Pages: 1 [2]   Go Down
  Print  
Author Topic: 'Communiegang eigen verantwoordelijkheid'  (Read 908 times)
0 Members and 3 Guests are viewing this topic.
Marq
Credimaster

« Reply #15 on: 03 March, 2010,; 15:40 »

Maar het is wel gewoon zo dat een gelovige eerst zelf moet afwegen of hij wel of niet kan communiceren. Een priester kan immers niet aan iemand's neus zien of diegene al dan niet in een staat van genade verkeert. Een priester moet er van overtuigd zijn voor hij de communie weigert.

Dit lijkt me in deze situatie de beste oplossing, zeker ook voor de parochianen. De enige kanttekening die ik er bij zou zetten is dat er meer benadrukt moet worden wat de communie is, en hoe we die horen te ontvangen.

Hopelijk wordt er wel minstens aangegeven dat de communie alleen voor gedoopte katholieken is.

Maar we kunnen de Eucharistie niet laten gijzelen door de egoïstische daden van mensen die geen idee hebben waar ze over spreken.

"If you think you understand it, it isn't God. " - Saint Augustine
"I find your lack of faith... disturbing." - Darth Vader (geinspireerd door Logiclane)
Blog: http://incaelo.wordpress.com
Oogje
Levende Tuin

« Reply #16 on: 03 March, 2010,; 17:17 »

Even een kleine correctie Oogje: een homofiele geaardheid is geen enkel probleem. Praktiseren dus wel.

Daar doel ik dan ook juist op. Met deze ontwikkelingen lijkt het mij alsof homo's die samenwonen nu niet geweigerd mogen worden, maar hetero's die samenwonen wellicht nog wel. Terwijl in feite in beide gevallen we over dezelfde zonde hebben: samenwonen uit liefde met iemand buiten het huwelijk. Of je dat nu met iemand van het eigen geslacht doet of van het ander geslacht, in beide gevallen wordt het huwelijk geen recht aangedaan en is er sprake van doodzonde. Daarom is het wellicht spijtig dat men steeds over homo's sprak en niet over samenwonenden (die evt. ook homo kunnen zijn).
Primo
Levende Tuin

« Reply #17 on: 03 March, 2010,; 19:48 »

Goede beslissing. Is deze zaak ook weer afgedaan.Smiley
Lathund
Ark van Hoop

« Reply #18 on: 03 March, 2010,; 20:33 »

Goed dat er duidelijkheid is, al had ik liever gezien dat ze mensen in staat van doodzonde consequent zouden weigeren. Maar ja, dan wordt in veel kerken 90% ineens geweigerd (mensen die langer dan een jaar niet gebiecht hebben meetellend) en dat geeft ook weer problemen. Om nog maar te zwijgen over het feit dat veel kerken zich dan niets van het bisschopsbesluit aan zouden trekken, waardoor je met een inconsequente boodschap blijft zitten.

No day without a night, no night without a day.
Guppie
Tent van Abraham

« Reply #19 on: 04 March, 2010,; 12:58 »

Er werd vorige week zondag in de St. Jan geprotesteerd om het protesteren. Protesteren als doel en niet als middel.
De reden om te protesteren is nu vervallen dus zal het hoogstwaarschijnlijk zo zijn dat we deze mensen niet meer in de kerk zullen zien.

Probleem 'opgelost'.

Laetetur cor quarentium Dominum
LaatsteDag
Koor in het Koninkrijk
*

« Reply #20 on: 07 March, 2010,; 17:32 »

Goed dat er duidelijkheid is, al had ik liever gezien dat ze mensen in staat van doodzonde consequent zouden weigeren.
Dan had je dus liever gezien dat het kerkelijk recht ernstig geschonden zou worden.

Voor alle helderheid: er is helemaal geen bisschopsbesluit. Wat er is, is een perspbericht van het bisdom, dat verwijst naar een persbericht van de stadsparochie van Den Bosch, waarin het kerkbestuur van die parochie op een voor persberichten wat onhandige manier gewoon bevestigt wat het kerkelijk recht al enige tijd stelt.

Als "gewone bedienaar van de heilige communie" (Can. 910) heb ik geheel niets te maken met persberichten van een parochiebestuur. Pas als de bisschop zelf aan zijn clerus laat weten dat het kerkrecht voortaan anders verstaan moet worden, is er een nieuwe situatie. En ALS de bisschop ZOU zeggen dat can. 915 de facto genegeerd dient te worden, maar evenzeer als, zoals hier wordt gewenst, can. 912 de facto genegeerd dient te worden, dan zou er reden zijn voor geestelijken van het bisdom zich met vragen te richten tot Rome.

De voor de pers, relnichten en andere sensatiezoekers wat saaie werkelijkheid is echter dat het parochiebestuur alleen maar, ietwat onhandig mogelijk, de toepassing van canones 912 en 915 heeft bevestigd.
LaatsteDag
Koor in het Koninkrijk
*

« Reply #21 on: 07 March, 2010,; 17:34 »

Er werd vorige week zondag in de St. Jan geprotesteerd om het protesteren. Protesteren als doel en niet als middel.
De reden om te protesteren is nu vervallen dus zal het hoogstwaarschijnlijk zo zijn dat we deze mensen niet meer in de kerk zullen zien.

Probleem 'opgelost'.

Als er slechts werd geprotesteerd om het protesteren, en het protesteren doel was en niet middel, dan kan de reden om te protesteren niet zijn vervallen. Kwestie van logica.
Vitalia
Ark van Hoop

Ik beroep me op mijn zwijgrecht.

« Reply #22 on: 07 March, 2010,; 18:04 »

Het was "zo heerlijk rustig" in de St. Jan vandaag. Afgezien van een drietal stakkers die in de luipoort (voorportaal) stonden met hun roze sjaaltjes.

Men verstaat zo goed wat een stuk je brood is, als men uit ondervinding weet hoeveel moeite men moet doen om het te maken. (Charles de Foucauld)
Lathund
Ark van Hoop

« Reply #23 on: 08 March, 2010,; 14:48 »

LaatsteDag: ik ben niet zo thuis in het kerkelijk recht en om heel eerlijk te zijn... ik begrijp weinig van wat je zegt. Kunt u misschien uitleggen waar deze artikelen over gaan?

Marq
Credimaster

« Reply #24 on: 08 March, 2010,; 18:40 »

Op kerkrecht.nl staat het kerkelijk wetboek, maar kortgezegd gaat can. 910 over wie bedienaren van de communie kunnen zijn.

Can. 915 is vooral van belang in deze hele situatie

Can. 915 - Tot de heilige communie mogen niet toegelaten worden geëxcommuniceerden en degenen die door een interdict getroffen zijn, na het opleggen of verklaren van hun straf, alsook anderen die halsstarrig volharden in een zware zonde die bekend is.

Can. 916 voegt daaraan toe:

Can. 916 - Wie zich van zware zonde bewust is, mag zonder voorafgaande sacramentele belijdenis niet de Mis celebreren of het Lichaam van de Heer ontvangen, tenzij een ernstige reden aanwezig is en een gelegenheid tot belijdenis ontbreekt; hij dient in dit geval te bedenken dat hij verplicht is een akte van volmaakt berouw te verwekken, die het voornemen insluit om zo spoedig mogelijk te biechten.

Dit alles wordt voorafgegaan door Can. 912:

Can. 912 - Iedere gedoopte, die hiervan door het recht niet wordt uitgesloten, kan en moet tot de heilige communie toegelaten worden.

"Door het recht uitgesloten" ben je vooral na een uitspraak door een kerkelijke rechtbank, lijkt me, maar ook bij het "halsstarrig volharden in een zware zonde die bekend is". De zware zonde moet dus bekend zijn bij gelovige en priester, en beiden moeten er dan ook van overtuigd zijn dat die halsstarrig word volgehouden. En als ik het goed begrijp moet de communie gewoon worden uitgereikt als die overtuiging er niet is, volgens de regels van Can. 912.

Ik ben benieuwd of ik het zo goed begrijp Wink

"I find your lack of faith... disturbing." - Darth Vader (geinspireerd door Logiclane)
LaatsteDag
Koor in het Koninkrijk
*

« Reply #25 on: 09 March, 2010,; 09:34 »

"Door het recht uitgesloten" ben je vooral na een uitspraak door een kerkelijke rechtbank, lijkt me, maar ook bij het "halsstarrig volharden in een zware zonde die bekend is".
Bijna. Door het recht uitgesloten ben je als je op grond van de wet (de CIC, het kerkelijk wetboek) of plaatselijke verordeningen (dwz regelgeving van de bisschoppenconferentie e.d.) bent uitgesloten. Bijvoorbeeld na een strafoplegging door de kerkelijke rechtbank, of doordat je hebt meegewerkt aan een abortus.

Het halsstarrig volharden in een zware zonde die bekend is, is op zichzelf geen situatie waarbij je door het recht bent uitgesloten.

In feite beoogt can. 915 twéé situaties te ondervangen:

1. uitsluiting als onderdeel van een kerkelijke straf ("door het recht...")
2. uitsluiting ter voorkoming van ergernis, een soort orde-handhaving

De zware zonde moet dus bekend zijn bij gelovige en priester, en beiden moeten er dan ook van overtuigd zijn dat die halsstarrig word volgehouden.
Weer bijna Smiley

de zware zonde moet publiek bekend zijn. Bekendheid bij de bedienaar van de H. Communie kan, zeker als het een priester is, ook volgen uit de biecht. Maar ook pastorale gesprekken of andere bronnen zijn denkbaar. De bedienaar mag de gelovige niet forceren zijn zondige staat publiek te maken door de H. Communie te weigeren.

Of de gelovige zelf overtuigd moet zijn van zijn zondige staat valt te bezien. Dat zou immers een juridisch wat rare figuur opleveren. Waarom moet je iets weigeren, als de gelovige zelf al bewust is van zijn staat van zware zonde? Zoiets veronderstelt een goed gevormd geweten, en dat kan weer slechts resulteren in de wens van de gelovige om niet te communie te gaan. Maar can. 915 ziet op de situatie dat de gelovige wel te communie wil gaan. Dan mag je aannemen dat deze zich onvoldoende bewust is van de zondigheid van de halsstarrig volgehouden zonde.

En als ik het goed begrijp moet de communie gewoon worden uitgereikt als die overtuiging er niet is, volgens de regels van Can. 912.
De H. Communie moet worden uitgereikt aan iedere gedoopte, behalve onder de omstandigheden volgens can. 915.

Waar het in deze wetgeving om draait is dat de weigering van de H. Communie nooit in zichzelf een strafmaatregel mag zijn, terwijl het tevens nooit aan de bedienaar van de H. Communie toekomt een dergelijke sanctie op te leggen. Daar is de H. Communie simpelweg niet voor bedoeld, en het zou een ontheiliging van de H. Communie zijn deze daar wel voor te misbruiken. Onze Lieve Heer stierf voor allen die Zijn offer wilden aannemen, en iedere gedoopte is een kind van God dat vrij toegang heeft tot Zijn koninkrijk. De taak van de Kerk is het heil te bemiddelen, niet het heil tot middel van sanctionering te maken. Dat is het hoofdmotief. De bescherming van het gelovig volk tegen ergernis is niet onbelangrijk, maar wel secundair. Het recht van de Kerk sancties op te leggen, en zo mensen uit te sluiten van de H. Communie is in feite een afgeleide van het recht van de Kerk om mensen uit te sluiten van de communie, de gemeenschap.

Dat is een subtiel, maar niet onbelangrijk onderscheid. Zelfs de zwaarste straf in de Kerk, de excommunicatie, ziet op de uitsluiting uit de gemeenschap, terwijl de uitsluiting van de sacramenten in feite een bijgevolg is. In stervensgevaar vervallen dergelijke uitsluitingen voor een belangrijk deel dan ook. Want hoewel de Kerk in uitzonderlijke gevallen wel moet uitsluiten van de gemeenschap, sluit zij nooit vrijwillig mensen uit van het heil.

Zonder Lathund nu de oren te willen wassen, want ik snap zijn/haar oprechte verzuchting heel goed, maar het zou goed zijn altijd voor ogen te houden dat Onze Lieve Heer zelf gekozen heeft zich te laten onteren en beledigen, te laten martelen en vermoorden, tot ons aller heil. Wij zijn allen zondaars, en het past ons niet onze medegelovigen en medezondaars de toegang tot de Heer te ontzeggen, omdat we Hem willen behoeden voor een belediging en ontering die Hij zelf duizendvoudig gezocht heeft. Als ik zo vrij mag zijn een advies te geven: als je ziet of ervaart hoe Hij door mensen, gelovig of ongelovig, in de H. Communie onteerd wordt, bid dan tot eerherstel, maar bid ook voor de verantwoordelijken om vergeving, want zij weten niet wat zij doen. En bid ook voor jezelf, dat ieder oordeel over anderen uit je hart mag verdwijnen, opdat je ook zelf niet geoordeeld zal worden.
Marq
Credimaster

« Reply #26 on: 09 March, 2010,; 10:02 »

Bedankt voor de uitleg, LaatsteDag. Het is een gedetaileerd maar interessant geheel, het kerkrecht rondom de communie.

Ik ben het er helemaal mee eens dat eerherstel en vergeving op de eerste plaats komen, maar aan de andere kant hebben we ook de plicht (volgens mij) om het geloof en alles wat daarmee samenhangt duidelijk uit te dragen en te verdedigen. De grens tussen die verdediging en de beoordeling van 'overtreders' is dus snel overschreden, denk ik. En als de emotie de overhand krijgt al helemaal, natuurlijk. Dat is geen excuus, maar wel iets waar iedereen zich bewust van moet zijn. De liefdevolle vergeving van Christus is niet altijd zo makkelijk na te volgen.

LaatsteDag
Koor in het Koninkrijk
*

« Reply #27 on: 09 March, 2010,; 16:16 »

Bedankt voor de uitleg, LaatsteDag. Het is een gedetaileerd maar interessant geheel, het kerkrecht rondom de communie.

Ik ben het er helemaal mee eens dat eerherstel en vergeving op de eerste plaats komen, maar aan de andere kant hebben we ook de plicht (volgens mij) om het geloof en alles wat daarmee samenhangt duidelijk uit te dragen en te verdedigen.
Zeer zeker! Maar verfoei de zonde, bemin de zondaar!

De grens tussen die verdediging en de beoordeling van 'overtreders' is dus snel overschreden, denk ik. En als de emotie de overhand krijgt al helemaal, natuurlijk. Dat is geen excuus, maar wel iets waar iedereen zich bewust van moet zijn. De liefdevolle vergeving van Christus is niet altijd zo makkelijk na te volgen.
Smiley en dat zou ons allemaal nederig moeten maken.
Lathund
Ark van Hoop

« Reply #28 on: 10 March, 2010,; 13:21 »

LaatsteDag: helder, bedankt!

Pages: 1 [2]   Go Up
  Print  

Jump to: