Pages: [1] 2   Go Down
  Print  
Author Topic: Een mijmering over jongeren en de Kerk en haar toekomst....  (Read 867 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Alina ofs
Tent van Abraham

Je Vous adore, mon Seigneur et mon Dieu!

« on: 28 June, 2009,; 14:03 »

Vandaag ben ik naar een gezinsviering in mijn eigen parochie geweest. De kerk zat vol met kinderen (en hun ouders), was vol leven en iedereen was in een goede stemming. Het was een moderne viering, maar wel één volgens het boekje en met hart en ziel door de pastoor en de school samengesteld. Na afloop was er koffie op het schoolplein en gelegenheid om bij te kletsen. Kortom: een goed begin van een mooie zomerdag.

Helaas gaat het er "normaal" wat anders toe in onze parochie. Niet zozeer qua viering, maar vooral qua leven. Op een doordeweekse zondag ben ik één van de jongsten. Verder allemaal ouderen. Hooguit een paar kinderen die met opa en oma zijn meegekomen, en de leeftijdscategorie van 18-50 jaar is blijkbaar wat anders aan het doen. Ook is er geen tijd voor koffie, iedereen moet snel naar huis: de kinderen komen zo. Die zondagochtenden lijkt Onze-Lieve-Vrouw-visitatie doods.

Hoe anders is dat in de Jozef, de Willibrordus en in de Agnes. Daar komen hele gezinnen, bruist de kerk en is er tijd voor koffie en een praatje. Ook de pastoor komt aanschuiven, al dan niet op het nabije terrasje.

Natuurlijk zijn de vieringen in de Jozef en vooral de Willibrordus en de Agnes traditioneler. Maar ik ga er óók heen om wat leeftijdsgenoten te zien. Jongeren (en wat ouderen die jong van geest zijn) die vaak na een lange weg van zoeken de H. Kerk (terug)gevonden hebben.

Hoe komt het dat er in mijn parochie zo weinig jeugd is? En in de Jozef en in de Agnes de gemiddelde leeftijd juist laag ligt?

Persoonlijk vermoed ik dat het doordat jongeren de waarden van de traditie (her)ontdekken en zich daar méér bij thuisvoelen dan bij gekunstelde moderne vieringen die nauwelijks van een protestantse dienst meer te onderscheiden zijn.

"De Kerk moet met haar tijd meegaan", zegt iedereen. ABSOLUUT!

En na de jaren van "alles kan en mag en moet modern" daagt nu weer een tijd van "hoe traditioneler, hoe beter". En daarna zal het ongetwijfeld weer omdraaien. En nog eens...en nog eens....totdat de Heer wederkomt....En de Kerk moet zorgen dat ze meegaat.

"We moeten niet terug naar vroeger", zeggen veel ouderen. HELEMAAL MEE EENS!

Het 2e Vaticaans Concilie heeft veel goeds gebracht. Meer aandacht voor de leken en vrouwen, een natuurlijker gezag en vooral: een liturgie die, INDIEN NODIG op KLEINE punten, aangepast KAN worden aan de noden van de locale parochie. Het heeft de Kerk een menselijker gezciht gegeven.
Maar... het Concilie heeft ook voeding gegeven aan veel misinterpretaties en (dientegevolge)wanpraktijken.

We moeten de goede dingen van vóór het Concilie aanvullen met de oorspronkelijke zegeningen en bedoelingen van dat concilie. Een fantastisch voorbeeld van hoe dat er uit zou kunnen zien vinden we in de Willibrorduskerk in Utrecht.

Willen we überhaupt mensen (weer) de kerk in krijgen, moeten we het verleden vergeten en naar de plaatselijke gemeenschap toe gaan en ontdekken wat zij nodig heeft. En hoe de Kerk daar binnen de geschapen kaders een veilige haven kan bieden. Als de parochie de Traditionele Latijnse Mis wil, moet zij gevierd worden. Wil de parochie de huidige H.Mis, ook goed, mits zonder wanpraktijken opgedragen. (Waarbij ik er geen geheim van maak, dat ik PERSOONLIJK een voorkeur voor de Tridentijnse Mis heb) .

Ik ben er heilig van overtuigd dat wanneer dit (inter)nationaal beleid wordt, de kerken vol zullen stromen. Vooral als men de oude angsten overboord zet en het aandurft om terug te grijpen op de traditie.

In de Jozef, de Willibrordus en de Agnes heeft men dat begrepen. En in Hoogeveen ook...jammer dat er niet iedere zondag zó in overleg een viering samengesteld wordt....

Hopelijk zien meer parochiepriesters (en bisschoppen) het Licht! Want zonder jongeren, is de H. Kerk ten dode opgeschreven!

Geprezen, o Heer, en geloofd en gedankt, om Uw schepselen die U dienen: laudate e benedicete mi Signore, laudate! (Zonnelied)
Marie
Gebedsleidster
Tent van Abraham

« Reply #1 on: 28 June, 2009,; 15:14 »

Proficiat Alina, wat kan jij het goed zeggen en mooi verwoorden. Ik heb volledig of bijna volledig dezelfde mening als in je bijdrage van 03:03 pm .

Veel liefs

Een gezegende zondag toegewenst

Met vriendelijke groet,
Salve Regina
Ark van Hoop

Niet meer actief op dit forum

« Reply #2 on: 28 June, 2009,; 18:17 »

Hoi Alina, ik kan me voor een groot deel vinden in wat je schrijft....

maar....

ik moet ook denken aan wat mijn vader z.g. ooit eens zei...
toen er zoveel jaren geleden, ongeveer dertig, veertig jaren geleden,
vaak gezegd/veel geklaagd werd dat
"er alleen oude vrouwtjes in de kerk kwamen".....

Zijn antwoord is me bijgebleven, omdat ik toen
óók (zo ongeveer) de enige jongere was in de
Nederlandse kringen waarin wij verkeerden.

Zijn gedachtengang vind ik nog steeds interessant en aansprekend.
En deed me denken en doet dat nog steeds
aan de oude Anna en de oude Simeon die hun
tijd zoveel mogelijk doorbrachten in de tempel en
die uiteindelijk de kleine Jezus
mochten vasthouden toen Hij in de tempel
aan God de Vader zou worden opgedragen.

Hij zei:
"Het zijn ALTIJD oude vrouwtjes (en soms mannen) ......
...die bidden in de kerk....en die de kaarsen opsteken....
want zij hebben tijd...."
Wat hij met name bedoelde te zeggen was......
dat de "oude vrouwtjes" als zij er niet meer waren
werden opgevolgd door een
nieuwe generatie "oude vrouwtjes" en zij weer
door weer een nieuwe generatie "oude vrouwtjes":

"Oude vrouwen en mannen" die in hun jeugd en
bloei van hun leven hadden gewerkt, gezorgd èn gebeden
voor zover het hen de tijd toeliet.
En die - als ze oud geworden waren - hun tijd doorbrachten
in de tempel, bij de Heer.

Zeldzaam troostend, vind ik deze gedachtengang, nog steeds!

Cheesy Cool angel

Niet meer actief op het forum.
Lathund
Ark van Hoop

« Reply #3 on: 29 June, 2009,; 08:12 »

Weet je SR, daar heb je best een punt. Ik denk dat ik ook wel vaker in de kerk te vinden was als ik er de tijd voor had. Nou ja... er de tijd voor vrij zou maken. Maar dat laatste gaat toch makkelijker zonder deadlines.

Toch... op de zondag hoort iedereen er de tijd voor vrij te maken. Dan hoor je niet alleen oude vrouwtjes te zien, maar alle generaties. En dat gebeurt inderdaad niet in veel kerken.

No day without a night, no night without a day.
Alina ofs
Tent van Abraham

Je Vous adore, mon Seigneur et mon Dieu!

« Reply #4 on: 29 June, 2009,; 13:40 »

Ik heb niets tegen oude mannen en vrouwen in de Kerk, integendeel.... angel
Ik vroeg me alleen hard op af hoe het met de Kerk verder moet....

Lathund: de factor tijd speelt idd mee. Ook ik kom regelmatig een paar dagen per week tekort.....en tja, studie en werk gaan voor.

Geprezen, o Heer, en geloofd en gedankt, om Uw schepselen die U dienen: laudate e benedicete mi Signore, laudate! (Zonnelied)
Ingrid
Lerares stijldansen
Tent van Abraham

« Reply #5 on: 29 June, 2009,; 14:52 »

Denk dat bij veel mensen de vraag is hoe de kerk er in de toekomst uit zal gaan zien, vooral wat betreft het aantal gelovigen.

Denk dat een deel van het "probleem" is dat veel jongeren het niet meer van hu van ouders mee hebben gekregen, en dus op een of andere manier in aanraking moeten komen met iets van het geloof voor men er verder over na gaat denken, en vervolgens een stimulerende omgeving moet zijn om verder te groeien. Dat laatste zou idd onder andere bevorderd kunnen worden door degelijke Missen, het durven staan voor het geloof, en niet aankomen met een slap aftreksel dat eigenlijk weinig eigen identiteit meer heeft.
Maar hoe we al die jongeren kunnen bereiken..ik weet het niet. Een eerste besef bij de huidige katholieke jongeren over bijvoorbeeld de Eucharistie zou al veel schelen denk ik.

Aangezien ik volgend jaar co-schappen in Sneek ga lopen (waar ik geboren en getogen ben), heb ik het vage plan om iets te starten voor de jongeren daar. Waarschijnlijk met een klein groepje, maar wie het kleine niet eert..

Adoro te devote, latens Deitas...
...peto quod petivit latro paenitens.
Primo
Levende Tuin

« Reply #6 on: 29 June, 2009,; 15:17 »

Je moet wel in de gaten houden dat traditionele, en dan in het bijzonder Tridentijnse, liturgie wel mensen aantrekt die echt voor die vorm gaan. Die mensen vinden het dan ook niet erg om wat verder te reizen om een viering bij te wonen. Als er meer plaatsen zouden zijn waar op vaste basis in die vorm zou worden gevierd dan zou die kerngroep ook versplinterd raken en zouden ook die kerken niet meer vol zittten.
Ingrid
Lerares stijldansen
Tent van Abraham

« Reply #7 on: 29 June, 2009,; 15:21 »

Das inderdaad wel een goed punt Primo. Voor nu is het denk ik prima dat het in de paar plaatsen gecelebreerd wordt, maar ik hoop dat in de loop van de jaren mensen schoonheid van liturgie gaan waarderen, en traditionele Mis gebruikelijker wordt.

Maar ik heb het zelf niet alleen zozeer over de traditionele Mis, maar ook over de novus ordo. Als die overal goed en waardig gecelebreerd zou worden, als mensen weer catechese krijgen over de leer van de Kerk, over die schoonheid, als men niet meer bang is, dan denk ik dat dat al heel veel scheelt.

Een parochie waar zowel een goede novus ordo (of dat nou Nederlands of Latijn is) als een traditionele Mis is, dat zou zo mooi zijn.

Totus Tuus
Bron van Alle Informatie
Ark van Hoop

« Reply #8 on: 29 June, 2009,; 17:08 »

Wat ik meemaak is dat parochies, (jongeren)groepen, organisaties enz dat ze altijd zo veel vanuit het sociale aspect functioneren, het horizontale zeg maar. Ik mis altijd heel sterk dat basis die (naar mijn inziens) moet liggen in de Sacramenten, het verticale. Werken vanuit de inhoud.

Dit is ook duidelijk onze visie binnen het jongerenpastoraat (de uitwerking is misschien niet naar ieders ding maar oke) en daarmee hebben we zoveel jongeren weer teruggekregen naar de kerk en actief. Jongeren die nu echt snappen wat de kracht van de Sacramenten is. Mis, Biecht, Aanbidding. Zonder 1 van deze aspecten is de dag niet geslaagd, punt. Liefst alle drie, punt.
(Niet dat we niets aan de andere sacramenten doen hoor, maar die aspecten liggen meer in het roepingenpastoraat en tienerwerk)

Ook in Sydney heb ik met veel jongerenwerkers en priesters gesproken die actief zijn in jongerenwerk en die zeggen hetzelfde, je basis moet vanuit de Sacramenten zijn, vanuit de inhoud. DAN grijp je de jongeren. Niet met dat flauwe gedoe wat je helaas te vaak tegenkomt. Dat boeit de jongeren niet, dat wordt saai en dan blijven ze dus weg.

Parochies zijn bang dat ze jongeren dan afschrikken. Integendeel, mijn ervaring is dat jongeren echt wel van de inhoud houden en daar heel goed tegenkunnen, veel beter dan hun vorige generatie. Dat ze teruggrijpen naar het verleden klopt dan volgens mij ook niet helemaal, ze grijpen eerder terug naar de Sacramenten en hebben geen behoefte aan dat flauwe gedoe, de te sterke nadruk op de diaconie (niets mis met diaconie, maar de nadruk ligt er voor mij soms TE op) en dat sociale "vriendjes" gedoe.

De vraag NOM/TLM komt dan pas daarna, en voor bepaalde jongeren komt die vraag helemaal niet.

What part of "hoc est enim corpus meum" don't you understand?!
Ingrid
Lerares stijldansen
Tent van Abraham

« Reply #9 on: 29 June, 2009,; 17:29 »

De jongerenactiviteiten in het Bisdom vind ik eigenlijk altijd wel goed, juist omdat het zowel sociaal is, als dat men heel laagdrempelig en duidelijk in aanraking komt met de Sacramenten.
Als die basis weer meer gelegd werd, hoe fijn zou dat dan zijn.

Wat ik van veel mensen hoor is dat de huidige generatie jongeren niet de bagage heeft van de generatie ervoor, en daardoor veel opener naar het geloof kunnen en durven kijken. En denk dat we daar al heel blij mee mogen zijn.

Lathund
Ark van Hoop

« Reply #10 on: 29 June, 2009,; 17:29 »

TT: klinkt goed en klinkt logisch. En als iemand op dit forum ervaring heeft met jongerenwerk dan ben jij het wel Smiley

No day without a night, no night without a day.
VeniteAdoremus
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #11 on: 29 June, 2009,; 22:45 »

TT: klinkt HEEL goed Smiley

Een van mijn zusters doet vormselbegeleiding. Haar groep heeft besloten door te gaan, ook al zijn ze nu gevormd. En er zijn een stuk of twintig mensen van onze leeftijd die elke maand langskomen, en een groot deel daarvan gaat elke dag naar de kerk Shocked

Ik snap echt niet dat mensen programma's op "gezellig met Jezus" baseren. Waar halen ze het idee vandaan? Niet van de jongeren volgens mij.

SR: dat is inderdaad een prachtig punt. Ik hou erg van het "rozenkranslegioen" in mijn parochie Smiley

Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it.
--Pope John Paul II
Matt
Troostende Fluit

« Reply #12 on: 12 August, 2009,; 13:50 »

Als actief zijnde als muzikaal verantwoordelijke van een kinderkoor dat elke maand een "gezinsmis" muzikaal ondersteunt, merk ik ook dat zowel kinderen als kerkgangers liever een Taize lied, Lam gods, Latijns Kyrie of kinderkoorlied dat werkelijk over het evangelie gaat zingen en horen dan "Kijk eens om je heen, kijk eens om je heen" De lichtelijke repertoireschoonmaak die ik heb gehouden werpt wat dat betreft zijn vruchten af. alleen jammer dat het nog steeds niet lukt "klassiekers" als "De Wereld is een toverbal" eruit te werken. Ouders kiezen dat bij Doopvieringen, waar ze zelf keuze uit liedjes hebben, dat soort spul uit nostalgie toch altijd weer uit!  Undecided

"Wanneer iemand zou kunnen bewijzen dat Christus buiten de realiteit staat, of sterker nog: dat Hij de waarheid niet is - dan nog verkies ik Christus boven de waarheid."
schoppenkoning
Levende Tuin

« Reply #13 on: 12 August, 2009,; 20:04 »

Het is niet te zeggen waarom de ene kerk veel jeugd trekt en een andere niet. Wisten we dat antwoord maar.

Gezinsvieringen kunnen een goed middel zijn, maar zijn geen tovermiddel zeker niet als de andere zondagen niet voor gezinnen lijken te zijn. Dan is het signaal: die ene keer per maand is blijkbaar genoeg voor gezinnen. Idealiter is er elke zondag een gezinsvriendelijk klimaat, bijv met een kindernevendienst en cheche.

En dan is nog wezenlijker:wordt er echt gevierd en geleefd vanuit Christus. Ik ken wel parochies met veel jeugd in de kerk en desondanks weinig diepgang, terwijl sommige ouderen door hun gebed en leven op de jeugd zelfs een aantrekkingskracht hebben. Is ook waar voor priesters. Sommige jongere priesters trekken helemaal niet aan, terwijl bij sommige oudere heren de kerk vol jongeren zit.

Uiteindelijk zeg ik altijd: het is geen mensenwerk. De Kerk is van Christus en Hij zal de jongeren roepen op de plaatsen waar Hij wil, en daar zal Hij de viering zelf leiden. In dat vertrouwen geloof ik de toekomst van een frisse en jonge Kerk, samen met de aanwezige generaties die het geloof hebben voorgeleefd.
VeniteAdoremus
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #14 on: 12 August, 2009,; 20:29 »

Uiteindelijk zeg ik altijd: het is geen mensenwerk. De Kerk is van Christus en Hij zal de jongeren roepen op de plaatsen waar Hij wil, en daar zal Hij de viering zelf leiden. In dat vertrouwen geloof ik de toekomst van een frisse en jonge Kerk, samen met de aanwezige generaties die het geloof hebben voorgeleefd.

Dat is natuurlijk waar. Absoluut.

...maaaaaaar... Smiley

dat komt wel echt dicht bij "doe maar wat je doet en God zoekt het wel uit".

Het is waar dat de meeste mensen hier jonger zijn (hoewel niet allemaal), en we ons over het algemeen in een bepaalde richting getrokken voelen, maar ik ben het ermee eens dat dat in het algemeen niet zo veel zegt. Jongkatholiek.nl is nog altijd een stuk groter, en die vinden duidelijk andere dingen leuk dan wij (in het algemeen). Dat wil zeggen, ik zie de mensen van de jongerengroep van mijn kerk alleen als ze mensen aan het rondparkeren zijn met pasen en kerstmis, dus voor de liturgie gaan ze blijkbaar ergens anders heen.

Meh. Ik weet het ook niet. Maar ik heb wel het gevoel dat er iets te vinden moet zijn (misschien moet ik gewoon nog achterkomen dat dat dus niet het geval is).

Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it.
--Pope John Paul II
Pages: [1] 2   Go Up
  Print  

Jump to: