Pages: 1 [2]   Go Down
  Print  
Author Topic: Een mijmering over jongeren en de Kerk en haar toekomst....  (Read 867 times)
0 Members and 2 Guests are viewing this topic.
Oogje
Levende Tuin

« Reply #15 on: 12 August, 2009,; 20:30 »

Zelf heb ik verschillende keren een Latijnse gewone Mis bijgewoond en ook een buitengewone Mis, op verschillende plaatsen, maar daar nog nooit volle kerken gezien. In Utrecht is elke week de Latijnse gewone Mis met schola, maar weinig volk. In mijn vorige parochie is het echter bij van die moderne vieringen soms stampvol in de kerk, vol gezinnen. Liturgie is dus ook geen wondermiddel, daar ze alleen maar laat zien wat men gelooft.

Iemand zei me eens dat de kleinste eenheid binnen de Kerk het gezin is. Bij protestantse kerken begint het bij de lokale gemeente en wordt van daaruit allerlei activiteiten georganiseerd, maar bij ons begint het bij het gezin en wordt van daaruit allerlei activiteiten georganiseerd. Vandaar dat een lokale parochie meer op een dorp lijkt dan een vereniging.

Zelf denk ik dat als een parochie wil groeien, het geloof binnen de parochie moet groeien. Beginnende bij het gezin, dat het aan de kinderen doorgeeft, of gewoon al bij de alleengaande die elke week naar de Mis gaat en of vrijwilligerswerk doet, en zo uitstrekkend over de gehele parochie. Zonder een doorleefd geloof is zelfs de prachtigste liturgie van weinig nut.

Schoppenkoning merkt dus volkomen terecht op dat de Kerk geen mensenwerk is en we dus niet zomaar allerlei plannen moeten willen maken om de Kerk weer te laten groeien, of allerlei oorzaken als dé boosdoeners willen aanwijzen. In sommige protestantse kerken zie je dat nog weleens en worden gemeenten nog weleens verscheurd omdat er weer een nieuw gemeentemodel doorgejast moet worden, met spanningen en ruzies tot gevolg...

Kijk naar hoe de heiligen vele mensen tot het geloof brachten. Door bezieling, door hun levenswandel, door hun liefdevolle uitstraling. Niet zozeer de Liturgie bracht de mensen tot geloof, die is daar dan ook niet voor bedoeld, maar de wijze waarop de heiligen haar opdroegen en waarop ze vol liefde het Evangelie verkondigden.
VeniteAdoremus
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #16 on: 12 August, 2009,; 20:31 »

Dat is een heel goed punt!

Ook bedenkend dat in vroeger tijden de ongedoopte massa gewoon na de lezingen (dus voor de Eucharistie) de zaal uit werden geknikkerd.

Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it.
--Pope John Paul II
Mama-L
Levende Tuin

« Reply #17 on: 13 August, 2009,; 00:18 »

Dat is natuurlijk waar. Absoluut.

...maaaaaaar... Smiley

dat komt wel echt dicht bij "doe maar wat je doet en God zoekt het wel uit".

hmmm ik moet dan aan die meneer Hartl denken ... hij zegt het ongeveer andersom (en zoals ik denk dat schoppenkoning bedoelt) : Indien wij Christus (God) volgen, kijken wij Hem op de rug en lopen wij Hem niet voor de voeten.

Kortom: we moeten (opnieuw) leren luisteren naar God ... actief tijd maken om:
- gewoon bij Hem te ZIJN (en niet persé iets te DOEN)
- Hem te verstaan uit Zijn Woord
- Hem te verstaan uit de Traditie

Indien we éérst luisteren en daarná pas doen wat Hij ons ingeeft is de kans groot dat Hij werkelijk de kans van ons krijgt om Zijn Kerk te leiden (en niet alleen zijn Kerk te lijden) Wink  angel

het ook niet. Maar ik heb wel het gevoel dat er iets te vinden moet zijn (misschien moet ik gewoon nog achterkomen dat dat dus niet het geval is).
[/quote]

Dank eerst de Heer Uw God, pluk dan de dag, wandelend met Christus Jezus
VeniteAdoremus
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #18 on: 13 August, 2009,; 08:19 »

Indien wij Christus (God) volgen, kijken wij Hem op de rug en lopen wij Hem niet voor de voeten.

Ooooh, goeie. (Zeker met de uitleg erbij Smiley )

Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it.
--Pope John Paul II
Pages: 1 [2]   Go Up
  Print  

Jump to: