|
Guppie
|
 |
« on: 21 January, 2010,; 23:41 » |
|
|
|
|
|
|
|
Laetetur cor quarentium Dominum
|
|
|
|
Ingrid
|
 |
« Reply #1 on: 22 January, 2010,; 14:29 » |
|
je sais je sais.
't stond al eerder in m'n planning, maar dis natuurlijk extra mooi. Zal zondag bij de Mis zijn zoals het nu lijkt, daarna nog even blijven plakken, maar het middagprogramma pak ik niet meer mee.
|
|
|
|
|
|
Adoro te devote, latens Deitas... ...peto quod petivit latro paenitens.
|
|
|
|
Guppie
|
 |
« Reply #2 on: 23 January, 2010,; 01:31 » |
|
je sais je sais.
't stond al eerder in m'n planning, maar dis natuurlijk extra mooi. Zal zondag bij de Mis zijn zoals het nu lijkt, daarna nog even blijven plakken, maar het middagprogramma pak ik niet meer mee.
Ik wist het wel... 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ingrid
|
 |
« Reply #3 on: 23 January, 2010,; 17:26 » |
|
Helderziend ofzo?  Ben al te lang niet in de Agnes geweest, werd dus weer eens hoog tijd. Dat dit feest gevierd wordt a.s. zondag maakt het alleen maar mooier 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oogje
|
 |
« Reply #4 on: 23 January, 2010,; 18:32 » |
|
Vraagje: is de H. Mis volgens de Gewone of de Buitengewone Ritus?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Marq
|
 |
« Reply #5 on: 23 January, 2010,; 21:07 » |
|
Ongetwijfeld de buitengewone vorm. Het is tenslotte de Agnes 
|
|
|
|
|
|
"If you think you understand it, it isn't God. " - Saint Augustine "I find your lack of faith... disturbing." - Darth Vader (geinspireerd door Logiclane) Blog: http://incaelo.wordpress.com
|
|
|
|
Ingrid
|
 |
« Reply #6 on: 23 January, 2010,; 21:19 » |
|
Ongetwijfeld de buitengewone vorm. Het is tenslotte de Agnes  [/quote klopt! (anders zou ik ook niet zo lang in de trein gaan zitten  )
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Guppie
|
 |
« Reply #7 on: 23 January, 2010,; 23:18 » |
|
@Oogje: onthoud dit voor eens en voor altijd: in de Agneskerk in Amsterdam wordt de H. Mis uitsluitend in de buitengewone ritus opgedragen. Meer smaken hebben we niet  @ Ingrid: Helderziend? Kweetnie... Maar toen ik op de openingspagina bij 'Agenda' zag dat jij de laatste bijdrage had geleverd dacht ik meteen: 'Die komt!' 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vitalia
|
 |
« Reply #8 on: 24 January, 2010,; 08:09 » |
|
Een hele fijne zondag (en fijn na'borrelen') toegewenst.
|
|
|
|
|
|
Men verstaat zo goed wat een stuk je brood is, als men uit ondervinding weet hoeveel moeite men moet doen om het te maken. (Charles de Foucauld)
|
|
|
|
Oogje
|
 |
« Reply #9 on: 24 January, 2010,; 09:13 » |
|
Oh, ik dacht dat daar ook de Gewone Ritus werd opgedragen, met de Buitengewone Ritus als wekelijks extraatje. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Marq
|
 |
« Reply #10 on: 24 January, 2010,; 14:12 » |
|
De Agnes wordt bemand, om het zo maar te zeggen, door priesters van de Petrusbroederschap, die alleen de Mis volgens de buitengewone vorm opdragen. Het is een geschiedenis van protest en verzoening, maar daardoor heeft de broederschap dus het recht behouden om alleen die vorm te gebruiken.
Een gewone vorm is vast wel mogelijk in de Agnes, lijkt me, maar ik vermoed alleen ad orientem. Of hebben jullie nog ergens een altaartafel staan, Guppie?
|
|
|
|
|
|
"If you think you understand it, it isn't God. " - Saint Augustine "I find your lack of faith... disturbing." - Darth Vader (geinspireerd door Logiclane) Blog: http://incaelo.wordpress.com
|
|
|
|
Ingrid
|
 |
« Reply #11 on: 24 January, 2010,; 16:24 » |
|
Voorheen werden zowel de Gewone als de Buitengewone Ritus in de Agneskerk opgedragen, maar vanaf het moment dat bisschop Punt (toch? hopelijk heb ik de bisschoppen eens een keertje goed) de kerk tot rectoraatskerk van het Petrusbroederschap heeft gemaakt, is er alleen nog de Buitengewone vorm. Iig, dit is zoals ik het me herinner.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Guppie
|
 |
« Reply #12 on: 25 January, 2010,; 06:25 » |
|
Voorheen werden zowel de Gewone als de Buitengewone Ritus in de Agneskerk opgedragen, maar vanaf het moment dat bisschop Punt (toch? hopelijk heb ik de bisschoppen eens een keertje goed) de kerk tot rectoraatskerk van het Petrusbroederschap heeft gemaakt, is er alleen nog de Buitengewone vorm. Iig, dit is zoals ik het me herinner.
Met dat geheugen van jou is helemaal niks mis. Het was inderdaad bisschop Punt die zelfs voor het verschijnen van het Motu Proprio op 7-7-2007 toestemming gaf de Eucharistieviering in de buitengewone ritus op te dragen. Vanaf 17 september 2006 is er dus elke zondag een Hoogmis in deze vorm. Per 12 april 2009 hield de Nederlandstalige mis volgens de gewone ritus op te bestaan in deze kerk en is het uitsluitend de buitengewone ritus wat de klok slaat... Ik maak mij sterk dat de Agneskerk ook de enige R.K. kerk in Nederland is waar regelmatig een Drieherenmis wordt opgedragen. En als ik even mijn persoonlijke mening hieraan toe mag voegen: op liturgisch gebied vind ik de Drieherenmis het mooiste dat er bestaat  
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Marq
|
 |
« Reply #13 on: 25 January, 2010,; 09:45 » |
|
Ik moet echt nog een keer langskomen voor een Drieherenmis. Zodra ik de financiėle middelen heb reis ik weer eens naar het verre westen  . Ik zit eraan te denken om een gecombineerd bezoek aan de Agnes en Heiloo te doen, als dat qua tijd kan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oogje
|
 |
« Reply #14 on: 25 January, 2010,; 10:00 » |
|
Misschien een wat rare vraag, maar ik lees op hun nieuwe website dat er volop gebiecht kan worden. Gebeurt dat dan ook volgens de buitengewone ritus in het Latijn, of gaat dat wel volgens de gewone ritus? En hoe bidden de priester er de getijden eigenlijk? Mij lijkt het dat je die dan ook op zijn buitengewoons moet bidden, omdat de gewone getijden juist aansluiten op de gewone ritus. Wie weet er meer van?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|