Pages: [1] 2 3 ... 8   Go Down
  Print  
Author Topic: Missen in St. Willibrordkerk te Utrecht  (Read 7103 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Ingrid
Lerares stijldansen
Tent van Abraham

« on: 28 March, 2009,; 09:18 »

Las dit vandaag op de rk kerk hyves, misschien handig om te weten.

Latijnse Liturgie in de R.K. Sint Willibrordkerk te Utrecht

Vanaf 19 april is er voorlopig (tot en met 14 juli) iedere zondag om 17.30 uur een Tridentijnse Hoogmis, volgens de buitengewone vorm van de Latijnse ritus. Pater Andreas Komorowski van de Petrusbroederschap (FSSP) zal deze H. Mis celebreren. Na afloop van deze H. Mis is er gelegenheid om te biechten.
Tijdens de nieuwe proefperiode zal worden gepeild of er voldoende belangstelling is voor de klassieke Romeinse ritus.

Elke zondag is er om 10:30 uur ook een Latijnse Hoogmis volgens de gewone vorm van de Latijnse ritus: de "Novus Ordo Missae" van paus Paulus VI.
Het St. Willibrordkoor begeleidt deze H. Mis Gregoriaans en tweewekelijks ook meerstemmig. De vaste gezangen: Kyrie, Gloria, Sanctus, Benedictus, Agnus Dei worden dan Gregoriaans of meerstemmig gezongen. De wisselende gezangen worden Gregoriaans gezongen.
Na afloop van de Hoogmis van 10.30 uur is er vanaf 12.00 uur gelegenheid elkaar te ontmoeten tijdens het koffiedrinken.

Van maandag tot en met zaterdag celebreert pastoor van Hout iedere dag om 10.30 uur een Latijnse H. Mis.

Alle HH. Missen worden "ad orientem" gecelebreerd.

Meer informatie vindt u op:
www.sintwillibrorduskerk.nl

De liturgie van de Goede Week staat ook op:
www.intercitypasen.nl/?b=144&id=857

Adoro te devote, latens Deitas...
...peto quod petivit latro paenitens.
Domus Dei
Stevig Anker
**

« Reply #1 on: 05 May, 2009,; 15:03 »

Graag wil ik deze draad even omhoog halen.

Het gaat goed met de Tridentijnse Missen in de St. Willibrordkerk.
We hebben nu een goede Gregoriaanse schola o.l.v. Arnoud Heerings.
Toch zou ik willen dat meer mensen van deze H. Mis op de hoogte zijn.
We hebben namelijk nog zitplaatsgarantie.
Als jullie nog suggesties hebben hoe we de HH. Missen volgens de buitengewone
vorm van de Romeinse ritus in onze kerk onder de aandacht kunnen
brengen van meer gelovigen houd ik me aanbevolen.
Als jullie zelf dit initiatief meer bekend geven, zou ik dit zeer waarderen.
Ik hoop jullie in grote getalen in de St. Willibrordkerk te mogen verwelkomen.
Meer acolieten en andere vrijwilligers voor onze kerk zijn ook van harte welkom.
Voor meer informatie kunnen jullie me mailen:
willibrordapostolaat@tele2.nl of info@sintwillibrordkerk.nl

Dx2

David
Co-redemptrix
BC2010

« Reply #2 on: 05 May, 2009,; 15:30 »

Zeg wat is dat nu... zitplaatsgarantie. Dat moet toch knielplaatsgarantie zijn  Tongue

Ik bereid voor op de toekomst door trouw te zijn aan het verleden. (Sint Johannes Chrysostomos)
Lathund
Ark van Hoop

« Reply #3 on: 05 May, 2009,; 15:35 »

Maar het is nog steeds ver Undecided
Anyway, bedankt voor je berichtje!

No day without a night, no night without a day.
Ingrid
Lerares stijldansen
Tent van Abraham

« Reply #4 on: 05 May, 2009,; 16:41 »

Als jullie nog suggesties hebben hoe we de HH. Missen volgens de buitengewone
vorm van de Romeinse ritus in onze kerk onder de aandacht kunnen
brengen van meer gelovigen houd ik me aanbevolen.

Eerst mensen bekend maken met deze ritus lijkt me..en daarom gewoon alle jongeren naar Bootcamp sturen  Grin

Maar goed, nu even serieus, tis goed om te horen dat het goed gaat met deze Missen - wellicht dat het me lukt om ergens in de komende weken een keer een Mis in de Willi bij te wonen, maar de combinatie van tijd en afstand zijn niet ontzettend gunstig.

Amanda77
Levende Tuin

Absit invidia

« Reply #5 on: 21 May, 2009,; 21:41 »

Hallo allemaal.

Komende zondag (24 mei) ga ik om 17:30 naar de Willibrord kerk in Utrecht.
De celebrerende priester kennen wij al, maar ben erg benieuwd hoe ik deze ritus beleef ik de Willibrord.

Qua promotie wil ik het volgende zeggen:
Als je de ritus wil leren kennen, kun je het beste gewoon eens komen kijken en de indrukken in je opnemen. Geen elke ritus is direct te begrijpen. Het is dan ook handig om na de Mis wat vragen te stellen aan de priester. Eventueel kan hij je ook wat tips geven over te lezen boeken of aandachtspunten. Ook kun je met anderen gedachten wisselen (tijdens de koffie). Oke, het is niet de bedoeling dat er verhitte gesprekken ontstaan, maar elkaar te inspireren en prikkelen.
Ga met een groepje vrienden, bespreek met elkaar wat je indrukken zijn geweest.

De eerste keer dat ik bij de buitengewone Mis was, snapte ik de helft niet. Maar het overweldigende gevoel wat ik kreeg maakte mij nieuwsgierig wat de achtergronden van de symboliek/rituelen van deze Mis inhielden. Zo gebeurde het dat ik door gesprekken met anderen en het lezen van boeken/artikelen steeds meer begon te snappen van de ritus. Hierbij vind ik het belangrijkste dat ik tijdens de Mis mijn gevoel kwijt kan. Ik zou zo zeggen: laat je hart spreken.......

Daarnaast zou ik willen aangeven dat de komende tijd een belangrijke periode wordt voor de Buitengewone Mis in de Willibrord. Deze Mis heeft nog geen vaste plek in deze Kerk en het is dan ook cruciaal dat wij onze steun geven. Dus ben je geinteresseerd in deze Mis en wil je deze een keer meemaken, kom om 17:30 naar de Willibrord kerk in Utrecht.

Voor o.a. de Groningers onder ons: In 2 uur tijd kun je vanuit Groningen naar Utrecht komen. In combinatie met een bezoek aan deze mooie stad en na de Mis een heerlijk hapje en drankje, is deze Mis ideaal voor de reislustigen en nieuwsgierigen onder ons!
Ook is het een perfecte Mis voor de lang slapers.
puellapaschalis
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #6 on: 21 May, 2009,; 22:08 »

Ik ben misschien deze zondag in Utrecht Smiley

Yes, that's Gibbs in my avvy. Phwoar! Wink
Guppie
Tent van Abraham

« Reply #7 on: 22 May, 2009,; 14:22 »

Ja hoor. Daar was ik al bang voor. Nu laten natuurlijk alle noorderlingen de Agnes links liggen, snif...  Sad

Laetetur cor quarentium Dominum
Alina ofs
Tent van Abraham

Je Vous adore, mon Seigneur et mon Dieu!

« Reply #8 on: 22 May, 2009,; 14:31 »

Ik ben deze zondag in Groningen. En tja, Utrecht is makkelijker te bereiken voor noorderlingen, en je hoeft er niet zo vroeg voor op te staan. Maar ik houd het het liefst bij de Agnes!

Geprezen, o Heer, en geloofd en gedankt, om Uw schepselen die U dienen: laudate e benedicete mi Signore, laudate! (Zonnelied)
puellapaschalis
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #9 on: 22 May, 2009,; 15:59 »

Ja hoor. Daar was ik al bang voor. Nu laten natuurlijk alle noorderlingen de Agnes links liggen, snif...  Sad

Wil je liever dat ik de Agnes rechts laat liggen? Wink

Er is een tentoonstelling in het Catherijneconvent die ik heel graag wil zien, het is een tijdje terug dat ik in de Willi (of Utrecht!) ben geweest...en vandaag is m'n salaris lekker binnen Grin Dus een dagje Utrecht leek me gewoon een goed idee Smiley

Vrees niet Gup, ik kom je straks wel nog eens zien hoor! Kiss

Ingrid
Lerares stijldansen
Tent van Abraham

« Reply #10 on: 22 May, 2009,; 17:30 »

Nah, denk dat we nog wel eens langskomen voor jou hoor Tongue

Maar omm eerlijk te zijn is voor mij op dit moment de Agnes praktischer dan de Willi, vnl gezien het tijdstip van de Mis *-)

Nah, de Willi moet ik ook maar eens zien, moet dan even m'n agenda er bij pakken voor een datum..

Guppie
Tent van Abraham

« Reply #11 on: 22 May, 2009,; 20:10 »

Dank jullie wel, Alina, PP en Ingrid. Ik zat er ook niet echt over in hoor Wink

Laetetur cor quarentium Dominum
Minollie
Troostende Fluit

« Reply #12 on: 26 May, 2009,; 15:26 »

Hoi luitjes,

Voor wat ik afgelopen zondag van de H.Mis mee heb gekregen (hadden mega veel vertraging door files/open bruggen en veel (heel erg veel) wegomleidingen) heb ik toch wel een goed gevoel er aan overgehouden..

De priester die celebreerde had ons na de H.Mis in de gaten en een grijns van oor tot oor, we hadden hem afgelopen zondag in de Agnes belooft er te zijn en alhoewel te laat, we waren er en dat deed hem goed.
Daarnaast was het een groot genoegen om PP weer eens tegen het lijf te lopen, was gezellig in het eetcafe en we hebben het ons goed laten smaken.. Wink
(OK, het eerste eetcafe was in dit geval minder dan anders.. Sad)

Of deze H.Mis in de Willibrord door blijft gaan is oa afhankelijk van de belangstelling die er gemiddeld op komt dagen. Spijtig genoeg zijn de cijfers momenteel nog niet echt super positief en zou men zomaar kunnen besluiten de BR/TR in de Willibrord te staken danwel minder frequent plaats te doen vinden.
Omdat het zo verrekte jammer zou zijn als de BR/TR in de Willibrord geen vaste plek zou krijgen bij deze de oproep om ook de BR/TR, naast die in de Agneskerk, in de Willibrord van de nodige bezoekers te voorzien.

Wat betreft het onder de knie krijgen van de ritus:
-
Ga er allereerst met een open hart heen, liefste met vriend(inn)en die er al wat dieper in zitten en doe na.
-
Durf achteraf vragen te stellen, schuw het inlezen ook niet, de gemiddelde katholiek bijt niet..
-
Probeer een zekere regelmaat erin te bouwen dat je er heen gaat, zeg 1x, 2x per maand, al dan niet in dezelfde kerk, het kan nml ook enorm leerzaam zijn om dezelfde ritus (of dat nou GR/NOM of BR/TR is) op verschillende plaatsen mee te maken.

Gr,
Minollie

Stephen Hawking over buitenaards leven..
“We hoeven alleen maar naar onszelf te kijken om te zien hoe intelligent leven zich kan ontwikkelen tot iets dat we niet graag zouden ontmoeten.”

If stupidity is a gift of God, then God must have made a little mistake in being way to generous with this
Marq
Credimaster

« Reply #13 on: 26 May, 2009,; 16:32 »

Ik zou er best heen willen, maar het is voor mij gewoon niet te doen, qua afstand en dus geld.

"If you think you understand it, it isn't God. " - Saint Augustine
"I find your lack of faith... disturbing." - Darth Vader (geinspireerd door Logiclane)
Blog: http://incaelo.wordpress.com
puellapaschalis
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #14 on: 26 May, 2009,; 16:39 »

Wacht maar tot ik een OV-kaart krijg Evil angel Afro

Pages: [1] 2 3 ... 8   Go Up
  Print  

Jump to: