Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: Sacramentsprocessie Amsterdam 14 juni  (Read 737 times)
0 Members and 2 Guests are viewing this topic.
Amanda77
Levende Tuin

Absit invidia

« on: 08 June, 2009,; 09:30 »

Hallo allemaal.

Volgende week zondag is het weer zover. Dan is de Sacramentsprocessie langs de grachten van Amsterdam.

11.15 uur Plechtige eucharistieviering in de Onze Lieve Vrouwekerk, Keizersgracht 220 
Het Sint Alphonsuskoor zingt o.a. de Missa Festiva Alexandre Gretchaninoff 
12.45 uur Sacramentsprocessie over de grachtengordel  
13.30 uur Afsluitend plechtig lof in de Onze Lieve Vrouwekerk 

Een absolute aanrader! Martin Bril heeft er in 2007 een prachtige stuk over geschreven, waar de sfeer erg mooi naar voren word gehaald.
Link: http://www.amsterdam.onze-lieve-vrouw.nl/sacramentsprocessie/proc_2007/volkskrant.pdf

Zelf ga ik die dag naar de 11:00 Mis in de Krijtberg en daarna met een groepje naar de Keizersgracht.
Ik hoop jullie daar ook te zien.
Alina ofs
Tent van Abraham

Je Vous adore, mon Seigneur et mon Dieu!

« Reply #1 on: 13 June, 2009,; 13:14 »

Ik zou wel willen, maar de NS gooit roet in het eten. Tussen Beilen en Meppel rijden er geen treinen, maar bussen. Om een H. Mis van 11 uur te kunnen halen, moet ik om 7:45 uur vertrekken. En dan maar hopen dat er verderop geen vertraging komt, want ik ben dan om 11:05 of voor de Krijtberg, of voor de Agnes. En terug is het weer lang. Ik krijg zondagavond nog visite dus moet ik op tijd terug zijn.

Het gaat dus dit jaar niet lukken Sad

Desalniettemin: veel devotie!

Geprezen, o Heer, en geloofd en gedankt, om Uw schepselen die U dienen: laudate e benedicete mi Signore, laudate! (Zonnelied)
VeniteAdoremus
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #2 on: 13 June, 2009,; 19:30 »

Het koor van de Keizersgrachtkerk is best goed. Zeg ik niet omdat ik vriendjes met de dirigent ben Wink

Ik moet 's middags zingen met repetitie vanaf 13:15, dus het gaat mij ook niet lukken. Maar ik hoop dat het weer een prachtig festijn wordt. En dat dit jaar niemand zijn lievelingsrozenkrans kwijtraakt.

Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it.
--Pope John Paul II
Guppie
Tent van Abraham

« Reply #3 on: 14 June, 2009,; 20:06 »

En het werd een prachtig festijn. Ik liep voor de eerste maal mee en wat wijlen Martin Bril in de Volkskrant schreef over de processie van twee jaar geleden bleek zich ook nu weer voor te doen. Hij schreef toen:

'Het meest opmerkelijke was de eerbied die de processie afdwong. Honderden mensen stonden langs de route, en keken alleen maar. We bevonden ons in het hart van Amsterdam, aan het begin van een hete middag, Sodom en Gommora zou je kunnen zeggen, maar toch viel de stad telkens even stil als het lichaam van Christus voorbij werd gedragen. ..'

Welnu, dat was nu ook het geval. Mij viel vooral het gedrag op van de mensen die in zijstraten moesten wachten tot de processie voorbij was. Met de tegenwoordig vaak voorkomende agressie in het verkeer, die zich juist voordoet als men even moet wachten, was het echt heel bijzonder dat nagenoeg geen wanklank werd gehoord.
'Nagenoeg' want slechts éénmaal vroeg een ongeduldige fietser aan een agent hoe lang het nog zou duren maar ook deze persoon legde zich zonder verder gemor bij de situatie neer.
Tijdens de processie bleek het 'Salve Regina' een heuse 'tophit' maar tijdens het lof erna liepen mij de koude rillingen over de rug toen in de volle kerk door iedereen het 'Tantum Ergo' werd meegezongen.
Volgend jaar dus weer.

Laetetur cor quarentium Dominum
Vitalia
Ark van Hoop

Ik beroep me op mijn zwijgrecht.

« Reply #4 on: 14 June, 2009,; 21:52 »

Vanwege het slechte weer kon de Sacramentsprocessie in 's-Hertogenbosch niet doorgaan. Het baldakijn zou onherstelbaar vernield worden door de regen. Jammer, maar wellicht volgend jaar beter.

Men verstaat zo goed wat een stuk je brood is, als men uit ondervinding weet hoeveel moeite men moet doen om het te maken. (Charles de Foucauld)
Guppie
Tent van Abraham

« Reply #5 on: 15 June, 2009,; 19:38 »

En kijk eens,  het trotse vaandel van de Agnes !!   Grin

Laetetur cor quarentium Dominum
VeniteAdoremus
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #6 on: 15 June, 2009,; 19:41 »

Hee, volgens mij zie ik een van de jongens waar ik vorig jaar gigantisch mee geflirt heb. Had een mooie bas. Smiley

Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it.
--Pope John Paul II
Salve Regina
Ark van Hoop

Niet meer actief op dit forum

« Reply #7 on: 15 June, 2009,; 20:32 »

En kijk eens,  het trotse vaandel van de Agnes !!   Grin

Mooi!

Niet meer actief op het forum.
Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to: