Pages: [1] 2   Go Down
  Print  
Author Topic: Onzin!  (Read 727 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Guppie
Tent van Abraham

« on: 26 March, 2010,; 05:52 »

Onderstaand verhaal hoort eigenlijk thuis onder 'Spelletjes en (vooral) onzin' maar aangezien er in de Theekamer al meer over het onderhavige onderwerp staat dus toch maar hier geplaatst.
Dit schreef Theo Holman in Het Parool van 25 maart en let hierbij vooral op zijn eindconclusie waarvan ik de meest onzinnige vetgedrukt heb weergegeven.

Geweten

THEODOR HOLMAN

Simonis zei dus: ''Wir haben es nicht gewußt.'' Dit keer ging het over het misbruik van de jeugd door paters en priesters en andere sinterklazen.

De laatste katholieke schoft die dit zei was Pius XII. Hij was een enthousiast medestander van Hitler. Vooral omdat Pius een ongelooflijke hekel aan joden had. Altijd gaf hij een antwoord dat je naar twee kanten kon interpreteren, althans in het begin van de oorlog. ''Wat vindt u van de anti-Joodse wetgeving?'' vroeg het Vichyregime. ''Wij zijn tegen racisme, maar we kunnen niet ingaan op specifieke wetten,'' zei Pius XII. En dus werden Joden uit de openbare ambten gehaald, moesten zij een Jodenster dragen en werden zij later weggevoerd.

''Wir haben es nicht gewußt,'' zei Pius XII later.

Hulpverzoeken van Joden legde de paus naast zich neer. Toen hem werd verteld dat Joden naar vernietigingskampen werden gebracht, zei hij dat het Vaticaan toch heel graag 'neutraal' wilde blijven.

In augustus 1942 waren meer dan tweehonderdduizend Joden uit de Oekraïne door de Duitsers vermoord. Andrej Septyckyj schreef aan de paus dat het fascisme erger was dan het bolsjewisme en of hij niet iets kon doen. De paus antwoordde met enkele psalmteksten plus de mededeling 'geduld te betrachten'.

Nadien legde Pius XII alle oproepen om het nazisme te veroordelen naast zich neer, om later te kunnen verklaren: ''Wir haben es nicht gewußt.''

Men leze het boek van de Vlaamse filosoof Dirk Verhofstadt: Pius XII en de vernietiging van de Joden. Meer dan vijfhonderd pagina's vol van pauselijk Wir haben es nicht gewußt.

En in deze traditie doet Simonis zijn uitspraak. En dan moeten we zeker 'gewußt' vertalen als 'ontmoedigen'.

En de katholieken zich maar afvragen hoe het komt dat elke kerk verandert in een bioscoop, tapijthal of moskee.

En de katholieken zich maar afvragen hoe het komt dat de seminaries leeglopen.

En de katholieken zich maar afvragen hoe het toch komt dat ieder kind bang is voor zo'n zwarte rok.

Die angst is volkomen terecht.

Ze zijn fout. Want ze hebben het zogenaamd nicht gewußt!

Laetetur cor quarentium Dominum
Guppie
Tent van Abraham

« Reply #1 on: 26 March, 2010,; 05:54 »

Welnu, als ik nu komende zondag in de Agnes de kinderen die de H. Mis bijwonen in paniek alle kanten zie opstuiven zodra zij een van de priesters zien dan weet ik tenminste hoe dat komt.

't Is toch om onpasselijk van te worden... Undecided

Laetetur cor quarentium Dominum
Matt
Troostende Fluit

« Reply #2 on: 26 March, 2010,; 09:07 »

Inderdaad, typisch Holman stuk, hij had nooit al zoveel met het christelijk geloof  Wink, maar ik vondt de opmerking van de Eminentie ook totaal niet tactvol. Ik snap zowieso niet dat hij daar zat, en de bisschoppenconferentie zelf niet meer communiceert..

"Wanneer iemand zou kunnen bewijzen dat Christus buiten de realiteit staat, of sterker nog: dat Hij de waarheid niet is - dan nog verkies ik Christus boven de waarheid."
Lathund
Ark van Hoop

« Reply #3 on: 26 March, 2010,; 10:53 »

De meesten van de huidige bisschoppen waren toentertijd natuurlijk nog niet in functie. Bovendien hebben ze het waarschijnlijk een stuk drukker dan een emeritus-bisschop.

Typisch moddergooistuk weer trouwens, geschreven vanuit een weinig objectief oogpunt.

No day without a night, no night without a day.
Marq
Credimaster

« Reply #4 on: 26 March, 2010,; 10:56 »

Bah, smerig stuk tekst.

Het zou een keer leuk zijn als populaire journalisten en schrijvers een keer onderzoek doen voor ze hun domme gedachten wereldkundig maken.

Ik word hier echt nijdig van.

"If you think you understand it, it isn't God. " - Saint Augustine
"I find your lack of faith... disturbing." - Darth Vader (geinspireerd door Logiclane)
Blog: http://incaelo.wordpress.com
Matt
Troostende Fluit

« Reply #5 on: 26 March, 2010,; 11:13 »

Holman schrijft vaak alleen om te provoceren. Heeft in het verleden nog eens veel heisa veroorzaakt met zijn uitspraak “Nog steeds vind ik iedere christenhond een misdadiger” in het Parool. In dat soort zaken kan je alleen maar bidden: Vergeef het hen want ze...

"Wanneer iemand zou kunnen bewijzen dat Christus buiten de realiteit staat, of sterker nog: dat Hij de waarheid niet is - dan nog verkies ik Christus boven de waarheid."
Domus Dei
Stevig Anker
**

« Reply #6 on: 26 March, 2010,; 15:40 »

De media en de publieke opinie zijn momenteel niet geïnteresseerd in de waarheid. Laat staan dat er nu de ruimte is voor verklaringen en nuanceringen. De Kerk en de paus moeten hangen. Zo eenvoudig is het heden ten dage. Dat slachtoffers zich in de steek gelaten voelen is evident. Andere katholieken die een bevestiging verlangen van hun levenskeuzen die niet door de Kerk worden gesanctioneerd, voelen zich echter ook door 'het instituut' verraden. Hier gaat niet langer om feiten of om de waarheid, maar om het gevoel. Een gevoel dat door allerlei berichten wordt opgezweept tot ongekende hoogten (cq diepten).  Ook reeds bekende misbruikschandalen worden geprensenteerd als nieuwe gevallen. Onvrede vermengt zich met geruchten en feitelijke onthullingen.

Het beste wat de bisschoppen nu kunnen doen, is vooral niet zelf reageren en eerst het onderzoek naar de misbruikgevallen afwachten. Alles wat de bisschoppen nu zeggen kan en zal tegen hen worden gebruikt. Dat is de afgelopen weken wel gebleken. De Kerk die de afgelopen halve eeuw zo heeft gedingd naar de gunsten van de wereld, wordt nu door dezelfde wereld genadeloos afgerekend op haar fouten. Bestaande vooroordelen  jegens de Kerk worden gevoed door concrete wandaden van clerici. Het is nu niet meer relevant dat het merendeel van de religieuzen zich ontbaatzuchtig in dienst heeft gesteld van de samenleving, dat de Kerk zich eeuwen heeft bekommerd om de kwetsbaren in de samenleving of dat onze cultuur en (wat rest van) de humane omgangsvormen tot stand zijn gekomen door het christendom en de Kerk. Wat nu wel relevant voor de mensen is dat de Kerk ook ernstige fouten heeft gemaakt in de zorg voor de kwestbaren. Mensen plukken graag de vruchten van een organisatie, maar als het misgaat hebben ze hier uiteraard part noch deel aan. Dan worden verantwoordelijkheden graag afgeschoven op 'het' instituut. Het merendeel van de katholieken gedraagt zich als consument. Op hoge toon eisen ze van de kerk dat hun behoeften instant worden bevredigd en dat de Kerk zich aanpast aan hun private omstandigheden. Wanneer katholieken wordt gevraagd naar hun medewerking of financiële steun geven ze vaak niet thuis. Wel zal straks van onze welhaast failliete kerkprovincie worden verwacht dat ze misbruikslachtoffers compenseert en zullen cultuurkatholieken hun wensen zeker niet terugschroeven. Katholieken die nu wegvluchten voor hun verantwoordelijkheden en de Kerk nu even niet willen zien als het Mystieke Lichaam van Christus, zullen straks wel weer voor in de rij staan om op hoge toon te eisen dat geestelijken hun wensen inwilligen. Het is m.i. onontkoombaar dat de bisschoppen en priesters pijnlijke keuzen maken en eisen gaan stellen aan de kerkgangers. Wanneer velen hierdoor afhaken, zal ik dit niet langer betreuren.

Slachtoffers van misbruik worden, zonder het zelf te beseffen, ingezet voor een groot offensief tegen de Kerk. Een offensief waarin de vijanden van de Kerk katholieken met succes tegen elkaar uitspelen. Tijdens de kwestie 'mgr. Williamson' bleken bisschoppen het de facto niet eens te zijn met een belangrijk besluit van de paus. 'Stienstra-gate' maakte duidelijk dat de kogel ook uit een onverwachte hoek kan komen en dat zelfs 'conservatieve' katholieken niet vies zijn van anti-Roomse bondgenoten wanneer ze hierdoor een geschil in hun voordeel denken te beslechten. De communie-incidenten in het bisdom Den Bosch toonden het gebrek aan ruggegraat en de angst bij veel verantwoordelijken. Een angst die door de honden is geroken. Het jachtseizoen op geestelijken en andere katholieken is nu geopend. Er is weinig wat we hier aan kunnen doen zolang het motto in onze kerkprovincie lijkt te zijn: allen voor zich en God voor ons allen. Dat is mijn gevoel.

Dx2
Salve Regina
Ark van Hoop

Niet meer actief op dit forum

« Reply #7 on: 27 March, 2010,; 09:56 »

Guppie en anderen:
Ik vraag mij echt af of de heer Holman en met hem nog heel wat meer publicisten e.d. werkelijk zgn. echte vijanden van de kerk zijn. In ieder geval hebben hun visies een ondertoon van weten en aanvoelen dat de kerk heilig zou moeten zijn, zoals God heilig is. En in zo'n kerk hoort het nou eenmaal niet dat kinderen, jonge mannen en vrouwen, door mensen met macht, kracht en gezag misbruikt worden en beschadigd, veroordeeld voor het leven.
De echte vijanden zijn naar mijn  mening de mensen die meenden zich dit te kunnen permitteren, en ja, de slechten slepen de goeden mee in hun slechte naam.
Een uitspraak als " wir haben es nicht gewusst", als die werkelijk gedaan is, vind ik trouwens super ongepast en ik moet zeggen dat ik zo'n uitspraak ook helemaal niet geloof. Sorry, ik vind " dit hele toneelstuk" echt te triest voor woorden.  Lips Sealed

Niet meer actief op het forum.
Salve Regina
Ark van Hoop

Niet meer actief op dit forum

« Reply #8 on: 27 March, 2010,; 10:28 »

Voor wie het interview gemist heeft:

Hier een link naar het interview met Kardinaal Simonis met Paul en Witteman

www.youtube.com/user/penwtv#p/u/16/VhNjljCX9Vc

Niet meer actief op het forum.
VeniteAdoremus
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #9 on: 27 March, 2010,; 15:54 »

Dat alles wat de bisschoppen zeggen tegen ze kan en zal worden gebruikt is ongetwijfeld waar. Maar ik vind het toch een oorverdovende stilte. Ik zou eigenlijk wel graag een beetje meer geherderd willen worden.

Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it.
--Pope John Paul II
VeniteAdoremus
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #10 on: 27 March, 2010,; 15:56 »

Oh, en dit vind ik een hele goede quote als het gaat om onze reactie op mensen die reageren op de Kerk:

And then there’s this, that understanding is not about knowing the particulars of why another person does something.  Understanding is understanding that humans are made by God and live in  a fallen world, and that alone puts me with any human I run across and not against him, that alone is more in common than we could ever create of difference, in this world.

Moet ik onthouden, die.

--Pope John Paul II
Domus Dei
Stevig Anker
**

« Reply #11 on: 27 March, 2010,; 17:15 »

Dat alles wat de bisschoppen zeggen tegen ze kan en zal worden gebruikt is ongetwijfeld waar. Maar ik vind het toch een oorverdovende stilte. Ik zou eigenlijk wel graag een beetje meer geherderd willen worden.

Dat gevoel heb ik ook. Al katholiek voel ik me verweesd. Helemaal sinds het overlijden van mijn moeder enige maanden terug. Wellicht bespeuren we nu als gelovigen een zekere Godverlatenheid. Ik voel me onmachtig om aan buitenstaanders uit te leggen waarom ik mij als niet altijd even vrome katholiek toch geborgen voel in een Kerk die vanuit haar wezen het goede wil doen, maar die desondanks struikelt in een wereld die ze juist wil overwinnen.

Wat mij stoort is dat lieden zoals Theodor Holman nu vrij spel hebben hun frustraties af te reageren op een Kerk die ik lief heb. De zonden van onze kerk worden dankbaar gebruikt als rechtvaardiging voor het eigen liederlijke gedrag. Prominenten van andere kerken (ds. Bas Plaisier) menen het recht hebben het wezen van onze Kerk aan te vallen in een onwaarachtige poging  hun eigen straatje schoon te vegen. Een Kerk die ze vanuit hun optiek niet kunnen begrijpen en liefhebben. En passant worden prelaten (zoals kardinaal Simonis) letterlijk opgehangen aan één ongelukkige uitspraak en realiseren weinigen zich dat met deze heksenjacht de daadwerkelijke misbruikslachtoffers niet geholpen zijn. Voor het afbranden van kardinaal Simonis is nu geen moed nodig. Het getuigt hoogstens van lafheid en opportunisme. Het volk schuimbekt en zoekt zondebokken.

V.A.: Dank voor het treffende citaat.

Dx2

Lathund
Ark van Hoop

« Reply #12 on: 27 March, 2010,; 18:20 »

Domus Dei: het is off-topic, maar: gecondoleerd Sad

Bisschoppen zijn idd angstvallig stil, maar naar verluidt wel heel hard met de zaak bezig.

No day without a night, no night without a day.
VeniteAdoremus
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #13 on: 27 March, 2010,; 18:45 »

Bisschoppen zijn idd angstvallig stil, maar naar verluidt wel heel hard met de zaak bezig.

Dat geloof ik direct. Ik realiseer me dat ze het zwaar hebben, hun best doen, dat soort dingen allemaal. Ik heb een volledig vertrouwen in hun goede wil.

Maar de waarheid van die zin hangt op de definitie van "de zaak". "De zaak" is nu, volgens de bisschoppen, het onderzoeken van het misbruik, genoegdoening vinden voor de slachtoffers, en puinruimen. Allemaal dingen die goed zijn en moeten, maar nu lijkt dat het hele verhaal. En daar ben ik het NIET mee eens.

Er zit een gapend gat in die definitie, en dat is steun en leiding geven aan de gelovigen. Wat zeer sprekend is, is dat ik dit tegen sommige katholieken heb gezegd, die bijna allemaal zowat begonnen te giechelen. Steun en leiding? Van de bisschoppen? Hoe haal ik het in m'n hoofd? Prima mannen hoor, doen erg hun best, maar... tja.

Domus Dei heeft de beste term: verweesd. Ik wil potverdrie dat mijn bisschop (wie is dat eigenlijk? ik heb het afgelopen jaar in drie bisdommen gewoond) me vertelt dat het allemaal goed gaat komen. Dat onze gemeenschap weliswaar fouten heeft en aangevallen wordt, maar dat we er beter uit gaan komen, en wel omdat we a, b en c gaan doen.

En dat graag NU en niet over zes maanden als dat onderzoek een keer klaar is, want ik zou toch denken dat er genoeg dingen bloody obvious zijn om alvast aan de slag te kunnen. Ik snap dat iedere gelovige z'n eigen verantwoordelijkheid heeft, maar hadden we niet, weetjewel, de hierarchie?

Ugh. Sorry, dit is niet echt een onderwerp om mee de Goede Week in te gaan (of juist wel, natuurlijk). Maar het zit me nogal hoog.

--Pope John Paul II
Marie
Gebedsleidster
Tent van Abraham

« Reply #14 on: 27 March, 2010,; 19:23 »

( Ook vanwege mij gecondoleerd DD )
Pages: [1] 2   Go Up
  Print  

Jump to: