|
Alina ofs
|
 |
« on: 31 August, 2009,; 15:56 » |
|
Naar aanleiding van de (m.i. te fel wordende) discussie in de parochiezaal ben ik tot de conclusie gekomen, dat het tijd is om de KRO massaal met een lidmaatschap te bestormen.
Waarom?
Als ik zo eens naar de Eucharistievieringen kijk die deze omroep (samen met de RKK) uitzend, valt mij op dat ze ALLEEN hypermoderne, selfmade vieringen uitzenden. Zelden of nooit zie je iets main-streams, laat staan een traditionele(re) viering.
Hoe komt dat? 75% van de actieve leden van de KRO is voor "alles moet kunnen, als het maar niet naar vroeger ruikt". ZIJ bepalen (mede) wat voor soort Eucharistieviering er op tv komt.
Ik merk ook op dat hierdoor de mainstream Katholiek nauwelijks of geen aandacht krijgt ( ooit een viering zoals die in de Jozefkathedraal gebeurt op tv gezien?), laat staan de (super)traditonele(re) Katholieken. Dit reslulteert er vervolgens weer in, dat die laatste groep zich zeer fanatiek via allerlei blogs gaat uiten. Wat dus niet verwonderlijk is.
Ik zou graag willen, dat er via de TV (dus via KRO en RKK) wat meer verscheidenheid getoond wordt dan nu het geval is.
Maar dat lukt alleen als (veel) meer doorsnee en traditonele Katholieken zich aanmelden als ACTIEF lid. En de KRO aanspreken op het ontbreken van de rijke verscheidenheid die de Kerk (gelukkig) rijk is.
DUS: Wordt allen lid van de KRO en maak het verschil!
|
|
|
|
|
|
Geprezen, o Heer, en geloofd en gedankt, om Uw schepselen die U dienen: laudate e benedicete mi Signore, laudate! (Zonnelied)
|
|
|
|
Oogje
|
 |
« Reply #1 on: 31 August, 2009,; 16:15 » |
|
Goh, ik dacht bij het zien van de topictitel dat we het hoofdkwartier van de KRO met fakkels en hooivorken zouden bestormen en de brandstapels weer eens ouderwets van stal zouden halen. * teleurgesteld * 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Matt
|
 |
« Reply #2 on: 31 August, 2009,; 16:33 » |
|
Volgens mij schiet je met het bestormen van de KRO niets op. De KRO is, gelukkig, niet verantwoordelijk voor de inhoud ervan, die trouwens, sinds men uit het Cenakel in Soesterberg weg is, en de mis uit de Basiliek van IJselstein komt, behoorlijk verbetert is owel in uitstraling als qua inhoud. (bijvoorbeeld het wegpromoveren van de iets te nadrukkelijk aanwezige "mediapastor" Joke Ltiejns. Wat mij vooral opvalt, als ik e al zie, zijn de vieringen uit Belgie, daar gebeuren vaak vreemde dingen (uit chaotische kerken, dat moeten ze daar ns afleren, al die kerken volzetten met troep!!
|
|
|
|
|
|
"Wanneer iemand zou kunnen bewijzen dat Christus buiten de realiteit staat, of sterker nog: dat Hij de waarheid niet is - dan nog verkies ik Christus boven de waarheid."
|
|
|
|
Lathund
|
 |
« Reply #3 on: 31 August, 2009,; 17:11 » |
|
Geen slecht initiatief, zou nog best effect kunnen hebben. (ooit een viering zoals die in de Jozefkathedraal gebeurt op tv gezien?) Installatiemis van mgr. De Korte was op de KRO te zien toch? 
|
|
|
|
|
|
No day without a night, no night without a day.
|
|
|
|
VeniteAdoremus
|
 |
« Reply #4 on: 31 August, 2009,; 19:53 » |
|
Ja, maar dat had van zichzelf nieuwswaarde. Zo heb ik het nog bijna landelijk geschopt bij de intronisatie van Mgr. Punt (ik mocht de voorbeden doen, waarvan de zwijgende werden verhoord: tijdens het Credo viel de satelietverbinding uit om bij het offerrandegebed pas weer terug te komen  ). Ik ben het er zeker mee eens: het was misschien vroeger erger, maar ik kijk echt niet vrijwillig naar een KRO-mis. Ze zijn een omroep<i>vereniging</i>, dus theoretisch zou leden-input moeten werken.
|
|
|
|
|
|
Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it. --Pope John Paul II
|
|
|
|
schoppenkoning
|
 |
« Reply #5 on: 31 August, 2009,; 21:44 » |
|
Het omroeppastoraat als zodanig zal hopelijk binnen niet al te lange tijd echt onder supervisie van de aartsbisschop komen. Mgr Eijk heeft zijn handen vol aan de rest van de reorganisatie maar hem kennende zal hij het niet allemaal op zijn beloop laten. Maar ook daarvoor geldt: het team van de parochie IJsselstein is benoemd volgens het kerkelijk recht en je kunt niet als een olifant door de porseleinkast gaan - dat vraagt dus netjes onderhandelen en niet zomaar 'ingrijpen'. Het beleid van de bisschoppen inzake de vieringen op tv is tot op heden altijd geweest: we zijn het er niet (helemaal) mee eens, maar we maken er geen ruzie over. Redelijk dramatisch natuurlijk, want je wilt niet weten hoeveel ouderen er wekelijks aan huis of bed gekluisterd naar kijken! En toegegeven, over het algemeen zijn de vieringen niet best. In Belgie is dat overigens niet per se beter...
Ofschoon... er was een tijd dat het véél erger was. Aanvankelijk kwamen de uitzendingen uit Amersfoort (t Zand) "de enige sociale academie met een altaar" genaamd. Daarna kwamen ze uit Lelystad, de Pax Christi kerk. Wat daar allemaal kon! Het is gaandeweg minder erg geworden, eerlijk is eerlijk. Datzelfde geldt voor Kruispunt dat 'vroeger' gewoon openlijk anti-katholiek was. Als een bisschop 20 jaar geleden bij Kruispunt kwam te zitten, werd hij met allerlei vragen in de hoek gedreven - en geen één die durfde te zeggen: "Vlegel, moet ik dit accepteren in de zendtijd die nota bene door ons wordt betaald, dat je me zo aanvalt?" Iedere logica van verhoudingen ontbrak, wat het televisiekijkend publiek uiteraard niet ontging... beeld van de brutale anarchie die destijds in de hele Nederlandse Kerk heerste. De volgende stap zal mijns inziens wél moeten zijn: voorbeeldliturgie. Per se. Geen vieringen meer die niet stipt volgens het boekje zijn. Net zoals alle uitzendingen waar rkk onder staat in overeenstemming moeten zijn wat de RKKerk gelooft. Je hoeft echt geen hardliner te zijn om te snappen dat geen enkele zichzelf serieus nemende onderneming hoeft te accepteren dat mensen zich jarenlang en stelselmatig onttrekken aan redelijke vormen van gezagsverhoudingen - wat in het geval van de rkk uitzendingen zelfs wettelijk zo geregeld is. De bisschoppenconferentie krijgt zendtijd en subsidie van de overheid, en daar mag ze kwaliteit voor verwachten, daar is niets onredelijks aan denk ik.
Het is dus overigens zeker niet zo dat de vieringen die we nu zien door de meerderheid van de leden wordt gesteund, reden waarom ik de ledenwerfactie sympatiek, maar zinloos vind. Denk je nu werkelijk dat de KRO een organisatie is die eerst aan de leden vraagt wat ze willen en dan pas gaat uitzenden? En daarbij komt dus: de verantwoordelijkheid voor de rkk uitzendingen ligt helemaal niet bij de KRO leden, maar bij de bisschoppen!
Laten we dus, in plaats van ons geld te geven aan een toch al goed gesponsorde omroep, liever bidden dat de bisschoppen hun herderlijke taak voor het televisie (en internet-)publiek serieus gaan nemen en daar stevig over in gesprek durven gaan. (Wat ik weet, gebeurt dat overigens wel degelijk hoor...)
Waarbij ik wel de nuance wil aanbrengen, dat het maken van uitzendingen in de zendtijd van het kerkgenootschap uitbesteden aan een bedrijf als de KRO op zich wel logisch is. Tv maken is een vak apart, en dat moeten de bisschoppen niet zelf gaan organiseren. De KRO huurt voor de technische facetten voor de uitzendingen van tv-missen overigens ook dezelfde bedrijven in als bij wijze van spreken een concert van Andre Rieu bij de TROS. Dat zie je op de aftitelrol. Op zich heeft de KRO absoluut verstand van tv maken. (Ik weet het, ik heb zelf ooit een tv-mis verzorgd...) Het enige is, dat je - als je mensen inhuurt - ook eisen mag stellen aan de kwaliteit. In het huidige klimaat van uitbesteden en inhuren, zou je bij wijze van spreken ook BNN mogen inhuren voor je uitzendingen, als die het bijvoorbeeld goedkoper of loyaler zouden doen. Nu denk ik dat het dan op een andere manier goedkoop zou worden, maar dat terzijde... lol.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Matt
|
 |
« Reply #6 on: 01 September, 2009,; 14:48 » |
|
Voor oktober zit het voor sommigen van jullie dan vast wel goed ipv van uit IJsselstein:
Zondag 4 oktober, 10.00-11.00 uur, Nederland 2
De viering staat in het kader van het 450-jarig bestaan van het bisdom Haarlem-Amsterdam en komt vanuit de Sint Bavo-kathedraal in Haarlem. Voorgangers zijn bisschop J. Punt, vicaris-generaal M. de Groot, rector J. Hendriks, plebaan H. J. van Ogtrop en mediapastor Peter Denneman. De zang wordt verzorgd door het kathedrale koor o.l.v. Fons Ziekman. Organisten zijn Ton van Eck en Albert-Jan Roelofs.
Zondag 11 oktober, 9.30-12.00 uur, Nederland 2
Een extra lange uitzending vanuit Rome. In een plechtige eucharistieviering bent u getuige van de heiligverklaring van de Vlaamse pater Damiaan. Voorganger is paus Benedictus. De zang wordt verzorgd door het koor van de Sint Pieter. Deze uitzending wordt verzorgd door de VRT en overgenomen door de KRO.
|
|
|
|
|
|
"Wanneer iemand zou kunnen bewijzen dat Christus buiten de realiteit staat, of sterker nog: dat Hij de waarheid niet is - dan nog verkies ik Christus boven de waarheid."
|
|
|
|
Salve Regina
|
 |
« Reply #7 on: 01 September, 2009,; 16:07 » |
|
Zondag 11 oktober, 9.30-12.00 uur, Nederland 2
Een extra lange uitzending vanuit Rome. In een plechtige eucharistieviering bent u getuige van de heiligverklaring van de Vlaamse pater Damiaan. Voorganger is paus Benedictus. De zang wordt verzorgd door het koor van de Sint Pieter. Deze uitzending wordt verzorgd door de VRT en overgenomen door de KRO.
Die noteer ik!  Pater Damiaan heeft mij van jongs af aan aangesproken. Ik zal de DVD met een verfilming van zijn levensverhaal eens gaan opzoeken....... 
|
|
|
|
|
|
Niet meer actief op het forum.
|
|
|
|
Guppie
|
 |
« Reply #8 on: 02 September, 2009,; 05:18 » |
|
Overigens hebben we het hier wel uitsluitend over de zendtijd van de RKK die door de KRO wordt ingevuld maar hoe zit het met het katholieke gehalte van de KRO zelf?? Ik kan geen enkel programma opnoemen dat het predikaat 'katholiek' ook maar in de verste verte verdient. Als de KRO zich goed van haar taak als katholieke omroep zou kwijten zou zendtijd voor het RKK overbodig zijn. Ook iets om aandacht voor de vragen lijkt mij...
|
|
|
|
|
|
Laetetur cor quarentium Dominum
|
|
|
|
Alina ofs
|
 |
« Reply #9 on: 02 September, 2009,; 06:33 » |
|
Da's waar. Ik heb nog even een vraag: heeft Kruispunt (of een ander programma) aandacht besteed aan de VeVoLaLie?
|
|
|
|
|
|
Geprezen, o Heer, en geloofd en gedankt, om Uw schepselen die U dienen: laudate e benedicete mi Signore, laudate! (Zonnelied)
|
|
|
Amanda77
Levende Tuin

Absit invidia
|
 |
« Reply #10 on: 02 September, 2009,; 11:14 » |
|
Geweldig dat in oktober 2 Missen vanuit Haarlem en Rome komen!  Ik zet hem ook in mijn agenda. Qua uitzendingen is het de afgelopen 2 a 3 jaar stukken beter geworden voor mijn gevoel. Vooral de H. Mis op zondagmorgen is er erg op vooruit gegaan. Oke oke, er blijven momenten van verbazing over, maar ik ben positief ingesteld. Het algemene tendens is toch wel dat het (wat meer traditionele) katholieke steeds meer naar voren komt. Er is meer oog voor processies en dergelijke. Met dat betreft is het een kwestie van; de aanhouder wint.  Zolang we maar langzaam maar zeker in de lift zitten, komt er vanzelf een tijd dat de volle katholieke tradities (in grote verscheidenheid) naar voren komen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alina ofs
|
 |
« Reply #11 on: 02 September, 2009,; 11:31 » |
|
Blijkbaar kijk ik altijd op het verkeerde moment......
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totus Tuus
|
 |
« Reply #12 on: 02 September, 2009,; 11:38 » |
|
Voor tv heb ik geen tijd hoor 
|
|
|
|
|
|
What part of "hoc est enim corpus meum" don't you understand?!
|
|
|
|
Guppie
|
 |
« Reply #13 on: 02 September, 2009,; 19:08 » |
|
Da's waar. Ik heb nog even een vraag: heeft Kruispunt (of een ander programma) aandacht besteed aan de VeVoLaLie?
Laat ik optimistisch blijven en zeggen: nog niet.
|
|
|
|
|
|
Laetetur cor quarentium Dominum
|
|
|
Amanda77
Levende Tuin

Absit invidia
|
 |
« Reply #14 on: 03 September, 2009,; 09:42 » |
|
Ik sluit me bij Guppie aan. Ter vergelijking: De sacramentsprocessie in Amsterdam werd jaren lang ook niks over gemeld. Nu begint er voorzichtig steeds meer aandacht voor te komen. Ik zou zo zeggen: Er komt een dag..... 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|