|
Gerard Reve
|
 |
« Reply #15 on: 15 March, 2010,; 22:23 » |
|
Dat vind ik inderdaad ook verbazingwekkend. Slechts één blogster heeft zich gedistantieerd van de actie. Enkele pastoors en twee anonieme bloggers willen liever in de luwte blijven. Maar 99% van de reacties die ik krijg is positief. En we hebben toch maar mooi de namen van plebaans Van der Vegt en Van Rossem op de lijst staan.
|
|
|
|
|
|
Er zit smederkaas aan mijn schedermes.
|
|
|
|
Vitalia
|
 |
« Reply #16 on: 16 March, 2010,; 07:31 » |
|
Yes! Het was dat ik deze draad "te laat" zag (om nog effectief) te kunnen reageren: anders had ook Viets naam eronder gestaan.
|
|
|
|
|
|
Men verstaat zo goed wat een stuk je brood is, als men uit ondervinding weet hoeveel moeite men moet doen om het te maken. (Charles de Foucauld)
|
|
|
|
Gerard Reve
|
 |
« Reply #17 on: 16 March, 2010,; 12:05 » |
|
De actie is niet voorbij, dus voel je vrij om alsnog je naam op te geven via beautifulblues.wordpress.com 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vitalia
|
 |
« Reply #18 on: 16 March, 2010,; 13:26 » |
|
Oke..... probeer ik te doen (met de nadruk op probeer...  )
|
|
|
|
|
|
Men verstaat zo goed wat een stuk je brood is, als men uit ondervinding weet hoeveel moeite men moet doen om het te maken. (Charles de Foucauld)
|
|
|
|
|
|
Lathund
|
 |
« Reply #20 on: 19 March, 2010,; 13:35 » |
|
De NCRV blijft angstvallig stil, lijkt het. Bovendien is de nieuwigheid eraf, dus vinden de onafhankelijke media het ook niet meer interessant.
Ik denk dat er twee mogelijkheden zijn: het erbij laten of verder gaan dan dit (bijv. door af te reizen naar Hilversum; heb je alleen wel genoeg man voor nodig).
|
|
|
|
|
|
No day without a night, no night without a day.
|
|
|
|
Marq
|
 |
« Reply #21 on: 19 March, 2010,; 14:02 » |
|
Aangezien Observatrix nu contactpersoon lijkt te zijn, weet ik wel zeker dat het hier niet bij blijft. Wat je ook van haar vindt, ze is vasthoudend.
Maar zulke dingen kosten tijd. Laten we hopen dat het bestuur van de NCRV nu iets laat horen, en niet alleen de directeur.
|
|
|
|
|
|
"If you think you understand it, it isn't God. " - Saint Augustine "I find your lack of faith... disturbing." - Darth Vader (geinspireerd door Logiclane) Blog: http://incaelo.wordpress.com
|
|
|
Domus Dei
Stevig Anker

|
 |
« Reply #22 on: 19 March, 2010,; 15:51 » |
|
[ Aangezien Observatrix nu contactpersoon lijkt te zijn, weet ik wel zeker dat het hier niet bij blijft. Wat je ook van haar vindt, ze is vasthoudend.
Aan de vasthoudendheid en strijdvaardigheid van Observatrix twijfel ik niet. Alleen erg jammer dat de brede basis onder het protest van orthodoxe en traditionalistische katholieken nu wegvalt. Gisteravond wilde ik de petitie tekenen namens onze gemeenschap. Op 'Beautiful Blues' kon ik de petititie niet meer vinden. Helaas blijkt nu dat het initiatief is overgenomen door de dames Schreurs en Stienstra. Onder hun banier kunnen wij ons niet scharen. Ook zie ik niet langer de meerwaarde van het protest zoals dat nu wordt vormgegeven. Voor ongenuanceerde berichtgeving, halve waarheden, karaktermoord en het besmeuren van reputaties kan ik terecht bij de publieke omroepen. Voor het ondergraven van het resterende gezag van de bisschoppen en de vrijheid van de kerk hebben we de populistische atheïstische partijen (zoals de PvdA, D66 en Groen Links) en belangengroeperingen binnen en buiten de kerk. Voor het bepalen van de martelarenstatus van voormalige vrijwilligsters kan men zich wenden tot Rome. Ik had gehoopt dat katholieken een duidelijk signaal konden afgeven nu de Kerk vogelvrij lijkt te zijn verklaard. Vuur kan echter niet altijd met vuur worden bestreden. Juist in een tijd dat de integriteit en geloofwaardigheid van onze Kerk op het spel staat, heiligen niet alle middelen het doel: opkomen voor de eer van Christus en de vrijheid van Zijn Kerk. Dx2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vitalia
|
 |
« Reply #23 on: 19 March, 2010,; 19:32 » |
|
Ik weet niet of het zo'n goed idee is om het stokje over te dragen aan Stienstra en Schreurs. Als ik het had geweten, dan had ik drie keer nagedacht, want ook ik wil me niet achter hen scharen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gerard Reve
|
 |
« Reply #24 on: 19 March, 2010,; 19:46 » |
|
Het ligt toch iets genuanceerder.
Zowel de Open Brief (15 maart) als deze tweede brief zijn grotendeels door mij geschreven. Ik ben echter iemand die liever achter de schermen werkt. Teksten schrijven enzo. Doordat Kattekliek (min of meer de échte initiatiefnemer) liever niet de kar wilde trekken om persoonlijke redenen, was er met de Open Brief weinig keus: ik moest het doen. Dat was voor 1x goed, maar ivm mijn werk heb ik al een zeer groot risico genomen, daar liepen bv afgelopen woensdag allerlei NCRV-bestuursleden rond en mijn collega's zouden absoluut not amused zijn als ik naar voren treed om deze actie te leiden. Anders had ik die verantwoordelijkheid, ook al is het niet echt "mijn ding", wel op me genomen. (Voor wie het niet weet: ik onderzoek de historie van de Evangelische Omroep.)
Beide keren is het precies op dezelfde manier in z'n werk gegaan: de concepten waaraan Kattekliek/ ik hebben gewerkt worden op twee plekken in de groep gegooid. Daar kunnen in besloten kring enkele bloggers, waaronder Observatrix, reageren. Observatrix heeft een zéér grote bijdrage geleverd, niet alleen bij het beoordelen van de tekst, ook bij het brainstormen over de actie en het aanleveren van ondertekenaars. Waarom zij het nu overneemt? Omdat ik het écht niet meer kan doen en zij de meest logische is om het over te nemen. Met deze "actie deel 2" is vrijwel het enige wat is veranderd, de naam die als eerste genoemd staat onder de brief. Dat was die van mij en is nu die van Erica. Tot nu toe vond ik juist het mooie van de actie dat mensen bereid waren over onderlinge "vetes" heen te stappen. Ik zou het redelijk spijtig vinden als dat nu toch weer opspeelt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
LaatsteDag
Koor in het Koninkrijk
|
 |
« Reply #25 on: 19 March, 2010,; 19:50 » |
|
Tot nu toe vond ik juist het mooie van de actie dat mensen bereid waren over onderlinge "vetes" heen te stappen. Ik zou het redelijk spijtig vinden als dat nu toch weer opspeelt.
Katholieken laten zich weer razendsnel van hun beste kant zien. Wat kan nu toch belangrijker zijn dan onderling trappen?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Domus Dei
Stevig Anker

|
 |
« Reply #27 on: 19 March, 2010,; 20:08 » |
|
Katholieken laten zich weer razendsnel van hun beste kant zien. Wat kan nu toch belangrijker zijn dan onderling trappen?
Deze vraag dient u aan mw Schreur en mw Stienstra te stellen. De connectie tussen beide dames lijkt mij evident. Ik begrijp dat 'Gerard Reve' de kar niet meer kan trekken. Toch betreur ik het dat nu vele katholieken deze actie nu niet meer naar eigen eer en geweten kunnen steunen. Dx2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
LaatsteDag
Koor in het Koninkrijk
|
 |
« Reply #28 on: 19 March, 2010,; 20:22 » |
|
Deze vraag dient u aan mw Schreur en mw Stienstra te stellen. De connectie tussen beide dames lijkt mij evident.
Ik begrijp dat 'Gerard Reve' de kar niet meer kan trekken. Toch betreur ik het dat nu vele katholieken deze actie nu niet meer naar eigen eer en geweten kunnen steunen.
Dx2
Ik dien helemaal niets, behalve mijn Kerk. Ik interpreteer de reacties die ik hier lees, bij het vallen van de naam Schreur als volkomen misplaatst (buiten context) en buiten proporties. Maar goed, de kwestie van de ontheiliging van het allerheiligst sacrament moet natuurlijk ondergeschikt worden gemaakt aan binnenkerkelijk geneuzel, dat is immers al decennia lang het belangrijkste in onze kerkprovincie. Ik constateer slechts, ik heb daar verder geen mening over.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Marq
|
 |
« Reply #29 on: 19 March, 2010,; 20:54 » |
|
Ik moet het met LaatsteDag en GerardReve eens zijn. Ongeacht welke meningsverschillen er ook mogen zijn, in deze situatie is er volgens mij nog altijd sprake van een ongekende eensgezindheid, in ieder geval onder de katholieke bloggers. Dat is niet alleen bijzonder maar ook belangrijk. Ik ben ervan overtuigd dat we vaker onze stem moeten laten horen als dat nodig is, en wellicht kan deze hele situatie rond de NCRV bijdragen aan het creëren van de juiste verstandhouding voor de toekomst.
De meeste mensen hier weten dat ik over het algemeen niet gecharmeerd ben van de blog van Mevrouw Schruer. Maar de toon en taalgebruik van iemand (die in deze situatie trouwens heel erg meevallen) zijn ondergeschikt aan het belang van de verdediging van het Allerheiligste, en dus laat ik mijn steun aan de actie niet afhangen van wie brieven ondertekend.
Nou ja, dat is even mijn mening. We moeten allemaal volgens ons geweten handelen, natuurlijk.
|
|
|
|
|
|
"If you think you understand it, it isn't God. " - Saint Augustine "I find your lack of faith... disturbing." - Darth Vader (geinspireerd door Logiclane) Blog: http://incaelo.wordpress.com
|
|
|
|