|
David
|
 |
« Reply #30 on: 25 November, 2007,; 20:58 » |
|
Sorry het lukt niet, krijg momenteel geen letter op papier (of op het scherm).
|
|
|
|
|
|
Ik bereid voor op de toekomst door trouw te zijn aan het verleden. (Sint Johannes Chrysostomos)
|
|
|
|
Paulus
|
 |
« Reply #31 on: 09 November, 2011,; 18:37 » |
|
Ik ben erg sceptisch over de KJD. Toen de WKJ de KJD organiseerde was de Liturgie veel beter verzorgd dan nu het geval is! Er werden Latijnse gezangen gezongen, in ieder geval was dit zo voor de vaste gezangen. Er is een Rk gemeenschap wereldwijd die meerdere vaste gebeden van tijdens de H. Mis, in het Latijn op muziek heeft gezet, behalve het Gloria want deze wordt doorgaans in het Frans gezongen. Ook de liederen en het koor waren veel beter en de liederen waren bekender op de KJD. De liederen zongen makkelijker mee. Ik meen mij goed te herinneren dat de liederen voornamelijk afkomstig waren uit de nieuwe R.k. bewegingen. De liederen werden toen wel kort goed door gezongen voor de aanvang van de H. Mis. er was toen een veel beter koor bij de KJD dan nu het geval is! Aan de andere kant begrijp ik ook dat het moeilijk is om een goed koor voor de KJD te vormen. Verder vind ik dat de H. Mis in de Sint Jan behoort gecelebreerd te worden zoals enige jaren geleden en dus niet in de sporthal van de Maaspoort gecelebreerd behoort te worden! Er is een eeuwen oude traditie dat de H. Mis alleen in gewijde ruimten, dat wil dus zeggen R.k. Kerken en Kapellen dan wel de R.k. begraafplaats welke uiteraard ook gewijd is. Waarom dan niet ook gewoon bij de KJD! Jammer genoeg stoort niemand sinds na Vaticanum 2 zich aan dit al eeuwen oude voorschrift dat de H. Mis alleen gecelebreerd mag worden in een gewijde R.k. Kerk, Kapel of R.k. begraafplaats, ook anno 2011! Verder mis ik het gezamenlijk onderricht door één spreker. Er zijn nu alleen nog maar workshops, en dat vind ik best jammer. Als je namelijk bij de KJD één onderricht geeft is er veel meer één zijn en saamhorigheid. Waarom is er geen Eucharistische aanbidding gezamenlijk met alle deelnemers aan de KJD opgenomen in het programma van de KJD? Waarom is de Eucharistie niet zoals de traditie leert gewoon in de R.k. Kerk gehouden! waarom is er bij de KJD geen fatsoenlijke, warme en goed afgesloten ruimte waarin er de Eucharistische Aanbidding gedurende dag gehouden wordt. Nu is dat namelijk in een tent buiten. Ook vind ik het jammer dat de KJD op zondag wordt gecelebreerd. Toen de KJD op zaterdag werd gehouden kwamen er meer priesters. Priesters zijn namelijk vaak verbonden aan een parochie en zij hebben hierdoor zodoende geen gelegenheid meer om naar de KJD te gaan. Waarom wordt er niet gewoon elk jaar op het feest van Christus Koning de KJD gehouden. Zo behoud je meer structuur en weet een ieder elk jaar precies wanneer de KJD wordt gevierd. Waarom zijn er geen mooie posters en goed uitziende stevige flyers voor de KJD! Ook de thema's van de KJD vind ik waardeloos, paradiso, licht, vuur. Kom op zeg, waar moet het naar toe met de KJD en jong Nederland. Maak van de KJD een Dag van Gebed, en geef ik ook de minder conservatieven inspraak in het programma van de KJD!
|
|
|
|
|
|
Zoals E. H. Herroelen het eens zei tijdens een vastenconferentie : “Het Latijn, de mensen verstonden het niet, maar ze begrepen het. Nu, met de volkstaal, verstaan ze het, maar ze begrijpen het niet meer”.
|
|
|
|
Alina ofs
|
 |
« Reply #32 on: 10 November, 2011,; 14:47 » |
|
Een H. Mis die uniform qua opbouw is. Zonder compromissen aan deze of gene. Dus: geen H. Mis met hier een Taizélied, daar een lied van Oosterhuis en elders een latijns Pater Noster. Maar OF een H. Mis met de vaste Latijnse gezangen (maar dan ook allemaal) OF een Mis met liederen uit GvL OF een Mis met Taizéliederen. Maar niet zo'n knip-en-plak-H.Mis zoals we die maar al te vaak zien. Kerkpolitiek hoort niet op zo'n feestelijke dag!
|
|
|
|
|
|
Geprezen, o Heer, en geloofd en gedankt, om Uw schepselen die U dienen: laudate e benedicete mi Signore, laudate! (Zonnelied)
|
|
|
|
Ingrid
|
 |
« Reply #33 on: 10 November, 2011,; 16:49 » |
|
Paulus, volgens mij is het alweer een tijd geleden dat je naar de KJD bent geweest. De Eucharistische Aanbidding is namelijk - om een voorbeeld te noemen - iig de laatste twee jaar in een afgesloten ruimte binnen geweest.
Daarnaast is ook de Mis naar wat ik hoorde en zelf ook gezien heb sterk verbetert. Niet zoals ik zou willen, maar toch. Weet in ieder geval dat ik de vaste gezangen in het latijn en ook het Credo III langs heb horen komen. En ook een zeer duidelijke goede preek.
En hoewel ik snap dat een Mis het beste en mooiste in een R.K. gevierd wordt, is het ook in de geschiedenis niet vreemd dat het niet in een gewijde ruimte gehouden wordt. Denk maar aan de Missen op een kano, op de motorkap van een auto, of in een kapel tijdens bedevaarten. Logistiek zou het een enorme uitdaging zijn om alle honderden, zoniet meer dan duizend jongeren naar de St. Jan te krijgen.
Mijn eigen mening over de KJD...daar ben ik nog niet geheel uit.
|
|
|
|
|
|
Adoro te devote, latens Deitas... ...peto quod petivit latro paenitens.
|
|
|
|
Totus Tuus
|
 |
« Reply #34 on: 10 November, 2011,; 18:24 » |
|
Nou Paulus, 'k zou zeggen....begin eens met het zoeken van een kerk waar 1500-1800 mensen in kunnen 
|
|
|
|
|
|
What part of "hoc est enim corpus meum" don't you understand?!
|
|
|
|
Paulus
|
 |
« Reply #35 on: 13 November, 2011,; 15:55 » |
|
Enige jaren geleden was de jaarlijkse KJD H. Mis in de Sint-Jan in Den Bosch. Ik denk dat daar zeer zeker 1500 tot 1800 in kunnen, maar of dit volgens de veiligheidsvoorschriften mag? Ik vind dat de H. Mis op de KJD in de Sint-Jan mooier en veel plechtiger is dan in een sport zaal. Bovendien is het een al eeuwen oude Leer van de R.k. Kerk, welke terug gaat tot ver in de geschiedenis om de H. Mis alleen in een R.k. Kerk of R.k. Kapel te houden.
|
|
|
|
|
|
Zoals E. H. Herroelen het eens zei tijdens een vastenconferentie : “Het Latijn, de mensen verstonden het niet, maar ze begrepen het. Nu, met de volkstaal, verstaan ze het, maar ze begrijpen het niet meer”.
|
|
|
|
Vitalia
|
 |
« Reply #36 on: 13 November, 2011,; 19:36 » |
|
In de beginjaren van de KJD (in Nieuwegein) werd de Mis ook gevierd in de sportzaal. Was niets oneerbiedigs aan vond ik toen. Wel had er meer ruimte mogen zijn tussen de stoelen om te kunnen knielen (in de zaal zat je met je knieën tegen de stoel voor je aan als je langer bent dan 1.70 m).
Verder had er voor mij meer bekendheid mogen worden gegeven aan de gelegenheden om te kunnen biechten en voor de Aanbidding.
M.b.t de Sint Jan kan ik je melden dat er geen 1500 mensen in kunnen of je moet ze schouder aan schouder zetten. De brandweer gaat helemaal flippen als je het hen verteld, want qua veiligheid mogen er niet meer mensen in dan - ik wil een slag om de arm houden - 1000 en dan is dat ook nog m.b.v. bijgeplaatste stoelen.
|
|
|
|
|
|
Men verstaat zo goed wat een stuk je brood is, als men uit ondervinding weet hoeveel moeite men moet doen om het te maken. (Charles de Foucauld)
|
|
|
|