Pages: 1 ... 3 4 [5] 6 7 8   Go Down
  Print  
Author Topic: Missen in St. Willibrordkerk te Utrecht  (Read 7104 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Domus Dei
Stevig Anker
**

« Reply #60 on: 29 April, 2010,; 01:25 »

En nogmaals twee HH. Missen en een concert  Cool

Zondag: 2 mei 2010: 5e zondag van Pasen / 4e zondag na Pasen

10.30 uur: Latijnse Hoogmis: Celebrant: H.E.H. A.P.L. Bodar
St. Willibrordkoor: Missa I en de wisselende Gregoriaanse gezangen
Kindercathechese. Na afloop: koffie drinken in de pater Winand Cour

14.00 uur: Concert: ‘Festival Happy America’: ‘Stars and Stripes’. Wybe Kooijmans, orgel

17.30 uur: Tridentijnse Hoogmis: Celebrant: rector G.M.J. van der Vegt
Gregoriaanse schola o.l.v. Arnoud Heerings. Na de H. Mis: Biechtgelegenheid

St. Willibrorduskerk
Minrebroederstraat 21 
3512 GS   Utrecht

www.sintwillibrordkerk.nl
info@sintwillibrorduskerk.nl
Vox Clamantis
Stevig Anker
**

Christus Vincit!

« Reply #61 on: 29 April, 2010,; 13:34 »

Traditio. angel

Missa ad orientem, Gregorian chant, the smell of incense... I must be in Abraham's Bosom.
Alina ofs
Tent van Abraham

Je Vous adore, mon Seigneur et mon Dieu!

« Reply #62 on: 29 April, 2010,; 13:36 »

*zoekt laatste groene kruidvattreinkaartje*

Geprezen, o Heer, en geloofd en gedankt, om Uw schepselen die U dienen: laudate e benedicete mi Signore, laudate! (Zonnelied)
Domus Dei
Stevig Anker
**

« Reply #63 on: 07 May, 2010,; 00:03 »

Nog een kruidvattreinkaartje over Alina?

Hier komt ie weer:

Zondag: 9 mei 2010: 6e zondag van Pasen / 5e zondag na Pasen

10.30 uur: Pontificale Latijnse Hoogmis:
Celebrant: Mgr. Th. C.M. Hoogenboom
St. Willibrordkoor: W.A. Mozart: Orgelsolomesse.
Kindercathechese. Na de H. Mis: koffie drinken

14.00 uur: Concert:
Monique van der Hoeven, zang en Willeke Smits, orgel
‘Festival Happy America’: ‘The Gershwin and Poorter songbook’ 

17.30 uur: Tridentijnse Hoogmis:
Celebrant: rector G.M.J. van der Vegt
Gregoriaanse schola o.l.v. Arnoud Heerings
Na de H. Mis: Biechtgelegenheid

St. Willibrorduskerk
Minrebroederstraat 21
3512 GS Utrecht

http://www.sintwillibrordkerk.nl
info@sintwillibrorduskerk.nl
Domus Dei
Stevig Anker
**

« Reply #64 on: 08 May, 2010,; 00:47 »

Aanstaande zondagmiddag is de binnenstad van Utrecht heel slecht bereikbaar i.v.m. de 2e etappe van de Giro d’Italia.

Daarom is besloten de Tridentijnse Hoogmis in de Willibrordus van 17.30 NIET door te laten gaan.

Bij voorbaat dank voor jullie begrip.
Domus Dei
Stevig Anker
**

« Reply #65 on: 22 May, 2010,; 12:55 »

Op 29 mei wordt Wouter de Paepe gewijd tot priester in de kathedrale kerk van Utrecht. Om alle kerken in de binnenstad van Utrecht bij zijn wijdingsfeest te betrekken zal Wouter op zondag 30 mei zijn eerste H. Mis vieren in de Sint Augustinuskerk (10.30 uur) en de dag om 16.00 uur afsluiten met een plechtig Vesperlof in de Sint Willibrorduskerk.

De schola o.l.v. Bernard Rikkert de Koe en Arnoud Heerings zingt de Gregoriaanse vespers. Bas Groenewoud bespeelt het orgel.

Wij nodigen u van harte uit dit Lof bij te wonen om zo de nieuwe priester in deze voor de Kerk zo zware tijd door uw aanwezigheid en gebed te ondersteunen.

Programma St. Willibrorduskerk voor:
zondag: 30 mei 2010: Hoogfeest van de H. Drie-eenheid

10.30 uur: Latijnse Hoogmis: celebrant: pater J. van Beeck O.F.M.
Het  St. Willibrordkoor zingt de ‘Missa Torzhestvennaya’ van A.T. Gretchaninov.
Kinderkathechese. Na afloop van de H. Mis koffie en thee in de pater Winand Cour
14.00 uur: Concert: Collegium Utrecht Te Deum o.l.v. dirigent Willeke Smits - den Hertog en organist Bas Groenewoud. Programma: G.F. Händel: ‘the Utrechter Te Deum (1713)’
16.00 uur: Vesperlof: van neomist Wouter de Paepe m.m.v. priesterstudenten van het Ariënskonvikt en meerdere priesters
Schola o.l.v. Bernard Rikkert de Koe en Arnoud Heerings zingt de Gregoriaanse vespers
17.30 uur: Tridentijnse Hoogmis: celebrant: rector G.M.J. van der Vegt.
De schola o.l.v. Arnoud Heerings zingt de vaste en wisselende Gregoriaanse gezangen.
Na de H. Mis is er biechtgelegenheid

Sint Willibrorduskerk
Minrebroederstraat 21 Utrecht

Voor meer informatie:
Secretariaat St. Willibrord Apostolaat
willibrordapostolaat@tele2.nl
(030) 75 12 565 ('s avond na 19.00 uur)
www.sintwillibrorduskerk.nl/

Oogje
Levende Tuin

« Reply #66 on: 23 May, 2010,; 09:00 »

Eigenlijk best wel grappig om te zien hoe men hier vooral de buitengewone Mis in de Willibrord bejubeld. Terwijl in de Willibrord er eigenlijk iets nog véél zeldzamers wordt opgedragen: de gewone Mis geheel in het Latijn én ad orientem. Dat vind je in maar twee parochies in Nederland, voor zover ik weet: in Tilburg en in de Willibrord. Terwijl de buitengewone Mis al op veel meer plaatsen wordt opgedragen.

Volgens mij zijn er veel meer bewuste gelovigen die weleens een buitengewone Mis hebben gezien of bijgewoont, maar nog nóóít de gewone Mis in het Latijn en ad orientem. Ik ben er één van. Zij hebben dus nooit de gewone Mis op haar allermooist gezien en menen misschien daardoor dat je voor Latijn en ad oriëntem uitsluitend bij de buitengewone Mis moet zijn. Jammer, want dat is eigenlijk niet de bedoeling.

De Willibrord herbergt dus eigenlijk een véél kostbaardere schat in zich op liturgisch gebied dan enkel die buitengewone Mis, denk ik dan. Misschien wel aardig om je dat eens te beseffen, voordat je weer afspreekt voor de buitengewone Mis aldaar. Smiley
Ingrid
Lerares stijldansen
Tent van Abraham

« Reply #67 on: 23 May, 2010,; 12:44 »

Volgens mij zijn er veel meer bewuste gelovigen die weleens een buitengewone Mis hebben gezien of bijgewoont, maar nog nóóít de gewone Mis in het Latijn en ad orientem. Ik ben er één van. Zij hebben dus nooit de gewone Mis op haar allermooist gezien en menen misschien daardoor dat je voor Latijn en ad oriëntem uitsluitend bij de buitengewone Mis moet zijn. Jammer, want dat is eigenlijk niet de bedoeling.
Hmhm, het zou inderdaad jammer zijn wanneer men idd denkt dat je voor die dingen alleen bij een TLM terecht kunt. Een gewone Mis kan zoals je beschrijft inderdaad prachtig zijn. Helaas gebeurt dat nog te weinig.

Adoro te devote, latens Deitas...
...peto quod petivit latro paenitens.
Vox Clamantis
Stevig Anker
**

Christus Vincit!

« Reply #68 on: 23 May, 2010,; 16:13 »

In de tijd dat ik in het klooster was had ik ook de genade om dagelijks (behalve op zondag, dan was het versus populum) het Heilig Misoffer bij te wonen in de gewone vorm, maar toch ad orientem en met Latijn. Dat is al een grote verbetering tegenover de knutselvieringen die je tegenwoordig helaas zo vaak tegenkomt.

Maar het blijft toch altijd inferieur aan de buitengewone vorm. Ik mis vooral het introibo ad altare Dei en de geleidelijke opgang tot God in de Liturgie inplaats van de heilige Mysteriëen binnen te stormen.

Missa ad orientem, Gregorian chant, the smell of incense... I must be in Abraham's Bosom.
Marq
Credimaster

« Reply #69 on: 25 May, 2010,; 10:25 »

Eigenlijk best wel grappig om te zien hoe men hier vooral de buitengewone Mis in de Willibrord bejubeld.

Het zij Domus Dei vergeven, aangezien hij met name actief is in de Willibrord  Wink

"If you think you understand it, it isn't God. " - Saint Augustine
"I find your lack of faith... disturbing." - Darth Vader (geinspireerd door Logiclane)
Blog: http://incaelo.wordpress.com
Matt
Troostende Fluit

« Reply #70 on: 25 May, 2010,; 11:14 »

Maar het blijft toch altijd inferieur aan de buitengewone vorm. Ik mis vooral het introibo ad altare Dei en de geleidelijke opgang tot God in de Liturgie inplaats van de heilige Mysteriëen binnen te stormen.

Een H. Mis is is NOOIT inferieur!

"Wanneer iemand zou kunnen bewijzen dat Christus buiten de realiteit staat, of sterker nog: dat Hij de waarheid niet is - dan nog verkies ik Christus boven de waarheid."
Vox Clamantis
Stevig Anker
**

Christus Vincit!

« Reply #71 on: 25 May, 2010,; 15:11 »

Een H. Mis is is NOOIT inferieur!

Neen, de Heilige Mis zelf niet. Maar er is verschil in de expressievormen van dit verheven Mysterie.

Primo
Levende Tuin

« Reply #72 on: 25 May, 2010,; 19:37 »

Neen, de Heilige Mis zelf niet. Maar er is verschil in de expressievormen van dit verheven Mysterie.
Kwestie van smaak.
Vox Clamantis
Stevig Anker
**

Christus Vincit!

« Reply #73 on: 25 May, 2010,; 22:34 »

Dat geloof ik niet. Anders zou er niet zoveel debat over zijn onder Kardinalen. Ik geloof dat de Liturgie nooit een kwestie van smaak geweest is, maar een door God gegeven iets dat blijft groeien, en waar de Paus en de Bisschoppen over moeten waken opdat het geen schade lijdt.

Sorry voor off-topic... Undecided

VeniteAdoremus
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #74 on: 25 May, 2010,; 22:54 »

Die discussie hebben we al een aantal keer gevoerd, en het mag best nog een keer, maar inderdaad, niet in deze thread Smiley

Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it.
--Pope John Paul II
Pages: 1 ... 3 4 [5] 6 7 8   Go Up
  Print  

Jump to: