Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: De Nederlandse Kerk in het Italiaanse nieuws  (Read 947 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Marq
Credimaster

« on: 31 December, 2009,; 15:14 »

Ik lees vandaag een analyse van de staat van de Kerk in Nederland, uit de pen van een journaliste voor Avvenire, het nieuwsblad van de Italiaanse bisschoppen. Beetje jammer dat ze alleen Amsterdam als uitgangspunt nemen, alsof dat gelijk is aan heel Nederland, maar wel goed dat ze Bisschop Punt en Kardinaal Simonis ook aan het woord laten. Lees het hier (wel in het Engels).

Ik ben wel benieuwd wat jullie gedachten hierbij zijn.

"If you think you understand it, it isn't God. " - Saint Augustine
"I find your lack of faith... disturbing." - Darth Vader (geinspireerd door Logiclane)
Blog: http://incaelo.wordpress.com
Primo
Levende Tuin

« Reply #1 on: 31 December, 2009,; 20:49 »

Op zich klopt het wel wat ze schrijven. Ze overdrijven alleen een beetje door te suggeren dat er in de binnenstad van Amsterdam alleen een Scientology kerk zou zijn. Iedereen weet dat dat natuurlijk zwaar overdreven is. Verder is het voornamelijk interview met Punt en Simonis die allebei gewoon de situatie verwoorden.

Ik vind alleen wel dat het allemaal nogal wordt overdreven. Een paar maanden geleden had datzelfde blad ook een artikel waarin de islamisering in Nederland als extreem werd beschreven. In dit artikel nuanceren ze dat gelukkig al weer. We moeten toegeven dat het hier niet al te best gaat maar er zit volgens mij wel een stijgende lijn in. Bovendien is het in Italië (ook niet in Rome zelf) ook niet bepaald volle kerken op zondag.

Ze hebben er daar in Italië een beetje een handje van de problemen in de rest van de wereld op te kloppen. Voor een deel dus terecht, voor een deel een beetje overdreven.
Marq
Credimaster

« Reply #2 on: 02 January, 2010,; 12:29 »

Ik heb ook begrepen dat in sommige Italiaanse kringen heel erg pessimistisch over Nederland word gedacht, en dan is dit artikel daar wel een voorbeeld van.

"I find your lack of faith... disturbing." - Darth Vader (geinspireerd door Logiclane)
Lathund
Ark van Hoop

« Reply #3 on: 02 January, 2010,; 14:14 »

Staat het artikel ergens online?

No day without a night, no night without a day.
Marq
Credimaster

« Reply #4 on: 03 January, 2010,; 13:43 »

Er staat een link in m'n eerste bericht in deze draad. Maar omdat links nogal slecht zichtbaar zijn op Credimus, en ik geen zin heb om de link-code weer op te zoeken:  de link is het woordje 'hier' in de voorlaatste zin in mijn eerste bericht.

Vitalia
Ark van Hoop

Ik beroep me op mijn zwijgrecht.

« Reply #5 on: 03 January, 2010,; 15:34 »

Waarschijnlijk gaat het hier om: http://chiesa.espresso.repubblica.it/articolo/1341594?eng=y

Zou het een tip kunnen zijn om i.h.v.v. een link in een sterk afwijkende kleur te maken?

Men verstaat zo goed wat een stuk je brood is, als men uit ondervinding weet hoeveel moeite men moet doen om het te maken. (Charles de Foucauld)
Lathund
Ark van Hoop

« Reply #6 on: 03 January, 2010,; 17:26 »

Pff. Druktemakers. Ze zetten de situatie negatief neer zoals alleen media en slecht geïnformeerde mensen dat kunnen. Ja, de problemen die ze beschrijven zijn reëel, maar het beeld dat ze schetsen is overtrokken.

Vitalia
Ark van Hoop

Ik beroep me op mijn zwijgrecht.

« Reply #7 on: 03 January, 2010,; 17:57 »

Gevalletje "klok wel horen slaan, maar niet weten waar de klepel hangt"?

Men verstaat zo goed wat een stuk je brood is, als men uit ondervinding weet hoeveel moeite men moet doen om het te maken. (Charles de Foucauld)
Lathund
Ark van Hoop

« Reply #8 on: 03 January, 2010,; 22:12 »

Misschien. Misschien weten ze prima waar de klepel hangt, maar vinden ze het verhaal dan niet pakkend genoeg. Wie zal het zeggen?

Marq
Credimaster

« Reply #9 on: 04 January, 2010,; 12:38 »

Het zal gedeeltelijk sensatiezucht zijn, en gedeeltelijk een indruk die men krijgt van een wandeling door Amsterdam. Gelukkig nuanceren Kardinaal Simonis, Bisschop Punt en Wim Peeters (die helemaal geen professor is, maar gewoon de perschef van het bisdom Grin) de boel enigszins. Ze hadden de interviews met hen ook buiten het artikel kunnen laten.

Lathund
Ark van Hoop

« Reply #10 on: 04 January, 2010,; 15:43 »

Ze hadden de interviews met hen ook buiten het artikel kunnen laten.

Dat is waar. Goed dat ze dat niet gedaan hebben.

Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to: