2. Het liefdewerk ligt in het hart van de sociale leer van de Kerk. Elke verantwoordelijkheid en elke verplichting die die leer kent komt voort uit liefdewerk, die, volgens de leer van Jezus, de synthese is van de gehele Wet (zie Mt 22:36-40). Het geeft een echte betekenis aan de persoonlijke relatie met God en onze naaste; het is het principe van niet alleen kleinschalige relaties (met vrienden, met familieleden of binnen kleine groepen) maar ook van grootschalige relaties (sociaal, economisch en politiek). Voor de Kerk, onderwezen door het Evangelie, is het liefdewerk alles omdat, zoals de Heilige Johannes ons leert (zie 1 Joh 4:8, 16) en zoals ik eerder noemde in mijn eerste Encycliek, "God is liefde" (Deus Caritas Est): alles heeft zijn oorsprong in God’s liefde, alles wordt erdoor gevormd, alles is erop gericht. Liefde is de grootste gave van God aan de mensheid, het is Zijn belofte en onze hoop.
Ik ben mij bewust van de manieren waarop liefdewerk verkeerd werd en wordt begrepen en wordt ontdaan van betekenis, met het daaruitvolgende risico dat het verkeerd wordt weergegeven, los van een ethische leefwijze en, in ieder geval, miskent. Op de sociale, juridische, culturele, politieke en economische vlakken – in andere woorden, de verbanden die het meest vatbaar zijn voor dit gevaar – wordt het gemakkelijk afgewezen als niet relevant voor het begrijpen en richting geven van de morele verantwoordelijkheid. Vandaar de noodzaak om liefdewerk met waarheid te verbinden, niet alleen volgens
veritas in caritate (Ef 4:15), zoals Sint Paulus aangeeft, maar ook volgens het omgekeerde en aanvullende
caritas in veritate. De waarheid moet worden gezocht, gevonden en uitgedrukt binnen de ‘economie’ van liefdewerk, maar liefdewerk moet op zijn beurt worden begrepen, bevestigd en uitgevoerd in het licht van de waarheid. Op deze manier onderkennen we niet alleen het door de waarheid verlichte liefdewerk, maar maken we de waarheid ook geloofwaardig, en laten we de overtuigende en bevestigende kracht van de waarheid binnen de praktijk van sociaal leven zien. Dit is geen kleinigheid vandaag de dag, in een sociale en culturele context die de waarheid relativeerd, er vaak weinig aandacht aan besteed, en steeds vaker afkerigheid is om te erkennen dat het bestaat.
----------------------
Dit is een encycliek met een zeer zwaarwegend onderwerp: het hart van de hele sociale leer van de Kerk. Poe, dat is nogal wat.
De paus laat ook zien dat zijn encyclieken niet op zichzelf staan, door de verwijzing naar
Deus Caritas Est.
Scherpe analyse ook van hoe de liefde heel gemakklijk op de tweede baan geschoven wordt op veel vlakken van onze maatschappij.
En het laatste deel, over de interactie en verbanden tussen liefde en waarheid, is op zichzelf al stof voor een lange discussie