Bloem
Lurker
|
 |
« on: 23 June, 2010,; 18:07 » |
|
Hallo allemaal, Ik vroeg me af, hoe gaan jullie om met negatieve opmerkingen omtrent het geloof? Ik heb zelf behoorlijk wat directe vragen naar mijn hoofd gekregen rond mijn doop, aangezien het misbruik schandaal in Ierland al een lange tijd gesprek van de dag is (uiteraard). En daar kwam ik, tenmidde van alle negatieve publiciteit, die gedoopt wilde worden. Ook heb ik familie leden, die mijn keuze totaal niet waarderen of steunen. Op geen enkele manier. Op zich kan ik me goed uitdrukken omtrent mijn eigen keuze, maar ik heb bv ook een blog, waarin in ik mijn persoonlijke visie omschrijf en daar krijg ik redelijk vaak behoorlijk heftige comments. Meestal negeer ik de meerderheid, gewoonweg omdat ze te onrecht en grof zijn, maar soms heb ik de neiging om ergens op in te gaan. Ik ben volkomen voor de vrijheid van menings uiting en kan me dan ook over de meeste comments wel heen zetten, maar soms vind ik het moeilijk. Ik bedoel, ik snap dat bepaalde dingen waar ik over schrijf niet door iedereen gesnapt worden, maar dat hoeft geen reden te zijn voor iemand om ontzettend naar te gaan doen toch? Je mag het tenslotte best ergens niet mee eens zijn. Ik denk dat het me gewoon een beetje dwars zit omdat ik met weinig tot geen mensen spreek over geloof, de leuke kanten, de positieve kanten, de persoonlijke kant. Voor ik hier mee kwam lezen deelde ik het met eigenlijk niemand. Dus ik denk dat alle negativiteit me een beetje dwars ging zitten ofzo  Groetjes, Bloem (die de pokon ondertussen gevonden heeft en bloeit en bloeit!)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Marq
|
 |
« Reply #1 on: 23 June, 2010,; 19:21 » |
|
Het groffe commentaar en het aggressieve gedrag (van binnen en buiten de Kerk) over allerlei onderwerpen gaat mij soms ook niet in de koude kleren zitten. Ik doe ook m'n best om emotie van echte vragen te onderscheiden. Dat mensen boos of verward zijn snap ik goed. Ben ik zelf ook vaak genoeg. Maar daarachter zit altijd een waarheid, de feiten, de redenen waarom iets is zoals het is... Dat probeer ik altijd in gedachten te houden.
Iemand is bijvoorbeeld heel boos op de Kerk omdat ze niets schijnt te doen aan het misbruikschandaal. Begrijpelijk. Maar ik weet ook dat wat er moet gebeuren binnen de Kerk tijd kost: de waarheid boven tafel krijgen, het formuleren en de praktijk brengen van maatregelen, dat soort dingen. Dus een grote schoonmaak kan per definitie niet van de ene op de andere dag plaatsvinden. Dat even als voorbeeld.
Het is jammer als mensen het geloofsleven van een persoon, dus de persoonlijke relatie van hem of haar met Christus door Zijn Kerk, niet los kunnen zien van Kerkpolitiek, cultuur en de misdaden van enkelingen. Ik krijg zelf het idee dat veel mensen tegenwoordig niet verder komen dan een eerste emotionele reactie. De objectieve discussie blijft dan altijd buiten bereik.
Volharding en je best doen zelf te begrijpen wat je doet en waarom. En openstraan voor de gemeende vragen, opmerkingen en kennis van anderen. Dat probeer ik, en meestal werkt dat ook wel aardig.
|
|
|
|
|
|
"If you think you understand it, it isn't God. " - Saint Augustine "I find your lack of faith... disturbing." - Darth Vader (geinspireerd door Logiclane) Blog: http://incaelo.wordpress.com
|
|
|
Bloem
Lurker
|
 |
« Reply #2 on: 23 June, 2010,; 20:38 » |
|
Quote; Het is jammer als mensen het geloofsleven van een persoon, dus de persoonlijke relatie van hem of haar met Christus door Zijn Kerk, niet los kunnen zien van Kerkpolitiek, cultuur en de misdaden van enkelingen. Ik krijg zelf het idee dat veel mensen tegenwoordig niet verder komen dan een eerste emotionele reactie. De objectieve discussie blijft dan altijd buiten bereik.Nou, inderdaad. Ik heb daar dan ook denk ik de meeste moeite mee, de eerste directe emotie die losgelaten word. Ik vind het wel begrijpelijk, daar niet van, ik heb er zelf ook schuld aan, je kunt soms niet anders. Maar ik merk wel dat er erg weinig verder geluisterd word. Het voelt gewoon zo dubbel... Ik hoef het bijvoorbeeld niet eens te zijn met een ander zijn / haar belevenis van het geloof, maar daarom behoor ik die persoon nog wel te respecteren? Als je iets niet begrijpt, is doorvragen volgens mij beter dan direct een conclusie trekken.... Ach, ik denk dat ik gewoon even mijn hart moest luchten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ingrid
|
 |
« Reply #3 on: 24 June, 2010,; 05:53 » |
|
Geheel herkenbaar, niet alleen op blogs trouwens.
Naar mijn gevoel probeer ik anderen te respecteren, en als ik dat niet doe dan tik ik mezelf op de vingers, maar er komt over het algemeen bar weinig van dat respect terug. Fatsoen is een onbekend woord geworden lijkt het wel.
|
|
|
|
|
|
Adoro te devote, latens Deitas... ...peto quod petivit latro paenitens.
|
|
|
|
Lathund
|
 |
« Reply #4 on: 24 June, 2010,; 14:03 » |
|
Sowieso zijn mensen online groffer dan in het echt. Mensen zien niet wat het effect is van hun woorden, dus ze worden niet zo hard afgeremd als in een gewoon gesprek.
Maar ook als je gewoon met mensen praat zijn de woorden soms hard, inderdaad. Voor mijn gevoel is het vaak onbegrip. Ik kom er meestal wel met gewoonweg veel geduld.
|
|
|
|
|
|
No day without a night, no night without a day.
|
|
|
Noorman
Stevig Anker

|
 |
« Reply #5 on: 24 June, 2010,; 14:59 » |
|
Als mensen hun vragen en/of gevoelens op een beschaafde manier uiten ben ik van harte bereid het gesprek met ze aan te gaan. Wie dat niet doet mag terugkomen als hij (vaker hij dan zij) manieren heeft geleerd. Idem inzake onderwerpen die niet over het geloof gaan. Ik heb gewoonweg geen zin om met mensen in gesprek te gaan die menen hun "argumenten" kracht bij te meoeten zetten met grofheden, ongemanierdheid etc.
|
|
|
|
|
|
Dogma datur christianis, Quod in carnem transit panis, Et vinum in sanguinem. Quod non capis, quod non vides, Animosa firmat fides, Praeter rerum ordinem. Sub diversis speciebus, Signis tantum, et non rebus, Latent res eximiae. Uit: sequentie Lauda, Sion (Sacramentsdag)
|
|
|
Bloem
Lurker
|
 |
« Reply #6 on: 24 June, 2010,; 15:26 » |
|
Toch vind ik het jammer dat het vaak zo moet. Helaas is het niet anders. Maar het zou fijn zijn als mensen inderdaad gewoon normaal een gesprek kunnen hebben met elkaar, zelfs al begrijpen of steunen ze elkaars standpunten niet. Ik had vroeger altijd de neiging om gelijk in de discussie te gaan hoor, maar door de jaren heen ben ik een stuk makkelijker geworden, ga ik niet zo snel in de verdediging. Ik merkte het vooral rond mijn doop, met bepaalde familie leden die zonder enig argument me voor dom uitmaakte, dat mijn keus stom is en naja, bepaalde dingen zal ik niet herhalen. Mijn enige reactie daarop was, dat ik niet begreep waarom er zo'n probleem gemaakt word van iets wat in principe alleen effect op mijn leven heeft, niet op een ander. Daar heb ik het maar bij gelaten  Maar wat anderen inderdaad ook zeggen, het is niet alleen rond geloof dat mensen zo apart reageren, het is met een hoop dingen zo. Ik denk dat ik gewoon oud aan het worden ben ofzo 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Noorman
Stevig Anker

|
 |
« Reply #7 on: 24 June, 2010,; 22:20 » |
|
Kom ik je dan binnenkort tegen in het Credimus-bejaardenoord? 
|
|
|
|
|
|
Dogma datur christianis, Quod in carnem transit panis, Et vinum in sanguinem. Quod non capis, quod non vides, Animosa firmat fides, Praeter rerum ordinem. Sub diversis speciebus, Signis tantum, et non rebus, Latent res eximiae. Uit: sequentie Lauda, Sion (Sacramentsdag)
|
|
|
Bloem
Lurker
|
 |
« Reply #8 on: 25 June, 2010,; 08:18 » |
|
Zou best eens kunnen hahaha
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Noorman
Stevig Anker

|
 |
« Reply #9 on: 25 June, 2010,; 14:29 » |
|
Wordt het toch nog gezellig!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vitalia
|
 |
« Reply #10 on: 25 June, 2010,; 20:00 » |
|
Wordt het toch nog gezellig!
Hoezo "toch nog"? Bij de bejaarden'plingo' was he laatst toch ook gezellig? 
|
|
|
|
|
|
Men verstaat zo goed wat een stuk je brood is, als men uit ondervinding weet hoeveel moeite men moet doen om het te maken. (Charles de Foucauld)
|
|
|
Noorman
Stevig Anker

|
 |
« Reply #11 on: 25 June, 2010,; 22:21 » |
|
Ik zou zeggen, schaf het Verzameld Werk van Sjef van Oekel aan. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|