Welcome,
Guest.
Please
Login
or
Register
.
Home
Help
Search
Calendar
Login
Register
wij geloven, en geloven is leven!
»
Het forum
»
Theekamer
» Topic:
'Achter die fluwelen handschoen schuilt een ijzeren vuist'
Pages: [
1
]
Go Down
« previous
next »
Print
Author
Topic: 'Achter die fluwelen handschoen schuilt een ijzeren vuist' (Read 743 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Guppie
Tent van Abraham
'Achter die fluwelen handschoen schuilt een ijzeren vuist'
«
on:
13 December, 2007,; 07:05 »
(Bron: Brabants Dagblad)
Woensdag 12 december 2007 - De Utrechtse kerkhistoricus Ton van Schaik, die een monumentale biografie geschreven heeft over een vroegere aartsbisschop van Utrecht, kardinaal Alfrink, heeft gisteren zijn commentaar gegeven op de benoeming van Eijk.
Voor de KRO-microfoon van Radio 1 vreest Van Schaik dat de nieuwe aartsbisschop van Utrecht, die bekend staat als aartsconservatief, zal optreden als 'een grootinquisiteur', een 'rechtzinnige scherprechter', die "anderen de maat neemt" en het aartsbisdom Utrecht op zijn eentje zal gaan besturen.
"Ik ben bang dat hij zijn eigen mensen op belangrijke posten in het aartsbisdom gaat benoemen. Zeker, Eijk is een charmante man. Maar ondanks zijn charme is het een autoritaire, zeer conservatieve man. Achter die fluwelen handschoen gaat een ijzeren vuist schuil."
"Aartsbisschop Eijk zal geleidelijk aan zijn rechtlijnige stempel gaan drukken op de kerkprovincie, weliswaar met enige charme en vertoon van vriendelijkheid, maar met een ijzeren logica." Dat zegt kerkhistoricus Ton van Schaik vandaag tegenover katholieknederland.nl in reactie op de benoeming van aartsbisschop Eijk. Van Schaik spreekt van een dies ater, een zwarte dag. "Niet eens voor mijzelf maar voor alle mensen die actief zijn binnen de Kerk en met zijn rechte lijn geconfronteerd zullen worden."
Gevraagd of Eijk met die 'rechte lijn' zich niet eenvoudigweg aan de standpunten van de Kerk houdt zegt Van Schaik: "Ja, maar dat doet hij wel op zijn eigen manier, zonder ruimte voor pro's en contra's, zonder enige ruimte voor wikken en wegen. Bisschop Eijk weet het en daarbij is er geen ruimte voor andere overwegingen".
Hij voegt er aan toe: "Het is een arts zonder patiënten en ik sluit niet uit dat hij een bisschop zonder gelovigen wordt.'
Laetetur cor quarentium Dominum
Guppie
Tent van Abraham
Re: 'Achter die fluwelen handschoen schuilt een ijzeren vuist'
«
Reply #1 on:
13 December, 2007,; 07:15 »
Quote from: Ton van Schaik on 13 December, 2007,; 07:05
"Het is een arts zonder patiënten en ik sluit niet uit dat hij een bisschop zonder gelovigen wordt.'
OK, willen de gelovigen zich dan NU even melden... 'Grootinquisiteur', 'rechtzinnige scherprechter', die van Schaik is echt van het pad af zeg
. Ga anders even liggen Ton....
Laetetur cor quarentium Dominum
puellapaschalis
Co-dictatrix
Administrator
«
Reply #2 on:
13 December, 2007,; 09:28 »
De heer Ton weet niks hierover
Als hij iets wel wist zou hij zulke claptrap niet zeggen.
Yes, that's Gibbs in my avvy. Phwoar!
Marq
Credimaster
«
Reply #3 on:
13 December, 2007,; 17:34 »
Tja, alles wat nieuw is is eng, hè?
"If you think you understand it, it isn't God. " - Saint Augustine
"I find your lack of faith... disturbing." - Darth Vader (geinspireerd door Logiclane)
Blog:
http://incaelo.wordpress.com
VeniteAdoremus
Co-dictatrix
Administrator
«
Reply #4 on:
13 December, 2007,; 18:46 »
Wat mij opvalt is de "ijzeren logica"... dat zou ik als compliment beschouwen. Maar misschien geldt dat alleen voor natuurkundigen en denken (kerk)historici daar anders over?
Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it.
--Pope John Paul II
Sergius
Guest
«
Reply #5 on:
16 December, 2007,; 15:04 »
Ik zie niet in wat het probleem is van rechtlijnigheid, zo'n bisschop noet ons toch de weg wijzen? Laten we eerst maar kijken wat hij doet.
VeniteAdoremus
Co-dictatrix
Administrator
«
Reply #6 on:
17 December, 2007,; 18:01 »
Wat ik raar vind is dat het blijkbaar RAAR en nieuwswaardig is dat je als Rooms-Katholiek bisschop het eens bent met Rome!
Zelfs mijn meest anti-katholieke vrienden roepen nog dat het de taak van de bisschop is om zijn schapen op de rechte weg te houden, waarom moet het dan in de krant?
Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it.
--Pope John Paul II
puellapaschalis
Co-dictatrix
Administrator
«
Reply #7 on:
18 December, 2007,; 13:16 »
Quote from: VeniteAdoremus on 17 December, 2007,; 18:01
Wat ik raar vind is dat het blijkbaar RAAR en nieuwswaardig is dat je als Rooms-Katholiek bisschop het eens bent met Rome!
Zelfs mijn meest anti-katholieke vrienden roepen nog dat het de taak van de bisschop is om zijn schapen op de rechte weg te houden, waarom moet het dan in de krant?
Ik vermoed dat jouw vrienden gewoon slimmer zijn dan de algemene commentator hierover. En als dat niet zo positief klinkt over de mensen die in de media werken...tsja. Draw your own conclusions.
Yes, that's Gibbs in my avvy. Phwoar!
Pages: [
1
]
Go Up
Print
« previous
next »
Jump to:
Please select a destination:
-----------------------------
Het forum