Pages: [1]   Go Down
  Print  
Author Topic: De taak van de leken  (Read 937 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
VeniteAdoremus
Co-dictatrix
Administrator

« on: 11 January, 2008,; 11:14 »

Ik ben zelf al een maand of wat aan het nadenken om hier iets over te krabbelen... maar iemand was me voor (logisch Wink ).

http://www.holyspiritinteractive.net/columns/guests/russellshaw/laity.asp
(in het Engels)

Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it.
--Pope John Paul II
puellapaschalis
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #1 on: 11 January, 2008,; 13:01 »

Is goed om het meerdere keer te lezen, denk ik. Dit stukje viel me op:
Simply returning to the Catholic subculture of the 1930s, 1940s, and 1950s is not possible, nor would it be desirable if it could be done. Along with its undoubted strengths and virtues, the subculture of that era was triumphalistic, intellectually shallow, and overly defensive. Hardly what is needed now, if the evangelization of culture is the goal.
Dit vond ik opmerkelijk meer op het gebied van liturgie dan het leven van de leken, en bovendien is dit geschreven tegen een bepaald Amerikaanse achtergrond. Toch spraak dit me aan, vooral "intellectually shallow" en "overly defensive".

Cardinal Newman had een wens voor een "educated Catholic laity," niet per se dat ze fantastisch slim waren met veel geslaagde studies achter de rug, maar in de zin dat ze echt een goed begrip hebben van hun geloof. Er zijn zo veel mensen die graag meer willen weten in de termen van "theologie" - maar wat bieden onze parochies en bisdommen ons aan qua catechese? Hier in G-L is er de parochiale school, en bij de Kathedraalparochie hebben we catechesesessies. Zeker in Engeland (naar mijn ervaring) was/is het gebrek aan catechese en formatie afschuwelijk.

Gelukkig hebben we dit jaar Bootcamp, dus we doen ons best! (ja, shameless plug, go read about it in the Theekamer)

Op het tweede punt ("overly defensive"): sommige katholieken die ik ken zijn echt "on fire" in hun geloof, maar ze komen er inderdaad zeer verdedigend over. Waarom zouden we mensen buiten willen sluiten, als ze geinteresseerd zijn en meer willen weten?

NB ik wil hier niet zeggen dat (bijv.) mensen die de eisen niet voldoen wel naar de Communie mag, dat is iets anders.

Dit is een andere strijd dan toen. Nou, op een manier is het precies dezelfde, natuurlijk. Maar we moeten het wat anders aanpakken en anders vechten. Door ons geloof en doopsel hebben we vreugde ontvangen en dat moet tevoorschijn komen, anders zullen anderen niet durven geloven dat de verlangen in hun hart iets feitelijks kan zijn.

Yes, that's Gibbs in my avvy. Phwoar! Wink
VeniteAdoremus
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #2 on: 11 January, 2008,; 23:23 »

Ik hoor hier op de achtergrond een bisschop iets zeggen over "We are a Paschal people!" Tongue

Maar, je hebt gelijk.

Ik vind het echt een vet artikel (ik ga het straks nog een keer lezen).

Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it.
--Pope John Paul II
wateengedoe2
Levende Tuin

« Reply #3 on: 12 January, 2008,; 13:25 »

Is goed om het meerdere keer te lezen, denk ik. Dit stukje viel me op:Dit vond ik opmerkelijk meer op het gebied van liturgie dan het leven van de leken, en bovendien is dit geschreven tegen een bepaald Amerikaanse achtergrond. Toch spraak dit me aan, vooral "intellectually shallow" en "overly defensive".
Volgens mij is het ook aardig toepasbaar op het Rijke Roomse Leven van toen in Nederland. Ik denk inderdaad dat we daar niet naar terug moeten (willen), ook al zou het heel goed zijn als de katholieke levensstijl weer meer zichtbaar wordt in onze cultuur.
puellapaschalis
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #4 on: 12 January, 2008,; 13:30 »

Volgens mij is het ook aardig toepasbaar op het Rijke Roomse Leven van toen in Nederland. Ik denk inderdaad dat we daar niet naar terug moeten (willen), ook al zou het heel goed zijn als de katholieke levensstijl weer meer zichtbaar wordt in onze cultuur.

Ik begrijp je punt wel; alleen ik weet niet zo veel over het Rijke Roomse Leven. Wel heb ik een boek...ff opzoeken....

Edit: hebbes!

De foto's zijn wel mooi, maar je hebt gelijk...als ik naar ze kijk heb ik wel een gevoel van "dit is nou ver van 'normaal' joh...."
« Last Edit: 12 January, 2008,; 13:33 by puellapaschalis » Logged

wateengedoe2
Levende Tuin

« Reply #5 on: 12 January, 2008,; 13:33 »

Ik begrijp je punt wel; alleen ik weet niet zo veel over het Rijke Roomse Leven. Wel heb ik een boek...ff opzoeken....

Edit: hebbes!

De foto's zijn wel mooi, maar je hebt gelijk...als ik naar ze kijk heb ik wel een gevoel van "dit niet ver van 'normaal' joh...."

Nou, ongeveer zo:
he Catholic subculture of the 1930s, 1940s, and 1950s i[...] Along with its undoubted strengths and virtues, the subculture of that era was triumphalistic, intellectually shallow, and overly defensive
 Cool
puellapaschalis
Co-dictatrix
Administrator

« Reply #6 on: 12 January, 2008,; 13:38 »

Jij weet het vast beter dan ik Smiley

En hoe moeten wij het doen dan? Een (klein) beetje "triumphalism" - is dat nou zo slecht? Als het werkelijk vreugdevol is?

wateengedoe2
Levende Tuin

« Reply #7 on: 12 January, 2008,; 13:48 »

Jij weet het vast beter dan ik Smiley

En hoe moeten wij het doen dan? Een (klein) beetje "triumphalism" - is dat nou zo slecht? Als het werkelijk vreugdevol is?
De beste stuurlui staan aan wal, hè, dus don't ask me!  Shocked  Grin

Seriously: ik denk dat wij niet met de spandoeken de straat op moeten (al vind ik het - toegegeven - wel heel mooi om tijdens een processie in Utrecht de omstanders met een soort eerbiedige verbazing te zien toekijken). Onze taak ligt veel meer in het voorleven van ons geloof en zeker ook in het intellectueel opgewassen zijn tegen de aanvallen uit seculiere en protestantse hoek. Dus zeker wel (ook) verdedigend, maar meer vanuit een positieve insteek, vanuit een overtuiging die zich niet hoeft af te zetten/af te meten aan andere overtuigingen  (zoals onze user Dawkins het eens op een ander forum zei: 'hier sta ik en ik kan niet anders'). We moeten weerwood hebben als mensen vanuit die andere overtuigingen de onze aanvallen, maar hij moet er niet van afhankelijk zijn en we hoeven al helemaal niet te gaan samenklieken (alleen kopen bij de katholieke bakker enzo).
Pages: [1]   Go Up
  Print  

Jump to: