Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: Films met een moraal  (Read 151 times)
0 Members and 2 Guests are viewing this topic.
Paulus
Levende Tuin

« on: 13 May, 2011,; 14:54 »

Ik houd heel veel van films met een moraal, waarvan het meestal drama films zijn welke ik zie.
Ik heb er in de loop der jaren meerdere gekocht en verzameld.

Ik zie heel graag met jullie willen delen welke films mij ontroeren.
Vandaag zou ik heel graag de film: Dancer in the dark met jullie willen delen.

Hierbij een beknopte samenvatting van deze film.
Ik heb geen geschikte trailer op het internet kunnen vinden. Ik vind dat de trailers op het internet van deze film te veel verklappen van wat er in deze film gebeurt.

Ik ben slecht in het maken en schrijven samenvattingen. Ik zal toch een poging wagen:

Deze film Dancer in the dark gaat over een Tsjechische emigrante die op een terrein woont waar zij een mobile home huurt van zeer aardige buren. Zij leeft in volledige vrede met hen.
Selma (Bjork) is bijna blind. Ze gaat steeds slechter zien. Ze heeft een zoon Gene. Haar zoon is ook slechtziend en zal ook blind worden. Selma (Bjork) werkt heel veel om te sparen voor de operatie van haar zoon Gene opdat Gene door de operatie weer zal kunnen zien. De buurman voert een listig plan uit betreffende het geld wat Selma (Bjork) gespaard heeft. Hij vertelt haar dingen die Selma voor eerlijk en waar aanneemt. Ook Selma vertelt hem heel open en eerlijk dat ze spaart om haar zoon Gene een operatie te geven opdat Gene weer zal kunnen zien. Het geld ontvreemd en Selma gaat naar haar buurman. Daar vind zij het geld welke zij gespaard heeft. De buurman zet haar aan tot een verschrikkelijke daad. Het einde van de film is heel ontroerend, maar wel keihard.

Ik geef toe het is een bizar verhaal is in deze film, maar wat mij zo ontzettend ontroerd is dat ze kiest voor haar beslissing met haar hart.

Houden jullie van films kijken met een moraal er in?

Zoals E. H. Herroelen het eens zei tijdens een vastenconferentie : “Het Latijn, de mensen verstonden het niet, maar ze begrepen het. Nu, met de volkstaal, verstaan ze het, maar ze begrijpen het niet meer”.
VeniteAdoremus
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #1 on: 14 May, 2011,; 10:09 »

Hemel, Dancer in the Dark, dat is denk ik de deprimerendste film die ik ken - een persoonlijke overwinning van Selma misschien, maar de rest van de mensheid komt er niet heel goed af Smiley Maar het is een prachtige film, ja.

Ik heb het niet zo op de standaard moraal-film. Van complexiteit word ik wel blij. Dus als die twee te combineren vallen vind ik het prima Smiley

Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it.
--Pope John Paul II
Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to: