Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: Brevier / getijdengebed  (Read 167 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Paulus
Levende Tuin

« on: 11 May, 2011,; 16:26 »

Beste Rk Credimus leden,

ik vind het jammer dat er in Nederland in de Rk Parochies, let wel ik bedoel dus in één van de R.k. Kerken behorende bij een parochie, het Getijdengebed niet (meer) wordt gebeden samen met de Rk gelovigen van een parochie..
De Rk Leer vind het zeer belangrijk om elke zondag avond de vespers met de Rk gelovigen uit een parochie, in één van de Rk Kerken aldaar te vieren. Dit gebeurt bij mijn weten nergens (meer) in Nederland.
Ik weet dat er via radio Maria ook de getijden van het grijze brevier boek gebeden worden. Het nadeel hiervan is dat je de getijden niet kunt bidden samen met radio Maria buiten de uitzend tijden hiervan. Zij maken namelijk nog geen gebruik van podcasting. Ook vind ik het jammer dat het Getijdengebed niet altijd gezongen wordt.
Ik weet dat I. Loots voor enige tijd het Getijdengebed bad en poste op het internet. Zij is hier helaas mee gestopt. Ik zou het super vinden als iemand dit weer zou kunnen op pakken.
Want het was en blijft een goed project. Weten jullie hoe we de Rk priesters van de parochies weer kunnen aansporen om samen met de Rk gelovigen het Getijdengebed te bidden? ik denk door daar voor veel te bidden.

Ik heb onlangs via iemand anders in Frankrijk een 4 Cd box besteld met daarop alle Getijden van de Liturgie van na Vaticanum 2 gezongen in het Gregoriaans (Latijn). Zij noemen het in Frankrijk Heures Gregoriaanse (Letterlijke vertaling Gregoriaanse uren). Deze is inmiddels binnen, maar ik moet ze nog afhalen bij degene waar ik ze had laten binnen komen, ergens in Nederland.

Ik hoop zo voor de Getijden een melodie te hebben om de psalmen te kunnen zingen. Momenteel ken ik namelijk maar zeer weinig melodieën om de psalmen te kunnen zingen.

Groeten van Paulus

Zoals E. H. Herroelen het eens zei tijdens een vastenconferentie : “Het Latijn, de mensen verstonden het niet, maar ze begrepen het. Nu, met de volkstaal, verstaan ze het, maar ze begrijpen het niet meer”.
Salve Regina
Ark van Hoop

Niet meer actief op dit forum

« Reply #1 on: 11 May, 2011,; 17:56 »

Tip:

Elke dag om vijf uur (17.00 uur) zendt Radio Vaticaan de Vespers uit. In het Latijn.
www.radiovaticana.org

Ik kies zelf meestal de Duitse website, maar je kunt ook bv English World kiezen. Bij de "radio 'zitten' de Vespers onder '1'.

Verder: elke ochtend om 7.30 uur is er een Latijnse Heilige Mis (soms met de in Nederland bekende priester Antoine Bodar) en 's avonds om 20.40 uur is er de Latijnse rozenkrans.

Smiley angel

Niet meer actief op het forum.
Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to: