|
Salve Regina
|
 |
« on: 09 March, 2010,; 17:08 » |
|
Er komt een breed, extern en onafhankelijk onderzoek naar seksueel misbruik in katholieke instellingen. Lees meer op www.katholieknieuwsblad.nl/archief/Kort/2010/3/9/Onafhankelijk_onderzoek_naar_misbruikschandalenCommentaar SR: Wat lijkt het mij verschrikkelijk als je hiervan slachtoffer bent en dit met je mee moet dragen. Een kerk, een kerkelijke instelling, die Christus' liefde zegt te verkondigen, maar aan deze slachtoffers van geen kant veiligheid en geborgenheid bood (biedt). Zo moet dat toch voelen. Ik heb zelf ook wel rare, onredelijke, onbegrijpelijke dingen meegemaakt in verband met de kerk, en daar nog lang mee geworsteld, maar dit gelukkig niet! Hopelijk vinden de slachtoffers een oprecht luisterend oor en erkenning voor dit seksueel misbruik door priesters en religieuzen, al kan volgens mij de schade en de pijn die aan de slachtoffers toegebracht is nooit meer goed gemaakt worden.
|
|
|
|
|
|
Niet meer actief op het forum.
|
|
|
|
Marq
|
 |
« Reply #1 on: 09 March, 2010,; 18:37 » |
|
Ik hoop echt dat dit op deze manier alsnog goed kan worden opgelost (voor zover dat mogelijk is, natuurlijk). Ik ben blij te zien dat de bisschoppenconferentie hier zo snel op heeft gereageerd, en heeft gekozen voor een onafhankelijk onderzoek.
|
|
|
|
|
|
"If you think you understand it, it isn't God. " - Saint Augustine "I find your lack of faith... disturbing." - Darth Vader (geinspireerd door Logiclane) Blog: http://incaelo.wordpress.com
|
|
|
|
Guppie
|
 |
« Reply #2 on: 10 March, 2010,; 08:17 » |
|
Mee eens. Maar waar ik mij toch een pietsie aan erger is het volgende: in alle kranten en andere media buitelt men over elkaar heen om hun commentaar te leveren op de recente kwesties die in de R.K. Kerk spelen. Ik heb het dan niet over de talloze reacties op krantenberichten e.d. maar over het gilde der BN-ers waarvan je bij het overgrote deel er toch van uit mag gaan dat het wel en wee van onze dierbare Kerk niet hun dagelijkse en doorlopende zorg is. Waarom reageren ze dan zo massaal, vraag je je af. Dat kan toch alleen maar zijn vanwege de broodnodige publiciteit? Je kraait maar wat mee en praat maar wat na en hopla, je staat weer in de spotlights. Als de communie-kwestie en de misbruikdrama's van de voorpagina's verdrongen zijn dan zal je niemand van hen over pakweg een jaar of zo zich zien melden met de vraag: zeg hoe staat het hier nu eigenlijk mee? Dan hebben ze ongetwijfeld weer iets totaal anders wat hun aandacht opeist.
|
|
|
|
|
|
Laetetur cor quarentium Dominum
|
|
|
|
Lathund
|
 |
« Reply #3 on: 10 March, 2010,; 13:18 » |
|
Guppie: waarschijnlijk ja. Maar ja, ze hebben een mening en die moet verkondigd worden. Schijnt iets typisch Nederlands te zijn: overal een mening over hebben. http://www.youtube.com/watch?v=GxMEqLk5Xs8OT: goed dat ze hiervoor gekozen hebben. Mensen willen serieus genomen worden, en gehoor geven aan de roep van seksueel misbruikten om erkenning van hun situatie lijkt me een goede zaak.
|
|
|
|
|
|
No day without a night, no night without a day.
|
|
|
|
Guppie
|
 |
« Reply #4 on: 10 March, 2010,; 15:13 » |
|
Guppie: waarschijnlijk ja. Maar ja, ze hebben een mening en die moet verkondigd worden. Schijnt iets typisch Nederlands te zijn: overal een mening over hebben.
Nou en of dat iets typisch Nederlands is. Dat blijkt vooral tijdens talloze straatinterviews... 'Meneer, wilt u dat Balkenende opnieuw premier wordt?' 'Nou van mij hoeft het niet''Waarom niet?' 'Nou hij belooft veel maar doet niets''Dat vind u?' 'Mjah...''OK, dank u wel' Zo gaat het meestal maar dan vraag ik mij toch af of de dames en heren journalisten niet eens af kunnen spreken dat ze op zulke momenten juist doorvragen. In dit geval dus vragen om voorbeelden. Heeft de geinterviewde die niet (wat hoogstwaarschijnlijk het geval zal zijn), dan ff doorzagen waarop hij zijn 'Nou hij belooft veel maar doet niks' dan wel baseert en bestaat de reactie hierop uit zenuwachtig gestotter dan even informeren waarom hij dat dan zegt en dan bij het verschijnen van zweetdruppeltjes op het voorhoofd dit goed in beeld brengen. Ik wed dat we binnen een half jaar van dit soort prietpraat verlost zijn.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Amanda77
Levende Tuin

Absit invidia
|
 |
« Reply #5 on: 10 March, 2010,; 17:03 » |
|
@Guppie. Daar zeg je me wat!  Daar kan ik me ook steeds meer aan ergeren. Onzinnige prietpraat! Zal wel aan mij liggen, maar overal waar je naar kijkt, is de verslaggeving zo gekleurd als wat. Nooit eens een nieuwe invalshoek, maar altijd het geeikde.  En vooral erg gemanipuleerd. Oke oke, ik weet het onvermijdelijk, maar ik vind een nieuwe invalshoek altijd wat prettiger. Dan leer je nog wat nieuws. Dat merk je nu ook. Overal duikt de pers bovenop als gieren. Een grote klaagzang en een "zie je wel". Erg erg jammer. Ben met dat wel erg blij dat de RK-kerk het goed aanpakt en zo open is. Ik hoop dan ook dat dit onderzoek goed uitpakt en dat het vooral voor de slachtoffers pijnverlichtend werkt. Goed maken kan nooit, maar elkaar diep in de ogen kijken en elkaar serieus nemen wel. Hopelijk kunnen we dit dan achter ons laten en vernieuwd de toekomst ingaan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Guppie
|
 |
« Reply #6 on: 11 March, 2010,; 19:37 » |
|
Vandaag er trouwens weer een sterk staaltje van gelezen. Hans Küng gaf in de NRC het celibaat de grootste schuld van het seksueel misbruik terwijl allang bekend is dat dit onder niet-celibatairen veel hoger is. Voor het priestertekort zag hij als oplossing het opheffen van het celibaat en het toelaten van vrouwen tot het priesterambt. Alle reden om daar ernstig aan te twijfelen. De Oud-Katholieke Kerk kent geen celibaat en laat sinds 1998 vrouwen toe tot het priesterambt. Je zou dus een massale toeloop verwachten. Niets is echter minder waar. Ook deze kerk leidt in deze een kwijnend bestaan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totus Tuus
|
 |
« Reply #7 on: 11 March, 2010,; 20:29 » |
|
Dat het celibaat de boosdoener zou zijn is inderdaad een hele rare opmerking. Nog vreemder vind ik dat toch goed opgeleide mensen deze opmerkingen maken. Je hebt toch niet heel veel verstand nodig om te beseffen dat de kern van het probleem daar niet ligt. Daarom suggeer je ook in feite dat sexueel misbruik onder gehuwde mannen niet voor zou komen. Helaas is het percentage hier juist vele male hoger. Vele onderzoeken wijzen juist aan dat ongelijkheid tussen de betreffende personen en macht grotere factoren zijn dan een celibaat. Het misbruik is een middel tot het uitoefenen van die macht. Het is goed dat er een onderzoek komt. En laat inderdaad de onderste steen maar boven komenen maak nu in 1x goed schoon schip. Laat als kerk zien dat je de slachtoffers serieus neemt. En ik zal wel weer een ongelofelijke **** zijn die dit zegt, maar ik geloof niet zo in claims voor veel geld die na 40 jaar ineens bovendrijven nadat er media-aandacht is. Neemt niet weg dat het verschrikkelijk is dat bepaalde geestelijke begeleiders hun macht zo misbruikt hebben, dat bedoel ik niet. Maar zoals ik zeg, vreemd dat je na dik 40 jaar ineens geld wil nadat het op tv is... Ik zie ook steeds dezelfden koppen op tv met verhalen die steeds veranderen trouwens, maar goed, dat mag niet gezegd worden geloof ik  Ben ik trouwens de enige die de media optredens van eerwaarde Bodar niet zo sterk vind (zoals zonet bij De Wereld Draait Door)? Laten we ook vooral God niet vergeten in dit verhaal, Hij ziet alles en vergeet niet 
|
|
|
|
|
|
What part of "hoc est enim corpus meum" don't you understand?!
|
|
|
|
Ingrid
|
 |
« Reply #8 on: 11 March, 2010,; 21:24 » |
|
Ben ik trouwens de enige die de media optredens van eerwaarde Bodar niet zo sterk vind (zoals zonet bij De Wereld Draait Door)?
Zag het al niet vaak, en de keren dat ik fragmenten gezien heb de laatste dagen hebben er niet voor gezorgd dat ik er nog van kijk. Ik kan die presentator gewoon niet uitstaan, wat een ***
|
|
|
|
|
|
Adoro te devote, latens Deitas... ...peto quod petivit latro paenitens.
|
|
|
|
Salve Regina
|
 |
« Reply #9 on: 12 March, 2010,; 07:59 » |
|
Daarom suggeer je ook in feite dat sexueel misbruik onder gehuwde mannen niet voor zou komen. Ben ik trouwens de enige die de media optredens van eerwaarde Bodar niet zo sterk vind (zoals zonet bij De Wereld Draait Door)? Laten we ook vooral God niet vergeten in dit verhaal, Hij ziet alles en vergeet niet  1. daarmee suggereer je óók dat alle alleenstaande mensen, mannen en vrouwen, gevaarlijke sujetten zijn. 2. ik heb Bodar gezien in een van die uitzendingen. Sterk of niet. Ik vind het behoorlijk dapper dat hij daar toch maar even ging zitten en zich door het slijk liet halen! Af en toe waren de vragen vragen m.i. behoorlijk op de persoon gespeeld en bedoeld om hem in de hoek te drijven.
|
|
|
|
|
|
Niet meer actief op het forum.
|
|
|
Amanda77
Levende Tuin

Absit invidia
|
 |
« Reply #10 on: 12 March, 2010,; 10:05 » |
|
Vandaag er trouwens weer een sterk staaltje van gelezen. Hans Küng gaf in de NRC het celibaat de grootste schuld van het seksueel misbruik terwijl allang bekend is dat dit onder niet-celibatairen veel hoger is. Voor het priestertekort zag hij als oplossing het opheffen van het celibaat en het toelaten van vrouwen tot het priesterambt. Alle reden om daar ernstig aan te twijfelen. De Oud-Katholieke Kerk kent geen celibaat en laat sinds 1998 vrouwen toe tot het priesterambt. Je zou dus een massale toeloop verwachten. Niets is echter minder waar. Ook deze kerk leidt in deze een kwijnend bestaan. Wat een domme en zeer generaliserende voorstellen zeg! Te triest voor woorden.  Het gaat om een verdraaide machtsverhouding, niet om de sex. Helaas is het zo dat dit probleem ook heel veel binnen gezinnen en families afspeelt. Achter gesloten deuren en zonder media aandacht. Hiervoor is er helaas weinig aandacht, maar wel erg veel leed. Ik heb menig uitzending bekeken van Oprah en daarbij zie je hoe complex en emotioneel het is als een kind slachtoffer is van een volwassene. Overigens is het niet de meest gezellige tv-progamma, maar wel erg nuttig omdat het probleem van kindermisbruik daardoor een stuk bespreekbaarder wordt. Daarom kan ik me ook zo irriteren aan deze media-uitbarsting. Alsof het een heksenjacht is.  Met fakkels en rieken op tocht om de engerds aan te vallen. En dat er nu weer een paar slachtoffers zijn die anderen oproepen om een mega-claim in te dienen. Ongelovelijk! Wat dat betreft ben ik het eens met TT. Wat heb je nu aan geld. En daarbij wil ik niet zeggen dat het probleem meevalt ofzo. Het is je juist erg pijnlijk. Gelukkig is de houding van de Kerk gelukkig ook open en eerlijk. Het zal wel even duren voor dat deze pijnlijke plek een beetje genezen is.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Marq
|
 |
« Reply #11 on: 12 March, 2010,; 10:16 » |
|
Ik las dat Kardinaal Schönborn oproept tot een diepgaand onderzoek naar de vorming van priesters, en dan met name hoe zij zijn omgegaan met de sexuele revolutie en hoe ze worden voorbereid op een celibatair leven. Uiteraard verdraait men het weer zo dat de kardinaal op zou hebben geroepen tot afschaffing van het celibaat, maar dat is onzin.
Het lijkt mij wel goed, niet omdat het celibaat nu zou leiden tot misbruik, maar omdat een celibatair leven inmiddels zo haaks staat op de samenleving dat het belangrijk is dat een priester daar goed mee om kan gaan.
Maar nee, celibaat en misbruik lijkt me een ondoordachte combinatie.
|
|
|
|
|
|
"If you think you understand it, it isn't God. " - Saint Augustine "I find your lack of faith... disturbing." - Darth Vader (geinspireerd door Logiclane) Blog: http://incaelo.wordpress.com
|
|
|
|
Guppie
|
 |
« Reply #12 on: 14 March, 2010,; 00:16 » |
|
Kijk, weer zo'n voorbeeld van lieden die handig een graantje meepikken van de publiciteit. Hier een advocaat met Moskovitch aspiraties afkomstig uit Trouw van 13 maart:
Advocaat: bisdom is criminele organisatie WIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Het aartsbisdom Utrecht vormt onder verantwoordelijkheid van de aartsbisschop een criminele organisatie, die het seksueel misbruik van kinderen faciliteert. Tot die conclusie komt strafpleiter Jan Boone. Hij heeft vrijdag ,,uit verontwaardiging'' aangifte tegen het bisdom gedaan bij de hoofdofficier van justitie in Utrecht. Volgens Boone voldoet het bisdom aan alle kenmerken van een misdadige organisatie. ,,Er is sprake van een structuur, leidinggevenden, deelnemers, een gezamenlijk oogmerk en het voortbestaan in de tijd'', schrijft hij in zijn aangifte. De raadsman meent dat het vaststaat dat het aartsbisdom op de hoogte is geweest van het voortduren van het misbruik en niet heeft ingegrepen. ,,De enige maatregel die is genomen, is het instellen van een 'excuuscommissie' '', de onderzoekscommissie-Deetman. Het bisdom kan wat Boone betreft worden vervolgd wegens het vormen van een criminele organisatie, omdat dit strafbare feit niet is verjaard. Dit in tegenstelling tot het feitelijke misbruik zoals dat tot dusver aan het licht is gekomen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oogje
|
 |
« Reply #13 on: 14 March, 2010,; 09:30 » |
|
Hoe ernstig dit ook mag zijn, er blijkt ook een ándere kant van het verhaal te zijn. Want laten we eerlijk zijn: hoe keek men in de jaren zestig en zeventig dan tegen pedofilie aan? Het was de tijd van de seksuele revolutie, waarin alles kon en mag. En nu begreep ik dat over "kinderseksualiteit" helemaal niet zo streng werd gedacht als nu. Er waren progressieve bladen en groeperingen die het aanmoedigden, die meenden dat de reactie van de omgeving erger voor het kind waren dan de seksuele handelingen zelf...
Je zou dus kunnen zeggen dat, áls het waar is wat er binnen die internaten gebeurd is, je die paar priesters enkel kunt verwijten dat ze met hun tijd zijn meegegaan. Niet zo heel vreemd, want het was ook de tijd van de geloofsafval, ook onder geestelijken. Zeurt de "vrije mens" dat de Kerk zo middeleeuws is qua seksualiteit, nu zeurt men dus dat sommige kerkleden dat wellicht níét waren qua seksualiteit. Je kunt je dan serieus afvragen wat de samenleving dan wel niet wil. Mij lijkt het dan volstrekt duidelijk: de Kerk moet vooral níét meegaan met de tijd en enkel nog maar luisteren naar God en niet naar de mens, als het om Waarheid gaat. Want de mens is maar een wispelturig en hypocriet wezen.
En hoe ernstig neemt de huidige samenleving seksueel misbruik eigenlijk? O ja, de "pedopartij" werd verafschuwd en soms hoor je wat gemor over een pedofiel die vrij komt. Maar verder worden zedendelicten niet al te enthousiast opgespoord, onderzocht en ook niet al te zwaar bestraft. Een paar jaar kun je krijgen, of zelfs een taakstraf voor verkrachting. En verder? In de prostitutie worden al decennia vrouwen en zelfs kinderen misbruikt, verkracht en mishandeld, maar je hoort érg weinig over het afschaffen van de prostitutie. In Haďti werden na de aardbeving massaal vrouwen verkracht, maar de verontwaardiging blijft ook angstvallig uit hier.
Als het waar is wat er verteld wordt, dan hebben we met ernstige zaken te maken, waarin het vertrouwen van ouders en kinderen in de Kerk geschaadt werden. De Kerk had immers een baken van licht moeten zijn in de tijd van de soms erg vergaande seksuele revolutie en is dat wellicht niet overal dus gebleken. Maar laten we wel eerlijk blijven. Áls het zo is dat in die tijd over pedofilie een stuk positiever werd gesproken binnen progressieve milieus dan nu, dan hebben heel veel andersgelovige mensen eigenlijk ook geen recht van spreken. Zéker niet omdat ze over misbruik en verkrachting in andere sectoren ineens de mond houden. Waarschijnlijk omdat prostitutie zo lekker is en Haďti zo zielig. En omdat de Kerk zo vervelend is.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lathund
|
 |
« Reply #14 on: 14 March, 2010,; 22:13 » |
|
Niets menselijks is de Kerk vreemd. Of: wie met de pek omgaat, raakt ermee besmeurd.
Dat van die criminele organisatie is een lachertje trouwens. Een democratische staat of een studentenvereniging voldoet aan dezelfde omschrijving: "Er is sprake van een structuur, leidinggevenden, deelnemers, een gezamenlijk oogmerk en het voortbestaan in de tijd."
|
|
|
|
|
|
No day without a night, no night without a day.
|
|
|
|