|
Guppie
|
 |
« on: 27 December, 2010,; 05:48 » |
|
Eerste islambegraafplaats bij parochie
20 december 2010
HELMOND - De eerste islamitische begraafplaats bij een rooms-katholieke parochie in Nederland is een feit. De 4 Helmondse moskee-organisaties en parochie Helmond Centrum hebben de primeur.
Vanaf 1 januari kunnen moslims begraven worden op de Begraafplaats Molenstraat.
Voorzitter Zübeyir Köse van Stichting Islamitisch Centrum Helmond en pastoor Erik Seidel van de parochie maakten dat zondagavond samen bekend. Het initiatief is volgens hen uniek in Nederland.
De bekendmaking gebeurde op de jaarlijkse kerstbijeenkomst van het stedelijke Netwerk Sociale Cohesie. Seidel en Köse leerden elkaar daar kennen. Ze waren het snel met elkaar eens dat bekeken moet worden wat christenen en moslims voor elkaar kunnen betekenen.
|
|
|
|
|
|
Laetetur cor quarentium Dominum
|
|
|
|
Guppie
|
 |
« Reply #1 on: 27 December, 2010,; 05:58 » |
|
En dan te bedenken dat tot pakweg zestig jaar geleden ongedoopte kinderen op een anoniem plekje 'achter de heg' (dus in niet-gewijde aarde) werden begraven. Want katholieke begraafplaatsen zijn voor hen die katholiek gedoopt zijn was de regel. Ook soms afgeschaft door Vaticanum II???  Lang heb ik het PVV-geschreeuw over de islamisering van Nederland als 'onzin' afgedaan maar ik begin nu toch echt te twijfelen. Ik vraag mij b.v. af of islamitische begrafenisplechtigheden nu ook in die kerk worden gehouden. Ik kijk nu nergens meer vreemd van op. Of wordt dat de volgende stap?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alina ofs
|
 |
« Reply #2 on: 27 December, 2010,; 08:12 » |
|
*schud het hoofd* 
|
|
|
|
|
|
Geprezen, o Heer, en geloofd en gedankt, om Uw schepselen die U dienen: laudate e benedicete mi Signore, laudate! (Zonnelied)
|
|
|
|
Guppie
|
 |
« Reply #3 on: 27 December, 2010,; 09:52 » |
|
En een bijkomende factor, in negatieve zin helaas, is dat het nog maar helemaal de vraag is of er van bisschop Hurkmans enige tegenactie mag worden verwacht. Per slot van rekening werd onder zijn verantwoording enige maanden geleden het bericht de wereld in gestuurd dat homo's te communie konden gaan. Dit bericht werd vervolgens door de homogemeenschap werd beschouwd als een 'mea culpa' van de kant van het bisdom. Dat laatste werd echter door bisschop Hurkmans nooit gecorrigeerd dus bij wat we bij deze kwestie van hem hebben te verwachten zet ik voorlopig flink wat vraagtekens.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alina ofs
|
 |
« Reply #4 on: 27 December, 2010,; 12:22 » |
|
Tja, onze herders zijn hun staf verloren! Heer, geef ons goede herders, met het lef om de kudde met hand en tand te verdedigen!
|
|
|
|
|
|
Geprezen, o Heer, en geloofd en gedankt, om Uw schepselen die U dienen: laudate e benedicete mi Signore, laudate! (Zonnelied)
|
|
|
Noorman
Stevig Anker

|
 |
« Reply #5 on: 27 December, 2010,; 16:47 » |
|
Tja, onze herders zijn hun staf verloren! Heer, geef ons goede herders, met het lef om de kudde met hand en tand te verdedigen!
Ja, dat denk ik dus ook als ik zie wat er gebeurt in Obdam (ik bedoel dus Zijne Zeereerwaarde Doorluchtige Hoogheid Paul I). Daar is de bisschop dus ook in geen velden of wegen te bekennen...  Om maar weer on topic te gaan: dit vind ik dus een zeer twijfelachtig initiatief: het christendom buigt weer eens voor de islam. Ooit gehoord van een katholiek hoekje op een islamitische begraafplaats? Een islamitisch gedeelte op een algemene begraafplaats, daar heb ik geen enkele moeite mee, maar dit is dus in mijn ogen fundamenteel verkeerd.
|
|
|
|
|
|
Dogma datur christianis, Quod in carnem transit panis, Et vinum in sanguinem. Quod non capis, quod non vides, Animosa firmat fides, Praeter rerum ordinem. Sub diversis speciebus, Signis tantum, et non rebus, Latent res eximiae. Uit: sequentie Lauda, Sion (Sacramentsdag)
|
|
|
|
Guppie
|
 |
« Reply #6 on: 27 December, 2010,; 19:10 » |
|
Ja, dat denk ik dus ook als ik zie wat er gebeurt in Obdam (ik bedoel dus Zijne Zeereerwaarde Doorluchtige Hoogheid Paul I). Daar is de bisschop dus ook in geen velden of wegen te bekennen...  Om maar weer on topic te gaan: dit vind ik dus een zeer twijfelachtig initiatief: het christendom buigt weer eens voor de islam. Ooit gehoord van een katholiek hoekje op een islamitische begraafplaats? Een islamitisch gedeelte op een algemene begraafplaats, daar heb ik geen enkele moeite mee, maar dit is dus in mijn ogen fundamenteel verkeerd. Precies! We hebben alles in dit land zo goed voor elkaar. Deze erfenis van de verzuiling maakt het mogelijk dat er 'voor ieder wat wils' is. Maak daar dan ook gebruik van zou je zeggen... Overigens, over Paul Vlaar, je weet waarschijnlijk wel dat bisschop Punt hem voor twee maanden gesuspendeerd heeft. Heeft dit soms niet geholpen of zo?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Noorman
Stevig Anker

|
 |
« Reply #7 on: 28 December, 2010,; 10:43 » |
|
Overigens, over Paul Vlaar, je weet waarschijnlijk wel dat bisschop Punt hem voor twee maanden gesuspendeerd heeft. Heeft dit soms niet geholpen of zo?
Evident van niet, temeer daar ik ergens (ben even kwijt waar, maar het zou zomaar de site van Catholica geweest kunnen zijn) fragmenten uit een recent radio-interview las die ik nog steeds vind getuigen van een zorgwekkend gebrek aan begrip van waar het in de Kerk in het algemeen en het de H. Mis in het bijzonder nu eigenlijk om draait. Hopelijk houdt Punt alleen maar zijn kruit droog (hij is immers ook nog legerbisschop  ) en zijn mijn zorgen en frustraties onterecht.
|
|
|
|
|
|
Dogma datur christianis, Quod in carnem transit panis, Et vinum in sanguinem. Quod non capis, quod non vides, Animosa firmat fides, Praeter rerum ordinem. Sub diversis speciebus, Signis tantum, et non rebus, Latent res eximiae. Uit: sequentie Lauda, Sion (Sacramentsdag)
|
|
|
Noorman
Stevig Anker

|
 |
« Reply #8 on: 28 December, 2010,; 13:49 » |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Guppie
|
 |
« Reply #9 on: 30 December, 2010,; 23:32 » |
|
Ach ja, en je vraagt je dan maar weer eens af wat er nu toch 'fout' was aan dit... 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alina ofs
|
 |
« Reply #10 on: 31 December, 2010,; 07:47 » |
|
Daar is niks fout aan....
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Noorman
Stevig Anker

|
 |
« Reply #11 on: 03 January, 2011,; 12:38 » |
|
Inderdaad niks mis mee, maar dat geldt wat mij betreft ook voor de Kerstnachtmis van iets meer dan een week geleden! Enige wat er wel mis mee was: het commentaar van Wilfred Kemp en dat de uitzending halverwege werd afgebroken.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Oogje
|
 |
« Reply #12 on: 07 January, 2011,; 20:01 » |
|
Guppie, je moet niet steeds het geromantiseerde ideaalbeeld van vroeger tegenover de hedendaagse praktijk van nu zetten. Er was namelijk ook toen héél veel mis binnen de Kerk en de reden dat de buitengewone Mis nu zo fraai is, is omdat ze enkel wordt opgedragen door priesters die er bewust voor kiezen. Samen met een klein handjevol gelovigen, die ook echt begríjpen wat er gebeurd.
Zeer grote kans dat het grote merendeel van de gelovigen die je niet op dat plaatje ziet (want de gelovige leek zie je nou nóóít op zulke plaatjes, blijkbaar telt die niet mee in het geheel), die hele Liturgie voor geen meter kon volgen en maar wat voor zichzelf bad. En ook een aardige kans dat in de omliggende parochies, die je óók niet ziet, de priester de Liturgie maar afraffelde en ook dingen deed die helemáál niet in het missaal stonden en slechts vroom léken.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Thomas van Aquino
Lurker
|
 |
« Reply #13 on: 23 January, 2011,; 13:37 » |
|
Ik word hier ook helemaal stil van. Wanneer onze kerkleiders zich laten meesleuren door de maatschappelijke trends blijft er weinig meer over van "Op deze steenrots zal ik mijn kerk bouwen".  We zouden ons nog het meest moeten verbazen over welke uiterst tegenstrijdige theorie de moslim zal hanteren om op een Christelijke "honden" begraafplaats ter aarde gelaten te willen worden. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ingrid
|
 |
« Reply #14 on: 23 January, 2011,; 19:50 » |
|
Oogje, ja, je kunt het idealiseren. Maar het gaat er niet om om die tijd terug te halen, want die tijd had ook grote nadelen, en voor een deel heeft de Kerk de problemen m.i. ook aan zichzelf te danken.
Maar de Mis op zich, ja, met geduld en goede catechese, zou het m.i. goed zijn wanneer het in meer parochies terug zou komen.
(tis wat kort, even geen tijd het allemaal nader toe te lichten)
|
|
|
|
|
|
Adoro te devote, latens Deitas... ...peto quod petivit latro paenitens.
|
|
|
|