Pages: [1] 2 3 4   Go Down
  Print  
Author Topic: Katholiek protest tegen heiligschennis door NCRV  (Read 1410 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Gerard Reve
Stevig Anker
**

« on: 15 March, 2010,; 09:28 »

Sinds vandaag staat er een openbaar "statement" online dat is gemaakt richting de NCRV. Op diverse blogs is de tekst van deze Open Brief te lezen, hier zal ik volstaan met het persbericht dat ik erbij heb geschreven:

Op initiatief van enkele katholieke bloggers is op maandag 15 maart 2010 een Open Brief naar het bestuur van de NCRV gestuurd. Aanleiding tot de Open Brief vormt een uitzending van het programma “Man Bijt Hond” op 1 maart jl., waarin doelbewust de Eucharistie belachelijk werd gemaakt. De enkele tientallen mensen die hun naam aan deze Open Brief verbinden, willen bezwaar aantekenen tegen het feit dat een christelijke omroep zich op deze manier uit. Ze willen dit doen via een openbare oproep aan de NCRV, om zo in het publieke debat een katholiek geluid te laten horen.

Tot de ondertekenaars behoren een tiental leden van de clerus, waaronder pastoor C. Mennen uit Oss, pastoor H. Schilder uit Tilburg. Daarnaast onderschrijven ook E. van Goor (hoofdredacteur van het magazine Catholica), tientallen katholieken uit heel Nederland en een aantal sympathiserende gereformeerden de Open Brief. Het initiatief tot deze actie ging uit van de katholieke blogs Kattekliek en Beautiful Blues. De Open Brief wordt als persbericht gestuurd naar onder andere het Katholiek Nieuwsblad en het Nederlands Dagblad. Tot slot wordt hij op ongeveer vijftien weblogs gepubliceerd.

Op een enkeling na, die stelde dat we beter kunnen bidden of dat de actie toch geen zin heeft, waren de meeste reacties op dit initiatief positief. Getuige ook de lijst van namen die dit weekend is ontstaan doordat Kattekliek, Laatste Dag en ik min of meer onze netwerken hebben aangeboord. Ik ben heel benieuwd wat jullie van het initiatief vinden.

Er zit smederkaas aan mijn schedermes.
Lathund
Ark van Hoop

« Reply #1 on: 15 March, 2010,; 14:17 »

Ik sta al op de lijst, evenals enige andere credimussers Wink

No day without a night, no night without a day.
Alina ofs
Tent van Abraham

Je Vous adore, mon Seigneur et mon Dieu!

« Reply #2 on: 15 March, 2010,; 14:20 »

Hoe kom ik op die lijst?

Geprezen, o Heer, en geloofd en gedankt, om Uw schepselen die U dienen: laudate e benedicete mi Signore, laudate! (Zonnelied)
LaatsteDag
Koor in het Koninkrijk
*

« Reply #3 on: 15 March, 2010,; 14:52 »

Hoe kom ik op die lijst?
via hier: http://beautifulblues.wordpress.com/
Gerard Reve
Stevig Anker
**

« Reply #4 on: 15 March, 2010,; 15:05 »

Nog anderhalf uur en dan gaat de boel op de post. Dus wie in briefvorm bij de NCRV wil liggen moet snel zijn. Verder zal ik de namen up-to-date houden op mijn blog (Beautiful Blues dus).

Marq
Credimaster

« Reply #5 on: 15 March, 2010,; 15:10 »

Ik ben heel benieuwd wat er verder gebeurt met die open brief. Het schijnt dat de NCRV later vandaag zal reageren.

"If you think you understand it, it isn't God. " - Saint Augustine
"I find your lack of faith... disturbing." - Darth Vader (geinspireerd door Logiclane)
Blog: http://incaelo.wordpress.com
Lathund
Ark van Hoop

« Reply #6 on: 15 March, 2010,; 17:27 »

Ja, afwachten. Is inmiddels 5 uur geweest, had inmiddels wel verwacht dat er wat gepubliceerd zou zijn.

Overigens, Gerard Reve, jij weet dus wie LaatsteDag is? Wink

No day without a night, no night without a day.
Gerard Reve
Stevig Anker
**

« Reply #7 on: 15 March, 2010,; 19:25 »

Vieze man die niet van me af kan blijven, als ik de berichten moet geloven. Grin

Totus Tuus
Bron van Alle Informatie
Ark van Hoop

« Reply #8 on: 15 March, 2010,; 19:31 »

Goede actie Smiley Succes en complimenten aan de mensen die hier veel vrije tijd insteken. Ben erg benieuwd naar de reactie van de NCRV.

What part of "hoc est enim corpus meum" don't you understand?!
Gerard Reve
Stevig Anker
**

« Reply #9 on: 15 March, 2010,; 19:49 »

Die is inmiddels binnen, gefileerd, gebakken en met huid en haar opgepeuzeld. Zie:

http://beautifulblues.wordpress.com/2010/03/15/reactie-ncrv-is-binnen/

Totus Tuus
Bron van Alle Informatie
Ark van Hoop

« Reply #10 on: 15 March, 2010,; 20:51 »

Nou ze hadden ook net zo goed niet de moeite kunnen nemen zeg. Wat een desinteresse. Nergens gaan ze inhoudelijk op de punten in. Het kan ze echt geen moer schelen, dat straalt er vanaf. Ik krijg niet het idee dat ze dit erg serieus nemen.

What part of "hoc est enim corpus meum" don't you understand?!
Marq
Credimaster

« Reply #11 on: 15 March, 2010,; 21:24 »

Maar aan de andere kant: deze keer geen spelvauten. Tongue

De NCRV gaat stapje voor stapje vooruit. Het duurt alleen een beetje lang voor ze ergens zijn.

"If you think you understand it, it isn't God. " - Saint Augustine
"I find your lack of faith... disturbing." - Darth Vader (geinspireerd door Logiclane)
Blog: http://incaelo.wordpress.com
LaatsteDag
Koor in het Koninkrijk
*

« Reply #12 on: 15 March, 2010,; 21:28 »

Vieze man die niet van me af kan blijven, als ik de berichten moet geloven. Grin
Grin
Ingrid
Lerares stijldansen
Tent van Abraham

« Reply #13 on: 15 March, 2010,; 21:31 »

Die is inmiddels binnen, gefileerd, gebakken en met huid en haar opgepeuzeld. Zie:
ah, wat een heerlijk taalgebruik  Grin

Adoro te devote, latens Deitas...
...peto quod petivit latro paenitens.
Ingrid
Lerares stijldansen
Tent van Abraham

« Reply #14 on: 15 March, 2010,; 21:33 »

Weet je, wat ik eigenlijk een van de positieve punten vind, ondanks dat het om zo'n ontzettend kwalijke en pijnlijke zaak gaat, is dat katholiek bloggend/bloglezend internet voor een groot deel op het moment een eenheid is.

Adoro te devote, latens Deitas...
...peto quod petivit latro paenitens.
Pages: [1] 2 3 4   Go Up
  Print  

Jump to: