Welcome,
Guest.
Please
Login
or
Register
.
Home
Help
Search
Calendar
Login
Register
wij geloven, en geloven is leven!
»
Het forum
»
Theekamer
» Topic:
Hier word ik weer eens helemaal stil van ...
Pages:
1
2
[
3
]
Go Down
« previous
next »
Print
Author
Topic: Hier word ik weer eens helemaal stil van ... (Read 1032 times)
0 Members and 3 Guests are viewing this topic.
Noorman
Stevig Anker
Re: Hier word ik weer eens helemaal stil van ...
«
Reply #30 on:
31 January, 2011,; 12:34 »
Quote from: Ingrid on 31 January, 2011,; 08:56
Hoezo de laatste plek? Had je het idee dat we hier helemaal geen kritiek zouden opperen over dingen die in het verleden en nu gebeurd zijn in de Kerk?
De Kerk is altijd (dus nu nog) een gemeenschap geweest van mensen die met enige regelmaat volkomen de plank misslaan. Het heeft geen enkele zin om daarvoor de ogen te sluiten. Wie wil leven in de romantische idylle waarin vroeger alles beter was, moet dat vooral doen. Fouten uit heden en verleden benoemen hoeft echt niet te betekenen dat je minder houdt van Christus en zijn Kerk. Wie de kerkgeschiedenis een beetje kent, weet dat die gekenmerkt wordt door het op gezette tijden uitzuiveren van misstanden.
Dogma datur christianis, Quod in carnem transit panis, Et vinum in sanguinem.
Quod non capis, quod non vides, Animosa firmat fides, Praeter rerum ordinem.
Sub diversis speciebus, Signis tantum, et non rebus, Latent res eximiae.
Uit: sequentie Lauda, Sion (Sacramentsdag)
Thomas van Aquino
Lurker
«
Reply #31 on:
03 February, 2011,; 09:09 »
*Ingrid,
De achtergrond van dit alles weet ik niet, ik wil er best op vertrouwen dat de bedoelingen en de insteek goed waren, maar het heeft voor veel pijn bij de gelovigen gezorgd.
Ach wat, alsof de mensen toen van suikergoed waren. Wanneer de pastoor aan mijn deur in die tijd met zo'n vraag zou komen, zou ik hem vrolijk antwoorden met de wedervraag, "Kent u Husse met uw neus ertusse?"
Een reden om je kerk/geloof te verlaten? Dan hadden zij toch al niets van dat geloof begrepen.
Het principe was toen dat de intercorse
uitsluitend
gericht moest zijn op het uit wederzijdse liefde een liefdeskind te willen. Op zich hoge school van de ethiek. Dus de bezorgde pastoor spoorde de mensen aan om elkaar lief te hebben waardoor volgens de Rooms Katholieke Moraaltheologie zonder voorbehoedsmiddelen veel kinderen zouden komen en dan hopelijk in en door pure liefde geboren. Kijk hoe het seksuele leven van de moderne mens nu verworden is tot dierlijke lustspektakels zonder enige diepgang, in de figuurlijke zin dan.
Maar wanneer je niet zelfstandig kon denken noch enige kennis van de fundamentele waarden van je geloof had, dan liep je gewoon voor altijd gekwetst weg uit je "kerk".
Ingrid
Lerares stijldansen
Tent van Abraham
«
Reply #32 on:
04 February, 2011,; 09:59 »
Hm, bedoel je nou dat het aan de mensen zelf ligt dat ze de bedoelingen van de priesters verkeerd opvatten?
Vind dat namelijk een vrij eenzijdige belichten, evenals de belichting dat toen alles goed of slecht was. Er heerste een bepaalde cultuur, en dat is voor sommigen goed geweest, anderen heeft men regelrecht de vrijzinigheid in geduwd die ze toen ook graag in gingen toen de mogelijkheid daartoe was.
Adoro te devote, latens Deitas...
...peto quod petivit latro paenitens.
Noorman
Stevig Anker
«
Reply #33 on:
04 February, 2011,; 12:26 »
Inderdaad. Eén van de mindere dingen van die tijd was een veel voorkomende pastorale lompheid, soms zelfs ongevoeligheid. Mijn vermoeden is dat dit mede gevoed werd door het teveel op een voetstuk plaatsen van priesters. Want men mag een poging doen mij uit te leggen wat de goede intenties zijn om als een vrouw van 48 maar net haar laatste bevalling heeft overleefd, te komen informeren wanneer de volgende komt? Ik vind dat ongehoord lomp en gevoelloos! Waarmee ik overigens niets ten nadele wil zeggen van priesters die wel de juiste toon wisten te treffen, want die waren er ook. Het is de menselijke natuur helaas eigen om vooral slechte dingen te herinneren, ten koste van het goede.
Dogma datur christianis, Quod in carnem transit panis, Et vinum in sanguinem.
Quod non capis, quod non vides, Animosa firmat fides, Praeter rerum ordinem.
Sub diversis speciebus, Signis tantum, et non rebus, Latent res eximiae.
Uit: sequentie Lauda, Sion (Sacramentsdag)
Pages:
1
2
[
3
]
Go Up
Print
« previous
next »
Jump to:
Please select a destination: