Pages: 1 [2]   Go Down
  Print  
Author Topic: Onzin!  (Read 727 times)
0 Members and 2 Guests are viewing this topic.
Salve Regina
Ark van Hoop

Niet meer actief op dit forum

« Reply #15 on: 27 March, 2010,; 19:56 »

Dat gevoel heb ik ook. Al katholiek voel ik me verweesd. Helemaal sinds het overlijden van mijn moeder enige maanden terug. Wellicht bespeuren we nu als gelovigen een zekere Godverlatenheid. Ik voel me onmachtig om aan buitenstaanders uit te leggen waarom ik mij als niet altijd even vrome katholiek toch geborgen voel in een Kerk die vanuit haar wezen het goede wil doen, maar die desondanks struikelt in een wereld die ze juist wil overwinnen.

Wat mij stoort is dat lieden zoals Theodor Holman nu vrij spel hebben hun frustraties af te reageren op een Kerk die ik lief heb. De zonden van onze kerk worden dankbaar gebruikt als rechtvaardiging voor het eigen liederlijke gedrag. Prominenten van andere kerken (ds. Bas Plaisier) menen het recht hebben het wezen van onze Kerk aan te vallen in een onwaarachtige poging  hun eigen straatje schoon te vegen. Een Kerk die ze vanuit hun optiek niet kunnen begrijpen en liefhebben. En passant worden prelaten (zoals kardinaal Simonis) letterlijk opgehangen aan één ongelukkige uitspraak en realiseren weinigen zich dat met deze heksenjacht de daadwerkelijke misbruikslachtoffers niet geholpen zijn. Voor het afbranden van kardinaal Simonis is nu geen moed nodig. Het getuigt hoogstens van lafheid en opportunisme. Het volk schuimbekt en zoekt zondebokken.

V.A.: Dank voor het treffende citaat.

Dx2

DD, ook ik wil je condoleren met je moeder. Waarschijnlijk voel jij je nu dubbel verweesd a. door het verlies van een geliefde moeder en door wat er gebeurt in de Kerk.

V>A> Mooi citaat!

Niet meer actief op het forum.
Primo
Levende Tuin

« Reply #16 on: 27 March, 2010,; 22:06 »

Ik begrijp de frustratie goed en de afgelopen week heb ik dat gevoel zelf ook sterk ervaren. Ik leed onder een gevoel van verlorenheid en vertwijfeling. De Kerk wordt op zeer agressieve wijze aangevallen en dan in het bijzonder de geestelijkheid. Je zou bijna het gevoel krijgen dat je je zou moeten schamen omdat je priester bent of het verlangen hebt priester te worden. Er wordt zelfs gesproken over het verklaren van de Kerk tot criminele organisatie. Dat wil zeggen dat er nu al mensen zijn die iedere priester als crimineel beschouwen.

Gisteren is dit gevoel eindelijk van me afgevallen door het eens serieus in gebed te brengen. Ik heb me gewend tot de aartsengel Michaël en hem gevraagd om mijn ziel tot rust te brengen met zijn oeroude wijsheid. Ik kreeg een sterk gevoel van antwoord en bevestiging waardoor ik gelukkig weer tot evenwicht en stabiliteit komt.

Het is lastig om in deze tijd orthodox katholiek te zijn want het zou gemakkelijker zijn om er de brui aan te geven. In mijn geval zou het leven er momenteel wel makkelijker op worden als ik er het bijltje bij neer zou gooien en gewoon lekker mee zou gaan schelden op de Kerk. Maar zo werkt het niet. Dat is het verkeerde om te doen. Juist in een situatie als deze moeten we blijven getuigen en voor ons geloof blijven staan. Hoe lastig het ook lijkt.

Ook heb ik veel nagedacht over de rol van de bisschoppen. Wat ze doen is denk ik wel verstandig. Alles wat ze nu zeggen zal verkeerd worden uitgelegd. Als je al kijkt naar de uitspraak van Simonis. Erg doordacht was die inderdaad niet maar de commotie die vervolgens ontstond is natuurlijk buiten alle proporties. Ik denk dat de bisschoppen inderdaad moeten wachten om meer concrete feiten voor ze voor hun beurt gaan spreken. Het is denk ik vooral belangrijk om samen op te trekken. Weblogs en andere katholieke opiniemakers die zonder reden met veel bombarie op de bisschoppen gaan schelden maar de situatie alleen maar erger.

Verder is er inderdaad een grote venijnigheid in sommige media en op het internet. Maar de vraag is natuurlijk in hoeverre een dergelijke venijnigheid nu werkelijk voortkomt uit deze situatie. Het is eerder een excuus om een haat die er toch al was te rationaliseren en een "fundament" te geven. Mensen als Holman schelden al jaar en dag op het christendom en deze problematiek is voor hem alleen maar olie op het vuur. Ook programma's als "De wereld draait door" en de heren P. en W. waren nooit de grootste vrienden van het christendom.

We moeten gewoon het hoofd koel houden. Aan de ene kant heb je het feitelijke gegeven van de misbruikzaken. Aan de andere kant heb je de weergave ervan door de media en de onheuse beschuldigingen die in het spoor van de klachten worden meegesmokkeld. Zo is voor iedereen met een beetje hersencapaciteit duidelijk dat die zgn. doofpotaffaire rond die Amerikaanse priester nergens op slaat. Die man is nota bene door een burgerlijke rechtbank veroordeeld. Hoe kun je dan over een doofpot spreken?

Een andere vraag die deze kwestie stelt is inderdaad de vraag van de aanpassing aan de maatschappij. In hoeverre is het nog zinvol ons geloof aan maatschappelijke conventies te conformeren als de elite van diezelfde maatschappij het geloof ondanks alles fel blijft haten? De hedendaagse progressieve intellectualistische bovenlaag (voornamelijk verenigd in de PvdA, D66 en GroenLinks) is rabiaat anti-chritselijk. Moeten we naar de pijpen van dergelijke mensen blijven dansen of toch weer duidelijk onze eigen koers gaan varen. Het zijn interessante vragen die bespiegeling vragen.

Numquid et vos vultis abire? vraagt de Heer ons. Willen jullie soms ook weggaan?...

...Domine ad quem ibimus? Verba vitae aeternae habes. blijft ondanks alles ons antwoord. Heer tot wie zouden wij anders gaan? U hebt woorden van eeuwig leven.

Sancte Michael Archangele, defende nos in proelio, contra nequitiam et insidias diaboli esto praesidium. Imperet illi Deus, supplices deprecamur: tuque, Princeps militiae coelestis, Satanam aliosque spiritus malignos, qui ad perditionem animarum pervagantur in mundo, divina virtute, in infernum detrude. Amen.
Oogje
Levende Tuin

« Reply #17 on: 28 March, 2010,; 08:37 »

Een andere vraag die deze kwestie stelt is inderdaad de vraag van de aanpassing aan de maatschappij. In hoeverre is het nog zinvol ons geloof aan maatschappelijke conventies te conformeren als de elite van diezelfde maatschappij het geloof ondanks alles fel blijft haten?

Absoluut niet meer aanpassen dus. Het gerel in Reussel was waarschijnlijk niet gebeurd als de Mis niet op carnavaleske wijze was opgedragen, met Prins Carnaval als belangrijke gast. Het seksueel misbruik was waarschijnlijk niet gebeurd als de daders zich écht aan de seksuele moraal van de Kerk hadden gehouden en dus niet hadden toegegeven aan de sentimenten van die tijd omtrent kinderseksualiteit.

Wie de wereld in de Kerk haalt zonder haar eerst fatsoenlijk te kerstenen en wie de kerkelijke moraal wil loslaten, krijgt geheid gedonder, met te betreuren slachtoffers.
LaatsteDag
Koor in het Koninkrijk
*

« Reply #18 on: 28 March, 2010,; 10:49 »

Er is slechts hoop voor de Kerk voorzover zij werkelijk Kerk blijft. Mystiek lichaam van Christus, aanstoot voor de wereld, wel in de wereld maar niet van de wereld.

Deze Kerk is gebouwd op het bloed van de martelaren, en wij klagen dat de wereld onaardige stukjes in de krant plaatst?
Amanda77
Levende Tuin

Absit invidia

« Reply #19 on: 28 March, 2010,; 21:44 »

@ DD: Het is inderdaad vreselijk als je basis (in de vorm van je moeder) weg valt en dan de 2e basis, nl. de Kerk, ook nog eens belegerd wordt! In je gevoel dat je verweest bent, ben je niet de enige.

Het geloof is zo persoonlijk en eigen. Als dit aangevallen word, voelt het als een persoonlijke aanval. Het ellende is dat je nu geen krant kan openslaan of geen tvprogamma kan aanzetten of... ja hoor, daar is die weer...!  Cry Het jachtseizoen is inderdaad geopend!

Maar goed, gelukkig bestaat de Kerk al 2000 jaar! En het vuur is het al vaker op de schenen gezet. Ik probeer uit alle macht de eer aan mijzelf en aan de Kerk te houden. Laat maar, over een jaar zijn we er nog en voel ik mij nog steeds gesterkt in mijn geloof. Terug trappen heeft dus geen zin.

Tot die tijd zap ik daarom maar weg als er weer wat voor komt, of sla ik de bladzijde om van de krant. Ik focus op wat echt belangrijk is; de Kerk en het Geloof!
Daarom is het zo prettig om elkaar op dit forum te hebben. Je staat als katholiek niet alleen. Deze storm zal over waaien. Houd moed!

@ DD: Mocht je steun willen hebben, je weet ons te vinden.  Wink
Noorman
Stevig Anker
**

« Reply #20 on: 29 March, 2010,; 11:37 »

Vooral aan wat DD hierboven heeft gezegd heb ik eigenlijk niets toe te voegen. Laten we vooral de woorden van Jezus in gedachten houden die ook in de koepel van de St. Pieter in Rome staan. De Kerk kan wel tegen een stootje, al is het pijnlijk voor ons als ze zo aangevallen wordt als nu.

@DD: waarde vriend, als je steun nodig hebt, er staan vele vrienden voor je klaar, mijzelf inbegrepen!

Dogma datur christianis, Quod in carnem transit panis, Et vinum in sanguinem.
Quod non capis, quod non vides, Animosa firmat fides, Praeter rerum ordinem.
Sub diversis speciebus, Signis tantum, et non rebus, Latent res eximiae.
Uit: sequentie Lauda, Sion (Sacramentsdag)
Guppie
Tent van Abraham

« Reply #21 on: 30 March, 2010,; 22:24 »

Deze hele ophef en aantijgingen doen mij denken aan een bezoek van (toen nog) bisschop Simonis aan Z.H. Paus Paulus VI.
Monseigneur Simonis vroeg hem:'Heilige Vader, hoe gaat het met de Kerk?" waarop de paus antwoordde:"Het gaat goed met de Kerk want zij lijdt"

Laetetur cor quarentium Dominum
Pages: 1 [2]   Go Up
  Print  

Jump to: