Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: Kevelaer  (Read 1026 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Alina ofs
Tent van Abraham

Je Vous adore, mon Seigneur et mon Dieu!

« on: 02 September, 2009,; 12:11 »

Al eind juli ben ik op bedevaart geweest naar Kevelaer. Er is daar een en ander gebeurt, vandaar dat ik heb gewacht met een verslag. Moest nl. eerst eens goed nadenken wat ik wel of niet ga vermelden.

Zondagmorgen 26 ben ik eerst naar de Agnes gegaan. Om deze bedevaart goed te beginnen door mijn hart te zuiveren en mij voor Hem open te stellen. En de TR helpt mij stil te worden en Hem toe te laten.

In Amsterdam trof ik een bekende uit het Hooge Noorden en samen zijn we terug richting Amersfoort gegaan. In Amersfoort ben ik uitgestapt op de stoptrein naar Vathorst: beginpunt van de bedevaart.

Op Vathorst werd ik opgewacht door mijn gastvrouw. Dit heb ik beloond met een bosje bloemen.

Na een goede nachtrust, vertrok maandagmorgen om een uur of 8 de bus bij de kerk in Hooglanderveen. De bus (1 van de in totaal 8 van Amersfoort e.o.) zat goed vol. Opvallend hierbij was de verscheidenheid in leeftijd. Niet alleen grijze hoofden, maar juist gezinnen van allerlei leeftijden, van 8-88 zeg maar.

Onderweg naar Kevelaer is kort het thema uitgelegd. En voor de nieuwkomers was er informatie over Kevelaer zelf beschikbaar.

Zo tegen een uur of 11 kwamen we aan in een zonovergoten stad. Een aantal jongeren was ons op de fiets voorgegaan en ze stonden ons al enthousiast op te wachten.

Na de bagage hebben uitgepakt en naar het hotel te hebben gebracht, liepen we met vaandels, vlaggen en een Mariabeeld naar de kerk. Hier werden we hartelijk welkom geheten.

's Middags, na een uitgebreide lunch, was het tijd voor de kruisweg. Voor wie niet zo goed ter been was, in het Forum, voor de anderen in het processiepark.

Na de kruisweg was er nog wat tijd om souvenirs te kopen voor het avondeten. Dat laatste was bijzonder gezellig: een goede manier om elkaar beter te leren kennen en persoonlijke zaken uit te wisselen.

Na de schnitzel gingen we naar de kerk voor de Eucharistieviering, met als celebrant Mgr. Van Burgsteden, die oorspronkelijk uit die omgeving komt.

Na afloop was er een lichtjesprocessie: iets wat normaal schijnt te zijn maar ik, omdat ik alleen maar twee ééndaagse bedevaarten heb bijgewoond, nog nooit daar heb gezien. Dit was een indrukwekkende ervaring, welke werd afgesloten met een goed glas wijn in het hotel.

Dinsdagmorgen werden we getrakteert op een uitgebreid ontbijt-buffet, voor het tijd was voor de H. Mis met aansluitend een Sacramentsprocessie. 's Middags was er een gebedsdienst, deze werd door de diaken, pastoraal werker en de aanwezige kinderen verzorgd. Heel indrukwekkend! Vooral omdat in deze viering alle intenties werden voorgelezen en letterlijk naar Maria werden gebracht!

Na een slotviering waarin de devotionalia gezegend werden was het al snel 17:00 uur en tijd om de reis naar Nederland weer te beginnen.

De dagen zijn voorbij gevlogen! Het was een heel erg goede mix tussen het horizontale en het vertikale: naast veel gebedsmomenten en vieringen, was er ook veel tijd voor ontmoetingen onderling. Iets wat bij een ééndaagse bedevaart vaak bij inschiet. Ook was er tijd om devotionalia te kopen of gezellig op eenterrasje in de zon te genieten.

Ik heb veel vragen gekregen over mijn Tau en mantilla, maar niet op een vervelende manier. De mensen waren open en er waren dan ook diverse gesprekken over de persoonlijke relatie met Jezus. Verder heb ik een heel persoonlijke ervaring gehad (een mooie, geen vervelende) die ik hier niet zal vertellen. Maar wel één waarmee ik verder kan!

Al met al zou ik zeggen: Kevelaer is de moeite van een bezoek waard. Maar als je gaat, jaag dan niet in één dag op en neer, maar ga, goed geörganiseerd, met een tweedaagse bedevaart. Zoals die door OLV Broederschap Amersfoort e.o. (en anderen) geörganiseert wordt.

Ik ga in iedergeval volgend jaar weer!

Geprezen, o Heer, en geloofd en gedankt, om Uw schepselen die U dienen: laudate e benedicete mi Signore, laudate! (Zonnelied)
Alina ofs
Tent van Abraham

« Reply #1 on: 02 September, 2009,; 12:11 »

26 moet 26 juli zijn!

Geprezen, o Heer, en geloofd en gedankt, om Uw schepselen die U dienen: laudate e benedicete mi Signore, laudate! (Zonnelied)
Salve Regina
Ark van Hoop

Niet meer actief op dit forum

« Reply #2 on: 02 September, 2009,; 12:34 »

Fijn, Alina, dat je zulke prachtige dagen vol devotie en gezelligheid in Kevelear hebt gehad. Cheesy

En ja, elke avond lichtprocessie spreekt mij óók erg aan.  Cheesy Cool angel

Hoewel ik meerdere keren op één dag op-en-neer naar Kevelear ben gesjeesd (als ik om 7 uur vertrek kan ik er om 10 uur in de pelgrimsmis zijn) heb ik ook ooit een week gekampeerd in Kalkar.
Geweldig: Alle dagen naar Kevelear en "dus" ook naar de lichtprocessie.
En als we daar een beetje "flauw" van waren bezoekjes aan de mooie kerken van Kalkar en Xanten  Grin

Weet je trouwens dat de Jozef- en Martinusparochie op 14 oktober a.s. naar Kevelear gaan?
Ik zag het in de "rondom Martinus" staan  Cheesy

Niet meer actief op het forum.
Marq
Credimaster

« Reply #3 on: 02 September, 2009,; 12:44 »

Mooi om te lezen, Alina! Cheesy

Ik zal in de toekomst vast wel een keer de gelegenheid hebben om naar Kevelaer te gaan.

"If you think you understand it, it isn't God. " - Saint Augustine
"I find your lack of faith... disturbing." - Darth Vader (geinspireerd door Logiclane)
Blog: http://incaelo.wordpress.com
Alina ofs
Tent van Abraham

« Reply #4 on: 02 September, 2009,; 17:57 »

Waar kan ik me nog snel ff aanmelden en wat kost dat?

Oogje
Levende Tuin

« Reply #5 on: 02 September, 2009,; 18:35 »

Ben zelf weleens met mijn toenmalige vriendin op fietsbedevaart naar Kevelaer geweest. Enkele dagen erheen fietsen, enkele dagen daar verblijven en enkele dagen weer terugfietsen. Een mooi, rustig stadje inderdaad en een katholieke oase. De hele dag eucharistische aanbidding in een heel bijzonder kapelletje dat wat weg heeft van een studeerkamer, elke dag de grootse pelgrimsmis, sowieso een stuk of vier á vijf Missen per dag, de Mariavespers in het kaarsenkapelletje dat zo druk ingericht is, dat als Jezus er uitgesteld staat, de monstrans toch een beetje wegvalt in al dat fraai's... Grin En de organist van de grote basiliek, man, die kan écht toveren met dat ding. Zelden zulk prachtig spel gehoord.

Ook mooi dat kerk en winkel daar keurig gescheiden is: aan de ene kant alle kerken en kapelletjes, aan de andere kant de winkeltjes vol mooie spulletjes. Ben er ook weleens met mijn protestantse ouders heen geweest en ook hen viel de rustige, speciale sfeer op aldaar. Maar ja, al die pracht en praal van de basiliek, tja, dat blijft voor de rechtgeaarde protestant natuurlijk een beetje slikken. Grin
Salve Regina
Ark van Hoop

Niet meer actief op dit forum

« Reply #6 on: 02 September, 2009,; 18:58 »

Waar kan ik me nog snel ff aanmelden en wat kost dat?

www.stmartinusparochie.nl/content/view/198/100/

Bedevaart Kevelaer 

De jaarlijkse bedevaart naar Kevelaer zal zijn op woensdag 14 oktober. We vertrekken ’s morgens om 7.45 u. vanaf de Plutolaan (voormalig BNC) en om 8.00 uur vanaf de Sint Jozefkerk. ’s Avonds zijn we rond 20.00 uur weer terug.
Zoals altijd beginnen we met een H.Mis, daarna is er een warme lunch, ’s middags de kruisweg en nog tijd om wat rond te kijken en devotionalia te kopen die vlak voor vertrek bij de Mariakapel gezegend worden.
De kosten zijn € 25,00 per persoon, vooraf te voldoen, contant of op rekening 66.99.12.719 t.n.v. Sint Martinusparochie, Groningen ovv Bedevaart Kevelaer.
Aanmelding bij het secretariaat ,Radesingel 4. Tel. 3124215 ( werkdagen 10-15 uur)
Opgaaf en betaling  graag vóór 30 september 

Niet meer actief op het forum.
Paulus
Levende Tuin

« Reply #7 on: 04 December, 2011,; 14:26 »

Ik ben zelf ook al weer enkele keren in Kevelaer geweest, maar dan wel in de hefst of in de winter.
Ik heb in Kevelaer zelf nog nooit een Maria Licht Processie meegemaakt.
Ik ben er twee keer een weekend geweest en één keer een dag.
Ik vind Kevelaer een zeer rustig plaatsje en het mooie is dat Kevelaer zo dicht bij de Nederlandse grens ligt.

Bron van onderstaande: http://bedevaartweb.com/kevelaer.htm

Bouw mij een kapelletje

Zo luidde, meer dan 300 jaar geleden, in 1641, de boodschap aan de marskramer Hendrik Busman. Op zijn tocht van Weeze naar Geldern, bij een Hagelkruis, op de heide bij Kevelaer, daar waar heden ten dagen de genadekapel staat, bleef hij zoals gewoonlijk enkele ogenblikken bidden. Plots hoort hij een stem, uit de richting van het kruis: "Bouw mij op deze plaats een kapelletje". Als nuchtere hollander schenkt hij er in eerste instantie weinig aandacht aan. Maar op drie verschillende dagen hoort hij deze geheimzinnige stem. Met toestemming van de toenmalige Pastoor van Kevelaer, begon hij al spoedig aan de bouw van een kleine kapel. Kort na Pasen 1642, krijgt de vrouw van Hendrik, een nachtelijke verschijning. Zij ziet in een helder licht bij een kleine kapel O.L.V. van Luxemburg. Het verhaal van de nachtelijke verschijning wordt bevestigd door een verklaring van een wachter, die op zijn nachtelijke ronde een eigenaardig licht gezien had in het huis van Busmans. Deze afbeelding van O.L. Vrouwe van Luxemburg was kort daarvoor aan haar te koop aangeboden door twee Hessische soldaten. Ze kocht het niet, want ze vond het te duur. Dit verhaal is voor Hendrik de bevestiging van zijn hemelse opdracht. Hij stuurt zijn vrouw op pad om de afbeelding (een koperdruk) te verkrijgen, dat lukt haar na veel moeite. Het betreft hier een afbeelding van O.L. Vrouwe van Luxemburg, zoals zij daar vooral tijdens de pestepidemie van 1623 spontaan werd vereerd als de "Troosteres van de bedroefden". Met nog meer gedrevenheid zorgt Hendrik ervoor dat de kapel er komt. Op zondag 1 juni 1642 is het zover, Pastoor Johannes Schink plaatst de afbeelding in de kapel. De afbeelding, oftewel het genadebeeld, is een eenvoudige koperdruk ter grootte van 7,5 x 11 cm. De tekst op dit prentje luidt: "Getrouwe afbeelding van de Moeder Van Jezus, de Troosteres van de Bedroefden, in de omgeving van Luxemburg, beroemd door wonderen en vereerd door vele mensen". Op dezelfde dag is er al een flinke toeloop van nieuwsgierige mensen. Het verhaal van deze wonderlijke gebeurtenis gaat als een lopend vuurtje door de streek. Kevelaer wordt een bedevaartplaats. Op 8 september 1642, het feest van Maria Geboorte, gaan Reinier en Margaretha van Volbroek (ze wonen in Hassum bij Kleef) met hun zieke zoon Peter op bedevaart naar Kevelaer. Peter is al vijf jaar verlamd en kan noch lopen noch staan. Alles hebben ze al gedaan om Peter van zijn kwaal te bevrijden. Uiteindelijk zoeken ze hun toevlucht tot O.L. Vrouwe van Kevelaer. Twee dagen na het bezoek aan Kevelaer kan Peter weer zonder problemen lopen. Door deze wonderbaarlijke verhalen groeit de belangstelling voor Kevelaer. In 1643 vindt de eerste processie plaats, dit gebeurt vanuit Rees bij Emmerich. Te voet trekt een grote groep bedevaartgangers, al biddend en zingend, naar Kevelaer. In 1643 is er ook sprake van een wonder bij iemand uit de Over-Betuwe. Het verhaal wordt op 13 augustus 1643 voor de burgemeester en Schepenen van Huissen uit de doeken gedaan. De secretaris van Huissen, Lucas Verhoeven tekent het verhaal op. Eerutgen Dircks, een ongehuwde vrouw uit Huissen, leed al jaren aan "open" benen. Zij had al juffrouw Walraven Mom bezocht "die om dusdanige accidenten te genezen, goede experientie heeft", maar tevergeefs. De verhalen over de wonderen te Kevelaer lokte haar daarheen. Nadat ze tweemaal was geweest, genazen haar benen op wonderbaarlijke wijze, zonder medicijnen zoals uitdrukkelijk wordt verklaard. Getuigen waren: "Joffer Mom Toenis in't Ros, Gretghen van Montport, Lysbet en Iennenken in't Ros". Reeds in 1643 werd met de bouw van een bedevaartkerk, de tegenwoordige kaarsenkapel, begonnen.

De kapel

In de kaarsenkapel zijn grote kaarsen te zien, die door de verschillende groepen pelgrims als ex-voto's geofferd werden. De schilden vertellen u, dat vele bedevaarten kunnen bogen op een lange traditie. In 1654 werde het eenvoudige kapelletje van Hendrik Busman vervangen door de tegenwoordige zeshoekige kapel, de zogenaamde genadekapel. Aan de noordzijde ervan bevindt zich een opening in de muur, waardoor het beeld tijdens de bedevaarttijd vanaf de straat zichtbaar is. Een lamp, links van het altaar, bevat in een door drie duiven gedragen schaal het vredeslicht, dat in 1949 van Lourdes over Altötting naar Kevelaer gebracht werd. De drie duiven verzinnebeelden de drie genadeoorden Lourdes, Altötting en Kevelaer. Een slang loert naar het licht. Deze voorstelling vermaant ons, om een blijvende vrede te bidden, tot Haar, die de kop van de slang verplettert. De Mariabasiliek werd gebouwd in de jaren 1858-1864. Het priesterhuis tegenover de genadekapel werd in 1647 door de Oratorianen gebouwd. Met de aanleg van de kruisweg aan de rand van de stad werd begonnen in 1889. In 1934 werd een begin gemaakt met een groots opgezette hernieuwing. In het nieuw aangelegde Mariapark kreeg het oorlogsgedenkteken, de zogenaamde Schutzmantel Madonna, een passende plaats. Evenals in het verleden is ook vandaag nog dit eenvoudige Heiligdom van de Troosteres der Bedroefden te Kevelaer, reisdoel van talrijke pelgrims. Zij zoeken troost in hun zorgen en noden op de lange pelgrimstocht van hun aardse leven. Zij zullen troost vinden bij Haar, die ons door de Heer zelf tot moeder is gegeven.

Zoals E. H. Herroelen het eens zei tijdens een vastenconferentie : “Het Latijn, de mensen verstonden het niet, maar ze begrepen het. Nu, met de volkstaal, verstaan ze het, maar ze begrijpen het niet meer”.
Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to: