Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: katholieke termen??  (Read 617 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
b.a.schram
Lurker

« on: 23 February, 2010,; 15:42 »

Ik lees nu, Jezus het verhaal van een levende, van Edward Schillebeeckx.
Wat bedoeld Schillebeeckx met voor-paschaal en na-paschaal en wat is het verschil?

Matt
Troostende Fluit

« Reply #1 on: 23 February, 2010,; 15:49 »

Volgens mij niet zozeer een Katholieke maar meer een typische Schillebeeckx-term.

Ik denk dat hij bedoelen zal: voor en na Pasen -> de Verrijzenis?

"Wanneer iemand zou kunnen bewijzen dat Christus buiten de realiteit staat, of sterker nog: dat Hij de waarheid niet is - dan nog verkies ik Christus boven de waarheid."
b.a.schram
Lurker

« Reply #2 on: 23 February, 2010,; 17:18 »

Het heeft inderdaad te maken met het allervroegste christendom, dus misschien heb je gelijk dat hij bedoeld; voor en na de verijzenis.
Hij spreekt echter over na-paschaal christelijk denken. Is er dan ook een voor-paschaal christelijk denken? Dat moet dan toch het denken van Jezus zijn geweest (en na-paschaal de interpretatie van zijn volgelingen na zijn dood)?
Matt
Troostende Fluit

« Reply #3 on: 23 February, 2010,; 19:41 »

Het heeft inderdaad te maken met het allervroegste christendom, dus misschien heb je gelijk dat hij bedoeld; voor en na de verijzenis.
Hij spreekt echter over na-paschaal christelijk denken. Is er dan ook een voor-paschaal christelijk denken? Dat moet dan toch het denken van Jezus zijn geweest (en na-paschaal de interpretatie van zijn volgelingen na zijn dood)?

Welke bladzijden kom je het tegen? Heb VveL hier wel staan maar staat nog op to-do list..

"Wanneer iemand zou kunnen bewijzen dat Christus buiten de realiteit staat, of sterker nog: dat Hij de waarheid niet is - dan nog verkies ik Christus boven de waarheid."
b.a.schram
Lurker

« Reply #4 on: 28 February, 2010,; 00:45 »

Je komt het meerdere keren tegen in het eerste deel v/h boek. Later misschien ook nog, maar ik ben pas iets voorbij blz 100.
Het is boek is zeker een aanrader, maar het is wel een hele studie waar je aan begint. Het is heel moeilijk en je zult soms iets twee keer moeten lezen, want het is niet altijd makkelijk te begrijpen (zeker als je geen theologische achtergrond hebt).
Wat zo goed is aan dit werk is dat hij opzoek gaat naar de historische Jezus en tekstkritiek van andere (soms seculiere) bijbelonderzoekers serieus neemt. Dit doen volgens mij niet veel katholieke theologen.
Succes
Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to: