Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: We zijn weer terug!  (Read 1053 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Marq
Credimaster

« on: 23 July, 2010,; 20:55 »

De week is voorbij gevlogen, zoals alle leuke dingen. Dit derde Bootcamp heeft me weer veel stof tot nadenken gegeven: over het karakter van de liturgie, over de Openbaring van Johannes, over Gregoriaanse muziek, over de Benedictijnen, over de Evangelieën... maar ook over mijn persoonlijke geloofsleven. Ik besef nu pas hoe lang het geleden is dat ik daar volledig mee bezig ben geweest. Wat dat betreft heeft het Bootcamp me goed gedaan.

Er zijn veel hoogtepunten te noemen, dus ik beperk me enigszins. De vaste gebeds- en Mistijden (8 uur lauden, 12 uur Mis gevolgd door sext, 6 uur Vespers) gaven een structuur aan de dagen die erg goed werkte. De invulling van die structuur was devoot, zorgvuldig en ook feestelijk, niet in het minst door Broeder Hugo en Kapelaan van Dijk; hun zingen en celebreren was een constistente verdieping van de liturgie waarvan we soms te vaak denken dat we die wel kennen. Nou, dus niet.

De keuze van sprekers was eigenlijk fantastisch. Persoonlijk genoot ik erg van de workshop van Pastoor Claes uit Wijchen, over het Gregoriaans, en ook van de lezing van Pastoor van der Vegt uit Utrecht over de aanbidding van het Lam. Hij verbond de brieven van Paulus met de Openbaring van Johannes om zo tot een beter begrip van het Lam te komen. De pastoor weet veel, dat was wel duidelijk, en hij weet het ook over te bregen. Ook Pater Federico van het Instituut van het Mensgeworden Woord maakte indruk. Hij heeft ongeveer twee uur onafgebroken gesproken over de Mis: wat het is, waarom de liturgie is zoals die is en waarom het zo belangrijk is om ons daar aan te houden. Ik stelde hem voor om een boek te schrijven: het zou een bestseller worden.

We waren met een kleine groep, maar dat deed geen afbreuk aan het Bootcamp. Integendeel, het kleine aantal deelnemers zorgde voor een eigen unieke sfeer, die weer anders was dan in Warfhuizen en Maarheeze. Vanaf dag één was het alsof we gewoon verder gingen waar we gebleven waren. Het werkte gewoon.

Een bijkomend voordeel van een kleinere groep is dat de laatste dag wat minder deprimerend was: het afscheid nemen van iedereen was sneller klaar... en Ingrid's pannenkoeken hielpen ook mee, natuurlijk Wink

En nu weer een jaar wachten... Sad

"If you think you understand it, it isn't God. " - Saint Augustine
"I find your lack of faith... disturbing." - Darth Vader (geinspireerd door Logiclane)
Blog: http://incaelo.wordpress.com
Salve Regina
Ark van Hoop

Niet meer actief op dit forum

« Reply #1 on: 24 July, 2010,; 08:39 »

Welkom terug  Cheesy

Niet meer actief op het forum.
Vox Clamantis
Stevig Anker
**

Christus Vincit!

« Reply #2 on: 24 July, 2010,; 10:04 »

Ik vond de variatie tussen het soort deelnemers mooi. Het feit dat de groep bestond uit leken, een seminarist, Priesters en een Religieuze Broeder zorgde ervoor dat vele aspecten van het Christelijke leven aanwezig waren. Dat heeft mij veel geholpen in de onderscheiding van mijn roeping, waar ik al een tijd mee bezig ben.

Missa ad orientem, Gregorian chant, the smell of incense... I must be in Abraham's Bosom.
Marie
Gebedsleidster
Tent van Abraham

« Reply #3 on: 24 July, 2010,; 12:00 »

Ook vanwege mij welkom terug  Smiley
Noorman
Stevig Anker
**

« Reply #4 on: 24 July, 2010,; 12:28 »

Welkom terug en fijn dat het bootcamp zo'n succes was. Het was stil hier!

Dogma datur christianis, Quod in carnem transit panis, Et vinum in sanguinem.
Quod non capis, quod non vides, Animosa firmat fides, Praeter rerum ordinem.
Sub diversis speciebus, Signis tantum, et non rebus, Latent res eximiae.
Uit: sequentie Lauda, Sion (Sacramentsdag)
Marq
Credimaster

« Reply #5 on: 24 July, 2010,; 16:54 »

Goed om te horen dat het Bootcamp je heeft geholpen in het onderscheidingsproces, VC!  Cheesy

Volgens mij was het ook met ons niet veel drukker geweest hier. Zoveel hebben we niet gemist in het katholieke wereldje, volgens mij.

"I find your lack of faith... disturbing." - Darth Vader (geinspireerd door Logiclane)
David
Co-redemptrix
BC2010

« Reply #6 on: 24 July, 2010,; 19:37 »

Hier zijn de foto's :-)
http://picasaweb.google.nl/DavidOostveen/CredimusBootcamp2010?feat=directlink

Ik bereid voor op de toekomst door trouw te zijn aan het verleden. (Sint Johannes Chrysostomos)
Salve Regina
Ark van Hoop

« Reply #7 on: 24 July, 2010,; 20:13 »

Mooi!

Marq
Credimaster

« Reply #8 on: 24 July, 2010,; 20:24 »

Ah, je hebt die fijne van mij ook ge-upload...  Tongue

Dit is de link naar mijn foto's: http://www.facebook.com/album.php?aid=455772&id=893145579&l=36b80b6d36

Geen idee of het werkt (dat weet je nooit met Facebook), maar wie weet...

Salve Regina
Ark van Hoop

« Reply #9 on: 24 July, 2010,; 21:06 »

Ook mooi!

Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to: