Poll
Question: Op welke partijen ga je persé NIET stemmen?  (Voting closed: 08 June, 2010,; 21:54)
CDA - 2 (3.8%)
PvdA - 7 (13.5%)
SP - 1 (1.9%)
VVD - 0 (0%)
PVV - 13 (25%)
GroenLinks - 8 (15.4%)
Christenunie - 1 (1.9%)
D66 - 8 (15.4%)
SGP - 2 (3.8%)
Partij voor de Dieren - 5 (9.6%)
TON - 5 (9.6%)
Total Voters: 17

Pages: 1 ... 4 5 [6] 7 8   Go Down
  Print  
Author Topic: Tweede Kamerverkiezingen  (Read 3090 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Noorman
Stevig Anker
**

« Reply #75 on: 05 June, 2010,; 22:15 »

Het ogenblik der waarheid komt met rasse schreden naderbij... (ja, even diep getast in de doos met belegen stijlfiguren Wink) Het zal waarschijnlijk CU worden, hoewel ik de laatste tijd bij mezelf ook neigingen richting SGP bespeur. De CU komt programmatisch erg dicht in de buurt van de katholieke sociale leer en op ethisch gebied ook. Alleen, in de afgelopen kabinetsperiode hebben we daar niet erg veel van gemerkt. De SGP is op ethisch gebied duidelijker, maar weer wel voor de doodstraf, iets waar ik als katholiek nogal tegenaan hik. Wat me weer wel voor de SGP heeft ingenomen is de principiële stellingname inzake de "hostierel" (in het gisteren in het Katholiek Nieuwsblad gepubliceerde interview met Kees van der Staaij gaf deze duidelijk aan dat dit ook echt een principiële stellingname was, ingegeven door rechtstatelijke overwegingen). Van CDA en CU hebben we in dezen helaas niets mogen vernemen, waarbij ik in de laatste toch meer teleurgesteld ben dan in de eerste, waarvan we toch al niet veel te verwachten hadden. Als we de nuntius maar op het matje kunnen roepen... Sad Verder ben ik buitengewoon teleurgesteld in het HR-arrest dat de SGP verplicht om vrouwen op de lijst te zetten. Ben het zelf niet eens met die opvatting, maar mag de SGP dat alsjeblieft zelf uitmaken? Vrijheid van vereniging en zo... Samenvattend: waarschijnlijk wordt het CU, maar dat is dus geen uitgemaakte zaak. Het kan nog SGP worden.

Dogma datur christianis, Quod in carnem transit panis, Et vinum in sanguinem.
Quod non capis, quod non vides, Animosa firmat fides, Praeter rerum ordinem.
Sub diversis speciebus, Signis tantum, et non rebus, Latent res eximiae.
Uit: sequentie Lauda, Sion (Sacramentsdag)
Guppie
Tent van Abraham

« Reply #76 on: 06 June, 2010,; 00:37 »

Verder ben ik buitengewoon teleurgesteld in het HR-arrest dat de SGP verplicht om vrouwen op de lijst te zetten. Ben het zelf niet eens met die opvatting, maar mag de SGP dat alsjeblieft zelf uitmaken? Vrijheid van vereniging en zo...

Dus je hebt je handtekening inmiddels geplaatst op http://www.zijmaakthetverschil.nu  ??

Laetetur cor quarentium Dominum
Oogje
Levende Tuin

« Reply #77 on: 06 June, 2010,; 11:01 »

Punt is natuurlijk dat we op woensdag geen regering en zelfs geen regeringsbeleid kiezen, maar honderdvijftig mannen en vrouwen die namens ons mogen spreken en nadenken in de Tweede Kamer. Ná die verkiezingen pas zullen deze volksvertegenwoordigers een kabinet samenstellen. Dat daarvoor de kandidaatsleden in overzichtelijke groepen zijn gesorteerd, genaamd politieke partijen, is mooi en wel zo eenvoudig, maar ten diepste blijven het honderdvijftig leden van de Tweede Kamer.

Als de verkiezingen dus geweest zijn, is het algemene regel dat de grootste politieke partij het initiatief neemt tot de formaties. Maar dat betekent dus ook dat er verschillende mensen uit verschillende partijen met elkaar om de tafel moeten en samen zullen moeten werken. Daardoor ontstaat dus het poldermodel. Als de CU niet veel zou hebben klaargespeeld, dan kan dat daarom twee dingen betekenen: óf de CU was te zwak, of het CDA en de PvdA waren te sterk. Zelf heb ik overigens het idee dat de CU vooral een bemiddelende rol speelde in een alsmaar ruziënde CDA en PvdA. Een baken van rust, zou je bijna zeggen. Maar ik zie natuurlijk ook láng niet alles.

Verkiezingsbeloften en "breekpunten" zijn daarom ook per definitie onzin. Je kunt beloven dat je met je speerpunten de formatie in zult gaan en zo veel mogelijk van je eigen ideeën in het regeerakkoord en de belsuitvorming wilt brengen, maar meer ook niet. En dat wordt nog weleens vergeten door zowel de kiezers als de politieke partijen zélf. We kiezen vertegenwoordigers, geen regeerders. De Tweede Kamer is een parlement, dat namens het volk de regering controleert en waar nodig op de vingers tikt.
Noorman
Stevig Anker
**

« Reply #78 on: 06 June, 2010,; 18:05 »

Dus je hebt je handtekening inmiddels geplaatst op http://www.zijmaakthetverschil.nu  ??

Done!

Marq
Credimaster

« Reply #79 on: 09 June, 2010,; 16:00 »

Nou, ik heb vanmorgen meteen m'n stem uitgebracht. Ik vind dat toch altijd weer leuk, en een beetje jammer dat het zo gebeurd is. Stemmen is belangrijk, dus eigenlijk hoort het moment ook gewichtig te zijn Tongue Maar ja, stemmen is stemmen.

Het was trouwens nog erg rustig in de stemlokalen, hoor ik van verschillende mensen. Misschien gaat iedereen vanavond wel.

"If you think you understand it, it isn't God. " - Saint Augustine
"I find your lack of faith... disturbing." - Darth Vader (geinspireerd door Logiclane)
Blog: http://incaelo.wordpress.com
Alina ofs
Tent van Abraham

Je Vous adore, mon Seigneur et mon Dieu!

« Reply #80 on: 09 June, 2010,; 16:06 »

In Hoogeveen was het ook rustig...

Geprezen, o Heer, en geloofd en gedankt, om Uw schepselen die U dienen: laudate e benedicete mi Signore, laudate! (Zonnelied)
Marq
Credimaster

« Reply #81 on: 09 June, 2010,; 22:25 »

Nou, 't is wel een feest die uitslag... Sad

"I find your lack of faith... disturbing." - Darth Vader (geinspireerd door Logiclane)
Ingrid
Lerares stijldansen
Tent van Abraham

« Reply #82 on: 10 June, 2010,; 05:54 »

Nou, 't is wel een feest die uitslag... Sad
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAargh, VVD.

Adoro te devote, latens Deitas...
...peto quod petivit latro paenitens.
Vitalia
Ark van Hoop

Ik beroep me op mijn zwijgrecht.

« Reply #83 on: 10 June, 2010,; 06:27 »

Inderdaad; de zweetdruppels paarlen al over mijn rug.

Ik vind die Rutte iemand van veel geschreeuw, weinig wol.

Men verstaat zo goed wat een stuk je brood is, als men uit ondervinding weet hoeveel moeite men moet doen om het te maken. (Charles de Foucauld)
Salve Regina
Ark van Hoop

Niet meer actief op dit forum

« Reply #84 on: 10 June, 2010,; 07:34 »

Tsja, min of meer een politieke aardverschuiving. Ik ben benieuwd wat
de formatie gaat opleveren. Zou het lang gaan duren?

Niet meer actief op het forum.
Marq
Credimaster

« Reply #85 on: 10 June, 2010,; 09:56 »

Reken daar maar op, SR. Volgens mij heeft bijna elke partij wel blokkades opgeworpen. Die wil niet met die regeren, die niet met die... En niemand met de PVV (maar dat snap ik dan weer wel Tongue).

Guppie
Tent van Abraham

« Reply #86 on: 12 June, 2010,; 07:47 »

Nou, ik heb vanmorgen meteen m'n stem uitgebracht. Ik vind dat toch altijd weer leuk, en een beetje jammer dat het zo gebeurd is. Stemmen is belangrijk, dus eigenlijk hoort het moment ook gewichtig te zijn Tongue Maar ja, stemmen is stemmen.

Je moet er zelf wat van maken Marq. Wat ik doe als finishing touch is, a la de lijsttrekkers, na het uitbrengen van mijn stem de voorzitter van het stembureau een hand te geven. OK, dat is toevallig mijn zus maar dat weet geen mens en dat blijft ook zo want ik spreek haar uiteraard aan met 'voorzitter'.

Van mij mag trouwens het stemmen lekker ouderwets met het rode potlood gedaan blijven worden...

De uitslag dan...
Ronduit verbijsterend vind ik de monsterwinst van de PVV en echt jammer dat de PvdA het net niet gehaald heeft en uiteraard jammer dat de SGP toch net weer die derde zetel misloopt.
Het enige positieve vind ik dat we Verdonk niet meer in 's lands vergaderzaal terug zien. Maar ja, dat is wel negatieve blijdschap.

De formatie...
Als nu, behalve de SGP, ook de ChristenUnie gedoogsteun toezegt aan een CDA-VVD-PVV coalitie op voorwaarde dat de 'enkele feit constructie' in de WGB gehandhaafd blijft en CDA en VVD de PVV een beetje in toom weten te houden dan valt alles misschien nog mee.

Echt zoooo SGP vind ik het slot van hun advies aan de majesteit dat luidt:
De SGP-fractie bidt U van harte Gods zegen en wijsheid toe bij uw besluiten. Nederland is naar onze diepste overtuiging het meest gediend met een regeringsbeleid dat beantwoordt aan de oproep uit ons nationale volkslied, het Wilhelmus: “Tot God wilt u begeven, Zijn heilzaam Woord neemt aan!”

Noorman
Stevig Anker
**

« Reply #87 on: 12 June, 2010,; 10:46 »

De uitslag dan...
Ronduit verbijsterend vind ik de monsterwinst van de PVV en echt jammer dat de PvdA het net niet gehaald heeft en uiteraard jammer dat de SGP toch net weer die derde zetel misloopt.

De officiële uitslag is dinsdag pas, en dan worden ook de restzetels verdeeld. Dus wie weet...

Guppie
Tent van Abraham

« Reply #88 on: 12 June, 2010,; 18:51 »

De officiële uitslag is dinsdag pas, en dan worden ook de restzetels verdeeld. Dus wie weet...

Daar liep ik ook al aan te denken. Zou wel mooi maar bovenal verdiend zijn.
Ze hebben sowieso al stemmenwinst en het is de enige Christelijke partij die geen zetelverlies heeft geleden en evt. wordt het de enige Christelijke partij die zetelwinst heeft geboekt.

Oogje
Levende Tuin

« Reply #89 on: 12 June, 2010,; 20:15 »

Volgende keer doen we het daarom anders. Dan schreiden we met zijn allen in processie, inclusief processiekruis, geestelijke en acolieten met wierook, plechtig richting het stembureau. Onderwijl zingen we uiteraard in beurtzang psalm 20 en 21, geestelijke tegenover de rest. Eenmaal binnen veroorzaken we flink wat geurige mist met de wierook, zodat écht niemand ziet wie wat stemt. We begroeten de voorzitter met een "Dominus vobiscum," terwijl de priester hem, de andere medewerkers en het stemlokaal zegent met wijwater. Vervolgens brengt een ieder één voor één de stem uit, terwijl we in gezangen en gebeden het land toewijden aan de heilige Maagd en bidden voor de zielen van de lijsttrekkers. Vervolgens schreiden we weer plechtig het stembureau uit, alle andere stemmers in diepe devotie achterlatend...

Zoiets bedoelde je? Afro
Pages: 1 ... 4 5 [6] 7 8   Go Up
  Print  

Jump to: