Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: Zegenen  (Read 761 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Michael24
Lurker

« on: 13 June, 2010,; 07:15 »

Hallo Allemaal,

Ik ben Michael, en ben 24 jaar ik zou graag een aantal dingen willen weten.

Ik heb een hele tijd terug voor een kringloop bedrijf gewerkt, dus wij moesten vaak inboedels op hallen
dus vaak ook van mensen die niet meer hier zijn. Ik heb ooit een hele mooi kruis tussen deze spullen gevonden en vroeg aan mijn baas of ik deze mocht hebben en dat mocht alleen is deze nooit gezegend ik hoorde dat je dit zelf kan doen en nu is mijn vraag hoe doe je dit?

Mijn volgende vraag is ik woon al een hele tijd in Amsterdam en al een hele tijd samen met mijn meisje.
Nu zijn wij van plan om te gaan verhuizen richting zeeland. Maar mijn vriendin heeft nog minder dan 13weken te gaan en dan gaat ze bevallen van een jongetje ik wil zelf graag dan mijn boy zegenen alleen weet ik niet hoe ik dit moet doen. en dat wil ik ook graag weten?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

een fijne zondag.

Met vriendelijke groet,

Michael.
Marq
Credimaster

« Reply #1 on: 13 June, 2010,; 20:27 »

Hallo Michael,

Op de eerste plaats: welkom op Credimus! Smiley

Ten tweede denk ik dat je vraag beter op zijn plaats is in het Vragenvuur, onderaan dit forum. Maar tot die daar naartoe wordt verplaatst, zal ik toch proberen een antwoord te geven.

In principe worden zegeningen niet door leken gegeven. Diakens, priesters of bisschoppen (de zogeheten gewijde bedienaren) kunnen dat wel. Een leek kan natuurlijk wel een zegenwens uitspreken. Eigenlijk vraag je daarme aan God of Hij een persoon of voorwerp wil zegenen. Dat kan je bijvoorbeeld in een gebed doen, maar je kan ook tegen iemand zeggen dat je hoopt dat God hem of haar zal zegenen. God is dan degene die wel of niet gaat zegenen.

Het kerkrecht (in Can. 1168, voor wie het op wil zoeken) zegt wel dat sommige sacramentaliën, heilige tekenen met een geestelijke uitwerking, door leken kunnen worden toegediend. Maar, en dit is belangrijk, dat moet wel goedgekeurd worden door de plaatselijke ordinarius. In Nederland zal dat de plaatselijke bisschop zijn.

Het beste advies is dus om een priester te vragen om het kruis dat je hebt te komen zegenen. Hij zal dat ook met alle plezier doen. Hetzelfde geldt ook voor als je zoontje is geboren. Neem eens contact op met een priester in de buurt, en hij zal je vertellen wat de beste manier van handelen is.

Hopelijk heb je hier iets aan.

"If you think you understand it, it isn't God. " - Saint Augustine
"I find your lack of faith... disturbing." - Darth Vader (geinspireerd door Logiclane)
Blog: http://incaelo.wordpress.com
Lathund
Ark van Hoop

« Reply #2 on: 13 June, 2010,; 22:28 »

Hoi Michael! Allereerst gefeliciteerd met je op handen zijnde kleine!

Voor de rest: tja, dat wat Marq zei.

No day without a night, no night without a day.
Salve Regina
Ark van Hoop

Niet meer actief op dit forum

« Reply #3 on: 14 June, 2010,; 16:46 »

Hallo Michael,

Op de eerste plaats: welkom op Credimus! Smiley

Ten tweede denk ik dat je vraag beter op zijn plaats is in het Vragenvuur, onderaan dit forum. Maar tot die daar naartoe wordt verplaatst, zal ik toch proberen een antwoord te geven.

In principe worden zegeningen niet door leken gegeven. Diakens, priesters of bisschoppen (de zogeheten gewijde bedienaren) kunnen dat wel. Een leek kan natuurlijk wel een zegenwens uitspreken. Eigenlijk vraag je daarme aan God of Hij een persoon of voorwerp wil zegenen. Dat kan je bijvoorbeeld in een gebed doen, maar je kan ook tegen iemand zeggen dat je hoopt dat God hem of haar zal zegenen. God is dan degene die wel of niet gaat zegenen.

Het kerkrecht (in Can. 1168, voor wie het op wil zoeken) zegt wel dat sommige sacramentaliën, heilige tekenen met een geestelijke uitwerking, door leken kunnen worden toegediend. Maar, en dit is belangrijk, dat moet wel goedgekeurd worden door de plaatselijke ordinarius. In Nederland zal dat de plaatselijke bisschop zijn.

Het beste advies is dus om een priester te vragen om het kruis dat je hebt te komen zegenen. Hij zal dat ook met alle plezier doen. Hetzelfde geldt ook voor als je zoontje is geboren. Neem eens contact op met een priester in de buurt, en hij zal je vertellen wat de beste manier van handelen is.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Ik heb trouwens gedacht dat het mogelijk is dat dit oude kruis reeds gezegend is. Deze jongeman  heeft hem immers gekregen en niet gekocht..... maar misschien dat ik het hiermee wat extra ingewikkeld maak...
voor het overige ben ik het met Marq en Lathund eens.

Niet meer actief op het forum.
Vitalia
Ark van Hoop

Ik beroep me op mijn zwijgrecht.

« Reply #4 on: 15 June, 2010,; 06:55 »

Och, een extra zegen kan nooit kwaad lijkt me...

Men verstaat zo goed wat een stuk je brood is, als men uit ondervinding weet hoeveel moeite men moet doen om het te maken. (Charles de Foucauld)
Vox Clamantis
Stevig Anker
**

Christus Vincit!

« Reply #5 on: 20 June, 2010,; 22:13 »

Ja, zoek inderdaad eens een Priester op. Misschien de Pastoor van je parochie? Iets anders dan een zegening maar ook iets moois is het opdragen van je zoontje aan God aan de voet van een altaar, ten overstaan van Jezus in het tabernakel, en aan de Heer vragen dat hij omringt mag worden door Gods liefde en dat hij de persoon mag worden zoals God hem wil, om ooit in de Hemel Gods Gelaat te aanschouwen. Een soort van toewijding, eigenlijk. Ik heb nog al geweten dat een koppel dat gedaan heeft. Smiley

+Pax Domini,
Ben

Missa ad orientem, Gregorian chant, the smell of incense... I must be in Abraham's Bosom.
jongrk
Lurker

« Reply #6 on: 28 September, 2010,; 19:44 »

Beste Micheal,

Je kunt natuurlijk wel je eigen kruisbeeld en je eigen zoon zegenen. Je kunt alles en iedereen zegenen.
Hoe doe je dat? Je maakt een kruisteken: in de Naam van de Vader de Zoon en de Heilige Geest.
Je vraag je Vader God of Hij je kruisbeeld, je zoon of dochter, of wat dan ook wil zegenen en beschermen en behoeden voor het kwaad. Dan zeg je: Dat vraag ik U door Jezus Christus, uw Zoon en onze Heer, amen. Dan maak je nogmaals het kruisteken.
Iets wijden dat doet een priester. Deze kan door zijn wijding dingen en mensen aan God toewijden. Maar volgens mij kan je dat zelf ook, want als je bent gedoopt, dan ben je christengelovige. Dat is priester, koning en profeet, door Jezus onze Heer. Een priester vragen is trouwens heel gemakkelijk (dat zou het moeten zijn). Maar doe het vooral ook zelf!
http://jongrk.weebly.com/index.html

Check out jongerenportal Jong RK!
Marq
Credimaster

« Reply #7 on: 29 September, 2010,; 10:31 »

jongrk, bedankt voor je bijdrage, maar wat je zegt is pertinent onwaar. Een leek kan geen personen of voorwerpen zegenen. Zoals ik eerder in deze draad heb gezegd, en zoals je zelf ook aangeeft, kan een leek God wel om die zegen vragen, maar daarmee is de zegen nog niet gegeven. Dat is eogenlijk vergelijkbaar met gebed, waarin je God ook om iets kan vragen, maar daarmee is het gevragene nog niet automatisch gegeven.

Iets of iemand wijden kan een leek zeer zeker niet.

"I find your lack of faith... disturbing." - Darth Vader (geinspireerd door Logiclane)
Marq
Credimaster

« Reply #8 on: 29 September, 2010,; 10:35 »

Een nuance bij bovenstaande: mits daarvoor aangesteld door een priester (bij voorkeur de eigen pastoor) kan een leek wel bepaalde zegeningen doen. Dat is iets wat ik over het hoofd zag. Maar dat is wel gereguleerd. Vraag dus altijd advies aan een priester die weer waar hij over spreekt.

jongrk
Lurker

« Reply #9 on: 30 September, 2010,; 07:17 »

Ik geloof toch niet dat het raar is om te zegenen als christengelovige. We zijn allemaal allereerst christengelovige, priester, koning en profeet in Christus, door het doopsel. Daarbinnen hebben de gewijde bedienaren een aparte rol en plaats om de Sacramenten te bedienen en de gelovigen tot herder te zijn.

Dus: binnen de Kerk, lichaam van Christus, hebben de priesters en diakenen een bijzondere rol. Maar verder hebben alle gelovigen de taak de wereld te doordringen van het evangelie. Je moet ook dopen als er geen gewijde bedienaar in de buurt is.

Zie canon ook 204, 207, 208, 210, 211,212 par 3, 225, 229.

Mijn antwoord aan Micheal is erop gericht om hem te bemoedigen in zijn goede intenties, en hem te bekrachtigen daarin. Misschien is hij nog niet zover dat hij onbekommerd naar een priester toestapt. En dan heeft hij altijd zelf mogelijkheden om tot de Heer God te naderen. Het zou erg jammer zijn als hij werd afgeschrikt van zegenen door allerlei wettische bezwaren.

Gods zegen!

Check out jongerenportal Jong RK!
Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to: