Pages: [1] 2 3   Go Down
  Print  
Author Topic: Wat zou jij graag zien op de KJD?  (Read 2081 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Secretaris Sursum Corda
Koor in het Koninkrijk
*

« on: 09 November, 2007,; 14:33 »

Ben jij tevreden met de KJD of mag er iets veranderen? Zoja wat?

Graag jullie reacties!

Gloria Patri, et Filio, et Spiritui Sancto. Sicut erat in principio, et nunc et semper: et in saecula saeculorum. Amen
www.theodoricus.blogspot.com
puellapaschalis
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #1 on: 09 November, 2007,; 14:56 »

Not directly related to your question, but in another thread the question was posed: Why did everyone stand at the Alleluia?

In Every Other Country I've lived in (and I've lived in three), people stand "to greet the Gospel" at the Alleluia. I sometimes find it rather suf how Dutch people just sit there, shuffle to their feet at "De Heer zij met u" and might - MIGHT - have gotten to their feet half way through the Gospel proclamation.

Yes, that's Gibbs in my avvy. Phwoar! Wink
VeniteAdoremus
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #2 on: 09 November, 2007,; 14:57 »

hm, in de kerken waar ik meestal kom is het
eerste noot van alleluia
IEDEREEN SPRINGT OP ALS DOOR EEN WESP GESTOKEN
dus ik ben het gewoon gewend denk ik...

Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it.
--Pope John Paul II
VeniteAdoremus
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #3 on: 09 November, 2007,; 14:59 »

Wat KJD's betreft...

Ik vind het programma altijd erg goed. Ze trekken ook leuke mensen aan om het te doen. Broeders ontvoeren voor het middaggebed is niet te versmaden, en de infomarkt is ontzettend leuk... en zien dat er toch nog best een hoop katholieken zijn is niet verkeerd... en dat iedereen, ook kinderen van 16 in heupbroeken met te veel make-up op een leuke dag hebben vind ik ontzettend knap van de organisatie.

--Pope John Paul II
Minollie
Troostende Fluit

« Reply #4 on: 09 November, 2007,; 16:03 »

Hoi allen,

Ben ik tevreden over de afgelopen KJD? Ja en nee..
Een toelichting is dus wel op z'n plaats..

De JA is vanwege een zeer goed geslaagde infomarkt voor ons (Secr SursumCorda, Amanda77, David en mijzelf) met een stand waar wij de BR (= Buitengewone Ritus = Tridentijnse Ritus) onder de aandacht hebben gebracht van veel jongeren.
En dan met name zoals deze tegenwoordig in de Agneskerk in Amsterdam beschikbaar is.

Het liep 'storm', nog voor het middaguur waren de Wonderdadige Medailles (kleine 400-500 stuks) en een iets minder groot aantal rozenkranzen van eigenaar verwisseld. Extra aanvoer was geregeld en aanvulling was onderweg, helaas eigenlijk net een pietsje te laat binnen..

We hebben veel jongeren van ergens tussen 25-35 jr jong gezien die op zoek waren naar verdieping van hun geloof, meer traditionelere vormen van uitingen daarvan (dmv bijv de Buitengewone Mis) etc. Hun reactie was over het algemeen zeer positief. Ook onder de jongeren van 15-25 jr jong was de behoefte naar meer toch zeker wel aanwezig en ook onder hun was de reactie in het algemeen positief. Leuk en zeer bemoedigend was de belangstelling te noemen onder de huidige en toekomstige priesterstudenten, die wij natuurlijk een warm hart toedragen. Nu is het voor hun alleen nog te hopen dat de diverse seminaries hun het leven niet zuur gaan maken en hun zullen steunen. Andere jongeren moeten (vooralsnog) niets van de BR hebben en so be it.

Toen we in de middag EH M.Knudsen FSSP mochten ontvangen, nadat deze om 12.00u in de Agnes in Amsterdam nog de H.Mis had gecelebreerd, werden we (of liever HIJ) zo'n beetje overvallen door een groot aantal mensen die hem nu toch wel even wilden spreken ook, enerzijds om info te vragen mbt de BR en anderzijds omdat hij een herkenbare priester is (in toog dus).

Tot zover het positieve stuk..

Ook ik ben niet bepaald gelukkig geweest met de invulling van de H.Mis.
Als acolyth die beide ritussen (dus zowel de GR als de BR) graag goed dient AMDG (Ad Majorem Dei Gloriam = Ter meerdere eer en glorie van God) is het voor mij persoonlijk onbegrijpelijk dat het offerkarakter van de H.Mis op de KJD een stuk minder herkenbaar is dan in de gemiddelde H.Mis die ik elders dien/bijwoon.

Door bijvoorbeeld het gebruik van hedendaagse liederen, muziek en instrumenten en het Nederlands in mindere mate doet de H.Mis zoals we die op de KJD vaker hebben gehad voor mij (en echt nog veel meer anderen ook) teveel aan als een gezellige happening waar het gehele offerkarakter van de H.Mis in geen velden of wegen in te bekennen is.

Is dit erg? Ja.. we lijken als RK-en nogal eens te vergeten dat de H.Mis niet enkel een gedachtenis van het Laatste Avondmaal maar vooral van het daaraan gekoppelde Kruisoffer van Jezus Christus is.
Dat een maaltijd gezellig en knus kan zijn dank je de koekoek, zeker in de privésfeer ben ik daar ook een groot voorstander van.. Wink Echter in de H.Mis vind ik het absoluut niet passend om met een soort van oneerbied om te gaan met het grootste offer van Jezus Christus voor ons, zijn H.Kruisoffer, en het is helaas zo dat in veel HH.Missen volgens de GR van tegenwoordig daar nogal eens compleet aan voorbij wordt gegaan.. en dat vind ik doodzonde.

Het offerkarakter van de H.Mis is nodig om tot een sacraal, devoot, (soms) mystiek geheel te komen.. en dat alles kan een mens aansporen tot veel meer diepgang en bewuster geloofsleven.
Het is (niet alleen) in mijn ogen onbegrijpelijk dat de RK-en van deze tijd (de jongeren dus oa) vrede kunnen/willen hebben met het verdwenen offerkarakter in veel van de HH.Missen van tegenwoordig. Ik vrees dat dit vooral te danken is aan een behoorlijk donkere periode in de Nederlandse Rooms Katholieke Kerk nav VC II en het overboord smijten van een rijke traditie van onze Kerk door oa de 8 Mei Beweging.. Een hernieuwde bewustwording van onze rijke Traditie lijkt mij zeer zeker een goede zaak voor de RK-Kerk in Nederland en dat dan vooral bij de jongeren graag, daar zij de toekomst zijn van de Kerk.

Zelf zou m'n voorstel voor volgend jaar zijn om toch vooral de H.Mis te ontdoen van teveel eigentijdse inbreng.
Geen bandje op het priesterkoor ajb, geen muziekinstrumenten maar een orgel(tje) regelen aub..
Graag een fatsoenlijk koor zoals de eerste keer in Nieuwegein, vaste gezangen in het Gregoriaans ipv meerstemmig, paramenten graag wat klassieker. Wat minder concelebranten kan overigens ook geen kwaad.. (je moet nog wel kunnen lopen op het priesterkoor hoor.. Wink)
En (hoewel de bisschop(en) en concelebranten best blij mogen zijn met de opkomst) GEEN populistisch gedrag bij de preek of tijdens de H.Mis aub.. Voor de (con)celebranten geldt dat ze blij mogen zijn, maar wel serieus moeten blijven..

Daarnaast zou ik een groot voorstander zijn als de organisatie van de KJD de mogelijkheid schept om een H.Mis volgens de BR bij te wonen en idem dito voor de Biecht. Voor het eventuele organisatorische werk achter de schermen mogen ze de Agneskerk vast wel benaderen om een en ander te realiseren en daar wil ik dan mezelf ook zeker voor inzetten..

Kortom: ik denk dat de KJD een onverwacht grote groep in de kou laat zitten.. en dat is het meer behoudende deel van de RK Jongeren die zich beter thuis voelen bij de meer traditionele vormen van geloofsbeleving. Graag zou ik zien dat dat deel van de jongeren ook welkom is op de KJD en daar ook hun vorm kan vinden. En dat was met de laatste 3 KJD's helaas niet het geval..

Mvg,
Minollie

Stephen Hawking over buitenaards leven..
“We hoeven alleen maar naar onszelf te kijken om te zien hoe intelligent leven zich kan ontwikkelen tot iets dat we niet graag zouden ontmoeten.”

If stupidity is a gift of God, then God must have made a little mistake in being way to generous with this
Secretaris Sursum Corda
Koor in het Koninkrijk
*

« Reply #5 on: 09 November, 2007,; 18:35 »

Ik moet Minollie bijtreden. "Men moet met de tijd meegaan" hoor je vaak zeggen maar indien het katholieke geloof hierdoor ondergesneeuwd geraakt dan is er iets grondigs verkeerd. Workshops over oecumene zijn enkel zinvol indien ze in het juiste perspectief geplaatst worden. Vooraleerst moeten jongeren weten wat de Katholieke Kerk is en waar Ze voor staat. Dan zullen ze beseffen dat echte oecumene niet zo makkelijk is. Echte oecumene behelst de terugkeer van afgescheiden Christenen naar de moederschoot van de RKK. Dit is geen eenvoudige opdracht en vaak krijg ik de indruk dat velen de oecumene bezien als: "Katholieken kunnen leren van andere Christenen".

Ons geloof heeft zoveel te bieden en toch....kwam er maar weinig van aan bod. Waarom geen workshops over onze grote heiligen?

En de H.Mis? Zoals Minollie al zei was ook in deze H.Mis het offerkarakter volledig ondergesneeuwd. Het wordt weggemoffeld en de nadruk ligt overweldigend op het maaltijdkarakter. Dit is niet wat de Kerk ons leert! De H.Mis is VOOR alles een offer. Het Kruisoffer van Christus wordt op onbloedige wijze tegenwoordig gesteld in de H.Mis en dit telkens weer. Weten de jongeren dit nog wel? Waarom wordt dit niet beter uitgelegd? Is goede catechese niet eerst aan de orde?

Onze Heilige Vader zegt zelf: De NOM heeft een probleem, ze mist een offerkarakter.
Waar blijf je met je leuke liedjes en het zwaaien met verrekijkers indien de essentie van de H.Mis ontbreekt of weggemoffeld wordt. Dan kan je beter naar de protestanten gaan en er een dienst bijwonen.

De Vereniging voor Latijnse liturgie draagt de NOM wel zeer correct op en zelfs een hardliner als moi  Grin kan het offerkarakter hierin zeer duidelijk terugvinden.
Het kan dus....en toch  Huh
Het gaat er niet om of je van een moderne Mis houdt of niet. De liturgie is niet van ons, ze is van God. Ze desdanig vervormen totdat de essentie weg is kan dus nooit de bedoeling zijn.

Gloria Patri, et Filio, et Spiritui Sancto. Sicut erat in principio, et nunc et semper: et in saecula saeculorum. Amen
VeniteAdoremus
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #6 on: 09 November, 2007,; 18:48 »

Over het algemeen ben ik het absoluut eens met het idee dat het offerkarakter van de Mis enorm belangrijk is en vaak meer benadrukt kan worden, maar je moet ook nadenken over dingen als plaats en tijd. Niemand vindt het vreemd dat bij een huwelijk iemand die eigenlijk geen lector is de lezingen verzorgt, en op dezelfde manier vinden weinig mensen het vreemd dat de Mis op DE jongerendag van het jaar gericht is op de jongeren die die dag samenkomen. Dat is waar het om gaat op dat moment. Dat het offerkarakter ondergesneeuwd raakt is jammer, maar het offer was nog steeds aanwezig, en gezien de celebranten geloof ik niet dat dat niet devoot en met liefde is uitgevoerd.

Verder: tsja, er zijn verhalen over een vierjarige VA die Gregoriaans "zong" met het mannenkoor van haar vader - ik zal niet zeggen dat ik de "jongerendagmuziek" geen crime vind. Voor een gezelschap van VA's zou dat dus een hele slechte keuze zijn, omdat die zouden worden afgeleid van de Mis zelf. Maar voor het overgrote deel zou het bij de jongeren daar aanwezig juist omgekeerd zijn. En het is waar, de meeste seminaristen die ik ken navigeren ook niet graag om drumstellen op het hoogkoor heen, maar die mensen zijn juist de mensen die een KJD minder nodig hebben. Zij die dat WEL hebben zijn de mensen waar wij, hoogverheven hardliners, dan maar een dagje concessies voor moeten doen, vind ik. (Je kunt ook stellen: zet ze in een BR-mis, dan vallen ze vanzelf helemaal voor het traditionele geloof, maar die kans lijkt me toch klein, bij 90% van de bezoekers daar.)

Verder ben ik ook eucemenisch volgens het idee "van mij mag iedereen gewoon katholiek worden", maar dat betekent natuurlijk niet dat je niets kan leren van andere christelijke geloven. OOK de manier waarop zij hun diensten vieren. En vooral ook hoe ze met elkaar omgaan.

--Pope John Paul II
Secretaris Sursum Corda
Koor in het Koninkrijk
*

« Reply #7 on: 09 November, 2007,; 20:14 »

Beste VeniteAdoremu,

Ge kunt onmogelijk de Katholieke Eredienst vergelijken met de "diensten" van protestantse kerkgenootschappen. Simpelweg omdat het 2 totaal verschillende dingen zijn. Terwijl de Katholieke Eredienst het Kruisoffer op onbloedige wijze tegenwoordig stelt en dit de kern van de Eredienst is, gedenken onze protestantse medechristenen het Laatste Avondmaal. Brood en wijn zijn louter symbool bij de protestanten terwijl ze bij ons werkelijk veranderen in het Lichaam en Bloed van Onze Lieve Heer.

Vergeet niet dat Luther het offerkarakter verafschuwde en ontkende. Het kan dus niet zijn dat katholieken een voorbeeld moeten nemen aan protestantse diensten daar ze volledig in strijd zijn met het onfeilbaar concilie van Trente.
Me dunkt dat de laatste 30 jaar de katholieke NOM veel te veel opgeschoven is richting protestantse Avondmaal. Onze paus probeert dit nu te keren...

VeniteAdoremus
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #8 on: 09 November, 2007,; 20:16 »

Beste Secretaris Sursum Corda,

Mooi, dan zijn we het eens Smiley (Dat heb ik overigens ook niet gedaan. Of gesuggereerd.)

--Pope John Paul II
Secretaris Sursum Corda
Koor in het Koninkrijk
*

« Reply #9 on: 09 November, 2007,; 20:18 »

Mooi zo!

In Christo
Dirk

Sergius
Guest
« Reply #10 on: 09 November, 2007,; 23:59 »

Nu we het toch over de Mis hebben, meer ruimte om te knielen zou goed zijn. Je moet een Mis naturlijk wel goed kunnen meevieren. Wat ik vanavond bij RKJ Leiden hoorde: niemand zong mee, want niemand kende de liedjes. Misschien moeten er wat bekendere nummers worden gekozen.

Hoe kan je eigenlijk het offerkarakter in de Mis herkennen? Er worden toch altijd grofweg dezelfde gebeden gebeden? Betekent dit dan dat het offerkarakter überhaupt te weinig aan bod komt in de NOM?
Totus Tuus
Bron van Alle Informatie
Ark van Hoop

« Reply #11 on: 12 November, 2007,; 22:34 »

Vond de KJD prima dit jaar. Ik vond de mis erg mooi en de preek van Mgr de Jong fantastisch. Jullie moeten niet vergeten dat er ook 900 tieners in de zaal zitten die hij moet bereiken en dat deed hij! Daarom genoot ik er ook van!
Ik vond het zo schitterend om die tieners om mij heen te zien genieten en ze begrepen het! En dat is wat ik zo mooi vind aan een KJD. Jongeren en tieners die door het jaar heen niet zoveel naar de kerk gaan, niet zoveel begrijpen van God en de Bijbel. Dit is de realiteit, dit is het grootste gedeelte van de groep die naar zo'n dag komt.
Ze komen dan wel met hun gemotiveerde begeleiders mee en op zo'n dag ga ik ervoor, wil ik ze laten zien wat God hen te bieden heeft. Ik kom dan even op de 2e plaats, ik vind mijn heil het weekend daarna in mijn eigen omgeving wel weer. En waarom kunnen jullie het niet op die manier zien? Oke je komt zelf misschien niet helemaal aan je trekken, maar zet jezelf op de 2e plek die dag. Neem een stap achteruit en kijk naar de vruchten die de KJD wel oplevert. Ga erheen en bereik die jongeren en tieners en zorg dat ze gegrepen worden door God. Dat ze inzien dat geloven zo gek nog niet is, dat God de moeite waard is. Want op dat niveau zijn we, ze zijn nog lang niet klaar voor BRTR enz

En dan komt vanzelf stap 2.... jullie willen te snel. Ik weet dat dit verboden woorden zijn, maar als je meteen alles zo traditioneel neer gaat zetten, met een BR/TR gaat aankomen, trust me je bereikt er niet mee wat je wil. Want het grootste gedeelte van de jongeren en tieners is onvoldoende geworteld en kan het simpelweg niet aan. En natuurlijk is dat jammer, natuurlijk is dat zonde. Maar dan lijkt mij de juiste volgorde ze er langzaam mee kennis te laten maken.

Liturgisch zat de Mis goed in elkaar, vind dat jullie overdrijven Smiley Ik lees continu mensen die elkaar napraten dat het offerkarakter weg was. Maar niemand legt uit waarom, onderbouw het eens, ik ben wel benieuwd waarom jullie dat zo zien namelijk.

Misschien is het wel mooier om een goed koor te vragen ivm een bandje

En alsjeblieft geen TR op de KJD zeg, je gaat toch geen 2 missen vieren op een jongerendag  Huh

What part of "hoc est enim corpus meum" don't you understand?!
VeniteAdoremus
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #12 on: 12 November, 2007,; 23:29 »

Nou Anja, wij zijn het eens Smiley

--Pope John Paul II
Alina ofs
Tent van Abraham

Je Vous adore, mon Seigneur et mon Dieu!

« Reply #13 on: 13 November, 2007,; 18:55 »

Ik heb het bericht goed gelezen en denk dat Anja wel gelijk heeft. De meesten die naar de BR gaan (en ook de meesten hier op dit forum) zijn over het algemeen goed onderwezen in het geloof en hebben er al een hele zoektocht opzitten. Ook ik vergeet in mijn ijver dan dat er heeeeel veel zijn die nog (lang?) niet zo ver zijn. Maar de KJD is voor hen idd een bron van inspiratie.

Anja, dank voor het me weer op aarde doen landen!

Geprezen, o Heer, en geloofd en gedankt, om Uw schepselen die U dienen: laudate e benedicete mi Signore, laudate! (Zonnelied)
Secretaris Sursum Corda
Koor in het Koninkrijk
*

« Reply #14 on: 13 November, 2007,; 21:47 »

Het spijtige is echter dat heel veel NOM-Missen vervallen zijn tot horizontaal plat gedoe en dat ze alzo de gelovigen op een zijspoor zet.  Je kan mij veel wijsmaken maar niet dat een traditionele Latijnse H.Mis te moeilijk zou zijn voor jongeren. Was deze ritus niet eeuwenlang de enige vorm?
Vaticanum II pleitte net voor een herontdekking van de liturgie en drukte de wens uit om de gelovigen beter te onderrichten in dit belangrijke sacrament. Heel wat anders dus dan wat we de afgelopen 30 jaar gezien hebben. Indien een gelovige van vandaag de oude liturgie niet meer begrijpt dan is er iets verschrikkelijks fout gelopen en dan vooral in de NOM.

Pages: [1] 2 3   Go Up
  Print  

Jump to: