Pages: 1 2 [3] 4   Go Down
  Print  
Author Topic: Katholiek protest tegen heiligschennis door NCRV  (Read 1431 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Gerard Reve
Stevig Anker
**

« Reply #30 on: 19 March, 2010,; 21:20 »

Mooi gebaar Mark. Want als er iemand is die op basis van wat ik het laatste halfjaar heb gezien de schurft mag hebben aan Erica Schruer, dan ben jij het. (Bisschoppen even buiten beschouwing gelaten. angel )

Which reminds me... ik mis serieus in deze een krachtig geluid van de bisschoppen. Wellicht doen ze van alles achter de schermen, maar de actie van de NCRV was publiek en dus mag de reactie van de bisschoppen dat ook wel zijn.

Er zit smederkaas aan mijn schedermes.
LaatsteDag
Koor in het Koninkrijk
*

« Reply #31 on: 19 March, 2010,; 21:41 »

Ik moet het met LaatsteDag en GerardReve eens zijn.
Ik heb geen mening. Ik constateer al zolang ik leef (en dat is wat langer dan de meesten hier vermoed ik) dat de Kerk in Nederland binnenkerkelijk geneuzel vele malen belangrijker vindt, dan wat dan ook. Ik heb daar geen mening over, ik constateer het.
Gerard Reve
Stevig Anker
**

« Reply #32 on: 19 March, 2010,; 23:06 »

Maar door je uit te laten in termen als "binnenkerkelijk geneuzel" en "al decennialang het belangrijkste" doe je een constatering met een dermate hoog analytisch karakter, dat je het er weer mee eens of oneens kunt zijn. Eigenlijk doe je geen constatering, je geeft een analyse, wilde ik maar zeggen, en door deze een constatering te noemen wek je de indruk dat je over een niet te ontkennen feit spreekt. Wink

LaatsteDag
Koor in het Koninkrijk
*

« Reply #33 on: 19 March, 2010,; 23:17 »

Maar door je uit te laten in termen als "binnenkerkelijk geneuzel" en "al decennialang het belangrijkste" doe je een constatering met een dermate hoog analytisch karakter, dat je het er weer mee eens of oneens kunt zijn. Eigenlijk doe je geen constatering, je geeft een analyse, wilde ik maar zeggen, en door deze een constatering te noemen wek je de indruk dat je over een niet te ontkennen feit spreekt. Wink
Die indruk is correct.
Domus Dei
Stevig Anker
**

« Reply #34 on: 20 March, 2010,; 00:28 »

Niet zonder instemming constateer ik dat de wijze waarop de toestand in de kerk door Observatrix wordt geanalyseerd door bovengenoemde posters niet wordt gezien als niet te ontkennen feiten. Voor degenen die mijn vorige postings in deze draad wellicht hebben ervaren als niet voldoende lucide: ik heb geen enkele moeite met de vervolgbrief van Observatrix aan de NCRV. De toon is voor haar doen opmerkelijk mild. Noch zal ik enige compassie tonen wanneer deze omroep zal worden geconfronteerd met de volle gramschap van deze zelfbenoemde Erasmus. Moge haar furie neerdalen over al degenen die het Allerheiligste Sacrament bespotten of onvoldoende beschermen. Dan kunnen de gewetensvolle werkers in de wijngaard even op adem komen. Dit laat onverlet dat in een kerk waarin geseculariseerde gelovigen het herderschap nauwelijks meer zien als een vaderlijke kwaliteit en verantwoordelijken zwichten voor de pressie van de publieke opinie, een vrouw meer mans blijkt te zijn dan een heel peleton bruggenbouwers. I.p.v. of bij gebrek aan een man mag een vrouw van mij de hond bijten. Ondanks deze positieve kanttekening kan ik me niet bij de actie aansluiten omdat ik niet terecht wil komen in een onoverzichtelijke burgeroorlog waar de frontlinies onduidelijk zijn en de kogel van alle kanten kan komen. Van dat binnenkerkelijke geneuzel heb ik dus genoeg. Duidelijk?  Tongue
Gerard Reve
Stevig Anker
**

« Reply #35 on: 20 March, 2010,; 00:37 »

In zijn geheel niet. Grin

En @LD: eh... ik steun je analyse, maar het blijft een analyse. Tongue

Marq
Credimaster

« Reply #36 on: 20 March, 2010,; 10:42 »

Which reminds me... ik mis serieus in deze een krachtig geluid van de bisschoppen. Wellicht doen ze van alles achter de schermen, maar de actie van de NCRV was publiek en dus mag de reactie van de bisschoppen dat ook wel zijn.

Ja, dat zou inderdaad een fijne steun zijn, maar voor mij hoeven de bisschoppen niet steeds iets van zich te laten horen. Iets vaker mag wel, maar als iets goed gaat, zoals deze actie, mogen ze van mij achter de schermen aan het werk zijn zonder dat we daar meteen iets van merken.

Maar het zou me ook niets verbazen als de bisschoppen enigszins geschrokken zijn van wat er na Reusel allemaal gebeurt is. Het is toch vrij on-Nederlands, zeker nu de misbruikscrisis ook speelt. Wellicht dat ze daarom hun mond nog houden.

"If you think you understand it, it isn't God. " - Saint Augustine
"I find your lack of faith... disturbing." - Darth Vader (geinspireerd door Logiclane)
Blog: http://incaelo.wordpress.com
LaatsteDag
Koor in het Koninkrijk
*

« Reply #37 on: 20 March, 2010,; 11:02 »

Als het enkelen hier tot steun kan zijn, kan ik uit de meest betrouwbare bron in deze kwestie melden dat de betrokken bisschop niet stil heeft gezeten.
David
Co-redemptrix
BC2010

« Reply #38 on: 20 March, 2010,; 16:10 »

Wanneer de NCRV probeert dingen in de doofpot te stoppen, is het misschien iets om wat meer kabaal te gaan maken. De RK-kerk is groter dan Nederland... ik vermoed dat een berichtje op bijvoorbeeld http://the-hermeneutic-of-continuity.blogspot.com met een vermelding van waar geklaagd kan worden, de NCRV best nog wel behoorlijk onder druk kan zetten.

Ik bereid voor op de toekomst door trouw te zijn aan het verleden. (Sint Johannes Chrysostomos)
Gerard Reve
Stevig Anker
**

« Reply #39 on: 21 March, 2010,; 20:25 »

Ik vraag me af hoeveel invloed het buitenland kan hebben, die mensen begrijpen ons omroepbestel al amper, dat is ook een zeer Nederlandse zaak. Pas als er voor de NCRV ledenverlies dreigt zullen ze in actie komen. In die context heb je niets aan buitenlandse steun.

David
Co-redemptrix
BC2010

« Reply #40 on: 22 March, 2010,; 20:27 »

Ja misschien wel. Het enige wat het misschien op zal leveren is verstopte e-mail-accounts.

Ik bereid voor op de toekomst door trouw te zijn aan het verleden. (Sint Johannes Chrysostomos)
Gerard Reve
Stevig Anker
**

« Reply #41 on: 22 March, 2010,; 21:44 »

De vloed aan e-mails ben ik onderhand wel zat. Grin

Er is een antwoord: http://beautifulblues.wordpress.com/2010/03/22/ncrv-antwoordt-op-open-brief/

Marq
Credimaster

« Reply #42 on: 23 March, 2010,; 10:46 »

Tja... het zijn gelukkig excuses, en daar moeten we blij mee zijn.

Het is wel heel jammer om te zien dat wij, als katholieken, er niet in geslaagd lijken te zijn om het onderscheid tussen het prakticeren van homosexuele handelingen en de homofiele mens duidelijk weer te geven. Het is immers niet zo, zoals Dhr. Abbenhuis zegt, dat de Kerk homofielen uitsluit. Iets om aan te werken, dus!

"I find your lack of faith... disturbing." - Darth Vader (geinspireerd door Logiclane)
Vitalia
Ark van Hoop

Ik beroep me op mijn zwijgrecht.

« Reply #43 on: 23 March, 2010,; 12:41 »

Ter aanvulling op de brief - ik heb de bewuste uitzending (gelukkig?) niet gezien - kan ik zeggen dat de plebaan vóór aanvang van uitreiking van de Communie de "voorwaarden" voor het waardig ontvangen van de Communie (die hij in de Mis van 28 februari óók al had genoemd) heeft geciteerd uit de CKK én heeft gezegd: "... Ik vertrouw erop dat u naar eer en geweten te Communie zult gaan..." (of woorden van gelijke strekking).

Men verstaat zo goed wat een stuk je brood is, als men uit ondervinding weet hoeveel moeite men moet doen om het te maken. (Charles de Foucauld)
Marq
Credimaster

« Reply #44 on: 23 March, 2010,; 14:51 »

Interessant, dat wist ik niet. Maar dat maakt natuurlijk geen verschil als iemand doelbewust de communie als protestmiddel wil gebruiken.

Pages: 1 2 [3] 4   Go Up
  Print  

Jump to: