|
Minollie
|
 |
« on: 18 July, 2007,; 14:01 » |
|
Hoi allen,
Ik zou graag van iemand van jullie een link krijgen naar een betrouwbare bron (bij voorkeur door Rome goedgekeurd) voor de Liturgische kalender van 2007 (en daaropvolgende jaren) van de Tridentijnse Ritus (aka de Buitengewone Ritus).
Zoekwerk op het WWW heeft me tot op heden met weinig fatsoenlijks of incomplete kalenders opgezadeld. Als iemand me uit de brand kan helpen dan ben ik daar zeer erkentelijk voor.
Mvg, Minollie
|
|
|
|
|
|
Stephen Hawking over buitenaards leven.. “We hoeven alleen maar naar onszelf te kijken om te zien hoe intelligent leven zich kan ontwikkelen tot iets dat we niet graag zouden ontmoeten.”
If stupidity is a gift of God, then God must have made a little mistake in being way to generous with this
|
|
|
|
David
|
 |
« Reply #1 on: 19 July, 2007,; 12:21 » |
|
Er wordt aan gewerkt, nog even geduld 
|
|
|
|
|
|
Ik bereid voor op de toekomst door trouw te zijn aan het verleden. (Sint Johannes Chrysostomos)
|
|
|
|
Minollie
|
 |
« Reply #2 on: 19 July, 2007,; 21:17 » |
|
*trappelt van ongeduld*Hoi David, Kan je me een idee geven van hoeveel geduld ik nog zal moeten oefenen? En... niet onbelangrijk, wat staat er zoal in de kalender die er aan zit te komen? Hoop dat bijvoorbeeld de liturgische kleur enzo ook in het overzicht staat.. maar voor de rest zal ik nu voorlopig even m'n nagels op lengte houden door het nodige bijtwerk OK?  Gr, Minollie
|
|
|
|
|
|
Stephen Hawking over buitenaards leven.. “We hoeven alleen maar naar onszelf te kijken om te zien hoe intelligent leven zich kan ontwikkelen tot iets dat we niet graag zouden ontmoeten.”
If stupidity is a gift of God, then God must have made a little mistake in being way to generous with this
|
|
|
|
David
|
 |
« Reply #3 on: 19 July, 2007,; 22:27 » |
|
Ja de kleur komt er in  Tevens het feest of de gedachtenis van de dag (en ook aangegeven wanneer hetzelfde feest/gedachtenis in de nieuwe kalender op dezelfde datum valt) Ook worden de locale feesten / gedachtenissen voor de Nederlandse en Vlaamse bisdommen opgenomen Waarschijnlijk komt het in delen beschikbaar startend op 14 september (de datum waarop het MP in gaat)
|
|
|
|
|
|
Ik bereid voor op de toekomst door trouw te zijn aan het verleden. (Sint Johannes Chrysostomos)
|
|
|
|
VeniteAdoremus
|
 |
« Reply #4 on: 20 July, 2007,; 15:49 » |
|
Woei, eindelijk weer hoogdubbel rood met witte stippen, paarse randjes en een groen lintje 
|
|
|
|
|
|
Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it. --Pope John Paul II
|
|
|
Amanda77
Levende Tuin

Absit invidia
|
 |
« Reply #5 on: 25 July, 2007,; 12:22 » |
|
Perfect David! Naast Minollie sta ook ik te trappelen om een TR Liturgische kalender. Het is namelijk al een paar keer voor gekomen dat ik met mijn missaal op de verkeerde viering had staan....  Beetje stom als je er pas bij de lezingen achterkomt... (how silly  ) Ik zal proberen rustig af te wachten...  Groetjes Amanda
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
David
|
 |
« Reply #7 on: 11 August, 2007,; 20:23 » |
|
De kalender tot aan het einde van het liturgisch jaar staat nu op www.ecclesiadei.nl. Groetjes, David
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Minollie
|
 |
« Reply #8 on: 14 September, 2007,; 16:45 » |
|
Hoi David, Zomaar eens een zeer brutale vraag..  Heb jij al een beetje inzicht in het Kerkelijk jaar voor de TR voor het nieuwe jaar? Graag zou ik zsm in het bezit komen van de kalender voor het nieuwe kerkelijk jaar, daar dat het inplannen/roosteren van de nodige acolythen en andere resources bij de HH.Missen van 12.00u een stuk kan vergemakkelijken.. Ik hoor graag van je.. Gr, Minollie
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
David
|
 |
« Reply #9 on: 14 September, 2007,; 18:39 » |
|
Je zal het nu nog even met de kalender tot het eind van dit liturgisch jaar moeten doen. Aan die voor volgend jaar wordt og gewerkt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alina ofs
|
 |
« Reply #10 on: 25 September, 2007,; 15:05 » |
|
Ik kan het niet vinden  Graag even mailen. Alina.
|
|
|
|
|
|
Geprezen, o Heer, en geloofd en gedankt, om Uw schepselen die U dienen: laudate e benedicete mi Signore, laudate! (Zonnelied)
|
|
|
|
Matt
|
 |
« Reply #11 on: 13 February, 2008,; 11:37 » |
|
Je zal het nu nog even met de kalender tot het eind van dit liturgisch jaar moeten doen. Aan die voor volgend jaar wordt og gewerkt.
Toch benieuwd: Wat is de reden van het vrijwel ontbreken van liturgische kleur groen, terwijl deze in het NRL directorium de afgelopen weken (voor Aswoensdag) wel gangbaar was?
|
|
|
|
|
|
"Wanneer iemand zou kunnen bewijzen dat Christus buiten de realiteit staat, of sterker nog: dat Hij de waarheid niet is - dan nog verkies ik Christus boven de waarheid."
|
|
|
|
VeniteAdoremus
|
 |
« Reply #12 on: 13 February, 2008,; 21:27 » |
|
Toch benieuwd: Wat is de reden van het vrijwel ontbreken van liturgische kleur groen, terwijl deze in het NRL directorium de afgelopen weken (voor Aswoensdag) wel gangbaar was?
Te veel heiligendagen? (Als ik in kloosters rondhing was het bijna elke dag rood of wit... sterker nog, ik kan me niet herinneren dat ik groen heb gezien, en het was absoluut tijd-door-het-jaar!)
|
|
|
|
|
|
Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it. --Pope John Paul II
|
|
|
|
Matt
|
 |
« Reply #13 on: 14 February, 2008,; 09:01 » |
|
Dus er is in de Tridentijnse Ritus meer aandacht voor de Heiligen in de liturgie en dus ook in het kleurgebruik? (=logische conclusie)
|
|
|
|
|
|
"Wanneer iemand zou kunnen bewijzen dat Christus buiten de realiteit staat, of sterker nog: dat Hij de waarheid niet is - dan nog verkies ik Christus boven de waarheid."
|
|
|
|
David
|
 |
« Reply #14 on: 14 February, 2008,; 23:19 » |
|
Dat is omdat men in de Buitengewone Romeinse Ritus de zogenaamde voorvasten kent (Septuagesima, Sexagesima en Quinqagesima), waarbij de liturgische kleur paars is. Omdat Pasen dit jaar zeer vroeg valt blijft er tussen het feest van de "Openbaring des Heren" en de voorvasten geen ruimte voor de zondagen na de openbaring des Heren (waarvan te liturgische kleur groen is) temeer daar het feest van de "Openbaring des Heren" (wit) dit jaar op een zondag viel, en de zondag daarna dus het Feest van de Heilige Familie is (wit). Daarnaast zijn er natuurlijk de vele (doordeweekse) heiligenfeesten (rood of wit, naargelang).
mvg, David
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|