Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: Hoofdstuk 4 DE BERGREDE: de Zaligsprekingen  (Read 602 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Salve Regina
Ark van Hoop

Gestopt met plaatsen van persoonlijke berichten

« on: 15 March, 2009,; 17:52 »

Vanmiddag heb ik dit hoofdstuk gelezen. Hieronder een korte weergave van wat mij het meest aansprak.

Jezus zit op de cathedra als leraar van Israėl en van alle mensen. Iedereen die luistert en het woord aanneemt, kan een “leerling” worden. Vanaf nu komt het aan op luisteren en navolgen. Iedereen kan leerling worden, geroepen worden.

De overlevering heeft een heuvel ten noorden van het meer van Genesareth aangewezen als berg van de zaligsprekingen. Wie ooit daar geweest is en het uitzicht over het meer, de hemel en de zon, de bomen en de weiden, de bloemen en het zingen van de vogels vanuit zijn ziel heeft waargenomen, kan de prachtige atmosfeer van vrede, van schoonheid van de schepping daar niet meer vergeten, in een land dat helaas geen vrede kent.

De evangelist Lucas levert ons een kortere versie over van de Bergrede, waarin andere accenten gelegd worden. Lucas schrijft voor christenen die uit de heidenen komen. Bij Lucas volgt op de Bergrede meteen de roeping van de twaalf leerlingen, als vrucht van een in gebed doorgebrachte nacht.

De Bergrede is gericht op de wijde wereld, op heden en toekomst, maar ze heeft concrete leerlingen nodig en ze kan slechts begrepen worden wanneer men met Jezus meegaat en Hem navolgt.

Paus Benedictus XVI kiest drie passages waarin de persoon en de boodschap van Jezus duidelijk naar voren komen.

De eerste passage betreft de Zaligsprekingen.

In de bergrede worden de geboden van de tweede tafel van het verbond opgenomen en uitgediept, niet opgeheven.

Het zijn woorden van belofte, die tevens helpen bij de onderscheiding der geesten en zo ook wegwijzers worden. Wereldse maatstaven vallen om zodra de dingen in het juiste perspectief gezien worden, namelijk vanuit de manier waarop God er tegenaan kijkt, en dat is anders dan de wereld doet. Degene die begint de zaken vanuit God te bezien en ernaar te leven, degene die onderweg is met Jezus, leeft vanuit nieuwe maatstaven. In de nood brengt Jezus al vreugde. Kruis en Verrijzenis. De zaligsprekingen zijn de realisering van kruis en opstanding in het leven van een leerling. Maar ze gelden voor de leerling, omdat ze eerst en oorspronkelijk in Christus werkelijkheid geworden zijn.                           

In de zaligsprekingen wordt het mysterie van Christus zichtbaar, ze roepen ons op tot een leven in gemeenschap met Christus. Maar juist vanwege hun verborgen christologische karakter zijn de zaligsprekingen ook een gids voor de Kerk. Die leest eraan af wat ze moet doen. Ze zijn richtingwijzers voor de navolging, die ieder mens afzonderlijk raken, op uiteenlopende wijze, want er zijn veel verschillende roepingen.     

Prachtig zijn de teksten waarin Paus Benedictus XVI de verschillende Zaligsprekingen toelicht en verdiept.

Cheesy

Kiddel
Levende Tuin

« Reply #1 on: 02 April, 2009,; 22:10 »

Hey

Ik zit nog steeds in dit hoofdstuk (loop n beetje achter) en heb ff weer een paar vragen..komen ze:

*op blz 99, staat op een gegeven moment: 'Fundamenteel is de beslissing waartoe Paulus ons hartstochtelijk oproept in naam van God: 'Wij smeken u in Christus' naam: laat u met God verzoenen'(2 Kor 5,20). De breuk met God is het begin van alle kwaadaardigheden in de mens. Heling ervan is voorwaarde voor de vrede in de wereld.
Hierbij moet ik aan een aantal goede vriendinnen van me denken die niet gelovig zijn, en in die zin ook niet met God verzoend zijn..Wel zijn het vredelievende meiden..hoe moet ik dat in deze context zien?
* En hoe moet ik bovenstaande zien in het kader van oorlogen in christelijke landen (met dus mensen die verzoend zijn met God??) Of dat mensen oorlog voeren uit liefde voor God (als Jihad), deze mensen hebben hun blik wel op God gericht....
* Het rijk Gods, verlossing en troost vinden we uiteindelijk in de hemel...mensen die niet in de hemel komen, zullen dit dus nooit bereiken?
* op blz 104 staat: 'het zijn mensen met een innerlijke sensibiliteit die hen gevoelig maakt voor de nauwelijks hoorbare tekenen die God in de wereld zendt, en die de dictatuur van het gangbare doorbreken. Vraag ik me af..heeft ieder mens deze sensibiliteit?
* Tevens op blz 104 staat de uitspraakvan Edith Stein: dat wie met verstand en hartstocht naar de waarheid zoekt, de weg naar Christus volgt. Deze mensen zullen dus het rijk Gods ook vinden (volgens de zaligsprekingen). Degenen die Christus niet kennen, komen niet voor in de zaligsprekingen en zullen dus ook niet het rijk Gods vinden? Om even weer terug te komen op mijn vriendinnen...
* Er staat op bladzijde 105 een stuk over heil voor diegenen die Christus niet kennen, maar niet echt uitgelegd wat dat heil dan is..
* en tenslotte: op blz 105 staat dat God wil dat wij een innerlijk gevoel krijgen voor de stille manier waarop hij ons bemoedigt....enz...betekend dit eigenlijk dat God niet wil dat we daden verrichten (zoals ervoor staat vermeld) maar persoonlijk in ons hart bij Hem zijn?

Ben beetje moe..dus nite geweldig geformuleerd dit alles..sorry
*
Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to: