuk 2 De Bekoringen van Jezus  (Read 1198 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Salve Regina
Ark van Hoop

Niet meer actief op dit forum

« on: 08 March, 2009,; 12:09 »

Ik heb gisteravond en vanochtend dit hoofdstuk gelezen en vind het gewoon een prachtig hoofdstuk. 't Is moeilijk om te vertellen wat me allemaal aansprak, maar ik doe hieronder toch een poging.

De Heilige Geest daalt neer op Jezus als Jezus door Johannes gedoopt wordt. Aldus wordt hij gezalfd. Hij is de Gezalfde, de Messias, lang verwacht. Hij wordt bekleed met koninklijke en priesterlijke waardigheid. Dit is de opdracht waarmee Hij door het leven gaat.

Onmiddellijk voert de Geest Hem nar de woestijn om “door de duivel op de proef gesteld te worden”. Aan het handelende optreden gaat bezinning vooraf. Een worsteling om de opdracht te leren kennen. De kern van de zending van Jezus ligt er in dat Hij in het drama van het menselijk bestaan binnen gaat, het in alle hoeken moet doorzoeken, moet ndergaan, om zo het “verloren schaap” te vinden, op de schouders te nemen en in veiligheid te brengen. Dit bepaalt Zijn levensweg.

Het verhaal over de bekoringen staat in nauw verband met het doopsel, waarin Jezus zich solidariseert met de zondaars.

De woestijn wordt een oord van verzoening en genezing.

De bekoringen van Jezus weerspiegelen zowel de worsteling om zijn opdracht, als de vraag waar het in het mensenleven nu eigenlijk om draait. Bouwen wij de wereld op met of zonder God?

Tot het wezen van de bekoring hoort dat ze zich moreel voordoet: ze nodigt ons niet rechtstreeks uit om het kwade te doen. Ze doet alsof ze het goede op het oog heeft: we moeten eindelijk de illusies eens loslaten en ons met daadkracht gaan wijden aan de verbetering van de wereld. D.i. de tastbare wereld. De dingen van God zijn daarbij overbodig.

De bekoringen van Jezus betreffen:
- Honger na veertig dagen en nachten vasten:
De veertig vastendagen vertegenwoordigen het drama van de wereldgeschiedenis, dat Jezus in zich opneemt en tot het einde toe draagt.
Spot en bekoring gaan hand en hand.
De honger onder de mensen
Alfred Delp, S.J. verwoordt het zo: “Brood is belangrijk, vrijheid is belangrijker, het allerbelangrijkste is trouw die niet gebroken wordt en aanbidding, die niet wordt verloochend”.
- Theologische twistgesprek tussen de duivel en Jezus. De duivel spreekt over Gods bescherming voor de mens die gelooft. Bijbeluitleg als instrument van de antichrist.
Tegenwoordig wordt de Bijbel flink langs de meetlat gelegd van het moderne wereldbeeld: God kan niet handelend optreden in de geschiedenis. Alles wat God aangaat is subjectief. Het gaat om het Godsbeeld. Wie is God?
- De duivel brengt Jezus in een visioen op een hoge berg. Hij laat Hem alle koninkrijken van de wereld zien met al hun pracht en biedt Hem het koningschap over dat alles aan. Dat is toch precies waartoe de Messias gezonden is?
De Heer heeft echter macht in de hemel en op aarde. Alleen wie die totale macht bezit, heeft de werkelijke, reddende macht. Zonder de hemel blijft aardse macht altijd dubbelzinnig en breekbaar. Alleen macht die Gods zegen heeft, kan betrouwbaar zijn. Jezus bezit deze macht als Verrezene. Deze macht veronderstelt een andere berg, Golgotha, het kruis, Zijn dood.

De vraag die ons in het hele boek bezighoudt is:

Wat heeft Jezus eigenlijk gebracht, als dat niet de wereldvrede is, niet welvaart voor allen, niet een betere wereld? Wat heeft Hij gebracht?

Het antwoord is simpel: God. Jezus heeft God gebracht aan de volekeren op aarde. Wij kennen nu zijn gelaat, wij kunnen Hem aanroepen. Wij kennen de weg die wij als mensen in deze wereld moeten inslaan. Jezus heeft God gebracht en daarmee de waarheid over onze herkomst en onze toekomst: het geloof, de hoop en de liefde. Ze blijkt in de wereld de enig duurzame, reddende kracht te zijn.

Niet meer actief op het forum.
Amanda77
Levende Tuin

Absit invidia

« Reply #1 on: 08 March, 2009,; 19:41 »

Ik vond het ook een mooi hoofdstuk. Erg begrijpelijk geschreven.

Wat me dan ook erg bij is gebleven is dat het gaat om God`s Koningrijk in de hemelen.
Hier op aarde is deze wat minder aanwezig. Maar door goed te leven en de bekoringen van deze aarde te weerstaan, komen wij bij God in de hemel, waar hij wel zichtbaar is.
Die bekoringen zijn inderdaad erg actueel en herkenbaar. In een wereld waarin geloof en overgave aan geloof bijna onwenselijk zijn en waarin het hogere doel de materie is, is het soms moeilijk om het goede te doen als gelovige.

Ook in tijden van bekoring op geestelijk vlak (na een verlies e.d.) word je aardig beproeft. Hoe snel kun je inderdaad denken: Ja hallo en waar is God nu? Laat je zien! Daarbij is het ook weer moeilijk om je vast te houden aan het idee dat God er wel is en je zoveel mogelijk steunt.

Het verhaal in de Bijbel waarin de duivel Jezus uitdaagd heb ik altijd mooi gevonden. Het confronteert jezelf. Hoe snel zou ik zwichten voor de mooie verhalen/beelden? Zou ik vasthouden aan God? Hoe rotsvast in mijn geloof?

Ook is het mooi om te zien dat er zoveel paralellen zijn in de verhalen en het leven van Jezus. Alles komt terug op de meest belangrijkste momenten in zijn leven. Alles is er op gericht dat hij de Zoon van God is, die voor de mensen op aarde een weg baant naar God (dmv verhalen en regels van God uit te leggen) en na zijn dood en wederopstanding de hemel (Gods Koninkrijk) op te richten zodat wij naar God uit kunnen blijven zien.
puellapaschalis
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #2 on: 10 March, 2009,; 22:40 »

- Honger na veertig dagen en nachten vasten:
De veertig vastendagen vertegenwoordigen het drama van de wereldgeschiedenis, dat Jezus in zich opneemt en tot het einde toe draagt.
Spot en bekoring gaan hand en hand.
De honger onder de mensen
Alfred Delp, S.J. verwoordt het zo: “Brood is belangrijk, vrijheid is belangrijker, het allerbelangrijkste is trouw die niet gebroken wordt en aanbidding, die niet wordt verloochend”.

Ik vind dit stuk ook erg indrukwekkend, vooral dat citaat van Pater Delp.

Yes, that's Gibbs in my avvy. Phwoar! Wink
Totus Tuus
Bron van Alle Informatie
Ark van Hoop

« Reply #3 on: 15 March, 2009,; 12:34 »

Ik vond de keuze tussen Jezus en Barrabas heel treffend. Het dwingt je tot gewetensonderzoek: had jij voor Jezus gekozen of voor Barrabas?

Het slotgedeelte van het hoofdstuk vond ik prachtig. Het zoeken naar het Godsbeeld en wat heeft Jezus gebracht. Heel simpel: God. En dat moet het belangrijkste zijn. Hoe confronterend was dit hoofdstuk  Smiley

What part of "hoc est enim corpus meum" don't you understand?!
puellapaschalis
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #4 on: 16 March, 2009,; 17:02 »

Ik vond de keuze tussen Jezus en Barrabas heel treffend. Het dwingt je tot gewetensonderzoek: had jij voor Jezus gekozen of voor Barrabas?

Ja dat raakte me ook goed aan. En dat de duivel subtiel genoeg is om niet zo opvallend te zijn. Zijn verleidingen zijn "nou ja...zou dit niet misschien beter/verstandiger/normaler/enz zijn?"

Yes, that's Gibbs in my avvy. Phwoar! Wink
Totus Tuus
Bron van Alle Informatie
Ark van Hoop

« Reply #5 on: 16 March, 2009,; 17:56 »

Ja dat raakte me ook goed aan. En dat de duivel subtiel genoeg is om niet zo opvallend te zijn. Zijn verleidingen zijn "nou ja...zou dit niet misschien beter/verstandiger/normaler/enz zijn?"

Ja daar was de Paus inderdaad zeer duidelijk in, hoe sneaky de duivel werkt en dat je vaak helemaal niet door hebt dat hij aan het werk is. Was een treffend stuk!

What part of "hoc est enim corpus meum" don't you understand?!
Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to: