Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: St Jansprocessie & Sacramentsprocessie Laren 2009  (Read 1123 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
puellapaschalis
Co-dictatrix
Administrator

« on: 26 May, 2009,; 16:38 »

Van onze lieve Minollie gekregen:

De St Jansprocessie en Sacramentsprocessie zullen dit jaar plaatsvinden op zondag 21 Juni 2009 (Vaderdag en dus mogelijk ben ik er dan dus even niet bij dit keer..). Het uitgebreide programma voor die hele dag staat hier onder.

Voor info over het hele feest daar zie de volgende link:
http://www.belkerken.nl/sintjan/processie_2009.html

=====
Zondag 21 juni:
7.00 uur: Eucharistieviering op het Sint Janskerkhof. Celebrant is emeritus pastoor J. Willems.

9.00 uur: Plechtige Hoogmis in de Basiliek met gezangen in het Latijn. Celebrant is Mgr. J.G.M. van Burgsteden. Het koor staat o.l.v. Hans Rikkert de Koe.

11.00 uur: DE SINT JANSPROCESSIE
De processie vertrekt vanuit de Basiliek en gaat via de Brink, Sint Janstraat en de Hilversumseweg naar het Sint Janskerkhof.

12.00 uur: Eucharistieviering op het kerkhof.
Hoofdcelebrant is Mgr. J.M. Punt, bisschop van Haarlem-Amsterdam.

13.00 uur: Vertrek van de sacramentsprocessie vanaf het kerkhof, deze gaat via de Vredelaan, Zevenenderdrift, Zevenend en de Brink naar de Basiliek.

14.15 uur: Afsluiting van de processie in de Basiliek met het Te Deum, Tantum Ergo en na de Zegen het bekende Larense Sint Janslied.

17.30 uur: Sluitingslof in de Basiliek.
=====

(Minollie is echt super wat het aangeven van evenementen betreft: ik kan het zo knippen en plakken! Heel veel bedankt, Minollie! Smiley - PP)

Yes, that's Gibbs in my avvy. Phwoar! Wink
Amanda77
Levende Tuin

Absit invidia

« Reply #1 on: 28 May, 2009,; 11:16 »

Hoihoi allemaal.

Dit is een absolute aanrader! De St. Jansprocessie is de oudste en de grootste (zover ik weet) in Nederland.
Vorig jaar heb het voor de 2e keer mee mogen maken en het was weer erg indrukwekkend.
Volgens een kenner scoorde deze processie hoog op de internationale processielijst.

Nu maar hopen dat het prachtig weer wordt.  Grin
Ingrid
Lerares stijldansen
Tent van Abraham

« Reply #2 on: 28 May, 2009,; 14:26 »

Klinkt ontzettend mooi, maar...

..tis beetje vroeg op de dag *-)

Weet niet of ik ga - ben nog aan het twijfelen of ik de 19e of de 20e 's avonds m'n verjaardag ga vieren..en had het idee om indien mogelijk de 21 een TLM ergens te pakken *-)

Adoro te devote, latens Deitas...
...peto quod petivit latro paenitens.
Marq
Credimaster

« Reply #3 on: 28 May, 2009,; 14:34 »

Het lijkt me wel heel gaaf. Ga even kijken of er iets mogelijks is. Als er nog andere mensen vanuit het noorden heen willen... ik hou me aanbevolen als bijrijder Grin

"If you think you understand it, it isn't God. " - Saint Augustine
"I find your lack of faith... disturbing." - Darth Vader (geinspireerd door Logiclane)
Blog: http://incaelo.wordpress.com
Minollie
Troostende Fluit

« Reply #4 on: 28 May, 2009,; 14:46 »

Voor het geval dat...

Ikzelf ben ook niet helemaal van de pot gerukt om het zo maar te zeggen, want ook voor mij zijn de HH.Missen van 07.00u en 09.00u toch wel een beetje teveel van het goede.. Wink

Al die keren dat ik erheen ben geweest vielen we in bij de processie zelf die om 11.00u (volgens schema dan.. Wink) vertrekt. Vervolgens de H.Mis op het kerkhof (kan soms een vreselijk dubbel gevoel opleveren..) en daarna de processie terug en het slotlof.. Als je dat allemaal overleeft dan mag je al van geluk spreken.. Wink

Als goed katholieke afsluiting gaan we vaak poffertjes/wafels eten op het plein nabij de basiliek.. (lekkuur!)... dat zou natuurlijk net DE reden kunnen zijn om die kant op te komen.. Wink Cheesy

Mocht je toch nog naar een BR/TR willen dan kan je vanuit Laren redelijk vlot naar Utrecht komen (volgens 9292ov.nl in ca een uurtje).

btw: ik 'ruik' taart/gebak en iig een verjaardag...

Gr,
Minollie

Stephen Hawking over buitenaards leven..
“We hoeven alleen maar naar onszelf te kijken om te zien hoe intelligent leven zich kan ontwikkelen tot iets dat we niet graag zouden ontmoeten.”

If stupidity is a gift of God, then God must have made a little mistake in being way to generous with this
Minollie
Troostende Fluit

« Reply #5 on: 17 June, 2009,; 09:41 »

Even omhoog schoppen...

Ik zal er dit jaar niet bij zijn..
Enerzijds wil lijf en leden momenteel niet echt meewerken en daarnaast valt het dit jaar ook nog eens op vaderdag en laat het nou net de eerste vaderdag zonder vader zijn.. Cry

Dan zit ik liever in een mooie H.Mis in de Krijtberg waar een intentie voor Dibbes (aka pa) zal zijn dan dat ik meeloop met een processie waar m'n gedachten te vaak niet bij zijn. Volgend jaar in de herkansing dan maar.

Gr,
Minollie

“We hoeven alleen maar naar onszelf te kijken om te zien hoe intelligent leven zich kan ontwikkelen tot iets dat we niet graag zouden ontmoeten.”

If stupidity is a gift of God, then God must have made a little mistake in being way to generous with this
Marq
Credimaster

« Reply #6 on: 17 June, 2009,; 10:29 »

Lijkt me een hele verstandige beslissing, hoewel geen leuke, natuurlijk.  Sad

"I find your lack of faith... disturbing." - Darth Vader (geinspireerd door Logiclane)
Ingrid
Lerares stijldansen
Tent van Abraham

« Reply #7 on: 17 June, 2009,; 14:50 »

Wat Marq zegt.

Wens je ook veel sterkte toe deze zondag.

Wat mezelf betreft, ben niet bij de processie. Ben waarschijnlijk wel in de Agnes te vinden a.s. zondag.

Aan iedereen die wel gaat: veel plezier en devotie gewenst Wink

Adoro te devote, latens Deitas...
...peto quod petivit latro paenitens.
Alina ofs
Tent van Abraham

Je Vous adore, mon Seigneur et mon Dieu!

« Reply #8 on: 17 June, 2009,; 15:13 »

Ik ben zondag thuis te vinden. Wegens werkzaamheden NS. Wellicht dat ik vrijdagavond nog in Amsterdam te vinden ben, dat ligt eraan hoe moe ik me dan voel. Iedereen die wel gaat, veel devotie gewenst!

Geprezen, o Heer, en geloofd en gedankt, om Uw schepselen die U dienen: laudate e benedicete mi Signore, laudate! (Zonnelied)
Marq
Credimaster

« Reply #9 on: 22 June, 2009,; 09:44 »

En? Hoe was het?

Ik heb een paar foto's al gezien: http://www.bisdomhaarlem.nl/nieuws.php?art=2009/laren
Grappig, de voorste priester op de eerste foto is Pastoor Verheijen van Dokkum. Hij is blijkbaar op processie-uitwisseling Tongue

Minollie
Troostende Fluit

« Reply #10 on: 22 June, 2009,; 20:06 »

Geen idee hoe het is geweest maar bij de link in de allereerste post staan nog een aantal foto's en gelukkig hebben ze weer redelijk mooi weer gehad.. (toch wel vaag dat dat elk jaar eigenlijk weer zo is, pas een keer wat lichte regen gehad in 7 jaar ofzo..)

Wat overigens wel opviel was de veel minder grote opkomst van acolythen uit Amsterdam eo en Utrecht..
Doordat de normale motivator zich momenteel zo'n beetje structureel in de Willi in Utrecht zit en daar 's ochtends de boel in het gareel probeert te houden lopen andere dingen dus helaas schade op..

Hmmm, maar eens een balletje opgooien bij de rector van de Krijt om vanuit de Krijt ook een aantal acolythen mee op pad te sturen.. eens zien hoeveel van de 30+ we kunnen mobiliseren.. Wink

Gr,
Minollie

Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to: