|
puellapaschalis
|
 |
« on: 03 January, 2008,; 23:28 » |
|
Hallo hallo hallo lieve cmussers! Vandaag ben ik naar Buckfast Abbey geweest en heb daar een paar boeken gekocht. Die, samen met de vruchten (ahem  ) van de afgelopen paar dagen, vormen mijn leeslijst voor dit jaar. Eigenlijk is het dus de bedoeling dat ik geen boeken meer koop, maar...eh...nou ja, we zullen zien. Dus, in no particular order: - Hildegard of Bingen: Selected Writings
- Anselm of Canterbury: The Major Works
- Promise of Good Things: The Apostolic Fathers
- The Catholic Prayer Book (ik geef m'n eigen gebedsboeken steeds weg...en dan heb ik weer nieuwe nodig *zucht*)
- Thomas Crean OP: A Catholic replies to Professor Dawkins
- Benedict XVI: Sacramentum Caritatis (yay Papa!)
Daarnaast heb ik nog een paar boeken van de afgelopen jaren die ik echt wel moet lezen. En dit jaar gaat het allemaal gebeuren! En jullie dan? Wat gaan jullie dit jaar lezen?
|
|
|
|
|
|
Yes, that's Gibbs in my avvy. Phwoar! 
|
|
|
|
broeder Hugo
|
 |
« Reply #1 on: 03 January, 2008,; 23:40 » |
|
Ik ben op dit moment 'Irdene Gefässe' aan het vertalen, een boek van mijn geestelijk vadertje, pater Gabriël Bunge. Als dat klaar is volgt een vertaalopdracht van de Russisch-orthodoxe Kerk (een gedeelte van hun variant op het KKK-compendium.) Daarna volgt 'Akedia,' ook van pater Bunge. Aan gewoon relaxed lezen zonder bijbedoelingen kom ik waarschijnlijk voorlopig niet toe...
Als jullie het leuk vinden om mee te lezen wil ik 'Irdene gefässe' wel hoofdstuk voor hoofdstuk hier posten, zodat jullie lekker commentaar kunnen leveren. Dan moet PP het wel na elke keer weer deleten, anders heeft het geen zin meer het uit te geven...
Het gaat over het gebed bij de woestijnvaders en is verrukkelijk brutaal...
|
|
|
|
|
|
Providebit!
|
|
|
|
VeniteAdoremus
|
 |
« Reply #2 on: 03 January, 2008,; 23:42 » |
|
Wat? Leeswerk? Jaaaaa!  We kunnen het op een beschermd forum doen waar alleen geinteresseerden kunnen komen, mocht dat fijn zijn.
|
|
|
|
|
|
Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it. --Pope John Paul II
|
|
|
|
broeder Hugo
|
 |
« Reply #3 on: 03 January, 2008,; 23:51 » |
|
Laat maar weten hoe, ik ben al zover dat het vrijwel onmiddelijk kan beginnen...
|
|
|
|
|
|
Providebit!
|
|
|
|
VeniteAdoremus
|
 |
« Reply #4 on: 03 January, 2008,; 23:57 » |
|
Hm, hoe moet het heten? Ik heb nu "Br. Hugo's Vertaalkluis". Maar dat is niet heel origineel.  En wat is de "korte beschrijving"?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Geerthe
|
 |
« Reply #5 on: 04 January, 2008,; 13:38 » |
|
Ik wacht op de KKK... die wil ik heeeeel graag (weer) lezen. Maar niet online, dus.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
puellapaschalis
|
 |
« Reply #6 on: 04 January, 2008,; 13:46 » |
|
Ja waarom duurt dat nou zo lang in het Nederlands? We hebben het nodig als we het land voor Christus gaan overwinnen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VeniteAdoremus
|
 |
« Reply #7 on: 04 January, 2008,; 14:59 » |
|
Ehm, ik heb 'm, is dat raar? Is er een nieuwe versie?
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
puellapaschalis
|
 |
« Reply #8 on: 04 January, 2008,; 16:08 » |
|
Jij hebt de versie die nu out of print is, denk ik.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Geerthe
|
 |
« Reply #9 on: 04 January, 2008,; 16:28 » |
|
We wachten al heel lang op de nieuwe druk. En die wordt telkens uitgesteld  ws om redenen van vertaaltechnische aard?? in ieder geval voel ik me een beetje gehandicapt zonder 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BM
Lurker
|
 |
« Reply #10 on: 04 January, 2008,; 17:33 » |
|
We wachten al heel lang op de nieuwe druk. En die wordt telkens uitgesteld  ws om redenen van vertaaltechnische aard?? in ieder geval voel ik me een beetje gehandicapt zonder  Klopt. Daarom heb ik een tijdje geleden er maar een tweede hands aangeschaft. Kijk eens op marktplaats ofzo. Is vaak ook niet duur. Verder heb ik Conversi ad Dominum van Uwe Michael Lang bijna uit en in de categorie liturgie staan Vom Geist der Liturgie van Romano Guardini en Der Geist der Liturgie van onze Paus ook op de nominatie om gelezen te worden. In de categorie geschiedenis is dat Progress & Religion van Dawson. Ik heb net Religion and the Rise of Western Culture van Dawson gelezen evenals Victory of Reason: How Christianity led to Freedom and Capitalism van Rodney Stark. Allebei wel waardevol al was het alleen maar omdat de Middeleeuwen onbevangen worden benaderd. In de categorie religie, het Jesus Boek van onze Paus en verder lezen in Iota Unum van Romano Amerio (nu op de helft). Binnenkort staat David Hume op het programma (de vijand moet je ook kennen). Ter ontspanning Father Brown van Chesterton en de brievenboeken van Gerard Reve (ja die was gek, maar zijn schrijfstijl is wel erg mooi en soms zegt hij zelfs iets dat waar is!).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
wateengedoe2
|
 |
« Reply #11 on: 04 January, 2008,; 17:58 » |
|
Ben nu bezig in het volgende boek: ”Jezus van Nazareth. Deel I. Van de doop in de Jordaan tot de Gedaanteverandering” Auteur: Joseph Ratzinger. Benedictus XVI Uitgeverij: Terra Lannoo, Arnhem, 2007; 377 blz. ISBN 978 90 209 7176 7 Pagina’s: € 29,95. Hier een opvallend positieve recensie uit het Reformatorisch Dagblad (natuurlijk moeten er even wat steekjes naar de 'Roomse' Kerk uitgedeeld worden, maar die vind ik in dit geval eerder schattig dan wat anders*  ) * Ik ben wel heel wat gewend hoor, heb bijv. wel eens een preek in de Gereformeerde Gemeente over de katholiek Mis bijgewoond ... Ja, ikke weet, zelfkastijding!  We wachten al heel lang op de nieuwe druk. En die wordt telkens uitgesteld  ws om redenen van vertaaltechnische aard?? in ieder geval voel ik me een beetje gehandicapt zonder  Is die er nou nóg niet?! Dieptriest, zeg!  Ik heb zelf de eerste druk - maar bij de Groningse boekhandel waar ik die gekocht heb (al zo'n 2 jaar geleden) hebben ze er ook geen meer.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Geerthe
|
 |
« Reply #12 on: 04 January, 2008,; 18:21 » |
|
Weet je BM, ik wil gewoon de nieuwste uitgave en blijf dus enigszins ongeduldig wachten...
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
VeniteAdoremus
|
 |
« Reply #13 on: 04 January, 2008,; 19:09 » |
|
Ja, het boek over Jezus staat ook hoog op mijn "steel van pappa"-verlanglijstje  (Voor blutte dominicanen-in-de-dop zijn ouders met theologische interesses ERG handig, en je kunt ze ook nog eens over vanalles uithoren!)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
David
|
 |
« Reply #14 on: 05 January, 2008,; 00:07 » |
|
Onder het kopje uitlezen: - Pieper, Josef; "Was Heisst Philosophieren"; ISBN 3-89411-385-5
- Ratzinger, Joseph en Pera, Marcello; "Without Roots; the West, Relativism, Christianity, Islam"; ISBN 0-465-00627-2
- Aquino, Thomas van; " Rekenschap van het geloof; Antwoorden op bezwaren van moslims, joden en oosterse christenen; de latijnse tekst, ngeleid, vertaald en geannoteerd door Henk Schoot"; ISBN 90-211-3934-0
- Nichols O.P., Aidan; "Discovering Aquinas; An Introduction to His Life, Work, and Influence
En verder nog te lezen: - Benedikt XVI; "Jesus von Nazareth"; ISBN 978-3-451-29861-5
- Benedikt XVI; "Spe Salvi"
- Ratzinger, Joseph; "Feast of Faith"; ISBN 0-89870-056-6
- Lugmayr FSSP, Martin; "Gotter Erstes Wort; Untersuchungen zur Schöppfungstheologie bei Leo Scheffczyk"; ISBN 3-9288929-80-1
- Pickstock, Catherine; "After writing; on the liturgical consummation of philosophy"; ISBN 0-631-20672-8
- Hildebrand, Dietrich von; "Transformation In Christ; on the Christian Attitud; ISBN 0-89870-869-9
Mijn goede voornemen voor dit jaar is eerst de boeken onder het kopje uitlezen uitlezen en dan aan iets nieuws beginnen, en niet eerder 
|
|
|
|
|
|
Ik bereid voor op de toekomst door trouw te zijn aan het verleden. (Sint Johannes Chrysostomos)
|
|
|
|