Pages: 1 [2]   Go Down
  Print  
Author Topic: Zondag 24 januari: Feest van St. Agnes in de Agnesker - Amsterdam  (Read 971 times)
0 Members and 3 Guests are viewing this topic.
Guppie
Tent van Abraham

« Reply #15 on: 25 January, 2010,; 13:22 »

Misschien een wat rare vraag, maar ik lees op hun nieuwe website dat er volop gebiecht kan worden. Gebeurt dat dan ook volgens de buitengewone ritus in het Latijn, of gaat dat wel volgens de gewone ritus? En hoe bidden de priester er de getijden eigenlijk? Mij lijkt het dat je die dan ook op zijn buitengewoons moet bidden, omdat de gewone getijden juist aansluiten op de gewone ritus. Wie weet er meer van?

Wat het biechten betreft gebeurt dit in het Latijn voorzover het de gebeden uitgesproken door de biechtvader betreft.

Wat de getijden betreft neem ik aan dat deze inderdaad ook in het Latijn worden gebeden maar zeker weten doe ik het niet. Ik zal het komende zondag voor je navragen.

Overigens, strak plan om eens richting Agneskerk te komen. Ik vind het leuk en boeiend mensen te ontmoeten die ik niet verder ken dan hun nick en hun bijdragen op dit forum.

Als je dan trouwens voor de aanvang van de H. Mis op het priesterkoor een menneke, strak in het pak, achter een stropdas en voorzien en van witte handschoenen druk heen en weer ziet lopen met ampullen gevuld met wijn en water, een vat met wijwater, kwast, kazuifel en wat dies meer zij dan ben ik dat  Grin

Laetetur cor quarentium Dominum
Guppie
Tent van Abraham

« Reply #16 on: 25 January, 2010,; 14:43 »

De Agnes wordt bemand, om het zo maar te zeggen, door priesters van de Petrusbroederschap, die alleen de Mis volgens de buitengewone vorm opdragen. Het is een geschiedenis van protest en verzoening, maar daardoor heeft de broederschap dus het recht behouden om alleen die vorm te gebruiken.

Een gewone vorm is vast wel mogelijk in de Agnes, lijkt me, maar ik vermoed alleen ad orientem. Of hebben jullie nog ergens een altaartafel staan, Guppie?

Nee die werd direct na de laatste H. Mis volgens de Novus Ordo op 12 april jl. verwijderd en deze keer na afloop van de H. Mis volgens de buitengewone ritus dan ook niet meer teruggeplaatst. Volgens mij doet deze nu dienst als altaar in de pas ingerichte dagkapel. De H. Mis volgens de gewone ritus kan vanaf die dag worden bijgewoon in de nabij gelegen Obrechtkerk.

Guppie
Tent van Abraham

« Reply #17 on: 25 January, 2010,; 14:48 »

Oeps... Undecided

Ik was een beetje vlug met het lezen van de bijdragen aan dit topic en zo verkeerde ik in de veronderstelling dat Oogje een bezoek aan de Agnes gecombineerd met een bezoek aan Heiloo zou willen brengen maar Marq bleek met dit plan rond te lopen.

Dat doet natuurlijk niets af aan het feit dat Oogje natuurlijk ook meer dan welkom is.  Wink

Pages: 1 [2]   Go Up
  Print  

Jump to: