Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: Prachtige H. Mis gezangen in het Latijn  (Read 159 times)
0 Members and 2 Guests are viewing this topic.
Paulus
Levende Tuin

« on: 09 November, 2011,; 19:27 »

Ik wil jullie graag kennis laten maken met verschillende H. Missen waar bij de vaste gezangen (behalve het Gloria welke in het Frans wordt gezongen) in het :Latijn op muziek zijn gezet.
Om jullie hier mee bekend te maken, stuur ik jullie hierbij de You Tube filmpjes waarop een van deze H. Missen wordt gezongen.
Vandaag la Messe de Saint-Jean (Mis van de H. Johannes:

Het Kyrie:

http://www.youtube.com/watch?v=tqQeyr5m0E8&feature=BFa&list=UL5DNGl5hter8&lf=mfu_in_order

Het Sanctus:

http://www.youtube.com/watch?v=uI-44q7ImpY&feature=BFa&list=ULtqQeyr5m0E8&lf=mfu_in_order

Het Agnus Dei:

http://www.youtube.com/watch?v=uI-44q7ImpY&feature=BFa&list=ULtqQeyr5m0E8&lf=mfu_in_order

En in het Frans het Gloria , welke ook met enige aanpassingen, waar bij de grond tekst gerespecteerd wordt in het Nederlands is verschenen.
http://www.youtube.com/watch?v=5DNGl5hter8&feature=BFa&list=ULEWVmBut36mE&lf=mfu_in_order

De partituur van deze H. Mis is te bestellen. Er is daarvan een boekje in Frankrijk uitgegeven:

Ik hoor graag van jullie wat jullie van deze gezongen H. Mis vinden.
Ik zou zeggen, zegt het voort. Ik vind dat deze gezongen vaste gezangen tijdens de H. Mis in het Latijn ons diep met de Liturgie verbonden doet voelen. In de H. Lucas Kerk in Den Bosch wordt de H. Johannes Mis regelmatig gezongen

Zoals E. H. Herroelen het eens zei tijdens een vastenconferentie : “Het Latijn, de mensen verstonden het niet, maar ze begrepen het. Nu, met de volkstaal, verstaan ze het, maar ze begrijpen het niet meer”.
Alina ofs
Tent van Abraham

Je Vous adore, mon Seigneur et mon Dieu!

« Reply #1 on: 10 November, 2011,; 14:42 »

Hier kan geen GvL tegenop!

Geprezen, o Heer, en geloofd en gedankt, om Uw schepselen die U dienen: laudate e benedicete mi Signore, laudate! (Zonnelied)
Paulus
Levende Tuin

« Reply #2 on: 13 November, 2011,; 17:21 »

Inderdaad.
Wel is het jammer dat deze religieuze muziek in Nederland nog vrij onbekend
en vaak ook nog vrij onbemind is.
De schrijvers van deze vaste mis gezangen (er zij er hier vele van) willen echter niet bekend gemaakt worden.
Ze zijn denk ik bang voor kritiek.
Ik heb er ooit partituren van gehad maar deze heb ik helaas niet meer volledig.
Enige partituren heb ik nog wel hiervan, maar helaas niet alle meer.

Ik heb ook op cassette de Mis van de Hermitage staan.
Dit is een H. Mis waarin de vaste gezangen op muziek zijn gezet door de Pater André Gouzes uit Frankrijk, gezongen worden in het Nederlands.
Deze cassette is prachtig. Er zitten naast vele voordelen echter ook twee nadelen aan:
* Er wordt in tongen gezongen aan het einde van de consecratie (daar kan ik mij niet in vinden)
* Door deze cassette is de opname i.v.m. het opnemen en moeten omdraaien niet geheel volledig.
Er mist hierdoor een klein deel van het Sanctus.

De vele voordelen van de H. Mis van de Hermitage zoals zij op deze cassette is gezongen is dat:

* De vaste mis gezangen zijn prachtig uitgevoerd.
* Er worden delen van het Eucharistisch Gebed gezongen

De Mis van de Hermitage is 4 stemmig uitgevoerd, ook op de desbetreffende cassette.

Wat ik jammer vind is dat er van deze opname van de Mis van de Hermitage geen origineel meer is te krijgen. Ik heb zelf een cassette hiervan, maar ja cassettes zijn er helemaal uit. Alles is nu WAV standard audio format en MP3. Ik zou deze cassette graag op cd willen zetten, maar ik heb er geen enkele notie van hoe dit in zijn werk gaat en ik heb er helaas niet de benodigde apparaatuur voor.
Ik heb geïnformeerd bij iemand die ik ken of de officiële band opname beschikbaar is.
van de Mis van de Hermitage nog bestaat en beschikbaar is.

Zoals E. H. Herroelen het eens zei tijdens een vastenconferentie : “Het Latijn, de mensen verstonden het niet, maar ze begrepen het. Nu, met de volkstaal, verstaan ze het, maar ze begrijpen het niet meer”.
Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to: