|
Matt
|
 |
« on: 11 May, 2010,; 12:57 » |
|
Paus: Kerk moet afschuwelijke waarheid onder ogen zien
“De grootste kwelling van de Kerk komt niet van buitenaf, maar wordt geboren uit zonden binnen de Kerk.” Dat zei paus Benedictus XVI vanochtend in het vliegtuig onderweg naar Portugal over de schandalen rond het seksueel misbruik van minderjarigen door katholieke geestelijken. Zuivering In een van de sterkste bewoordingen tot op heden, zei de paus dat de Kerk de “afschuwelijke” waarheid onder ogen moet zien, dat de grootste bedreiging van binnenuit komt en niet van buitenaf. De Rooms-Katholieke Kerk heeft altijd interne problemen gehad, zei de paus, maar “nu krijgen we dit op een werkelijk afschuwelijke wijze te zien”. Benedictus XVI riep op tot diepgaande zuivering en boetedoening in de Kerk. Hij sprak ook over vergeving en gerechtigheid.
Stevige taal van de H. Vader!
|
|
|
|
|
|
"Wanneer iemand zou kunnen bewijzen dat Christus buiten de realiteit staat, of sterker nog: dat Hij de waarheid niet is - dan nog verkies ik Christus boven de waarheid."
|
|
|
Vox Clamantis
Stevig Anker

Christus Vincit!
|
 |
« Reply #1 on: 11 May, 2010,; 13:05 » |
|
En zo moet het ook. We moeten er nu maar eens korte metten mee maken, in plaats van alles weg te moffelen.
Pax Domini, Ben
|
|
|
|
|
|
Missa ad orientem, Gregorian chant, the smell of incense... I must be in Abraham's Bosom.
|
|
|
|
Matt
|
 |
« Reply #2 on: 11 May, 2010,; 13:11 » |
|
helemaal mee eens
|
|
|
|
|
|
"Wanneer iemand zou kunnen bewijzen dat Christus buiten de realiteit staat, of sterker nog: dat Hij de waarheid niet is - dan nog verkies ik Christus boven de waarheid."
|
|
|
Noorman
Stevig Anker

|
 |
« Reply #3 on: 11 May, 2010,; 13:17 » |
|
Valt weinig aan toe te voegen. Het was me wel wat waard geweest als hij zich daar eerder over had uitgesproken, maar we zijn van Benedictus nu eenmaal gewend dat hij zich uitspreekt wanneer hij dat opportuun acht en niet wanneer anderen vinden dat hij dat moet doen. Dat getuigt weer van karakter.
|
|
|
|
|
|
Dogma datur christianis, Quod in carnem transit panis, Et vinum in sanguinem. Quod non capis, quod non vides, Animosa firmat fides, Praeter rerum ordinem. Sub diversis speciebus, Signis tantum, et non rebus, Latent res eximiae. Uit: sequentie Lauda, Sion (Sacramentsdag)
|
|
|
|
Salve Regina
|
 |
« Reply #4 on: 11 May, 2010,; 13:23 » |
|
De Heilige Mis in Lissabon met Paus Benedictus XVI wordt vanavond vanaf 19.15 uur op ewtn.org uitgezonden. (n.b. .......tenminste.....als ik het goed heb begrepen.... ....tijdverschil enzo...  .)
|
|
|
|
|
|
Niet meer actief op het forum.
|
|
|
|
Marq
|
 |
« Reply #5 on: 11 May, 2010,; 13:53 » |
|
Goed gezegd. Hopelijk snoert het de mond van diegenen die beweren dat de paus zwijgt over de misbruikcrisis. Valt weinig aan toe te voegen. Het was me wel wat waard geweest als hij zich daar eerder over had uitgesproken Dan moet je de brief aan de Ieren nog maar eens lezen 
|
|
|
|
|
|
"If you think you understand it, it isn't God. " - Saint Augustine "I find your lack of faith... disturbing." - Darth Vader (geinspireerd door Logiclane) Blog: http://incaelo.wordpress.com
|
|
|
Noorman
Stevig Anker

|
 |
« Reply #6 on: 11 May, 2010,; 16:30 » |
|
Goed gezegd. Hopelijk snoert het de mond van diegenen die beweren dat de paus zwijgt over de misbruikcrisis. Dan moet je de brief aan de Ieren nog maar eens lezen  De brief aan de Ieren is in de eerste plaats een brief aan de Ieren. Dit is (tenzij ik iets gemist heb) de eerste keer dat de H. Vader zich uit over misbruik in het algemeen. Dat had dus wat mij betreft wel iets eerder gemogen.
|
|
|
|
|
|
Dogma datur christianis, Quod in carnem transit panis, Et vinum in sanguinem. Quod non capis, quod non vides, Animosa firmat fides, Praeter rerum ordinem. Sub diversis speciebus, Signis tantum, et non rebus, Latent res eximiae. Uit: sequentie Lauda, Sion (Sacramentsdag)
|
|
|
|
Marq
|
 |
« Reply #7 on: 11 May, 2010,; 16:37 » |
|
Ik snap je punt, maar zelf lees ik in die brief wel een oproep aan andere bisschoppenconferenties en instanties buiten Ierland. Zo hebben verschillende conferenties er ook op gereageerd. En de paus veroordeelt er ondubbelzinnig de gepleegde daden in, en ik betwijfel of iemand geloofd dat die veroordelingen bij de Ierse kusten ophoudt.
Maar ik begrijp wat je bedoelt.
|
|
|
|
|
|
"If you think you understand it, it isn't God. " - Saint Augustine "I find your lack of faith... disturbing." - Darth Vader (geinspireerd door Logiclane) Blog: http://incaelo.wordpress.com
|
|
|
Noorman
Stevig Anker

|
 |
« Reply #8 on: 11 May, 2010,; 23:00 » |
|
Wij wel, beste Marq, maar de buitenwacht is helaas wat minder welwillend in zijn interpretaties van uitspraken van de paus, zoals we de afgelopen maanden hebben mogen zien.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VeniteAdoremus
|
 |
« Reply #9 on: 19 May, 2010,; 09:31 » |
|
Het Vaticaan heeft nog steeds een beter PR-departement nodig. PR staat, zoals mensen wel eens vergeten, voor public relations, niet voor propaganda. Als je wilt dat mensen je begrijpen moet je communiceren op een manier die ze kunnen volgen, en een bepaalde reactiesnelheid hoort daarbij. Kun je vervelend vinden van De Moderne Tijd, maar dat is nou eenmaal zo.
Communicatie is VEEL meer dan wat er gezegd wordt.
|
|
|
|
|
|
Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it. --Pope John Paul II
|
|
|
|
Oogje
|
 |
« Reply #10 on: 19 May, 2010,; 09:48 » |
|
Ook als je niet communiceert, communiceer je. Eén van de eerste dingen die ik leerde bij de (niet afgemaakte) opleiding Communicatie. Inderdaad, goed dat de paus zich uitgesproken heeft, maar de PR van het Vaticaan kan denk ik hier en daar wel wat verbetering gebruiken, als ik me zo mag uitdrukken.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Noorman
Stevig Anker

|
 |
« Reply #11 on: 19 May, 2010,; 15:46 » |
|
@VA, Oogje: op het gevaar af in "ik ook" reacties te vervallen: ik ben het volkomen met jullie eens. Ik vrees echter dat het door mij slaken van diepe zuchten, kreunen etc. bij de zoveelste PR-blunder van het Vaticaan (waaronder mede begrepen voor hun beurt sprekende kardinalen en andere prelaten) voorlopig nog niet afgelopen is.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|