|
Marq
|
 |
« on: 08 May, 2007,; 17:49 » |
|
Gewoon wat willekeurige citaten, gelezen in het boekje De Reis van Je Hoofd Naar Je Hart door Leo Fijen: woorden van Daniėl van Santvoort, abt van het trappistenklooster op Caldey Island in Wales.
"God is altijd gul. Er zijn momenten dat ik denk dat er niets gebeurt, maar dat komt omdat ik vaak afwezig ben, er niet bij ben. Bij een storm moet ik er wel bij zijn, anders loop ik het gevaar dat ik in zee val. We zijn in het leven vaak slaapwandelaars: als we de omgeving niet meer in ons opnemen, als we niet meer sterk het gevoel beleven van de plaats waar we wonen. Het gebeurt mij ook geregeld. Ik kan het merken aan mijn kamer die rommelig wordt. Ik ga kleine dingen verwaarlozen. Dat gebeurt als ik me niet meer bewust ben van de waarde van de plek."
"Stilte is heel wezenlijk voor echte communicatie, voor dialoog, voor het verstaan van het leven zelf. Ik ben huiverig voor woorden. Mijn broeders zeggen het ook: je hebt altijd je woordje klaar. Daarom ben ik soms wantrouwig naar mezelf, denk ik over mezelf: je giet het te snel in woorden. Dan spreek ik mezelf toe: laat het leven toch gewoon ademen, houd je mond nou eens dicht, laat het leven zijn. Het woord 'tegenwoordig' heeft voor mij daardoor een andere betekenis gekregen: soms gaat het leven 'tegen alle woorden in', heeft het geen woorden nodig, overstijgt het alle woorden. Dan zwijg ik."
"Ik hou het op dit eiland niet uit als ik mijn eigen eenzaamheid niet aan kan. Ik denk dat dit niet alleen voor het eilandleven opgaat, maar voor iedereen waar ook ter wereld. Als je echt authentiek wilt leven vanuit je hart, dan hoort eenzaamheid er bij. Het kan niet anders, ieder mens moet toch beseffen dat hij niet compleet is, dat hij altijd hunkert naar diepere intimiteit, naar meer warmte, naar grotere sympathie. Dat is de mens eigen. Die eenzaamheid is overal. Ik hoef daar ook niet van af te komen. Het is er gewoon en het is de moeite waard om er bij neer te zitten en te beluisteren. En het is vooral zaak om niet te vlug met een antwoord of oplossing te komen. Het is iets van mezelf."
|