Hoi allen,
Ben ik tevreden over de afgelopen KJD? Ja en nee..
Een toelichting is dus wel op z'n plaats..
De JA is vanwege een zeer goed geslaagde infomarkt voor ons (Secr SursumCorda, Amanda77, David en mijzelf) met een stand waar wij de BR (= Buitengewone Ritus = Tridentijnse Ritus) onder de aandacht hebben gebracht van veel jongeren.
En dan met name zoals deze tegenwoordig in de Agneskerk in Amsterdam beschikbaar is.
Het liep 'storm', nog voor het middaguur waren de Wonderdadige Medailles (kleine 400-500 stuks) en een iets minder groot aantal rozenkranzen van eigenaar verwisseld. Extra aanvoer was geregeld en aanvulling was onderweg, helaas eigenlijk net een pietsje te laat binnen..
We hebben veel jongeren van ergens tussen 25-35 jr jong gezien die op zoek waren naar verdieping van hun geloof, meer traditionelere vormen van uitingen daarvan (dmv bijv de Buitengewone Mis) etc. Hun reactie was over het algemeen zeer positief. Ook onder de jongeren van 15-25 jr jong was de behoefte naar meer toch zeker wel aanwezig en ook onder hun was de reactie in het algemeen positief. Leuk en zeer bemoedigend was de belangstelling te noemen onder de huidige en toekomstige priesterstudenten, die wij natuurlijk een warm hart toedragen. Nu is het voor hun alleen nog te hopen dat de diverse seminaries hun het leven niet zuur gaan maken en hun zullen steunen. Andere jongeren moeten (vooralsnog) niets van de BR hebben en so be it.
Toen we in de middag EH M.Knudsen FSSP mochten ontvangen, nadat deze om 12.00u in de Agnes in Amsterdam nog de H.Mis had gecelebreerd, werden we (of liever HIJ) zo'n beetje overvallen door een groot aantal mensen die hem nu toch wel even wilden spreken ook, enerzijds om info te vragen mbt de BR en anderzijds omdat hij een herkenbare priester is (in toog dus).
Tot zover het positieve stuk..
Ook ik ben niet bepaald gelukkig geweest met de invulling van de H.Mis.
Als acolyth die beide ritussen (dus zowel de GR als de BR) graag goed dient AMDG (Ad Majorem Dei Gloriam = Ter meerdere eer en glorie van God) is het voor mij persoonlijk onbegrijpelijk dat het offerkarakter van de H.Mis op de KJD een stuk minder herkenbaar is dan in de gemiddelde H.Mis die ik elders dien/bijwoon.
Door bijvoorbeeld het gebruik van hedendaagse liederen, muziek en instrumenten en het Nederlands in mindere mate doet de H.Mis zoals we die op de KJD vaker hebben gehad voor mij (en echt nog veel meer anderen ook) teveel aan als een gezellige happening waar het gehele offerkarakter van de H.Mis in geen velden of wegen in te bekennen is.
Is dit erg? Ja.. we lijken als RK-en nogal eens te vergeten dat de H.Mis niet enkel een gedachtenis van het Laatste Avondmaal maar vooral van het daaraan gekoppelde Kruisoffer van Jezus Christus is.
Dat een maaltijd gezellig en knus kan zijn dank je de koekoek, zeker in de privésfeer ben ik daar ook een groot voorstander van..

Echter in de H.Mis vind ik het absoluut niet passend om met een soort van oneerbied om te gaan met het grootste offer van Jezus Christus voor ons, zijn H.Kruisoffer, en het is helaas zo dat in veel HH.Missen volgens de GR van tegenwoordig daar nogal eens compleet aan voorbij wordt gegaan.. en dat vind ik doodzonde.
Het offerkarakter van de H.Mis is nodig om tot een sacraal, devoot, (soms) mystiek geheel te komen.. en dat alles kan een mens aansporen tot veel meer diepgang en bewuster geloofsleven.
Het is (niet alleen) in mijn ogen onbegrijpelijk dat de RK-en van deze tijd (de jongeren dus oa) vrede kunnen/willen hebben met het verdwenen offerkarakter in veel van de HH.Missen van tegenwoordig. Ik vrees dat dit vooral te danken is aan een behoorlijk donkere periode in de Nederlandse Rooms Katholieke Kerk nav VC II en het overboord smijten van een rijke traditie van onze Kerk door oa de 8 Mei Beweging.. Een hernieuwde bewustwording van onze rijke Traditie lijkt mij zeer zeker een goede zaak voor de RK-Kerk in Nederland en dat dan vooral bij de jongeren graag, daar zij de toekomst zijn van de Kerk.
Zelf zou m'n voorstel voor volgend jaar zijn om toch vooral de H.Mis te ontdoen van teveel eigentijdse inbreng.
Geen bandje op het priesterkoor ajb, geen muziekinstrumenten maar een orgel(tje) regelen aub..
Graag een fatsoenlijk koor zoals de eerste keer in Nieuwegein, vaste gezangen in het Gregoriaans ipv meerstemmig, paramenten graag wat klassieker. Wat minder concelebranten kan overigens ook geen kwaad.. (je moet nog wel kunnen lopen op het priesterkoor hoor..

)
En (hoewel de bisschop(en) en concelebranten best blij mogen zijn met de opkomst) GEEN populistisch gedrag bij de preek of tijdens de H.Mis aub.. Voor de (con)celebranten geldt dat ze blij mogen zijn, maar wel serieus moeten blijven..
Daarnaast zou ik een groot voorstander zijn als de organisatie van de KJD de mogelijkheid schept om een H.Mis volgens de BR bij te wonen en idem dito voor de Biecht. Voor het eventuele organisatorische werk achter de schermen mogen ze de Agneskerk vast wel benaderen om een en ander te realiseren en daar wil ik dan mezelf ook zeker voor inzetten..
Kortom: ik denk dat de KJD een onverwacht grote groep in de kou laat zitten.. en dat is het meer behoudende deel van de RK Jongeren die zich beter thuis voelen bij de meer traditionele vormen van geloofsbeleving. Graag zou ik zien dat dat deel van de jongeren ook welkom is op de KJD en daar ook hun vorm kan vinden. En dat was met de laatste 3 KJD's helaas niet het geval..
Mvg,
Minollie