Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: "Paus Johannes Paulus II komt naar Heede (Dld)"  (Read 730 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Salve Regina
Ark van Hoop

Niet meer actief op dit forum

« on: 06 December, 2009,; 14:58 »

Komende zondag, 13 december 2009, zal in Heede (Dld) een bronzen beeld van Paus Johannes Paulus II worden gezegend.
Dat beeld komt op een rots in het Marienpark te staan.
Op een heel mooi plekje.

Die rots is van de week geplaatst. In de gedachtenis van "Op deze rots zal Ik Mijn Kerk bouwen".

Om 14.30 uur is er een feestelijke Adventsvespers, daarna gaan de mensen in processie naar het park en daar vindt dan de zegening van het beeld plaats.

Meer info:
www.sankt-petrus-heede.de

Niet meer actief op het forum.
Oogje
Levende Tuin

« Reply #1 on: 06 December, 2009,; 15:08 »

Is hij dan al heilig verklaard?
Vitalia
Ark van Hoop

Ik beroep me op mijn zwijgrecht.

« Reply #2 on: 06 December, 2009,; 16:30 »

Nee; hij is zelfs nog niet zalig verklaard. (Al verwachten velen dat dát niet zo lang meer al duren.)

Men verstaat zo goed wat een stuk je brood is, als men uit ondervinding weet hoeveel moeite men moet doen om het te maken. (Charles de Foucauld)
Lathund
Ark van Hoop

« Reply #3 on: 06 December, 2009,; 20:03 »

Moet dat dan? We hebben ook standbeelden van burgemeesters enzo. Heilig of niet, hij heeft zijn sporen wel verdiend.

No day without a night, no night without a day.
Oogje
Levende Tuin

« Reply #4 on: 06 December, 2009,; 20:31 »

Dat is waar, maar ik dacht dat binnen de Kerk beelden vooral voor heiligen werden gemaakt. Maar als het gewoon een initiatief van het volk is, net zoals zo'n burgemeestersbeeld, tja, dan is het een ander verhaal inderdaad.
Salve Regina
Ark van Hoop

« Reply #5 on: 07 December, 2009,; 11:00 »

't is een initiatief van mensen binnen de parochie Heede, van het gelovige volk, zou je kunnen zeggen.
Het beeld is gemaakt door een oude Poolse kunstenaar/beeldhouwer, die heeft gezegd, dat dit waarschijnlijk zijn laatste opdracht zal zijn en dat 'ie in ieder geval deze sculptuur wilde afmaken.
Persoonlijk vind ik het wel een mooi initiatief. Ook dat ze het beeld op een stuk eeuwenoude rots plaatsen.
De plechtige zegening a.s. zondag, op Sonntag Gaudete, zal - zo verwacht ik - erg mooi zijn. Eenvoudig, zonder al te veel opsmuk, maar mooi, devoot en eerbiedig.

Of binnen de Kerk alleen beelden voor/van heiligen (heilig verklaarden) worden gemaakt dat durf ik niet te zeggen. Hangt er misschien een beetje vanaf wat je als "binnen de Kerk" beschouwt.
Is dat - om het plat te zeggen - "de hiërarchie van de mensen binnen de kerk" of is het "het kerkgebouw en het erf van dat gebouw" of is het ook initiatief van gelovigen i.c. "de handel/de winkeltjes met devotionalia": ik kan me n.l. herinneren dat er indertijd al beeldjes te koop waren vóórdat Mgr. Escriva en Moeder Teresa zalig verklaard waren.
Hetzelfde geldt voor Paus JP II: Toen ik de laatste twee keer in Kevelaer was (in 2007 en in 2009) zag ik dat je daar in allerlei groottes en kleuren beeldjes van Paus JP II kon kopen. Dus vèr voordat hij zalig- en heiligverklaard zou worden, een proces dat immers op dit moment nog steeds loopt en waarvan de uitkomst/het oordeel ongewis is.

Marq
Credimaster

« Reply #6 on: 07 December, 2009,; 11:28 »

Nee; hij is zelfs nog niet zalig verklaard. (Al verwachten velen dat dát niet zo lang meer al duren.)

Volgend jaar ergens, wordt er gefluisterd, toch?

"If you think you understand it, it isn't God. " - Saint Augustine
"I find your lack of faith... disturbing." - Darth Vader (geinspireerd door Logiclane)
Blog: http://incaelo.wordpress.com
Lathund
Ark van Hoop

« Reply #7 on: 07 December, 2009,; 15:59 »

Besef wel: een heiligverklaringsproces begint met volksdevotie. Het volk heeft een bepaald idee, wat het Vaticaan al dan niet kan bevestigen. Het maken van een beeld als dit is ook iets wat vanuit het volk komt.

No day without a night, no night without a day.
Salve Regina
Ark van Hoop

« Reply #8 on: 12 December, 2009,; 14:38 »

Komende zondag, 13 december 2009, zal in Heede (Dld) een bronzen beeld van Paus Johannes Paulus II worden gezegend.
Dat beeld komt op een rots in het Marienpark te staan.
Op een heel mooi plekje.

Die rots is van de week geplaatst. In de gedachtenis van "Op deze rots zal Ik Mijn Kerk bouwen".

Om 14.30 uur is er een feestelijke Adventsvespers, daarna gaan de mensen in processie naar het park en daar vindt dan de zegening van het beeld plaats.

Meer info:
www.sankt-petrus-heede.de

Morgen is het al zover  Cool

Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to: