Pages: [1] 2 3 4   Go Down
  Print  
Author Topic: Nieuwe Mis en Tridentijnse Mis  (Read 1613 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Salve Regina
Ark van Hoop

Niet meer actief op dit forum

« on: 09 April, 2010,; 12:28 »

Nadat ik op woensdag voor Pasen huispaaskaarsen had gehaald in Heede, op Goede Vrijdag samen met een dominee de Lijdens- en Verrijzenisverhalen van Onze Heer mocht voorlezen in een viering in het verpleeghuis en vervolgens tijdens de Paaswake lectrice mocht zijn in m'n eigen parochiekerk
ben ik op Paaszondag 's ochtends naar een Tridentijnse Mis getogen en ben ik tegen de avond nog naar Heede geweest om wijwater te halen. Ik wilde naar de TR, ter ere van mijn pa z.g., die van die Mis zeer hield en omdat iemand die ik via internet heb leren kennen daar ook naar toe zou gaan. Het was een allerhartelijkste ontmoeting!
Maar:
na de Heilige Mis was het gezellig koffiedrinken geblazen en de pater schoof naast mij aan tafel.
We maakten kennis en ik vertelde hem dat ik in m'n eigen parochiekerk naar de kerk ga.
Reactie direct en fel: " Kun je twéé heren dienen?" Mijn reactie: "neen, dat kan niemand!"
Omdat ik dit type reacties van jongsafaan ken, me lang zwijgend heb geschikt, maar hier geen zin meer in heb, omdat het mij weinig verder helpt in mijn leven en geloof, heb ik de pater uiteindelijk netjes gevraagd "of hij altijd" de Tridentijnse Mis heeft opgedragen. Het antwoord was "neen" en "het gedram" stopte direct.
Zelf geloof ik er niets van dat alleen de Tridentijnse Mis " geldig"  zou zijn en de Nieuwe Mis "alleen maar"  brood en wijn zou geven en geen Werkelijke Tegenwoordigheid van Onze Heer, ook al ken ik sinds lange tijd het verhaal dat bij de samenstelling daarvan indertijd protestanten hebben meegedacht. Na alle wederwaardigheden en moeilijkheden van de afgelopen jaren  ga ik - jullie weten het - weer met alle vreugde naar Heede en ben ik vooral met alle plezier en inzet lectrice in mijn eigen kerk. Met name dat laatste was eindelijk thuiskomen, na het vele zwerven en nergens thuis en echt welkom te zijn.
En dan ga ik weer eens naar een Tridentijnse Mis en krijg je direct weer dergelijke " in de hoek zet" opmerkingen.
Kennen jullie dit ook? Hoe denken jullie daarover en - vooral - hoe gaan jullie er mee om?
Ik heb nu n.l. de neiging om nóóit meer naar een TR te willen.....

Sad Cry Shocked angel

Niet meer actief op het forum.
Alina ofs
Tent van Abraham

Je Vous adore, mon Seigneur et mon Dieu!

« Reply #1 on: 09 April, 2010,; 13:19 »

Dit is het typisch nederlandse hokjesdenken. Daar moet je je maar niet te veel van aan trekken.....En je moet je er vooral niet door laten tegenhouden...De Kerk is ruimhartig genoeg voor EN de NOM EN de TR!

Geprezen, o Heer, en geloofd en gedankt, om Uw schepselen die U dienen: laudate e benedicete mi Signore, laudate! (Zonnelied)
Primo
Levende Tuin

« Reply #2 on: 09 April, 2010,; 13:32 »

De Heilige Vader heeft duidelijk gezegd dat de NOM de standaardvorm waarin de Latijnse Ritus wordt opgedragen. De TR is de buitengewone vorm. Die pater had dus geen enkel recht om jou de les te lezen.
Marq
Credimaster

« Reply #3 on: 09 April, 2010,; 16:39 »

Ik heb zelf zoiets nooit meegemaakt, maar ik heb wel verhalen gehoord. Het is gewoon ontzettend jammer dat de Buitengewone Vorm voor sommige mensen word verpest door het gedrag van anderen. De Buitengewone Vorm heeft een schoonheid en offerkarakter waar iedereen van kan leren. Dat geldt ook voor de Gewone Vorm, maar voor beide vormen geldt natuurlijk wel dat ze goed opgedragen moeten worden. Anders wordt het een gezellig samenzijn en meer niet.

Laat je hierdoor niet uit het veld slaan, SR. De geldiogheid van de Eucharistie is niet afhankelijk van de priester die het opdraagt; als die priester geldig gewijd is, is de Eucharistie prima in orde, ongeacht de vorm waarin de ritus is gegoten.

Paus Benedictus heeft vaak gezegd dat hij wenst dat beide vormen elkaar beïnvloeden. Hokjesdenken, zoals Alina zegt, bevordert dat niet echt, of liever echt niet.

Ach, je moet maar denken: het motu proprio waarin de Buitengewone Vorm werd vrijgegeven is nog maar drie jaar oud. Het duurt nog wel een paar jaar voor er een balans is in hoe beide vormen hun plaats krijgen.

"If you think you understand it, it isn't God. " - Saint Augustine
"I find your lack of faith... disturbing." - Darth Vader (geinspireerd door Logiclane)
Blog: http://incaelo.wordpress.com
Ingrid
Lerares stijldansen
Tent van Abraham

« Reply #4 on: 09 April, 2010,; 20:42 »

Wat men hierboven al zegt.

Het zijn beiden geldige ritussen, met elk in mijn ogen voor een deel toch iets van een eigen karakter. Het is jammer dat sommige mensen zo moeten denken, zowel wat jij nu weer gehoord hebt als het omgekeerde.

SR, laat je alsjeblieft niet van de wijs brengen door zulke lui. Zoals je hier op dit forum ziet is het ook zeer wel mogelijk om beide ritussen te accepteren en te waarderen, ook al heeft ieder wel een voorkeur voor de ene of de andere ritus.

Adoro te devote, latens Deitas...
...peto quod petivit latro paenitens.
Lathund
Ark van Hoop

« Reply #5 on: 10 April, 2010,; 11:12 »

Pff, twee heren dienen? Je dient twee keer dezelfde Heer, alleen op een andere manier. Of denkt deze priester dat in de BR een andere God wordt aanbeden dan in een GR?

Ik dacht eerst trouwens serieus dat hij het had over misdienen in een Mis met twee priesters...

No day without a night, no night without a day.
Guppie
Tent van Abraham

« Reply #6 on: 13 April, 2010,; 20:54 »

SR, laat je door dit soort opmerkingen niet van de wijs brengen. Je komt voor Onze Lieve Heer en niet voor de eerwaarde heer zogezegd. Dat hou ik in ieder geval altijd in gedachten op die momenten dat ik even heel diep moet zuchten...  Sad
Dus schroom niet om de TR nog eens te bezoeken en blijf vooral ook gezellig koffieleuten.  Grin

Laetetur cor quarentium Dominum
Alina ofs
Tent van Abraham

« Reply #7 on: 14 April, 2010,; 07:52 »

Over koffieleuten gesproken....Zo rond de feestdag van de koningin en op des Heren Hemelvaart kom ik weer es richting Agnes.

Geprezen, o Heer, en geloofd en gedankt, om Uw schepselen die U dienen: laudate e benedicete mi Signore, laudate! (Zonnelied)
Salve Regina
Ark van Hoop

« Reply #8 on: 14 April, 2010,; 19:41 »

Dank jullie wel voor al jullie antwoorden.
Verstandige antwoorden. Begrijpende antwoorden.  angel
Ik zal het verder eerst eens laten bezinken. De tijd nemen.
Lijkt me beter voor "de briesende leeuw in mij"  Tongue
En wie weet....stap ik nog 'ns een keer in de trein en reis naar
de Agnes. Daar ben ik n.l.nog nooit geweest.
Voorlopig houd ik het bij m'n eigen parochiekerk,
Heede, het verpleeghuis, Groningen en Warfhuizen.  Cheesy embarassed Cheesy

Marq
Credimaster

« Reply #9 on: 14 April, 2010,; 19:48 »

Dat lijkt me ook meer dan genoeg  Grin

Maar als je eens naar de Agnes wilt: ik denk dat er wel een aantal Credimusjes zijn die reisgezelschap naar het verre zuidwesten niet zo erg zouden vinden Smiley

"I find your lack of faith... disturbing." - Darth Vader (geinspireerd door Logiclane)
Guppie
Tent van Abraham

« Reply #10 on: 14 April, 2010,; 20:30 »

Dank jullie wel voor al jullie antwoorden.
Verstandige antwoorden. Begrijpende antwoorden.  angel
Ik zal het verder eerst eens laten bezinken. De tijd nemen.
Lijkt me beter voor "de briesende leeuw in mij"  Tongue
En wie weet....stap ik nog 'ns een keer in de trein en reis naar
de Agnes. Daar ben ik n.l.nog nooit geweest.
Voorlopig houd ik het bij m'n eigen parochiekerk,
Heede, het verpleeghuis, Groningen en Warfhuizen.  Cheesy embarassed Cheesy

Mag ik je dan meteen een suggestie doen? Met Pinksteren is er normaal gesproken altijd een H. Mis met drie heren dus priester, diaken en subdiaken.

Hier even een plaatje van de H. Mis op Witte Donderdag

en hier van Goede Vrijdag

Laetetur cor quarentium Dominum
Marq
Credimaster

« Reply #11 on: 15 April, 2010,; 08:00 »

Mooi zwart kazuifel!

Salve Regina
Ark van Hoop

« Reply #12 on: 15 April, 2010,; 14:03 »

Ik vind hem tè zwart, maar ja, ik houd dan ook helemaal niet van die "kleur"  Sad Cry Shocked

Alina ofs
Tent van Abraham

« Reply #13 on: 15 April, 2010,; 14:13 »

Helaas, Gup, met Pinksteren ben ik er niet. Je mag wel met mij (en anderen) mee van Parijs naar Chartres met iedere dag een Tridentijnse H. Mis, hoor! Als voorbereiding wip ik de 13e mei (Hemelvaart) weer eens binnen.....Koffie op terrasje na?

Matt
Troostende Fluit

« Reply #14 on: 15 April, 2010,; 14:14 »

Mooi zwart kazuifel!

Waar?

Ik zie alleen maar twee dalmatieken en een koorkap  Wink

"Wanneer iemand zou kunnen bewijzen dat Christus buiten de realiteit staat, of sterker nog: dat Hij de waarheid niet is - dan nog verkies ik Christus boven de waarheid."
Pages: [1] 2 3 4   Go Up
  Print  

Jump to: