|
Guppie
|
 |
« on: 03 March, 2010,; 13:42 » |
|
Hilversum (ANP) 3 maart 2010 - Homoseksuelen mogen zelf afwegen of zij wel of niet ter communie gaan. Dat laten het kerkbestuur van de Sint-Jan en plebaan Geertjan van Rossem vandaag in een verklaring weten. Het wordt aan de gelovigen overgelaten of er volgens henzelf beletselen zijn om naar de communie te gaan. Zware zonden zouden volgens de verklaring eerst gebiecht moeten worden.
Overleg Vanochtend was er in Den Bosch een overleg tussen het kerkbestuur, plebaan Van Rossum, vicevoorzitter Vera Bergkamp van het COC en hoofdredacteur Henk Krol van Gay Krant over de behandeling van homoseksuelen in de Rooms-Katholieke Kerk.
Voorwaarden Volgens het kerkbestuur en de plebaan moeten kerkgangers voor de communie gedoopt zijn, geloven in de waarachtige aanwezigheid van het lichaam van Christus in de heilige communie en leven in eenheid en overeenstemming met Christus en de Kerk. De Rooms-Katholieke Kerk wijst het praktiseren van homoseksualiteit af.
Roze driehoek Het kerkbestuur roept demonstranten op om af te zien van acties in de kerk, zoals het dragen van roze driehoeken of het roepen van leuzen.
Verzoenende woorden COC Nederland en Stichting Vrienden van de Gay Krant zijn tevreden met de "verzoenende woorden" van het kerkbestuur. "De discussie is op gang gebracht en moet worden voortgezet", stelt vicevoorzitter Bergkamp van het COC. "Het kerkbestuur heeft ook aangegeven behoefte te hebben aan een langdurig contact voor verdere verdieping van de dialoog."
Geen acties in kerk De homobelangenorganisaties zien ook af van de voorgenomen acties om op komende zondagen ochtendmissen in katholieke kerken te blijven bezoeken. Zij roepen ook hun achterban op deze wens van het kerkbestuur te eerbiedigen.
|
|
|
|
|
|
Laetetur cor quarentium Dominum
|
|
|
|
Guppie
|
 |
« Reply #1 on: 03 March, 2010,; 13:52 » |
|
Bron: katholieknederland.nlIk viel bijna van m'n stoel toen ik dit bericht las. Als ik het goed begrijp steekt het als volgt in elkaar: -de homo's dragen a.s. zondag geen uiterlijke kenmerken zoals roze driehoekjes -ze demonstreren evenmin volgens de organisatie dus houden ze zich rustig -al met al zijn het dus normale kerkgangers -ze mogen zelf weten of ze te communie gaan Dat kan toch maar tot één ding leiden en wel dat ze komende zondag doodleuk naar voren stappen om de H. Communie te ontvangen. En de priester kan door het ontbreken van uiterlijke tekenen en gedrag niet zien dat het homo's zijn en wast vervolgens zijn handen in 'onschuld'. Even dacht ik afgelopen zondag met een waarachtig R.K. priester te maken te hebben maar wat kan dat snel veranderen.... 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Matt
|
 |
« Reply #2 on: 03 March, 2010,; 13:55 » |
|
Bron: katholieknederland.nlIk viel bijna van m'n stoel toen ik dit bericht las. Als ik het goed begrijp steekt het als volgt in elkaar: -de homo's dragen a.s. zondag geen uiterlijke kenmerken zoals roze driehoekjes Dat kan toch maar tot één ding leiden en wel dat ze komende zondag doodleuk naar voren stappen om de H. Communie te ontvangen. En de priester kan door het ontbreken van uiterlijke tekenen en gedrag niet zien dat het homo's zijn en wast vervolgens zijn handen in 'onschuld'. Even dacht ik afgelopen zondag met een waarachtig R.K. priester te maken te hebben maar wat kan dat snel veranderen....  Inderdaad. Ik ben al lang blij dat homo's niet in een kerk hoeven aan te geven door middel van enige signalering dat ze homo's zijn (al dan niet homoseksueel. En dat de kerk de goede en pastorale gewoonte om het eigen geweten te laten bepalen of hij of zij in staat van genade is.
|
|
|
|
|
|
"Wanneer iemand zou kunnen bewijzen dat Christus buiten de realiteit staat, of sterker nog: dat Hij de waarheid niet is - dan nog verkies ik Christus boven de waarheid."
|
|
|
|
Guppie
|
 |
« Reply #3 on: 03 March, 2010,; 13:56 » |
|
Laat ik de laatste alinea even nuanceren en het ''maar wat kan dat snel veranderen' wijzigen in 'maar ik vrees het tegendeel'
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Guppie
|
 |
« Reply #4 on: 03 March, 2010,; 13:58 » |
|
Ik vraag mij trouwen af wat deze plebaan doet als Henk Krol (redacteur Gay krant) te communie gaat. Dat is een bekende persoonlijkheid dus kan hij toch moeilijk net doen of hij niet weet dat deze man praktiserend homosexueel is.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oogje
|
 |
« Reply #5 on: 03 March, 2010,; 14:01 » |
|
Mogen openlijk samenwonende heteroseksuele "beroemdheden" dan óók niet meer geweigerd worden? Anders zou het nog lijken dat je als ongehuwde leek ineens meer vrijheden lijkt te hebben, alleen omdat je toevallig een homofiele geaardheid hebt...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Guppie
|
 |
« Reply #6 on: 03 March, 2010,; 14:05 » |
|
Inderdaad. Ik ben al lang blij dat homo's niet in een kerk hoeven aan te geven door middel van enige signalering dat ze homo's zijn (al dan niet homoseksueel. En dat de kerk de goede en pastorale gewoonte om het eigen geweten te laten bepalen of hij of zij in staat van genade is.
Of iemand in staat van genade is kan een priester inderdaad nooit bepalen. Iemand kan een doodzonde begaan, vervolgens in kerk A gaan biechten en in kerk B te communie gaan om maar wat te noemen. Roze driehoekjes en zelfs demonstrerend gedrag zeggen evenmin iets over het wel of niet voldoen aan datgene wat van een gelovige wordt gevraagd wil deze te communie gaan. Ergo: vorige week had de plebaan net zo goed de communie door kunnen laten gaan maar deed dat dus niet en nu weer wel. Toch gezwicht voor de negatieve publiciteit? Het lijkt er veel op. En de gelovigen die wel donders goed weten wat er dan gaande is, ach, wie maalt daar nou om...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Guppie
|
 |
« Reply #7 on: 03 March, 2010,; 14:12 » |
|
Mogen openlijk samenwonende heteroseksuele "beroemdheden" dan óók niet meer geweigerd worden? Anders zou het nog lijken dat je als ongehuwde leek ineens meer vrijheden lijkt te hebben, alleen omdat je toevallig een homofiele geaardheid hebt...
Even een kleine correctie Oogje: een homofiele geaardheid is geen enkel probleem. Praktiseren dus wel.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Guppie
|
 |
« Reply #8 on: 03 March, 2010,; 14:24 » |
|
Zoals de demonstranten vorige week 'zingend' de kerk verlieten toen bleek dat ze de H. Communie niet konden ontvangen, zo zouden nu de gelovigen in stijl kunnen demonstreren door het Tantum Ergo zingend de kerk te verlaten. Voor degene die niet al te bekend met dit lied zijn, hieronder te Latijnse tekst en Nederlandse vertaling.
Tantum ergo Sacramentum veneremur cernui, Et antiquum documentum, novo cedat ritui: Præstet fides supplementum, sensuum defectui.
Genitori, Genitoque, laus et jubilatio, Salus, honor, virtus quoque, sit et benedictio: Procedenti ab utroque, compar sit laudatio. Amen.
Laten wij dan, diep gebogen, prijzen 't grote Sacrament: Dat de oude wetten wijken, voor het nieuwe Testament. Geve het geloof inzicht, waar het zintuig niets herkent.
Aan de Vader, aan de Zoon ook, weze lof en eer gebracht: Steeds zal men Hun beiden brengen, eer en roem en hulde en kracht. Hem die voortkomt uit Hen beiden, zij gelijke dank gebracht. Amen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Matt
|
 |
« Reply #9 on: 03 March, 2010,; 14:30 » |
|
Zoals de demonstranten vorige week 'zingend' de kerk verlieten toen bleek dat ze de H. Communie niet konden ontvangen, zo zouden nu de gelovigen in stijl kunnen demonstreren door het Tantum Ergo zingend de kerk te verlaten. Voor degene die niet al te bekend met dit lied zijn, hieronder te Latijnse tekst en Nederlandse vertaling.
Tantum ergo Sacramentum veneremur cernui, Et antiquum documentum, novo cedat ritui: Præstet fides supplementum, sensuum defectui.
Genitori, Genitoque, laus et jubilatio, Salus, honor, virtus quoque, sit et benedictio: Procedenti ab utroque, compar sit laudatio. Amen.
Laten wij dan, diep gebogen, prijzen 't grote Sacrament: Dat de oude wetten wijken, voor het nieuwe Testament. Geve het geloof inzicht, waar het zintuig niets herkent.
Aan de Vader, aan de Zoon ook, weze lof en eer gebracht: Steeds zal men Hun beiden brengen, eer en roem en hulde en kracht. Hem die voortkomt uit Hen beiden, zij gelijke dank gebracht. Amen.
Ja, laten we de flauwe acties na gaan doen en in plaats van een kerstliedje het Tantum Ergo het protestliedje worden! Want wij zijn echte Katholieken en doen niets fout....
|
|
|
|
|
|
"Wanneer iemand zou kunnen bewijzen dat Christus buiten de realiteit staat, of sterker nog: dat Hij de waarheid niet is - dan nog verkies ik Christus boven de waarheid."
|
|
|
|
Vitalia
|
 |
« Reply #10 on: 03 March, 2010,; 14:52 » |
|
Guppie: Waarom neem je zondag niet gewoon vrij en kom je niet naar de St. Jan om het zelf in ogenschouw te nemen?
Er wordt hier (weer) geoordeeld door mensen over mensen die ze niet kennen.
|
|
|
|
|
|
Men verstaat zo goed wat een stuk je brood is, als men uit ondervinding weet hoeveel moeite men moet doen om het te maken. (Charles de Foucauld)
|
|
|
|
Guppie
|
 |
« Reply #11 on: 03 March, 2010,; 14:56 » |
|
Matt, je doet er verstandig aan eens te lezen wat pastoor Mennen hierover schrijft. O.m. dit:
Iemand die ernstig misdoet tegen die normen van de Kerk kan en mag niet te communie gaan voordat hij het in het sacrament van boete en verzoening met God en de Kerk heeft goedgemaakt. Dat geldt ook voor iemand die homoseksuele handelingen verricht. Tot zover zijn we nog in het geweten van de individuele mens. Hij kan het zelf niet verantwoorden te communie te gaan. Wordt het echter een publieke zaak: de zonde is voor iedereen duidelijk, iedereen weet het, dan is de priester verplicht zo iemand de communie te weigeren.
Laten we even reeel blijven. Dit is toch overduidelijk een publieke zaak. Maar zoals in vele wetten bevinden zich ook in deze enige mazen en de plebaan heeft er een gevonden in de vorm van een fraai stukje struisvogelpolitiek. Nogmaals, ik hoop van harte dat mijn inschatting onjuist is en dat deze plebaan z'n rug toch recht weet te houden maar gerust ben ik er allerminst op.
Als je besluit tot het kenbaar maken van je oprecht ongenoegen hoef je dat niet te laten omdat je zieltje toevallig niet smetteloos is en het Tantum Ergo is in dit geval een zeer passend lied.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Guppie
|
 |
« Reply #12 on: 03 March, 2010,; 15:00 » |
|
Guppie: Waarom neem je zondag niet gewoon vrij en kom je niet naar de St. Jan om het zelf in ogenschouw te nemen?
Er wordt hier (weer) geoordeeld door mensen over mensen die ze niet kennen.
Moet ik iemand persoonlijk kennen in dit geval? De gebeurtenissen van afgelopen zondag spreken voor zich...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Matt
|
 |
« Reply #13 on: 03 March, 2010,; 15:05 » |
|
Ha Gup, Ik snap je punt (en Mennen's punt, maar ik bent het ook vaak niet eens met Mennen  ) De situatie die nu ontstaat is nu natuurlijk ook vreemd: Als je maar demonstreert in de kerk komt het blijkbaar wel goed. (En als de lijn die het bisdom nu blijkbaar aanhoudt ook door de "Carnavalspriester" was aangehouden hadden we dit hele gedoe helemaal niet gehad) Maar vindt het ook vreemd dat je als Katholiek je aan groepen ergert die een H Mis aangrijpen om te protesteren om het protesteren op een niet smaakvolle manier, en dan weer zelf ook in een H Mis te gaan protesteren met gebruik van een Hymne als het Tantum Ergo. Liturgie en Liturgische (lied)teksten zijn teksten tot lof van God en niet ter protest!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Guppie
|
 |
« Reply #14 on: 03 March, 2010,; 15:24 » |
|
Als jij iets beters weet hou ik mij aanbevolen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|